Phil Spencer vill att Xbox Game Pass ska bli Netflix för spel

Permalänk
Testpilot

Phil Spencer vill att Xbox Game Pass ska bli Netflix för spel

I en väldigt genomgående artikel hos nättidningen The Wall Street Journal (betalvägg), framkommer en del information kring Xbox-chefen Phil Spencer och vad som ledde upp till lanseringen av Xbox Game Pass.

Det fanns väldigt mycket motstånd internt, både övergripande hos Microsoft såväl som Xbox-divisionen. Varken ledningen eller ens Spencers egna medarbetare var speciellt sålda på idéen, där hans egna Xbox-kamrater aktivt motarbetade honom och sa att det kommer aldrig fungera. Spencer gav dock aldrig upp och vägrade ta ett nej som det slutgiltiga svaret. Detta oberoende vad hans egna medarbetare eller någon annan tyckte. Han var fast besluten att ta fram en modell som skulle fungera, och fortsatte presentera vad han ville skulle bli Microsoft och Xbox stora satsning framöver.

Den presentationen som till slut gick hem, var när Spencer gick in med målsättningen att "Xbox och Game Pass ska bli Netflix, fast för spel". Spola fram några år och vi kan se att idag har Game Pass över 25 miljoner aktivt betalande prenumeranter, samt flera stora förvärv under bältet.

Det senaste spelföretaget att gå med i Xbox-familjen är inget mindre än Activision Blizzard (inklusive King), som köptes för 68,7 miljarder dollar kontant. Detta är en affär som förväntas vara helt färdigställd till juni 2022. För att sätta detta i perspektiv, hade Microsoft drygt 133 miljarder dollar i kontanta medel innan förvärvet. Microsoft har med andra ord öppnat upp plånboken rejält, och går nu helhjärtat in med full tilltro för Phil Spencer och hans vision om att göra Xbox Game Pass till något bestående.

Tror du att framtiden för spel ligger i att streama och hyra sina spel genom tjänster som Xbox Game Pass, EA Play och Playstation Now?

Personligen lutar det mer och mer åt det för egen del åtminstone. Känns väldigt prisvärt många gånger att ha tillgång till ett stort bibliotek för en mindre månatlig kostnad, kontra att betala flera hundra per titel, som jag ändå kanske spelar igenom en gång max (om ens det).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Så länge spel försvinner från tjänsten är det långt ifrån framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Så länge spel försvinner från tjänsten är det långt ifrån framtiden

Filmer och serier försvinner från Netflix hela tiden så på det sättet är de lika.

Personligen är jag inte intresserad av en framtid där man måste prenumerera på flertalet spelstreamingtjänster. Men jag inser att jag antagligen är gammal och mossig, och att det förmodligen kommer bli precis en sådan framtid. Jag tänker dock inte bidra till den utan fortsätta köpa spel till PC och konsol.

Permalänk

Är väl redan som Netflix. Lika kasst utbud i alla fall.

Permalänk

Detta är iaf framtiden. Det är jag ganska säker på. Sen om det blir i denna formen eller liknande. Spel på hyllan kommer försvinna framöver trots många kommer klamra sig fast vid dom ett bra tag. Jag använder personligen både Gamepass och Ubi+ och ser väldigt många fördelar med det. Köper även spel på skiva till större titlar som inte finns på GP. Mest PS5spel nuförtiden.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Utan tvekan! Xbox game pass är nog hittills det bästa som har hänt spelvärlden! Steam, Stadia, epic, Geforce now, dom har alla säkert bra ideer och nya funktioner men just det microsoft håller på att bygga är utan tvekan det som ger mest valuta för pengarna! (sure steam, epic osv i sig är gratis men spelen kostar fortfarande)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kommer säkert bli stort i framtiden. Ser fram ingen anledning till att det inte skulle bli det. För egen del passar dock inte den skon. För få spel jag är intresserad av för prenumerera på en tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Filmer och serier försvinner från Netflix hela tiden så på det sättet är de lika.

Att blanda ihop filmer och serier som har betydligt mindre tid att spendera på leder inte till samma förlust som ett spel som försvinner från Xbox game pass . Om en film går ut har du ju max tre timmar på dig att se klart. Om ett spel går ut har du kanske 20 timmar.

Om Game Pass ska vara kvar här för att stanna behöver dom bli bättre än netflix annars behandlar dom ju spel som skräpvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kommer säkert bli stort i framtiden. Ser fram ingen anledning till att det inte skulle bli det. För egen del passar dock inte den skon. För få spel jag är intresserad av för prenumerera på en tjänst.

Dock är game pass perfekt om inte annat bara för att prova spel, sugen på att köra igenom nya halo kampanjen ? varför då köpa spelet för 600kr när du kan fixa game pass gratis eller för 69kr och sen köra ut spelet på en månad. Gjorde samma sak med Ea play när jag vart sugen på att köra igenom Titanfall spelen

Visa signatur

here we go!

Permalänk

orättvist argumentet brukar komma upp emot denna typ. Där storkonsumenterna är rädda för att tillverkarna kan ta mer betalt för dem.
Jag själv som småkonsument gillar konceptet. Jag ville kunna spela lite NHL hemma, säg 3h varje år med senaste versionen. Kör lite bilspel, säg 20h senaste bilspelen varje år etc. Att då hyra spel så kanske jag kommer kunna göra detta.

Permalänk
Medlem

Cloud gaming är ett större hot för de leder till att utvecklare kommer att gimpa på all grafisk utveckling för att spel som Minecraft och Candy Crush är lika lönsam om inte mer.

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på hur jag konsumerar spel och tv-serier.

Prenumeration på tv-serier är naturligt prisvärt eftersom det kommer nya hela tiden som jag kollar på.

När det gäller spel så konsumerar jag samma spel under mååånga timmar, om och om igen. Det är väldigt sällan jag ser samma tv-serie eller film om och om igen.

Därför är prenumereration på spelbibliotek inte intressant för mig.

Permalänk
Medlem

Det är väl redan defacto ’netflix för spel’? Hopps bara inte trenden med att låna istället för att äga fortsätter. I helgen köpte jag 6st legospel på steam för typ 300kr, lätt mer värt än att ha 100 spel att välja på och inte spela något av dem. Jag tror stort utbud är skadligt, ingen fokus och ingen investering från egen sida. Blir snarare en stress att använda så mycket som möjligt

Permalänk
Medlem

Kan Xbox Game Pass bli Netflix för spel?

Det förutsätter att majoriteten av folket "konsumerar" spel på samma sätt som de "konsumerar" film.
Inte helt säker på att likheten mellan film och spel är jämförbar.
Men tror att det finns tillräckligt många för att det skall funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl redan defacto ’netflix för spel’? Hopps bara inte trenden med att låna istället för att äga fortsätter. I helgen köpte jag 6st legospel på steam för typ 300kr, lätt mer värt än att ha 100 spel att välja på och inte spela något av dem. Jag tror stort utbud är skadligt, ingen fokus och ingen investering från egen sida. Blir snarare en stress att använda så mycket som möjligt

Du äger inga Steam spel, du har precis köpt 6 spel som du lånar på obestämd tid.

Jag tycker inte att hyra är rätt ordval för artikeln heller, du betalar för en tjänst och får tillgång till ett helt bibliotek. På samma sätt så hyr du ingenting hos Netflix.

Permalänk
Medlem

Om de kan införa nån check som endast drar pengar när man varit aktiv en given månad. Till skillnad från t.ex. Netflix så skulle inte en sådan tjänst användas tillräckligt mycket för att motivera en prenumeration kontra ett spelköp.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Filmer och serier försvinner från Netflix hela tiden så på det sättet är de lika.

Personligen är jag inte intresserad av en framtid där man måste prenumerera på flertalet spelstreamingtjänster. Men jag inser att jag antagligen är gammal och mossig, och att det förmodligen kommer bli precis en sådan framtid. Jag tänker dock inte bidra till den utan fortsätta köpa spel till PC och konsol.

Det beror väl på vad man menar med "framtiden" också. Om det betyder att tjänsten kommer fortsätta existera och användas i stor utsträckning så ja då är det framtiden. Om det betyder att det kommer ersätta möjligheten att köpa spel separat så säger jag nog nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du äger inga Steam spel, du har precis köpt 6 spel som du lånar på obestämd tid.

Inte enligt EUs tolkning, men visst. Vi får se hur det blir med det

Jag har i all fall fortfarande tillgång till samma spel jag hade första veckan på mitt steamkonto för ~20 år sedan, men numer uppgraderade och underhållna för att spelas på modern hårdvara, etc.

Jag är inte så orolig att jag blir av med dem, och de är långt säkrare att jag kan spela dem om ett år än att jag kan spela ett spel jag startar på GamePass idag

Skillnaden att köpa vs ’hyra’ eller vad man nu kallar prenumerationen, är ju att det löpande kostar att använda tjänsten, jag kommer troligen inte behöva betala för mina legospel igen, och kan spela dem när och hur ofta jag vill framöver

Permalänk
Medlem

Tycker inte om att hyra. Äger hellre därför jag köpper de allra flesta spel på GOG där jag kan ladda ner spelen utan DRM. <Jag har hellre få men bra spel jag bestämmer när jag vill använda dem än att ha ett bolag som låter mig använda en massa spel men de kan ta bort alla imorgon om de vill.

Permalänk
Testpilot

Berörde det redan lite när jag skapade tråden, men Xbox Game Pass är nog bland det bästa som hänt för egen del faktiskt.

Om jag kollar på mitt Steamkonto, då är det värderat till över 46 000 kronor (ej räknat DLC:s). 812 titlar har jag aldrig ens startat. Tyvärr kan jag inte se denna datan för Uplay, Origin o.s.v. men misstänker att det är liknande historier där, om än i mindre skala.

Däremot i spelen jag faktiskt spelar, då har jag istället hundra till tusentals timmar. Med andra ord köper jag en massa spel, oftast på reor, för att testa senare eller som verkade intressant för stunden. Här passar Game Pass mig som handen i handsken, då jag får tillgång till flera hundratals titlar att testa om jag får en impuls, och är det något som jag verkligen fastnar för, då köper jag det helt enkelt — Då oftast på Steam.

Ubusift Connect+ är rätt sjyst också, för oftast spelar jag senaste Assassin's Creed eller spel som The Divison. Däremot är det sällan det blir speciellt långrandigt, utan hinner oftast tröttna lagom till det att man spelat igenom huvudsagan. Bryr mig sällan om sidouppdragen eller sonika i Ubi-titlar. Här räcker en månad gott för att spela igenom den biten som intresserar mig och för att låta mig testa runt med diverse nya system eller vad nu spelet har att erbjuda från föregående titel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Inaktiv

Xbox game pass i nuvarande form är fantastiskt.

Nej tack tills streaming dock. Företag sätter för låga nivåer och krav på fps osv. Så jag säger väl ja, men nej. Mitt nej till streaming av spel kan kanske bli ett ja när 144 fps är industristandard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Berörde det redan lite när jag skapade tråden, men Xbox Game Pass är nog bland det bästa som hänt för egen del faktiskt.

Om jag kollar på mitt Steamkonto, då är det värderat till över 46 000 kronor (ej räknat DLC:s). 812 titlar har jag aldrig ens startat. Tyvärr kan jag inte se denna datan för Uplay, Origin o.s.v. men misstänker att det är liknande historier där, om än i mindre skala.

Däremot i spelen jag faktiskt spelar, då har jag istället hundra till tusentals timmar. Med andra ord köper jag en massa spel, oftast på reor, för att testa senare eller som verkade intressant för stunden. Här passar Game Pass mig som handen i handsken, då jag får tillgång till flera hundratals titlar att testa om jag får en impuls, och är det något som jag verkligen fastnar för, då köper jag det helt enkelt — Då oftast på Steam.

Ubusift Connect+ är rätt sjyst också, för oftast spelar jag senaste Assassin's Creed eller spel som The Divison. Däremot är det sällan det blir speciellt långrandigt, utan hinner oftast tröttna lagom till det att man spelat igenom huvudsagan. Bryr mig sällan om sidouppdragen eller sonika i Ubi-titlar. Här räcker en månad gott för att spela igenom den biten som intresserar mig och för att låta mig testa runt med diverse nya system eller vad nu spelet har att erbjuda från föregående titel.

Jag tror inte alla lägger så stora belopp på att köpa spel, men en hybridmodell likt det du gör är absolut en bra grej. Men då är ju inte GamePass i sig huvudsättet att spela, utan mer en tjänst för att upptäcka och se vad som finns utan att behöva lägga massor med pengar. Lite som demos var förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

orättvist argumentet brukar komma upp emot denna typ. Där storkonsumenterna är rädda för att tillverkarna kan ta mer betalt för dem.
Jag själv som småkonsument gillar konceptet. Jag ville kunna spela lite NHL hemma, säg 3h varje år med senaste versionen. Kör lite bilspel, säg 20h senaste bilspelen varje år etc. Att då hyra spel så kanske jag kommer kunna göra detta.

Jag tror tvärtom att det är ytterst få "småkonsumenter" som är beredda att betala 1188:- till 1620:- per år, varje år, i prenumerationskostnad för spel. (Det går säkert komma undan billigare en kort period men faktum kvarstår att ordinarie pris är 99-135 kr/mån). Tror hela idéen med detta är att omvandla "småkonsumenter" till "storkonsumenter" som de får tusen kronor per spelare och år för. Om man inte köper de allra senaste spelen när de är nya utan inväntar rea så får man ganska många för 1500:-.

Permalänk
Medlem

Vettigt?

Jag tycker personligen att det är vettigt. Jag tenderar att spela 10 isch timmar per spel sedan byter jag... Skulle jag köpt de spel jag halvhjärtat spelat så skulle det bli otroligt mycket dyrare än vad jag betalar för game pass.

Med det sagt, så finns en övervägande risk att de höjer priset när vi sitter där i deras i knän precis som med alla andra tjänster. Blir det för dyrt så säger jag upp det och går tillbaka till att köpa de spelen man VERKLIGEN vill spela

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Squallie:

Det beror väl på vad man menar med "framtiden" också. Om det betyder att tjänsten kommer fortsätta existera och användas i stor utsträckning så ja då är det framtiden. Om det betyder att det kommer ersätta möjligheten att köpa spel separat så säger jag nog nej.

Detta är inget att oroa sig för i den närmsta tiden.

I en podcast (betalvägg) nämnde Phil Spencer att de inte menar att ta bort möjligheten att köpa spelen de släpper, även om de existerar på Game Pass. Detta åtagande förstärks av att Xbox satsat stort på att släppa sina spel på Steam numera också, parallellt med Xbox Game Pass och deras egna Xbox-butik.

Även om slutmålet för just Game Pass är att bli Netflix av spelvärlden, ser jag inte att de inom närtiden kommer plocka bort möjligheten att köpa spelen. Kanske att de i framtiden släpps som tidsexklusiva titlar via Xbox-butiken och Game Pass, men tror helt klart de kommer trilla över till åtminstone Steam förr eller senare också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av pny:

Jag tror tvärtom att det är ytterst få "småkonsumenter" som är beredda att betala 1188:- till 1620:- per år, varje år, i prenumerationskostnad för spel. (Det går säkert komma undan billigare en kort period men faktum kvarstår att ordinarie pris är 99-135 kr/mån). Tror hela idéen med detta är att omvandla "småkonsumenter" till "storkonsumenter" som de får tusen kronor per spelare och år för. Om man inte köper de allra senaste spelen när de är nya utan inväntar rea så får man ganska många för 1500:-.

Det motsvarar 2 spel om året ungefär, det är inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Den dagen Microsoft köper Netflix & spotify börjar det bli intressant, spel & film samt musik och Tv-Serier på samma plattform även om den blir dyrare!

Tror det är där Prime/Luna/Twitch kommer hamna men med sämre utbud dock till ett lägre pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Dock är game pass perfekt om inte annat bara för att prova spel, sugen på att köra igenom nya halo kampanjen ? varför då köpa spelet för 600kr när du kan fixa game pass gratis eller för 69kr och sen köra ut spelet på en månad. Gjorde samma sak med Ea play när jag vart sugen på att köra igenom Titanfall spelen

Det är så jag har använt dessa tjänster också. Och är antagligen det enda sättet jag kommer att använda dem Svindyra spel jag utgår från att jag bara kommer spela en gång är perfekta för såna här tjänster. Har mosat igenom bland annat Mass Effect Legendary och Far Cry 6 så. Inser man att man ändå vill köpa spelen kan man hålla utkik efter reor.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Tror absolut att detta är framtiden av det enkla skälet att vi inte verkar få mer pang för pengarna med nya generationer av grafikkort. Vill man ha bästa prestanda framöver så kommer det att bli dyrt, och en väg runt detta är att flera delar på kostnaden genom sådana här tjänster.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Betala 150kr per månad för att hyra spel 80% av spelen är från original xbox och 360. Hmm Nej tack!