Docker - helt virtuell Windowsmaskin?

Permalänk
Medlem

Docker - helt virtuell Windowsmaskin?

Tjena!

Jag är otroligt dåligt insatt i Docker - har fått en väldigt basic beskrivning för något år sedan endast.

Bland annat förstod jag det som att man skulle kunna köra det som en helt virtuell maskin i Windowsmiljö. Ungefär som att köra remote desktop mot en annan dator, alltså. Det skulle kunna öppna upp för att installera vilka program som helst och köra de helt isolerade. Typ, installera och prova utan att "bloata" eller påverka huvudsystemet på något sätt.

Men efter att ha installerat det nu och försökt få någon överblick så förstår jag inte hur detta skulle gå till. Är det ens möjligt att göra så som jag tänkt, eller är poängen en helt annan?

Tack på förhand.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Hedersmedlem

Det du verkar vara ute efter är att köra en vanlig virtuell maskin. Docker är snarare för den som vill bygga serverapplikationer, eller andra applikationer med komplicerade beroenden som behöver repeterbart kunna installeras på många ställen.

Permalänk
Medlem

Testa Virtualbox, det tror jag kan vara något som du söker.

Du är gratis och du hittar det på https://www.virtualbox.org/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte helt och hållet vad Docker är för. Kör du Windows som värdOS (Host OS) kan du säkert aktivera Hyper-V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tjena!

Jag är otroligt dåligt insatt i Docker - har fått en väldigt basic beskrivning för något år sedan endast.

Bland annat förstod jag det som att man skulle kunna köra det som en helt virtuell maskin i Windowsmiljö. Ungefär som att köra remote desktop mot en annan dator, alltså. Det skulle kunna öppna upp för att installera vilka program som helst och köra de helt isolerade. Typ, installera och prova utan att "bloata" eller påverka huvudsystemet på något sätt.

Men efter att ha installerat det nu och försökt få någon överblick så förstår jag inte hur detta skulle gå till. Är det ens möjligt att göra så som jag tänkt, eller är poängen en helt annan?

Tack på förhand.

Nej du tänker rätt, går att utföra det du planerar Men!

Låt oss börja från början så du får upp en bra bild på hur docker och containers fungerar.
Ska förklara så simpelt och bra som jag kan.

Se docker som skeppet i bilden nedan. (en grund / plattform för dina applikationer)
Se sedan alla containers på skeppet som applikationerna som man kan använda via docker.

Så dvs, när du vill ha t.ex. en applikation via docker och nu tar vi plex här som exempel.
Så skriver man ett command i terminalen, och sen hämtas applikation ner från den plats som koden / filerna finns på, detta kallas (Repository)
Du kan välja att hämta ner applikation via cli eller gui.
Filerna / koden sparas i en så kallad "image" tänk dig en .png eller .exe för vanliga filformat,
samma idé för containers. Mer info om det här

Så om vi nu hämtar ner plex från t.ex.
https://hub.docker.com/r/linuxserver/plex
Välj det nätverk du ska ha och vart plex ska installeras, osv
bara läsa dom alternativ som finns längre ner, och fylla i det du har på din server.
Så kommer plex hämtas ner > extraheras > starta > köras på den port du har valt och poff!
Plex körs via docker i en container.

Okey, hoppas du nu har en bättre bild på hur docker / containers fungerar.
Nu till din idé som du ville lyckas med.

Docker finns till windows men trivs bäst i linux miljö.

Du kan fjärrstyra din docker både via cli och gui.
SSH används för CLI och du kan använda Portainer för GUI

För att köra applikationerna isolerade krävs att du läser och sätter dig in i hur docker fungerar, info det finns här. https://docs.docker.com/engine/security/userns-remap/

Prova utan att "bloata" eller påverka huvudsystemet på något sätt.
Yes de går utan problem!
Ogillar du applikation raderar du image & appdata.

Antar att du kan ha en fundering eller två efter att ha läst allt detta...
Måste jag ha linux? eller kan jag utföra det jag vill via windows med docker?
Linux är inget krav för att få din idé fungerande, Så Ja du kan använda dig av windows för att lyckas

Hoppas detta hjälper en del / något?

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Tack till alla! Extra tack till Zidichy! Väldigt pedagogiskt inlägg, nu har jag en mycket bättre uppfattning om hur det fungerar. Jag var nog på ett sidospår, om än ganska lika.

Ska även ta en titt på VirtualBox!

Tråden/frågan kan ses som avslutad.

Skrivet av Zidichy:

Nej du tänker rätt, går att utföra det du planerar Men!

Låt oss börja från början så du får upp en bra bild på hur docker och containers fungerar.
Ska förklara så simpelt och bra som jag kan.

Se docker som skeppet i bilden nedan. (en grund / plattform för dina applikationer)
Se sedan alla containers på skeppet som applikationerna som man kan använda via docker.
https://theloadstar.com/wp-content/uploads/%C2%A9-Roza-_l_20426071.jpg

Så dvs, när du vill ha t.ex. en applikation via docker och nu tar vi plex här som exempel.
Så skriver man ett command i terminalen, och sen hämtas applikation ner från den plats som koden / filerna finns på, detta kallas (Repository)
Du kan välja att hämta ner applikation via cli eller gui.
Filerna / koden sparas i en så kallad "image" tänk dig en .png eller .exe för vanliga filformat,
samma idé för containers. Mer info om det här

Så om vi nu hämtar ner plex från t.ex.
https://hub.docker.com/r/linuxserver/plex
Välj det nätverk du ska ha och vart plex ska installeras, osv
bara läsa dom alternativ som finns längre ner, och fylla i det du har på din server.
Så kommer plex hämtas ner > extraheras > starta > köras på den port du har valt och poff!
Plex körs via docker i en container.

Okey, hoppas du nu har en bättre bild på hur docker / containers fungerar.
Nu till din idé som du ville lyckas med.

Docker finns till windows men trivs bäst i linux miljö.

Du kan fjärrstyra din docker både via cli och gui.
SSH används för CLI och du kan använda Portainer för GUI

För att köra applikationerna isolerade krävs att du läser och sätter dig in i hur docker fungerar, info det finns här. https://docs.docker.com/engine/security/userns-remap/

Prova utan att "bloata" eller påverka huvudsystemet på något sätt.
Yes de går utan problem!
Ogillar du applikation raderar du image & appdata.

Antar att du kan ha en fundering eller två efter att ha läst allt detta...
Måste jag ha linux? eller kan jag utföra det jag vill via windows med docker?
Linux är inget krav för att få din idé fungerande, Så Ja du kan använda dig av windows för att lyckas

Hoppas detta hjälper en del / något?

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tack till alla! Extra tack till Zidichy! Väldigt pedagogiskt inlägg, nu har jag en mycket bättre uppfattning om hur det fungerar. Jag var nog på ett sidospår, om än ganska lika.

Ska även ta en titt på VirtualBox!

Tråden/frågan kan ses som avslutad.

Nps
Gjorde mitt bästa för att pedagogiskt förklara
Uppdatera gärna hur de går för dig när du väl kommit igång, och om du fastnar på nån punkt eller så,
säg till så gör jag mitt bästa för att styra upp och få dig på rätt väg

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]