Varför blir inte mörka områden mörka i mina spel på datorn?

Permalänk
Medlem

Varför blir inte mörka områden mörka i mina spel på datorn?

Som ni ser på bilden så är inte mörka ställen mörka för mig, utan det är mer grynigt (har fixat Gamma). https://imgur.com/TeiW996

Har en ASUS ROG Swift PG27BQR skärm så borde inte vara några problem?
Vad är det som händer?

Är såhär förövrigt på alla spel jag har

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att du får knäppa ett gammal hederlig foto (efter bästa förmåga) av din skärm, så att vi ser det du ser. Den där bilden är väl printscreenad, antar jag, och är fullständigt kolsvart i mina ögon.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tror nog att du får knäppa ett gammal hederlig foto (efter bästa förmåga) av din skärm, så att vi ser det du ser. Den där bilden är väl printscreenad, antar jag, och är fullständigt kolsvart i mina ögon.

Precis, känns inte som att bilden illustrerar problemet.

TS kanske kan titta på bilden själv från annan enhet (telefon eller vadsomhelst) för att bekräfta om de håller med om att den ser ut som förväntat.

Det i sig blir ju då en indikation att det snarare är bildskärmen som "fixar till" något...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad kör du på för ljusstyrka på den? Enligt denna recension så ligger den på ungefär 340 cd/m² från fabrik, medan man i ett rum med lite dämpad belysning brukar sikta på 80-120 cd/m² (ljusstyrka 10-20 på den skärmen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tror nog att du får knäppa ett gammal hederlig foto (efter bästa förmåga) av din skärm, så att vi ser det du ser. Den där bilden är väl printscreenad, antar jag, och är fullständigt kolsvart i mina ögon.

https://imgur.com/fzv14pB

Så, tog en bild med mobilen. Kanske inte världens bästa

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

https://imgur.com/fzv14pB

Så, tog en bild med mobilen. Kanske inte världens bästa

Oj fyfan, det där såg för jävligt ut haha. Ser ut som kontrasten är helt åt skogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

https://imgur.com/fzv14pB

Så, tog en bild med mobilen. Kanske inte världens bästa

testat resetta alla inställningar på skärmen och sänka ljusstyrkan rejält?

Permalänk
Medlem

Är det bara i spel, dvs inte i Windows?

Permalänk
Medlem

Har du skärmen i "overdrive"?

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

HDR på när det inte ska vara det?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Har du skärmen i "overdrive"?

Hur kollar man det?

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Hur kollar man det?

Jag TROR din skärm har tre overdrive-lägen, inställningen kallas OD i Image-menyn, alltså i skärmens fysiska inställningar som nås via knapparna. Skulle välja standard, typ normal läge om detta är ändrat.

Visa signatur

Datorer är kul!