Helgsnack: Vad får dig att byta mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

För min del så hade simkorts läsaren börjat krångla och batteriet börjat blivit kasst på min Huawei p9.
Annars hade jag nog stannat kvar på den förutom säkerhets uppdateringar kanske då.
Storleks mässigt så behöver jag vänja mig vid min samsung galaxy a12 fortfarande.
Inte lika lätt att använda med en hand när man är ute och går eller ligger i sängen och slösurfar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

När jag kan säga : Hej, Siri strålar upp mej till NCC1701, då skall jag byta.. Har idag en gamla iPhone XR och Iphone 12.. Vid Iphone 14 eller 15 kanske. Sugen på vikbar mobil, men då måste gå över till Android.

Permalänk
Medlem

När telefonen känns för gammal och börjar bli seg.
Fru och tre barn har alla begagnade iPhone 8, går att få för 1000kr och presterar utmärkt. Billigt att laga då det finns stor tillgång till reservdelar.

Själv är jag mer till Android. Jag använder en Redmi Note 8 som börjar kännas jäkligt seg. Vill egentligen byta, men jag har nog ett litet släng av aspergers då jag inte gillar förändringar

Permalänk
Medlem

Oftast när bidningstiden på 24mån går ut, för jag lyckas slita ut dem rent fysiskt..

En gång hade iaf en mobil jag har riktigt nöjd med som jag hade kvar två veckor efter abb typ men då vi paddlade kanot så låg den i en knuten plastpåse i en annan kanot som kantrade, det var ett hål i den helt nya påsen. Blev en ny på abb då med..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Handelskrig:
- Huawei

OS:
- Windows Phone
- Android (möjligen pga spårning)

Dåligt batteri:
- Konstigt nog så har jag aldrig bytt en telefon pga detta som främsta orsak

Fuktskador:
- Det har hänt sig att fuktskador varit en orsak.

Andra faktorer som kan påverka:
- villhöver

___________________________

En lång rad Nokia telefoner inkl. 1620, 6310i och
8110i definierade mitt 90-tal.

Windows Phone:
Nokia Lumia 800 (mest saknad)
Nokia Lumia 1520

Android:
Sony Xperia M4 Aqua (sämsta köp)
Huawei P9 Plus (gillade denna starkt)
Motorola One Vision (nödvändigt ont)
Samsung Galaxy S10 (har inte levt upp till förväntningarna)

Skrivet av MrMadMax:

När man inte får fler uppdateringar eller inte värt att laga längre.
Har dock köpt ny till frun och tagit hennes äldre ett par gånger också så inte hållt mig till mina grundregler så ofta 😅

Htc incredible 2010
Iphone 5 2012
Iphone 5s 2015 (ärvt av frun)
Iphone 6s+ 2018 (ärvt av frun)
Huawei p20pro 2019
Iphone 13pro 2021 (present från frun)

Omvänt hos oss...

iOS:
Iphone 5S (köpt till frun)
Iphone SE (köpt till frun)
Iphone 11 (köpt till frun)
Iphone 12 (köpt till frun)

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta när mobilen börjar krångla. Om det betyder att den dör helt, att batteriet blir dåligt eller att den börjar bete sig opålitligt med krascher och omstarter är lite olika.

Permalänk
Medlem

Jag byter när den slutar fungera. Vilket gjorde att innan den telefonen jag har nu använde en Sony Ericsson från 2011 Nästan 10 år fanns den i min byxficka i vått och torrt.

Permalänk
Medlem

Oftast batterikapaciteten, men nu sist var det formatet på en vikbar telefon som ersatte lusten att köpa en smartklocka dessutom.

Permalänk
Medlem

Började med en Eten Glofiish x800 med Windows Mobile 6.5 2008 som då ersatte en Sony-Ericsson Z800. Windows i luren var dock ingen höjdare så den byttes ut ganska snabbt. Dock var prestandan helt ok. Minns att jag spelade Worms med skapligt flyt. Film från detta finns HÄR. Filmat med en potatis. Ber som ursäkt för det.

2009 byttes den således mot en iPhone 3Gs då alla andra hade iFånar och jag fick för mig att inte gå emot strömmen för ovanlighetens skull En trevlig lur även om den kändes något låst. Kunde väl i princip bara byta bakgrundsbild såvida jag inte jailbreakade den vilket jag inte hade kunskap om på den tiden. Kände därför att nästa lur skulle bli en lite mer öppen variant.

2011 byttes iFånen därför mot en Samsung Galaxy S2. Den levde i tre glada år innan jag glömde den på taket på bilen en regnig dag. Den blev sig aldrig lik igen.

2014 hoppade jag därför på Oneplus-tåget med en Oneplus One. Den rockade redigt och fick S2an att framstå som en gamla 486a jämfört med en Pentium II Den fick hänga med i 4 år tills kameran fick fnatt.

2018 Blev det istället en Pixel 1. Den fick vara med till hösten 2020 då den dog av okänd anledning.

2020 ersattes den döda pixelluren med en Pixel 4a som nu rullar på. Är lite sugen på en Pixel 6 men vill helst inte lägga mer än 3000-4000 på en lur. Så får vänta tills nästa generation kommer och 6an gått ner lite i pris så som 1an gjorde. 4a är dock tillräckligt bra både som mobil och som kamera så lär nog ändå dröja innan det blir ett byte såvida inte min allmänna otur slår in igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bytte upp mig från Samsung Galaxy S4 till Huawei P10. Börjar bli dags att byta upp igen. Funkar fortfarande helt ok men lite väl seg på vissa webbsidor. Blir nog o byta tillbaka till Samung när det väl sker. Det var mycket bättre flow när man använde tangentbordet o text än Huawei.

Permalänk
Medlem

Utlöpt bindningstid och ett bra erbjudande på Comviq. Det brukar räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Bytte upp mig från Samsung Galaxy S4 till Huawei P10. Börjar bli dags att byta upp igen. Funkar fortfarande helt ok men lite väl seg på vissa webbsidor. Blir nog o byta tillbaka till Samung när det väl sker. Det var mycket bättre flow när man använde tangentbordet o text än Huawei.

Jag kan rekommendera Gboard, det är det enda jag använder oavsett mobilmärke. Det är en smaksak men för mig denna är layouten överlägsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag kan rekommendera Gboard, det är det enda jag använder oavsett mobilmärke. Det är en smaksak men för mig denna är layouten överlägsen.

Ok det får jag ta o prova tack för tipset.
Det som jag upplevde som problem var att jag ofta missade tangenter/bokstäver som ute i kanterna av telefonen. Samsungen var bättre designad och var även mer smartare att fatta vilken tangent jag ville trycka på även om jag några millimeter fel påre

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Hoppas min S9 dör snart, fyfan för utveckligen med mer eller mindre surfplattor till telefoner som tur är så tillverkar Sony fortfarande compact modeller så det blir nästa

Iphone 13 Mini (5,4”), Zenfone 8 (5,9”), Pixel 5 (6”) eller vad sägs om en vikbar* Z Flip3 (4,2”)? Så några alternativ finns det fortfarande.

Men lite orolig blir man nog när t.ex Zenphone 9 mini blir på 6,67”.

Permalänk
Medlem

När den jag har går sönder/fungerar väldigt dåligt, eller att det inte kommer nya säkerhetsuppdateringar.

Jag kan också överväga det om batteriet är väldigt dåligt. Det kanske inte är värt att byta batteri på en gammal mobil över att köpa en ny.

Har dock en Galaxy S9+ och har inga planer på att köpa nytt. Speciellt då de nya mobilerna har mycket sämre funktioner.

Permalänk
Testpilot

Byter mer eller mindre årligen, ibland flera gånger på ett år.

Mest för att testa vad olika tillverkare har för sig. Kört en hel del olika från bland annat Samsung, Apple, LG, Sony, OnePlus och Xiaomi.

Nästa telefonbyte ser ut att kunna bli nu i Februari, är nyfiken på vad Samsung kokat ihop med Exynos 2200 och Eclipse 920-grafikdelen.

Är även intresserad av Sony Xperia Pro-I, kameran på den telefonen verkar vara ett monster!

TL;DR: Byter telefon när någon tillverkare kommer med något nytt och intressant. Kan vara kamera, 144hz-skärm eller annat som lockar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ofta att den förra går sönder.
Första smartphonen jag hade var en HTC Desire. Den bytes till en Note 2 bara för att jag ville uppgradera.
Note 2 fick leva länge, men till slut var det mesta sönder på den, inklusive högtalaren för samtal. Så den bytes ut mot en Nexus 5x, som jag tyvärr tappade i asfalt så skärmen sprack. Då den hade haft jättestora problem överlag så bytte jag ut den istället för att laga skärmen. Efter den testade jag så budget man kunde få, en Huawei Honor 5x. Den kostade 1200 kronor ny, hade en otroligt bra skärm, metallkropp, bra batteritid och en av de bästa kamerorna jag haft. Tyvärr var den så otroligt långsam att jag inte stod ut och bytte in den för rabatt på en Huawei P10. Den mobilen hade jag ganska länge, men under våren 2019 så började batteriet svälla och jag fick köpa en Xiaomi mi a2 istället. Det är mobilen jag fortfarande använder, och som jag är otroligt nöjd med. Den kostade 1790, fantastisk skärm, bra kamera och helt ren android. Den är rätt seg i prestandan, men för det jag använder den till så märker man inte av det.

Så två gånger för att jag ville uppgradera, och tre gånger för att den tidigare slitits ut. Det blir i genomsnitt två år per telefon, eller lite mindre, vilket känns kortare än jag själv upplever. När vi ändå pratar om telefoner så förstår jag inte hur så många personer kan lägga så mycket pengar på dem? Bland de studenter jag umgås med så är mobiler för 10 000+ inte ovanligt, även bland de som lever på enbart CSN-pengar. Med tanke på hur otroligt mycket man får för 2000-3000 kronor idag så förstår jag inte hur de kan lägga mer än tre till fem gånger så mycket på en mobil.

Jag förstår att de som är fotointresserade bryr sig om kameran, men när det kommer inte vanliga personer så låter det konstigt att de är bereda att köpa flaggskeppsmobiler för att kameran ska vara så mycket bättre. Detta är en bild från den 1300 kronorsmobilen jag nämnde, tagen med automatiska inställningar:

Och detta är taget med en 1800 kronorsmobil:

För oss utan något fotosinne så är det inte chockerande dåliga bilder, och då blir det konstigt att så många är villiga att lägga 3-10 tusen kronor mer för ett flaggskepp.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om den blir obrukbar.

Med en CAT S60 så tar det tid innan skärmen slutat fungera eller att fukt förstör den. Lirar fortfarande sedan sommaren år 2016. Och tar ännu längre tid för batteriet att sluta fungera om man laddar den lite speciellt. Och det krävs ingen varmluftspistol för att öppna telefonen och t.ex. byta batteri när den dagen väl kommer.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

så låter det konstigt att de är bereda att köpa flaggskeppsmobiler för att kameran ska vara så mycket bättre.

Telefoner blev för länge sen bra nog för bilder i bra ljus. Det som började hända för några år sedan var att även bildkvaliteten i sämre ljus började bli bra: i en del avseenden bättre än vad du kan få ut ur en rimligt prissatt systemkamera med många gånger större ljusinsläpp och sensor. När denna funktionalitet var ny, var den dyr. Idag får du den i något lägre prisklasser.

Permalänk
Medlem

har haft en Android; Goggle Nexus One, sen iPhones enbart...
från iPhone 4 - X bytte jag varje år, varför? Vet ej..
sen hade jag X till höstas & nu en 13 Pro Max som jag behåller tills batteriet är tillräckligt nedgraderat (troligen)

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

https://i.imgur.com/Az98LMo.png
Och detta är taget med en 1800 kronorsmobil:
https://i.imgur.com/MxwHARH.png

För oss utan något fotosinne så är det inte chockerande dåliga bilder, och då blir det konstigt att så många är villiga att lägga 3-10 tusen kronor mer för ett flaggskepp.

Jättefina bilder, speciellt på katten.

Min Galaxy S4 i9506 (2013), som jag fick av min bror då han fick en äldre dator av mig, tog fantastiska bilder, utomhus. Men inomhus var den för långsam, så alla bilder på barnen blev suddiga och jävliga. Och så var GPSen på mitt exemplar si och så, varpå jag bytte till en S7 (2016) (begagnad men oanvänd) för ett par tusen. Den tog bättre bilder inomhus, och fokuserade snabbare utomhus, men BÄTTRE bilder utomhus, det tog den nog ändå inte. Jämförbar med S4. Möjligen mer överexponerat på S7.
Känner ungefär samma sak med min S21 jag har nu. Utomhus, tja, hugget som stucket om den tar bättre än min nu snart 8 år gamla S4. Fast den har ju lite mer inställningar i Pro-läget etc. Men inomhus, klart bättre.

Min Nexus 4, budgetflaggskepp 2012, hade 3 fel. HD-skärm, inte 4G, och långsam kamera överlag. CPU, GPU, RAM, det var helt ok. För mig är kameran viktig, och jag är inte helt nöjd med min S21 heller måste jag säga.

En sak som INTE fått mig att uppgradera på senare år är dock nyare mobilnät. 5G känns inte viktigt än. Men det är bra om det avlastar 4G-nätet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Går sönder eller att batteriet laddar ur för jäkla snabbt.
Eller om jag råkar se en för jäkla bra deal (och då menar jag BRA, begagnad fast oöppnad på t ex tradera) så kan jag köpa en för att börja använda i framtiden.

Har en Sony XZ3 jag fick till ett bra pris (2k för en begagnad i oöppnad låda), men fortsatte ändå att använda min vanliga Sony XZ ytterligare ett år Telefonen innan den var nog en Samsung Galaxy S3, så är inne på 3:e telefonen på 10 år

Bytte oftare på 90-talet då farsan var maskininköpare (mobiler inkluderat) på NCC på den tiden och de som skrevs av "försvann" och fick ett nytt liv Var mest Ericsson av olika modeller (388, 688, 888, T20, T28) men även Nokia modeller som 3110 och 3310. Borde finns en T28, någon Sony Ericsson modell och den första Sony Ericsson Xperia modellen kvar här hemma

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Prio#1: Det släpps något med större (oled)skärm, det är fortfarande en bit kvar för optimal storlek för mig.
Prio#2: Något släpps med markant bättre kamera. Ett par år senare är bilderna det enda man har kvar av telefonen.

Permalänk
Medlem

När den börjar vara sämre funktionsmässigt.
Det kan gälla såväl batteri, som skador eller stöd för BankID m m.

Någon hade jag mindre än ett år då den blev vattenskadad trots att den skulle vara vattentät. De flesta andra har jag haft i ca 3-5 år tills batteriet börjat bli dåligt.
Att byta batteri har sällan varit ett alternativ då det är svårt att hitta batterier av bra kvalitet och dessutom tappar man oftast vattentåligheten.

Permalänk
Medlem

Varje år när samsung kommer ut med en ny i galaxy serien.
Har telenor change så varför inte.
Nu på onsdag när dom visar upp nya så blir det en bokning

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk
Medlem

Första repan.

Permalänk
Entusiast

Den dagen jag stör mig på att den börjar kännas seg eller att batteriet blir så dåligt att man behöver oroa sig dagligen om det kommer räcka. Min gamla Samsung S8 började få katastrofalt dålig batterinivå när den närmade sig två års ålder. Då hade Tele 2 nån deal med Huawei P30 Pro med klocka på köpet som jag slog till på... Den har jag nu använt i 2,5 år och känner inget sug alls att byta då den fortfarande känns hyfsat rapp, att batteriet håller riktigt bra än samt att jag anser att kameran är fullt duglig än.

Tycker att en telefon är en ganska tråkig produkt som jag använder för att scrolla facebook på skithuset eller andra enklare uppgifter som att ringa eller skriva samt dela dumma bilder på messenger. Jag åker aldrig lokaltrafik och nyttjar således aldrig telefonen när mitt arsel färdas från punkt a till punkt b...

Permalänk

Jag har nog aldrig bytt telefon bara för att det finns någon annan nyare modell med fler/bättre features eller bättre kamera etc.
När jag byter telefon är det för att min nuvarande har märkbart tappat batteritid eller att den har blivit allmänt seg och/eller inte får uppdateringar längre.

Om telefontillverkarna hade satsat lite mer på bättre batteritid (kanske genom att göra själva telefonen lite tjockare) och hade skickat uppdateringar en längre period (Andriod specifikt) så hade jag knappt behöva byta telefon. Så det hör man ju direkt att det blir dåligt för försäljningssiffrorna...

Visa signatur

MSI RTX 3080 10GB • Ryzen 5800X • NZXT Kraken X53 • MSI B550M Mortar • HyperX Fury 32GB @ 3600MHz • Asus Thor 850W • Meshify C Mini

Permalänk
Medlem

Vanligtvis batterikapaciteten. Står dock ut med mycket nu när 2FA gör det till ett rent helvete att byta enhet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Jag köpte en Samsung Galaxy A52S 5G för 3790 kr i slutet av november under Black Friday. Min tidigare telefon, en Honor 10 som jag köpte juni 2018 för 4690 kr började ge upp. Mikrofonen gjorde att den jag pratade med hade svårt att höra vad jag sa, skärmen buggade i nederkant och den började bli allmänt seg och lagringsutrymmet, trots 64 GB, började att bli fullt. Men batteriet var ändå okej.

För priset jag betalade för min Samsung-telefon är jag nöjd. Sen tar det ju ett bra tag innan man lyckats stänga av alla idiotiska funktioner som Google Assistant, Bixby och liknande. Men jag kan fotografera och ringa med den.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand