Permalänk
Medlem

GTA V för barn?

Hej,

Min dotter som är 12 år har spelat ett av de tidigare GTA spelen men ställer mig frågande till att låta henne spela GTA V, särskilt med tanke på Trevors öppningsscen :

Var och en vet bäst vad deras barn klarar och detta är klart på gränsen. Jag har spelat igenom GTA V själv för en massa år sen men kommer inte ihåg helt hur brutalt det var, kanske sorterar man bort en del på vägen, mindes ex inte scenen i klippet ovan.

Är resten av spelet på samma nivå? Hur är det med online delen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Min dotter som är 12 år har spelat ett av de tidigare GTA spelen men ställer mig frågande till att låta henne spela GTA V, särskilt med tanke på Trevors öppningsscen :

https://youtu.be/CNqCCus9M_0?t=40

Var och en vet bäst vad deras barn klarar och detta är klart på gränsen. Jag har spelat igenom GTA V själv för en massa år sen men kommer inte ihåg helt hur brutalt det var, kanske sorterar man bort en del på vägen, mindes ex inte scenen i klippet ovan.

Är resten av spelet på samma nivå? Hur är det med online delen?

And the parent-of-the-year award goes to...
(drumroll)
... JIMMY!

Jag hade personligen inte låtit en tolvåring spela GTA V.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Efter år av tjat lät jag min kille spela när han var 13, men skulle kunna tänka mig att 14-15 är bra gräns.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Sex, droger och vid många tillfällen väldigt onödigt mycket våld... Något man inte kommer ifrån i det spelet.
Överlag ett väldigt bra spel. Men inte särskilt lämpligt för en 12-åring kanske..

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Jag ställde mig själv frågan "Varför skulle min son spela GTA-V? Vad har det spelet som inte andra spel har?" och har fortfarande inte hittat något svar som gör att jag ens överväger det till min snart 14-åring. Vi snackar om det ibland (som med många spel) och jag förklarar vilka delar som jag ser som ordentligt problematiska (och varför), då köper han resonemanget även om det tar emot och vi kollar istället (och spelar tillsammans) andra spel.

Nån annan som har ett bra svar på den frågan? Varför skulle ett barn spela GTA-V? Vad har spelet som man inte lika gärna kan hitta i nåt annat, mindre problematiskt, spel?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hade jag varit förälder hade jag väl sagt nej men atm hade jag sagt ja

Stor eloge för att skydda barnet, men har hon fått tillgång till internet kommer tyvärr inte en animerad sexscen i ett datorspel vara det värsta hon sett. Internet är förjävligt trasigt, när vi var 12 körde vi IR eller vad de hette för att skicka vuxenfilmer till varandra och tänk då hur lätt det är att sprida idag

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Med tanke på en ganska grov tortyrscen en bit in i spelet skulle jag inte rekommendera GTA V till en 12-åring.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Skulle personligen inte låtit en tolvåring spela det. Framförallt inte den utdragna tortyrscenen som var på gränsen till vad jag själv orkar med att stå ut med i ett spel. Har dock hört att den blivit borttagen i senare patches.

Men som med allt sådant här: det som man som vuxen kan uppfatta som satir eller att man gör sig rolig över i form av övervåld, stereotyper, sexism etc är ganska svårt för ett barn att ta in helt ärligt. De saknar kontexten och då är det nog enklare att bara se det som normalisering.

Sen om det är så mycket värre än annat de kommer stöta på är väl den stora frågan I guess.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Är det faktiska GTAV som hon vill spela, eller är det RP? RP-scenen har blivit ganska stor, och det spelas i GTAV-världen.

Permalänk
Medlem

Finns en del sekvenser / spelmoment som är väldigt brutala. T.ex. när man ska tortera en person med olika verktyg, elektricitet, bensin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Hade jag varit förälder hade jag väl sagt nej men atm hade jag sagt ja

Stor eloge för att skydda barnet, men har hon fått tillgång till internet kommer tyvärr inte en animerad sexscen i ett datorspel vara det värsta hon sett. Internet är förjävligt trasigt, när vi var 12 körde vi IR eller vad de hette för att skicka vuxenfilmer till varandra och tänk då hur lätt det är att sprida idag

Men det handlar nästan aldrig om "rekordet" eller "det värsta man sett", det handlar ju om vad man matas löpande av och vilka typer av beteenden eller upplevelser som normaliseras, det är där jag ser just spel som problematiska, de kan uppta väldigt stor del av ens tid och nya intryck som man ska passa in i sin värld (gällande hur vi beter oss mot varandra).

