Grafikkortssäljare rånas på två grafikkort

Permalänk
Skrivet av Ford Prefect:

Apropå att råna personer - 5h för att formatera en dator?

Leta upp installationsmedia, fixa till alla programvaror etc som personen säger jag hade Office på datorn och man frågar var har du installationsmediet och de svara vet inte, mitt barnbarn la in den . Och detta på en superslö dator.
Och innan ska man göra backup av hur många programvarors data som bokföring, släktforskning, det går inte fråga personen själv vilka som behövs det fattar de inte. Det är inte för inget att man på olika sätt drar ner en imagefil till datorer och inte håller på att krångla.

*edit*
Som en bekant som jag köpte en ny dator från elgiganten som trodde att dens släktforskningsprogram inklusive all data den själv hade matat in redan fanns på datorn direkt från fabriken. Där personen som i vanlig ordning inte hade en susning om den hade köpt programmet eller fått mjukvaran på det på ett annat sätt.

Men det verkar visst som om de flesta här på sweclockers är bättre programmerare än mig och snabbt kan koda ihop de programvaror som det saknas installationsmedia till. Samma sak om inte drivers finns till saker en scanner, det slänger folk här ihop en ny driver på några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, inte direkt. Finns tonvis med länder på den där listan som har väldigt mycket mindre antal anmäla brott. För ingen anmäler. För polisen i dessa länder är korrupta, och ett skämt på riktigt. Dags att bredda världsbilden lite.

Det tar inte bort problemen med rånen i Sverige, men ibland kan det vara bra att ta bilder utan kontext på internet med en nypa salt, eller kanske två.

Inte behöver man bredda sin världsbild allt för mycket för att få fram följande.

Utgående från tidigare postad statistik från 2019 och befolkningsunderlag 1.1.2020...
Löper man över 3 ggr så stor risk att bli rånad genom fysiskt våld, vapen- eller annat hot än i våra nordiska grannländer.

Ligger man över 40 (som typ Tyskland) så finns det plats för lite självgranskning / Jag skulle inte längre gå in och försvara situationen i landet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Nej, inte direkt. Finns tonvis med länder på den där listan som har väldigt mycket mindre antal anmäla brott. För ingen anmäler. För polisen i dessa länder är korrupta, och ett skämt på riktigt. Dags att bredda världsbilden lite.

Det tar inte bort problemen med rånen i Sverige, men ibland kan det vara bra att ta bilder utan kontext på internet med en nypa salt, eller kanske två.

Citat:

Många poliser fortsätter lämna kåren

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-poliser-fortsatter-l...

Citat:

Bara var femte ny inom polisen är polis
Regeringen har utlovat 10 000 fler anställda hos polisen fram till 2024.
Samtidigt utlovas 7 av 10 anställda vara utbildade poliser när rekryteringen är klar.

Men av de 5 000 som hittills rekryterats är bara 900 polisutbildade - fyra av fem har anställts civilt.

https://www.sydsvenskan.se/2021-08-23/bara-var-femte-ny-inom-...

Citat:

Bottensiffran: Två poliser på 100 000 invånare
Otryggheten ökar – och nu erkänner Polismyndigheten allvaret.

https://www.expressen.se/nyheter/bottensiffran-tva-poliser-pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:
Citat:

Bara var femte ny inom polisen är polis
Regeringen har utlovat 10 000 fler anställda hos polisen fram till 2024.
Samtidigt utlovas 7 av 10 anställda vara utbildade poliser när rekryteringen är klar.

Men av de 5 000 som hittills rekryterats är bara 900 polisutbildade - fyra av fem har anställts civilt.

https://www.sydsvenskan.se/2021-08-23/bara-var-femte-ny-inom-...

Ja se där... då kan man ju undra ifall de man anmäler till faktiskt är poliser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Leta upp installationsmedia, fixa till alla programvaror etc som personen säger jag hade Office på datorn och man frågar var har du installationsmediet och de svara vet inte, mitt barnbarn la in den . Och detta på en superslö dator.
Och innan ska man göra backup av hur många programvarors data som bokföring, släktforskning, det går inte fråga personen själv vilka som behövs det fattar de inte. Det är inte för inget att man på olika sätt drar ner en imagefil till datorer och inte håller på att krångla.

*edit*
Som en bekant som jag köpte en ny dator från elgiganten som trodde att dens släktforskningsprogram inklusive all data den själv hade matat in redan fanns på datorn direkt från fabriken. Där personen som i vanlig ordning inte hade en susning om den hade köpt programmet eller fått mjukvaran på det på ett annat sätt.

Men det verkar visst som om de flesta här på sweclockers är bättre programmerare än mig och snabbt kan koda ihop de programvaror som det saknas installationsmedia till. Samma sak om inte drivers finns till saker en scanner, det slänger folk här ihop en ny driver på några minuter.

Det verkar ingå en hel del saker som jag inte sorterar under "blåsa en dator", men fine, om det ingår att "koda ihop de programvaror som det saknas installationsmedia till" så förstår jag att du vill ha lite betalt. Då är det nog du som blir rånad om du bara fakturerar 5h

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Inaktiv

Vilka fina länkar du hittat. Polisens interna problem har ingen missat.

Det gör dom fortfarande inte till ett skämt och det förändrar inte det jag skrev att det finns korrupta poliskårer ute i Europa som om något, är ett skämt. Om man nu tycker det är viktigt att jämföra med andra länder.

Det förändrar inte heller det jag skrev om att anmälningsbenägenheten i vissa länder är i bott och det förändrar inte heller det jag skrev om att man bör ta sådana bilder utan kontext med en nypa salt. Vilket om något, var poängen med hela inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vilka fina länkar du hittat. Polisens interna problem har ingen missat.

Det gör dom fortfarande inte till ett skämt och det förändrar inte det jag skrev att det finns korrupta poliskårer ute i Europa som om något, är ett skämt. Om man nu tycker det är viktigt att jämföra med andra länder.

Det förändrar inte heller det jag skrev om att anmälningsbenägenheten i vissa länder är i bott och det förändrar inte heller det jag skrev om att man bör ta sådana bilder utan kontext med en nypa salt. Vilket om något, var poängen med hela inlägget.

Antar du också att benägenheten att anmäla brott avviker stort i de Nordiska länderna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cerd Moyen:

Antar du också att benägenheten att anmäla brott avviker stort i de Nordiska länderna?

Det har jag aldrig påstått heller. En sån bild som visar hela Europa är till för att väcka känslor och få likes från folk som inte analyserar det närmre. Den visar hela Europa och får en hel drös med länder att i första anblick se bättre ut på den här fronten än vad de är i verkligheten.

Det enda vi, om något kan jämföra med är våra grannar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Mobiltelefoner är spårsändare som en konsekvens av deras naturliga funktion. Grafikkort har varken radiosändare, gps-mottagare, eller batteri.

Inte så säker på att de är ospårbara, men å andra sidan kanske tjuvarna inte tar kortet för att koppla in det i gamingdatorn hemma utan det säljs vidare till tredje part... https://www.sweclockers.com/nyhet/33686-forskare-sparar-anvan...

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det har jag aldrig påstått heller. En sån bild som visar hela Europa är till för att väcka känslor och få likes från folk som inte analyserar det närmre. Den visar hela Europa och får en hel drös med länder att i första anblick se bättre ut på den här fronten än vad de är i verkligheten.

Det enda vi, om något kan jämföra med är våra grannar.

Tack, då förstår jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Parmenides:

Inte så säker på att de är ospårbara, men å andra sidan kanske tjuvarna inte tar kortet för att koppla in det i gamingdatorn hemma utan det säljs vidare till tredje part... https://www.sweclockers.com/nyhet/33686-forskare-sparar-anvan...

De har ju serienummer om inte annat, det hade ju varit möjligt att t.ex. Nvidia eller Microsoft tryckte ut listor med serienummer på stulen hårdvara och blockerar dem från att få mjukvaruuppdateringar, eller helt stänger av kortet. (Det hindrar ju dock inte att grafikkorten används i någon miningrigg någonstans med hackad mjukvara dock...)

Frågan är ju dock om vi verkligen *vill* ha det så... risken är ju att grafikkortet kan stjälas och sedan säljas till någon i god tro, och då har man två brottsoffer istället för ett. Det förutsätter att Polisen faktiskt utreder brott, vilket tyvärr inte alltid är fallet om man ska gå på vad man ser i tidigare kommentarer i tråden. (Lite därför jag är allmänt skeptisk till att ge polisen åtkomst till mer information och åtkomst och tvångsmedel, när de inte verkar kunna hantera ens de uppdrag och information de redan har idag.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Känns som att du villl påstå att det är mindre synd om honom eftersom det kan vara en scalper.

Nej, det var endast en kommentar mot alla som pratade om det ovanför.
Men du får såklart tro vad du vill

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

De har ju serienummer om inte annat, det hade ju varit möjligt att t.ex. Nvidia eller Microsoft tryckte ut listor med serienummer på stulen hårdvara och blockerar dem från att få mjukvaruuppdateringar, eller helt stänger av kortet. (Det hindrar ju dock inte att grafikkorten används i någon miningrigg någonstans med hackad mjukvara dock...)

Frågan är ju dock om vi verkligen *vill* ha det så... risken är ju att grafikkortet kan stjälas och sedan säljas till någon i god tro, och då har man två brottsoffer istället för ett. Det förutsätter att Polisen faktiskt utreder brott, vilket tyvärr inte alltid är fallet om man ska gå på vad man ser i tidigare kommentarer i tråden. (Lite därför jag är allmänt skeptisk till att ge polisen åtkomst till mer information och åtkomst och tvångsmedel, när de inte verkar kunna hantera ens de uppdrag och information de redan har idag.)

Jag håller med. En användare tidigare i tråden påpekade en dialektik mellan ökande upplevd otrygghet och mer övervakning och det är ju långt ifrån säkert att det hjälper med det upplevda problemet.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Parmenides:

Jag håller med. En användare tidigare i tråden påpekade en dialektik mellan ökande upplevd otrygghet och mer övervakning och det är ju långt ifrån säkert att det hjälper med det upplevda problemet.

En light-lösning på detta vore ju om marknader för köp och sälj krävde att man skickar in serienummer på de produkter man vill sälja till plattformen? Den samkörs sedan mot kort som anmälts som stulna och spärrar användare som försöker sälja stöldgods.

Skulle t.ex. Tradera och Blocket komma överens om en gemensam lösning för detta skulle det lösa mycket. (Sweclockers Marknad också så klart, men det är ju en relativt liten spelare.)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ett gäng off-topic inlägg raderade.
MATA INTE TROLLEN!
Anmäl istället för att svara!

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

De har ju serienummer om inte annat, det hade ju varit möjligt att t.ex. Nvidia eller Microsoft tryckte ut listor med serienummer på stulen hårdvara och blockerar dem från att få mjukvaruuppdateringar, eller helt stänger av kortet. (Det hindrar ju dock inte att grafikkorten används i någon miningrigg någonstans med hackad mjukvara dock...)

Frågan är ju dock om vi verkligen *vill* ha det så... risken är ju att grafikkortet kan stjälas och sedan säljas till någon i god tro, och då har man två brottsoffer istället för ett. Det förutsätter att Polisen faktiskt utreder brott, vilket tyvärr inte alltid är fallet om man ska gå på vad man ser i tidigare kommentarer i tråden. (Lite därför jag är allmänt skeptisk till att ge polisen åtkomst till mer information och åtkomst och tvångsmedel, när de inte verkar kunna hantera ens de uppdrag och information de redan har idag.)

Vissa har börjat låsa elverktyg https://toolguyd.com/home-depot-power-tool-activation-technol...
Det vore tekniskt ännu enkelt att låsa datorkomponenter och helt "kontrollera handeln med beg" eller tex förhindra att någon kan använda flera grafikkort för mining.
Lenovo har börjat låsa cpuerna de levererar i sin datorer så att de bara fungerar i vissa av deras godkända moderkort så köp ingen beg cpu som komemr från en ny Lenovo.
Naturligtvis går det att göra så att grafikkorten bara fungerar om de är uppkopplade och "vitlistade" och endast om det inte finns flera grafikkort i datorn så att man även minskar intresset för mining.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känner samma oro vid visning av lägenhet när jag ska flytta.

I min förra lägenhet bokade en yngre dam en visning, kom det 7 pers och ville kika på min lägenhet till den bokningen, en etta på 28 kvadrat. Öppnade aldrig dörren, kontaktade hyresvärden direkt istället. Fick hot-sms om att jag måste släppa in dem (från personen som skulle på visningen) annars skulle hon anmäla mig till hyresvärden minsann.

Hon blev bortvald som potentiell hyresgäst av hyresvärden. Rädd tjej eller rånare? Finns ingen anledning att ta risker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerd Moyen:

Inte behöver man bredda sin världsbild allt för mycket för att få fram följande.

Utgående från tidigare postad statistik från 2019 och befolkningsunderlag 1.1.2020...
Löper man över 3 ggr så stor risk att bli rånad genom fysiskt våld, vapen- eller annat hot än i våra nordiska grannländer.

https://i.imgur.com/809JoW7.png

Ligger man över 40 (som typ Tyskland) så finns det plats för lite självgranskning / Jag skulle inte längre gå in och försvara situationen i landet.

Finns dock en risk med att jämföra siffror rakt av, hur definieras t.ex. rån?

För inte alltför många år sedan så kunde man ständigt läsa att Sverige är "rape capital of Europe" online, och typ inte en endaste av dem hade ens försökt att läsa en artikel som denna:
https://www.bbc.com/news/magazine-19592372

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Bra idé att ta med 4-5 pers så tror den andra stackarn att hen blir rånad istället. Jag hade fått dåliga vibbar direkt och dragit.

Det är ju så sjukt fishy det bara blir.

Det är bara säga. För allas säkerhets skull. Men hellre att förekomma än att förekommas. Hade snubben som sålt grafikkortet tagit med 5-10 pers. Tror du han hade blivit rånad då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Känner samma oro vid visning av lägenhet när jag ska flytta.

I min förra lägenhet bokade en yngre dam en visning, kom det 7 pers och ville kika på min lägenhet till den bokningen, en etta på 28 kvadrat. Öppnade aldrig dörren, kontaktade hyresvärden direkt istället. Fick hot-sms om att jag måste släppa in dem (från personen som skulle på visningen) annars skulle hon anmäla mig till hyresvärden minsann.

Hon blev bortvald som potentiell hyresgäst av hyresvärden. Rädd tjej eller rånare? Finns ingen anledning att ta risker.

7 pers på en visning. Om jag inte minns fel så tror jag att det den som ska på visningen får ta med en person till. Hade inte heller släppt in alla 7. De hade gott fått vänta ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Finns dock en risk med att jämföra siffror rakt av, hur definieras t.ex. rån?

För inte alltför många år sedan så kunde man ständigt läsa att Sverige är "rape capital of Europe" online, och typ inte en endaste av dem hade en försökt att läsa en artikel som denna:
https://www.bbc.com/news/magazine-19592372

Att relativisera bort problematiken löser inte ett dugg.

Faktum är att brottsligheten har ökat i Sverige och den har blivit grövre, det är odiskutabelt. Att dagligen läsa om barn och ungdomar som rånas på jackor, tröjor, mobiler och kontanter i växelmängd börjar bli skrämmande.

Ex har ungdomsrån ökat med mer än 100% mellan 2015-2019 enligt BRÅ; https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2021-12-15-un...

Från Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVlAny/ungdomsranen-okar...

"Antalet anmälda rån mot unga har ökat i hela landet, enligt en ny undersökning från Brå, Brottsförebyggande rådet. På fem år har ungdomsrånen mer än fördubblats."

Även rån generellt har ökat kraftigt: https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/ran.ht...

Att förklara bort, relativisera, förminska är inte bara problematiskt i den meningen att det ej löser något, det är även en grov förminskning av de rånoffer som utsätts för detta.

Som slutkläm så personuppklarades bara 14% av rånen 2020, det innebär att det är ganska riskfritt att råna en annan person i Sverige då chansen att åka fast är minimal.

Definition av personuppklarad: "Termen ”personuppklarat” innebär att en person bundits till brottet genom att åtal har väckts, strafföreläggande har utfärdats eller åtalsunderlåtelse har meddelats", BRÅ.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Tkr generellt det är rätt skönt o bjuda folk till min hemadress när jag säljer något snarare än att träffas på någon random plats även om det skulle vara centralen.

Det ger mig ett lugn att jag inte behöver gå runt med dyra prylar på stan först o främst. Samt att jag kan lägga ett öga från fönstret eller liknande innan. Bor man på en stor o central gata som mig och gör affären under dagtid så känns det ytterligare bättre. Jag gör även tydligt att alla betalningar sker med Swish redan innan vi träffas. Det sorterar också bort en del skumrasker. I dagens samhälle är det tyvärr ett bra verktyg att sortera bort skumtyper genom att välja bort kontanter

Men ett av de viktigaste stegen handlar om att faktiskt ringa och växla ett antal meningar med köparen/säljaren innan man möts upp så man får en känsla om huruvida personen är seriös. Finns såklart inga garantier via telefonen. Men vid minsta tveksamhet så brukar iallafall jag backa ur. Det finns oftast andra köpare!

Problemet är väl då att senare så har man haft ovälkommet besök och fått lägenheten/huset rensat på allt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Att relativisera bort problematiken löser inte ett dugg.

Faktum är att brottsligheten har ökat i Sverige och den har blivit grövre, det är odiskutabelt. Att dagligen läsa om barn och ungdomar som rånas på jackor, tröjor, mobiler och kontanter i växelmängd börjar bli skrämmande.

Ex har ungdomsrån ökat med mer än 100% mellan 2015-2019 enligt BRÅ; https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2021-12-15-un...

Från Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVlAny/ungdomsranen-okar...

"Antalet anmälda rån mot unga har ökat i hela landet, enligt en ny undersökning från Brå, Brottsförebyggande rådet. På fem år har ungdomsrånen mer än fördubblats."

Även rån generellt har ökat kraftigt: https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/ran.ht...

Att förklara bort, relativisera, förminska är inte bara problematiskt i den meningen att det ej löser något, det är även en grov förminskning av de rånoffer som utsätts för detta.

Som slutkläm så personuppklarades bara 14% av rånen 2020, det innebär att det är ganska riskfritt att råna en annan person i Sverige då chansen att åka fast är minimal.

Definition av personuppklarad: "Termen ”personuppklarat” innebär att en person bundits till brottet genom att åtal har väckts, strafföreläggande har utfärdats eller åtalsunderlåtelse har meddelats", BRÅ.

Mvh

Det är inte att relativisera bort problemet, om man inte läser vad definitionerna är i varje land så får man en högst ovetenskaplig jämförelse.
Att brotten sen till viss del ökar, vilket det gör i vissa områden (speciellt vad gäller gäng) är inte heller så konstigt när folk röstar på nyliberala reformer. Och att man sen ständigt försöker fixa problemet med t.ex. högre straff (när brottet redan har skett) gör att folk faktiskt fortsätter att rösta in ett sämre samhälle utan att veta vad de gör.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Det är bara säga. För allas säkerhets skull. Men hellre att förekomma än att förekommas. Hade snubben som sålt grafikkortet tagit med 5-10 pers. Tror du han hade blivit rånad då?

Nej jag tror inte heller han hade fått ett grafikkort sålt för den delen heller. Ärligt talat så tror jag inte heller på att du faktiskt tar med dig 4-5 pers vid en affär som du sagt att du gör. Nu är det helt plötsligt 5-10 pers?

Sen är det väl en falsk trygghet också. 1 knivrånare kan göra dödlig skada även om ni är 5 st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Att relativisera bort problematiken löser inte ett dugg.

Faktum är att brottsligheten har ökat i Sverige och den har blivit grövre, det är odiskutabelt. Att dagligen läsa om barn och ungdomar som rånas på jackor, tröjor, mobiler och kontanter i växelmängd börjar bli skrämmande.

Ex har ungdomsrån ökat med mer än 100% mellan 2015-2019 enligt BRÅ; https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2021-12-15-un...

Från Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVlAny/ungdomsranen-okar...

"Antalet anmälda rån mot unga har ökat i hela landet, enligt en ny undersökning från Brå, Brottsförebyggande rådet. På fem år har ungdomsrånen mer än fördubblats."

Även rån generellt har ökat kraftigt: https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/ran.ht...

Att förklara bort, relativisera, förminska är inte bara problematiskt i den meningen att det ej löser något, det är även en grov förminskning av de rånoffer som utsätts för detta.

Som slutkläm så personuppklarades bara 14% av rånen 2020, det innebär att det är ganska riskfritt att råna en annan person i Sverige då chansen att åka fast är minimal.

Definition av personuppklarad: "Termen ”personuppklarat” innebär att en person bundits till brottet genom att åtal har väckts, strafföreläggande har utfärdats eller åtalsunderlåtelse har meddelats", BRÅ.

Mvh

Artikeln som länkades nämner varför statistiken är annorlunda ut, i Sverige gäller en anmälan varje händelse dvs skillnaden är att om en person gör flera brott även vid samma tillfälle eller flera personer begår brott ihop så räknas varje individ och händelse separat, detta är inte standard i andra länder och statistiken i Sverige ger därav en bild av mer brott. Vidare så om en person åtalas i Sverige är det inte säkert att allt personen gjort tas med, detta för att vi slår samman på andra sätt.

Det är därav svårt att jämföra med andra och en mer aktiv anmälningsmentalitet som även uppmuntras av polis och andra, där man ska anmäla oavsett gör att det är fler som anmäler.

Det gör inte brotten mindre allvarliga men att måla ut det som att Sverige vore överöst med brott är fel, statistiken är troligen mer korrekt här än i andra länder men det är inte i praktiken värre här bara för att de har lägre siffror på ett papper.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Nej jag tror inte heller han hade fått ett grafikkort sålt för den delen heller. Ärligt talat så tror jag inte heller på att du faktiskt tar med dig 4-5 pers vid en affär som du sagt att du gör. Nu är det helt plötsligt 5-10 pers?

Sen är det väl en falsk trygghet också. 1 knivrånare kan göra dödlig skada även om ni är 5 st.

Det beror väl på vad jag säljer. Tro vad du vill. Så vad är din lösning på problemet, risken finns där. Med det resonemanget om det hade varit lagligt utan bälte i bil, så hade du skippat det. Vadå, man kan ju dö med bältet på. Skippar det.

Permalänk
Medlem

Man får sälja hemifrån där det är lätt att beväpna sig i brottsförebyggande syfte

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Det beror väl på vad jag säljer. Tro vad du vill. Så vad är din lösning på problemet, risken finns där. Med det resonemanget om det hade varit lagligt utan bälte i bil, så hade du skippat det. Vadå, man kan ju dö med bältet på. Skippar det.

Ses på en offentlig plats. Det räcker. Att man ska samla på sig ett helt gäng på 5 pers vid affär som bara skapar samma otrygghet för andra parten är bara kontraproduktivt och faktiskt rätt larvigt.

Ditt bilbältesresonemang.. Jag vet inte vilken strain du kör på men det verkar vara en bra.

Permalänk
Avstängd

"Skolklass rånad på datorer – lärare jagade efter"
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qW8JOO/knivran-pa-rudbec...

Datorer rånades på och jag antar att det är Dell-laptops det rör sig om. Det brukar vara det vanligast varumärket vad jag sett hos gymnasieskolor.

Jag blir så förbannad att jag blir irriterad. Fler brott "lönar sig" numera och själv får man fängelsestraff för att man råka försvara sig mot inbrottstjuv i sitt eget hem man kämpat halva sitt liv för att ens ha råd med...

Parallellsamhället resonerar:"Varför ska jag jobba när jag bara kan sno det andra har jobbat ihop åt mig?"

SÄPO och Försvarsmakten måste få fler resurser tilldelade. Allt jag säger.

Näh, sluta skriv om sådana här nyheter. Man blir bara ledsen och förbannad!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jag blir så förbannad att jag blir irriterad. Fler brott "lönar sig" numera och själv får man fängelsestraff för att man råka försvara sig mot inbrottstjuv i sitt eget hem man kämpat halva sitt liv för att ens ha råd med...

Du får va hur förbannad du vill, det är inte konstigt att bli det när sånt skit händer. Men man behöver inte fara med osanning. Man har absolut laglig rätt att freda sig enligt nödvärnsrätt med hjälp av det våld situationen kräver.