Jag ser för övrigt inte sexet som direkt problematiskt i den scenen jämfört med interaktionen karaktärerna emellan, sex är evolutionärt viktigt och intressant för alla.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av m4gnify:

Är det faktiska GTAV som hon vill spela, eller är det RP? RP-scenen har blivit ganska stor, och det spelas i GTAV-världen.

Det var typ det första jag tänkte på också. Inte för att RP-scenen alltid är barnvänlig, men det finns ju varianter av det som är betydligt "mildare" än spelets kampanj och mer liknar RP-servrar i Garrys Mod och dylikt.

Med det sagt låter det sjukt rimligt att säga nej till GTA V för en tolvåring oavsett, men det kan ju vara värt att prata med barnet för att se vad det är som faktiskt lockar med spelet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plajton:

Hade jag varit förälder hade jag väl sagt nej men atm hade jag sagt ja

Stor eloge för att skydda barnet, men har hon fått tillgång till internet kommer tyvärr inte en animerad sexscen i ett datorspel vara det värsta hon sett. Internet är förjävligt trasigt, när vi var 12 körde vi IR eller vad de hette för att skicka vuxenfilmer till varandra och tänk då hur lätt det är att sprida idag

Det handlar inte om det. Barn har i alla tider gjort saker som ens föräldrar inte ville. Det är en del av grejen med att bryta sig loss. Får man allt kommer man ändå leta efter saker som man inte får och göra dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Skulle också misstänka att tortyrscenen kan vara i grovaste laget även för en mogen 12 åring.

Spelar dottern för storyns skull eller bara för att det är roligt att köra runt i stan?
Mina syskonbarn, som är den referens jag har till barn i den åldern, spelar väldigt sällan just kampanjen utan leker mest runt i spel och då är ju inte GTA V värre än något annat GTA spel förutom att grafiken är verkligare.

Ni skulle ju kunna ha regeln att hon bara får spela kampanjen när någon förälder finns närvarande och att hon annars bara får leka runt.

Permalänk
Medlem

Förbjder mina små att spela det. Men de kör ju COD osv istället

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skulle personligen inte låtit en tolvåring spela det. Framförallt inte den utdragna tortyrscenen som var på gränsen till vad jag själv orkar med att stå ut med i ett spel. Har dock hört att den blivit borttagen i senare patches.

Men som med allt sådant här: det som man som vuxen kan uppfatta som satir eller att man gör sig rolig över i form av övervåld, stereotyper, sexism etc är ganska svårt för ett barn att ta in helt ärligt. De saknar kontexten och då är det nog enklare att bara se det som normalisering.

Sen om det är så mycket värre än annat de kommer stöta på är väl den stora frågan I guess.

Tortyrscenen var kvar för några månader sedan eller så.

--------------------------------

GTA är inte för barn. Kan inte riktigt förstå varför man skulle låta ett barn spela något av dem. Att barn vill eller att det finns värre saker där ute lätt tillgängligt är inte en ursäkt för att låta barn spela det.

Permalänk
Medlem

Låter som jag är på rätt väg att blocka det ett par år till då. Hur är det i online läget?

Ja, hon gillar open world spel och spelar en hel del olika men inte i närheten så brutala som GTA V framstår. Så varför dras man till GTA V? För min del är det ett av de bästa spelen jag spelat men så lägger jag ingen tyngd på våldet som även jag anser är kraftigt överdrivet, som vuxen lär man sig att se mellan fingrarna för sin egen del. Men jag gissar att det är till viss del våldet som sålt GTA, iallafall från början och sen man man spunnit vidare på det.

Jag anser inte häller att sex scener är något hemskt, det är snarare hur det framställs men i scenen ovan skulle jag säga att det är våldet som kommer efteråt som jag reagerar på och som jag inte tror hade varit gynnsam för henne. Hon har ju spelat ex Witcher 3 där de har sex om jag mins rätt och det ser jag inget problem i. Visst, de hugger säkert av huvudena där men det är viset man gör det på som kan bli ett problem.

Har en kompis som låtit sin 8 åring se både Hajen filmerna och spelat GTA V. När jag visades scenen ovan så blev han chockad, hade han känt till detta hade barnet aldrig fått spela spelet. Men det är ju lite sent att komma på i efterhand.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Min son är nu 18. GTA V kom när han gick på mellanstadiet. Som med alla spel han velat spela har jag först kollat på dem, så även med GTA V.

I föräldramötet efter releasen av GTA V tog en av föräldrarna vars barn fick spela GTA V upp en fråga om varför barnen i klassen hade fått sånt grovt språkbruk. De kallade varandra för en massa skit och många av killarna hade ett rent ut sagt värdelöst sätt att bemöta tjejerna i klassen. Det var en lång diskussion om det tills jag till slut tröttnade och frågade om de själva hade provat GTA V. Språket som användes var precis samma som i spelet. Det blev helt tyst.

Jag förstår att det blir ett väldigt svårt läge. Som förälder har du sagt ja till GTA V. Det är svårt för ett barn att skilja på att man spelar en karaktär och gör vissa saker som man inte gör i det verkliga livet, och det är lätt att det kryper med ut i det verkliga livet. Barn har inte ett så väl utvecklat konsekvenstänk. GTA V är utvecklat för en vuxen publik, men i just detta fallet så tror jag inte ens att alla 18-åringar är tillräckligt mogna för att hantera det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det handlar inte om det. Barn har i alla tider gjort saker som ens föräldrar inte ville. Det är en del av grejen med att bryta sig loss. Får man allt kommer man ändå leta efter saker som man inte får och göra dem.

Så är det men jag har uppenbarligen redan lyckas blocka spelet för henne sen hon började prata om det för par år sen och ser ingen anledning till varför jag inte skulle lyckas par år till.

Att barn gör grejer de inte får göra är naturligt men jag vill tro att föräldrarnas inställning har en påverkan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Finns en roblox värld (Jailbreak) där man kan leka GTA. Tjuv och polis etc.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Single player spelet GTA V hade jag varit skeptisk till... Men onlinevarianten kan vara rätt harmlös. Finns rolig racing och annat. Problemet är väl att man inte riktigt kan filtrera bort allt det andra.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle kanske inte personligen rekommendera GTAV till så pass unga barn men å andra sidan handlar det också vad man lär ut och faktiskt pratar med barnen om vad som är rätt/fel. Multiplayer-delen kan däremot vara mer intressant.

Permalänk
Medlem

Slutade personligen med GTA V en bit in i kampanjen för att det var för vidrigt och man blev tvingad att göra riktigt osköna saker för att komma vidare. Beror väl lite på hur lätt man har för att distansera sig från det som händer men skulle inte direkt rekommendera det för någon och säga att det är direkt olämpligt ganska långt upp i åldrarna för barn.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Mina 9 och 10 åriga brorsöner spelar det, och har kommit långt också så de har kommit förbi Trevors öppning och tortyren. Hade det varit upp till mig hade jag inte tillåtit men deras föräldrar tillät så 🙄 Sen har dem ju redan kollat nästan allt om spelet på youtube i flera år redan så iofs var ju "skadan redan gjord".
Men det är fina grabbar ännu. Jag intervjuade en av dem om tortyr scenen och han verkade inte särskilt påverkad av den men han erkände att det var ganska äckligt, och så frågade han hur man gör så att offret inte tappar medvetandet, lol.

Trevors öppning kan de ha missat för jag har märkt att de tenderar att skippa cutscenes om möjligt. Även om dem såg den så tycker dem tjejer är äckliga fortfarande så hade nog inte hänt så mycket där heller.

Är så olika hur barn reagerar också. En av mina yngre kusiner såg mig spela Plants vs Zombies för flera år sedan när han var 10 kanske och då fick jag efter några dagar lite klagomål av hans morsa för att han haft mardrömmar. Men samtidigt spelade han på den tiden COD MW2 och hade inga problem med No Russian där.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det beror mycket på barnets personlighet, mognadsgrad etc. En del har lättare att skilja på verklighet och fiktion än andra. En del tar mer intryck än andra. En del reagerar mer känslomässigt än andra. Du som förälder känner förhoppningsvis din dotter väl nog att bedöma detta. Ett alternativ kan även vara att du spelar det med henne, vilket ger dig möjlighet att föra en diskussion med din dotter om etik och moral, sex, våld och andra viktiga/känsliga ämnen som dyker upp i spelet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Min 6 åriga son får spela GTA5 med denna mod installerad:
https://sv.gta5-mods.com/scripts/family-friendly-free-roaming
Jag stängde av all våld i moddens config fil så han kan bara att köra runt olika bilar med roliga funktioner. Min sons favoriter är att köra runt med buss och plocka upp folk av någon anledning Jag tycker det är helt ok. Själv hade jag aldrig låtit barn spela vanliga GTA5 fram tills 14-16 eller så.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Mina barn är lite yngre men de får inte ens spela Fortnite. Efter att de är 15 vettetusan om det går att censurera något dock. Däremot skulle jag aldrig betala för ett spel jag uppfattar om skit med kassa värderingar.

Jag har blivit en tråkmåns på äldre dagar, och kanske än mer sedan jag fick barn. Har mycket liten tolerans för spel där karaktärerna man spelar är rövhål.

Ett av mina lackmustest är om barnen och vuxna kan spela tillsammans. Vuxna ska inte förbjuda saker av slentrian, men inte heller tillåta dem. Jag tror det är oerhört vanligt att föräldrar inte har koll. TS verkar ha koll. Många av lågstadiebarnen på barnens skola har sett på Squid Game. Föräldrarna hade noll koll. Efter att skolan observerat...att barnen lekte "squid game" blev det debatt, och de flesta verkar nu överens om att squid game inte är så bra för barn att se.

För egen del såg jag det mesta som gick på TV från jag var 10-11, men det var inte så mycket ocensurerat på TV då. Värre idag. Eller, ja, det gick ju mycket oproblematiserat våld mot "indianer" och annat på TV givetvis, men det tog ingen skada av...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Själv lirade jag Gta vice city när det kom, jag var 12.
Lirat varje Gta titel på release. Gta V var de mest extrema men om du kan göra som ovannämnda och censurera spelet så blir det bättre.

Det handlar om mognad hos barnen, om de är intresserade av ett spel och har Youtube så kommer de titta på clip oavsett.

Angående språkbruk från spel så ligger det mer hos föräldrarna. Kanske är bäst att sitta med och lira med dem. För om ett barn i klassen får lira, då kommer alla barn åka ditt och spela Gta ändå.

Om hen vill lira online, hjälp dem starta spelet. Online delen har jag för mig är väldigt harmlöst.
Vill hen lira story, sitt med och förklara.

Angående ålder, mognaden på barnet är vad som avgör inte åldern.

Mina 50 öre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

en tjej på bara 12 år ska verkligen inte spela såna här spel.. det är ju min åsikt men du gör väl va du vill med ditt barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

en tjej på bara 12 år ska verkligen inte spela såna här spel.. det är ju min åsikt men du gör väl va du vill med ditt barn.

Nyfiken fråga, spelar det någon roll tänker du att det är en flicka och inte en pojke?

_____________________________________________

Sen en tanke utifrån vad flera uttryckt här ovan, att barn precis som vuxna är individer och saker påverkar dem olika mycket. Jag håller helt med, det är nästan omöjligt att veta innan hur olika barn påverkas eller reagerar.

MEN

Jag tror inte att vi vuxna, inte ens i rollen som föräldrar till våra egna barn, kan "känna" barnet tillräckligt för att veta om och hur barn reagerar på olika intryck. Särskilt när de är komplexa, t.ex inte bara grovt våld utan att det också sker av obegripliga eller mångfacetterade orsaker med oklara konsekvenser. Det finns egentligen oändligt antal potentiella reaktioner eller konsekvenser hos barnet av exponering för det, vissa uppenbara och andra i princip omöjliga att koppla ihop med händelsen i sig (t.ex utåtagerande beteenden ett halvår senare, sömnsvårigheter, relationella svårigheter).

Jag brukar se det som ESD för komponenter, jag vet att risken finns och att jag inte har någon egentlig möjlighet att helt skydda dem mot det. Så jag försöker att göra så gott jag kan och vara öppen med det i stigande takt med deras ålder. Kan barnet fråga om något så kan de också hantera ett svar och förtjänar det också för det mesta.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW