Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

alla har vi snygga missar Du ska ha en eloge och en kram för att du vågat posta det på nätet.. Jag hade nog tagit med mig missen ner i graven
Jag har en snygg miss oxå.. jag skulle nolla cmos på en workstation på 90talet.. lite nonchalant drog jag inte ut 230in utan stängde bara av datorn på powerknappen.. När jag hade pinnsen kortslutna med bygeln helt nedtryckt, råkade jag komma emot powerknappen.
Gissa vem som aldrig gör något i en dator/server utan att dra ur sladden igen.

Orsaken till att jag är paranoid när det gäller säkerhet vid dator(-om-)byggen är ett antal liknande missar. Jag står barfota på antistatmatta som är kopplad till antistatmatta på arbetsbänken, där alla grejor får "ligga till sig" och allt jordas i antistatmattan på arbetsbänken innan demontering/montering/reparation av datorn sätter igång. Många tycker jag är larvig men jag har inte haft några incidenter på många år. Det enda är ett par fabrikationsfel men inga hanteringsmissar. De flesta säger att elektroniken är säkrare numera men jag fortsätter vara paranoid.

Permalänk
Skrivet av serafim:

Orsaken till att jag är paranoid när det gäller säkerhet vid dator(-om-)byggen är ett antal liknande missar. Jag står barfota på antistatmatta som är kopplad till antistatmatta på arbetsbänken, där alla grejor får "ligga till sig" och allt jordas i antistatmattan på arbetsbänken innan demontering/montering/reparation av datorn sätter igång. Många tycker jag är larvig men jag har inte haft några incidenter på många år. Det enda är ett par fabrikationsfel men inga hanteringsmissar. De flesta säger att elektroniken är säkrare numera men jag fortsätter vara paranoid.

"Gott omdöme kommer av erfarenhet. Erfarenhet kommer av dåligt omdöme."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

"Gott omdöme kommer av erfarenhet. Erfarenhet kommer av dåligt omdöme."

Tio plus på den++++++++++ Lägger den på minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

"Gott omdöme kommer av erfarenhet. Erfarenhet kommer av dåligt omdöme."

Dessvärre gäller det andra saker inom min paranoia oxå. Jag gör dagliga backuper på all ny/ändrad data till backup-hdd och två separata servrar, inklusive all e-post. Samma orsak, ursprungligen dåligt omdöme som resulterat i rutiner som fastnat i ryggmärgen.
Trots att jag gick i pension i dec 2012 och slutade jobba 2018 (kvitterade ut sista lönen i jan 2019) så fortsätter jag. Det känns fel att bryta mönstret.
Ibland har jag faktiskt nytta av det. Ett ärende poppade upp för ett par år sedan där man ville veta vad som egentligen hände i ett gammalt ärende man ville kunna definitivt lagra undan som avslutat och jag kunde leverera all e-post-korrespondens i ärendet som visade att personen som dragit upp ärendet (i hopp om att ingen skulle minnas) hade fel i sina nygamla anspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Här får jag skämmas lite.. jag är extrem-extremaste dålig på att ta till terminalen med man eller --help.. Men det beror mycket på att jag har en allergi mot terminalen.. Men jag läser om det följer med textfil eller om det finns dokumentation på nätet. Det är mycket trevligare läsning när man kan anpassa textstorlek o font, samt kan använda sökfunktion i texten.

Tips:
Starta emacs och gör ESC-x man <return> subjekt
och du får en sökbar man sida med anpassningsbar textstorlek o font.

Permalänk
Medlem

Vart lite less på M$ i veckan så fick lust att leka med Linux igen (Pop OS närmare bestämt) och jäklar jag är imponerad. T.om. M$'s egna Forza Horizon 5 fungerar ju (via Steam).
Tror jag ska prova använda detta en vecka eller så och se hur det går. Enda kompatibilitets problemet jag kommer på är att jag inte kan köra Oculus Link till mitt Oculus Quest men förutom det (förvisso en ganska stor sak) så har jag hitills inget att klaga på.

(obs att jag kör med 60 fps cap)

Använder en 12700K, Z690-A DDR4 moderkort, RTX 3070 Ti och 64 GB 3200MHz RAM. Kör allt från en äldre Samsung 1 TB SSD jag slängde in i datorn, har kvar min Windows installation på NVME disken... än så länge

EDIT: Lekt lite mer under natten/förmiddagen.

Här är en lista på spel jag testat, alla via Steam. De flesta fungerar utan anmärkning:

- CSGO (fungerade efter detta https://github.com/ValveSoftware/csgo-osx-linux/issues/2659#i... ) - får bra fps, ca 500, känns väldigt responsivt
- Cyberpunk 2077
- Final Fantasy XIV
- Forza Horizon 5 - min Xbox profil bild syns inte och det är väldigt få spelare i världen så vet inte om det är att Xbox integrationen inte fungerar helt eller om spelet dött ut lite bara
- GTA V - har hög FPS (120+) men stuttrar lite då å då, vet inte om det har med shader compiling och göra?
- Mass Effect Legendary Edition - bara testat ME1 men ser ingen anledning varför 2/3 inte skulle fungera
- RDR 2

Även DLSS fungerar! Men iaf på Pop OS måste man ladda ner drivutinen och kopiera 2 DLL filer från den till en viss mapp: https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/pv37zt/is_dlss...
Sedan lägger man in i launch options för spelet i Steam det här:

PROTON_HIDE_NVIDIA_GPU=0 PROTON_ENABLE_NVAPI=1 %command%

Fungerar med Cyberpunk och RDR2 iaf

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Passade på att installera Manjaro KDE i en I7 10700K och använder den inbyggda gpu:n UHD630, innan jag
ska installera om den som server.
Måste säga att det slipats till en hel del på sistone. Jag har till och med fått igång hw decoding av video
i webläsare. Tyvärr enbart i firefox än så länge, men det är helt ok. Skönt att det skett någon progress inom det.
Klara framsteg måste jag säga även om det var lite meck att aktivera det.
Allt flyter på bra, inga konstigheter än så länge. Känns stabilt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Vart lite less på M$ i veckan så fick lust att leka med Linux igen (Pop OS närmare bestämt) och jäklar jag är imponerad. T.om. M$'s egna Forza Horizon 5 fungerar ju (via Steam).
Tror jag ska prova använda detta en vecka eller så och se hur det går. Enda kompatibilitets problemet jag kommer på är att jag inte kan köra Oculus Link till mitt Oculus Quest men förutom det (förvisso en ganska stor sak) så har jag hitills inget att klaga på.

https://i.imgur.com/QgKUWpG.jpg
https://i.imgur.com/sblJ8cP.jpg
(obs att jag kör med 60 fps cap)

Använder en 12700K, Z690-A DDR4 moderkort, RTX 3070 Ti och 64 GB 3200MHz RAM. Kör allt från en äldre Samsung 1 TB SSD jag slängde in i datorn, har kvar min Windows installation på NVME disken... än så länge

EDIT: Lekt lite mer under natten/förmiddagen.

Här är en lista på spel jag testat, alla via Steam. De flesta fungerar utan anmärkning:

- CSGO (fungerade efter detta https://github.com/ValveSoftware/csgo-osx-linux/issues/2659#i... ) - får bra fps, ca 500, känns väldigt responsivt
- Cyberpunk 2077
- Final Fantasy XIV
- Forza Horizon 5 - min Xbox profil bild syns inte och det är väldigt få spelare i världen så vet inte om det är att Xbox integrationen inte fungerar helt eller om spelet dött ut lite bara
- GTA V - har hög FPS (120+) men stuttrar lite då å då, vet inte om det har med shader compiling och göra?
- Mass Effect Legendary Edition - bara testat ME1 men ser ingen anledning varför 2/3 inte skulle fungera
- RDR 2

Även DLSS fungerar! Men iaf på Pop OS måste man ladda ner drivutinen och kopiera 2 DLL filer från den till en viss mapp: https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/pv37zt/is_dlss...
Sedan lägger man in i launch options för spelet i Steam det här:

PROTON_HIDE_NVIDIA_GPU=0 PROTON_ENABLE_NVAPI=1 %command%

Fungerar med Cyberpunk och RDR2 iaf

Fantastiskt att det fungerar bra. Själv lyckades jag inte lika bra med mina spel.
Spelar endast 2 spel. Ghost Recon Wildlands (Ubisoft Connect) och Unreal Tournament (Epic Store)
GRW har jag fått att lira om än väldigt hackigt. Endast offline dock på grund av deras EasyAntiCheat
inte riktigt gillar linux.
UT flöt på lite bättre men även den hade astronomiska lagg och för ett sådant snabbt FPS spel så
duger det helt enkelt inte.
Jag testade en hel helg med Wine, Lutris, PlayOnLinux. Fick det inte att funka bättre på någon av dessa
så det blev en Windows installation på en gammal sata och Manjaro fick behålla sin nvme pcie4.

Får väl nöja mig med det så kan jag iaf hålla mitt linux rent utan massa klabb som inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Fantastiskt att det fungerar bra. Själv lyckades jag inte lika bra med mina spel.
Spelar endast 2 spel. Ghost Recon Wildlands (Ubisoft Connect) och Unreal Tournament (Epic Store)
GRW har jag fått att lira om än väldigt hackigt. Endast offline dock på grund av deras EasyAntiCheat
inte riktigt gillar linux.
UT flöt på lite bättre men även den hade astronomiska lagg och för ett sådant snabbt FPS spel så
duger det helt enkelt inte.
Jag testade en hel helg med Wine, Lutris, PlayOnLinux. Fick det inte att funka bättre på någon av dessa
så det blev en Windows installation på en gammal sata och Manjaro fick behålla sin nvme pcie4.

Får väl nöja mig med det så kan jag iaf hålla mitt linux rent utan massa klabb som inte fungerar.

Jo om man har spelen utanför Steam så har jag ingen aning hur det fungerar, tydligen dåligt. Jag orkade inte ens börja testa RDR2 som jag har via Rockstars launcher så jag köpte det bara på nytt via Steam.

I övrigt kan jag säga att jag upplevde lite random crasher vid längre spelsessioner, iaf med RDR2 och Forza. När jag bara startade spelen lite snabbt och lekte i några minuter så märkte jag inte dessa crasher men sen när jag faktiskt skulle börja spela på riktigt så crashade det lite random efter typ 15 min (går kanske o fixa också om man googlar).

FFXIV spelade jag mest (1h+) och det upplevde jag ingen crash i, dock är det kanske bland dem "enklare" spelen att köra då det inte använder DLSS eller något sånt fancy.

Men nå, jag är ändå optimistisk om framtiden för spel på Linux. Nu när Steam Deck kommer så tror jag det blir ännu mer förbättringar då fler kommer testa mer och skicka in buggrapporter + fler kommer få upp ögonen om hur bra spel blivit på Linux (typ som jag) och kanske testar och fixar fel, så kanske om ett halvår eller ett år ska jag prova igen och se hur det förbättrats

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare kört ESo under linux och det har fungerat klockrent via Lutris men nu får jag inte ESO att fungera, vad jag förstår så ahr dom gjort någon ändring i senaste ESO patchen som hindrar det att fungera så blev tvungen att gå tillbaka till Windows om man itne sk avirtualisera windows istället och låta virt delen få exclusive tillgång till 3070't och sen köra Linux med inbyggda intel

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag har tidigare kört ESo under linux och det har fungerat klockrent via Lutris men nu får jag inte ESO att fungera, vad jag förstår så ahr dom gjort någon ändring i senaste ESO patchen som hindrar det att fungera så blev tvungen att gå tillbaka till Windows om man itne sk avirtualisera windows istället och låta virt delen få exclusive tillgång till 3070't och sen köra Linux med inbyggda intel

Det är bästa lösningen om du har iGPU. Bästa av båda världar. Använder bara Windows när du är illa tvungen.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Det är bästa lösningen om du har iGPU. Bästa av båda världar. Använder bara Windows när du är illa tvungen.

Måste bara hitat en bra guide hur man sätter upp det

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Fantastiskt att det fungerar bra. Själv lyckades jag inte lika bra med mina spel.
Spelar endast 2 spel. Ghost Recon Wildlands (Ubisoft Connect) och Unreal Tournament (Epic Store)
GRW har jag fått att lira om än väldigt hackigt. Endast offline dock på grund av deras EasyAntiCheat
inte riktigt gillar linux.
UT flöt på lite bättre men även den hade astronomiska lagg och för ett sådant snabbt FPS spel så
duger det helt enkelt inte.
Jag testade en hel helg med Wine, Lutris, PlayOnLinux. Fick det inte att funka bättre på någon av dessa
så det blev en Windows installation på en gammal sata och Manjaro fick behålla sin nvme pcie4.

Får väl nöja mig med det så kan jag iaf hålla mitt linux rent utan massa klabb som inte fungerar.

Unreal Tournament fungerar nativt i Linux. Är ju konstigt att det inte flöt på om något. Säker på att drivrutinerna till grafikkortet installerats som det ska?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Unreal Tournament fungerar nativt i Linux. Är ju konstigt att det inte flöt på om något. Säker på att drivrutinerna till grafikkortet installerats som det ska?

Drivisarna installeras med Manjaro redan under installationen av OSet.
Ser ut att fungera väl och allt annat flyter på fint.
Hur installerar du det nativt? Jag fick dra ner EpicStore i Lutris och köra det genom Wine.
Onödigt om man kan köra native.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Drivisarna installeras med Manjaro redan under installationen av OSet.
Ser ut att fungera väl och allt annat flyter på fint.
Hur installerar du det nativt? Jag fick dra ner EpicStore i Lutris och köra det genom Wine.
Onödigt om man kan köra native.

Är det UT99, UT2004 eller UT4 du spelar?

Är osäker på om jag minns rätt om UT4 går att spela nativt i Linux, men jag tror det. UT99, UT2004 gör det. Jag får undersöka.

Edit:
Ser ut som det finns en Linux-klient:
https://www.epicgames.com/unrealtournament/en-US/blog/release...

Edit 2:
Jodå nu mins jag. Det går att installera:
https://s3.amazonaws.com/unrealtournament/ShippedBuilds/%2B%2...

Flytta den nerladdade zipp'en till den mapp du vill ha UT4. Till exempel: /home/ditt_användarnamn/UT4 unzip UnrealTournament-Client-XAN-*-Linux.zip ## VIKTIGT är att zippa upp med terminalen och inte använda nått verktyg för det, som t.ex Ark. cd /home/ditt_användarnamn/UT4/LinuxNoEditor/Engine/Binaries/Linux/ chmod +x UE4-Linux-Shipping

För att köra spelet:

/home/ditt_användarnamn/UT4/LinuxNoEditor/Engine/Binaries/Linux/UE4-Linux-Shipping UnrealTournament

Tyvärr har jag nog lite för dåligt graffe för att spelade det själv, alternativt är det spelet i sig som inte är moget för Linux. Spelet är ju trotts allt i Alpha och inte färdigt (och kommer aldrig bli färdigt heller). Jag håller mig till UT2004

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Drivisarna installeras med Manjaro redan under installationen av OSet.
Ser ut att fungera väl och allt annat flyter på fint.
Hur installerar du det nativt? Jag fick dra ner EpicStore i Lutris och köra det genom Wine.
Onödigt om man kan köra native.

Har inte Epic själv, men hört gott om Heroic Games Launcher.
Kan vara värt att prova för spelen som inte finns native.
Har också hört att UT finns till Linux, men har inte undersökt det själv.

Finns för Windows, Linux och MacOSX
https://heroicgameslauncher.com/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Är det UT99, UT2004 eller UT4 du spelar?

Är osäker på om jag minns rätt om UT4 går att spela nativt i Linux, men jag tror det. UT99, UT2004 gör det. Jag får undersöka.

Edit:
Ser ut som det finns en Linux-klient:
https://www.epicgames.com/unrealtournament/en-US/blog/release...

Edit 2:
Jodå nu mins jag. Det går att installera:
https://s3.amazonaws.com/unrealtournament/ShippedBuilds/%2B%2...

Flytta den nerladdade zipp'en till den mapp du vill ha UT4. Till exempel: /home/ditt_användarnamn/UT4 unzip UnrealTournament-Client-XAN-*-Linux.zip ## VIKTIGT är att zippa upp med terminalen och inte använda nått verktyg för det, som t.ex Ark. cd /home/ditt_användarnamn/UT4/LinuxNoEditor/Engine/Binaries/Linux/ chmod +x UE4-Linux-Shipping

För att köra spelet:

/home/ditt_användarnamn/UT4/LinuxNoEditor/Engine/Binaries/Linux/UE4-Linux-Shipping UnrealTournament

Tyvärr har jag nog lite för dåligt graffe för att spelade det själv, alternativt är det spelet i sig som inte är moget för Linux. Spelet är ju trotts allt i Alpha och inte färdigt (och kommer aldrig bli färdigt heller). Jag håller mig till UT2004

Det var UT senaste jag menade. Därför jag skrev Epic Store då det är den enda som finns där.
Gamla vet jag fungerar men den senaste har bara länkar till EpicStore så vi får de.
Håller på att ladda ner clienten du länkade till men en del av länkarna var trasiga.
Får se vad som händer när jag provar starta det.
Tack för hjälpen återkommer med resultat.

Självklart crashade det hårt.
Project file not found: ../../../UE4/UE4.uproject

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har inte Epic själv, men hört gott om Heroic Games Launcher.
Kan vara värt att prova för spelen som inte finns native.
Har också hört att UT finns till Linux, men har inte undersökt det själv.

Finns för Windows, Linux och MacOSX
https://heroicgameslauncher.com/

Det är under Wine vilket inte funkar så bra sist jag testade tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Det var UT senaste jag menade. Därför jag skrev Epic Store då det är den enda som finns där.
Gamla vet jag fungerar men den senaste har bara länkar till EpicStore så vi får de.
Håller på att ladda ner clienten du länkade till men en del av länkarna var trasiga.
Får se vad som händer när jag provar starta det.
Tack för hjälpen återkommer med resultat.

Självklart crashade det hårt.
Project file not found: ../../../UE4/UE4.uproject

Du missade förmodligen det sista i startkommandot. Det som jag markerat i rött måste vara med:

/UT4/LinuxNoEditor/Engine/Binaries/Linux/UE4-Linux-Shipping UnrealTournament

Edit: citerade fel person

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag vill minnas att vi haft en konversation ang. GUI i denna tråden, mer specifikt GUI till iptables. Jag har snubblat över ufw och GUI gufw som bygger på iptables. Jag har inte hunnit testa det än men jag har en känsla av att det skulle fungera som frontend till iptables.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Måste bara hitat en bra guide hur man sätter upp det

Jag har skrivit en guide här - https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630533-linux-for-arbe...

Dock är den aningen specifik för AMD CPU, med 2 grafikkort. Jag kan gärna hjälpa dig sätta upp det på din maskin om du vill, så kan du eller jag lägga till Intel iGPU till guiden (och ge cred till dig såklart). Innan du kan sätta igång behöver du kolla i din UEFI om din CPU stödjer VT-x, VT-d samt att ditt moderkort stödjer IOMMU. Om så är fallet så är det fullt möjligt!

Edit:
Ser i din signatur att din CPU stödjer VT-x och VT-d. Och enligt denna länken på reddit så är din dedikerade GPU i samma IOMMU-grupp så det bör vara möjligt. Men dubbelkolla i för säkerhetsskull och kör sedan följande skript för att se så att hela GPU är i samma IOMMU-grupp (så den kan passas through till din Windows VM):

#!/bin/bash shopt -s nullglob for d in /sys/kernel/iommu_groups/*/devices/* do n=${d#*/iommu_groups/*}; n=${n%%/*} printf 'IOMMU Group %s ' "$n" lspci -nns "${d##*/}" done

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Låter mycket intressant, kanske dags att ta tag i det snart.

Frågan vad man ska köra väljer mellan Manjaro och Pop OS.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Låter mycket intressant, kanske dags att ta tag i det snart.

Frågan vad man ska köra väljer mellan Manjaro och Pop OS.

Min personliga åsikt är PopOS, mest för att det är baserat på Ubuntu. Det är lättare för en nybörjare, och tbh lättare att sätta upp. Manjaro är mer för entustiasten, imho. Ubuntu 20.04 LTS Desktop kör jag.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Min personliga åsikt är PopOS, mest för att det är baserat på Ubuntu. Det är lättare för en nybörjare, och tbh lättare att sätta upp. Manjaro är mer för entustiasten, imho. Ubuntu 20.04 LTS Desktop kör jag.

Eeh, Funtoo är för entusiasten. Samtliga ovan är nybörjarvänliga, designade för gemeneman.

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått upp manjaro och det rullar på, har även fått igång dom spel jag behöver

Nu till att försöka sätta upp ett Windows 10 VM och köra passtrue mitt 3070 kort så jag kan köra RDR 2 samt anv Adobes programsvit.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Min personliga åsikt är PopOS, mest för att det är baserat på Ubuntu. Det är lättare för en nybörjare, och tbh lättare att sätta upp. Manjaro är mer för entustiasten, imho. Ubuntu 20.04 LTS Desktop kör jag.

Manjaro är hur enkelt som helst att sätta upp. Ingen större skillnad alls mot Ubuntu. Förutom att du får mycket nyare och fräschare system (paket, kärna) med Manjaro.. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Manjaro är hur enkelt som helst att sätta upp. Ingen större skillnad alls mot Ubuntu. Förutom att du får mycket nyare och fräschare system (paket, kärna) med Manjaro.. 🙂

Tricket är att man installerar Manjaro och sedan ändrar källorna till Arch. Då får man ett uppdaterat system som var enkelt att installera. 🙂
Manjaro brister oftare i kompatibilitet med AUR så mindre krångel med Arch. (Även om Arch också ofta söndrar AUR-paket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag har tidigare kört ESo under linux och det har fungerat klockrent via Lutris men nu får jag inte ESO att fungera, vad jag förstår så ahr dom gjort någon ändring i senaste ESO patchen som hindrar det att fungera så blev tvungen att gå tillbaka till Windows om man itne sk avirtualisera windows istället och låta virt delen få exclusive tillgång till 3070't och sen köra Linux med inbyggda intel

Skrivet av Cloudstone:

Jag har skrivit en guide här - https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630533-linux-for-arbe...

Dock är den aningen specifik för AMD CPU, med 2 grafikkort. Jag kan gärna hjälpa dig sätta upp det på din maskin om du vill, så kan du eller jag lägga till Intel iGPU till guiden (och ge cred till dig såklart). Innan du kan sätta igång behöver du kolla i din UEFI om din CPU stödjer VT-x, VT-d samt att ditt moderkort stödjer IOMMU. Om så är fallet så är det fullt möjligt!

Edit:
Ser i din signatur att din CPU stödjer VT-x och VT-d. Och enligt denna länken på reddit så är din dedikerade GPU i samma IOMMU-grupp så det bör vara möjligt. Men dubbelkolla i för säkerhetsskull och kör sedan följande skript för att se så att hela GPU är i samma IOMMU-grupp (så den kan passas through till din Windows VM):

#!/bin/bash shopt -s nullglob for d in /sys/kernel/iommu_groups/*/devices/* do n=${d#*/iommu_groups/*}; n=${n%%/*} printf 'IOMMU Group %s ' "$n" lspci -nns "${d##*/}" done

Skrivet av Dax:

Jag har nu fått upp manjaro och det rullar på, har även fått igång dom spel jag behöver

Nu till att försöka sätta upp ett Windows 10 VM och köra passtrue mitt 3070 kort så jag kan köra RDR 2 samt anv Adobes programsvit.

Trevligt helgprojekt!

Bara dubbelkoll ang @Cloudstone s tips om IOMMU-grupper, visst refererar de två raderna i din signatur @Dax till två olika datorer, varav den första är stationär och den andra en laptop? Antar att du sätter upp detta på stationära, inte på Lenovo Legion? I vilket fall så bör IOMMU-grupperingen vara minst lika bra på den stationära.

Nu är det några år sen jag satte upp detta på Intel sist, men mitt Z370M torde inte vara helt olikt ditt Z390. Här är mina anteckningar från den gången, men de tillför egentligen inget som inte finns i @Cloudstone s guide. Du ser mina IOMMU-grupper där. Resten av mina anteckningar är i stort sett obsoleta idag, det ska inte behövas några särskilda trix för att få Nvidia-drivrutinen i Windows att inte trilskas.

Generellt hos Intel så tror jag fortfarande gäller att allt som kopplas in på de PCIe-slots vars linor går till CPUn, får samma IOMMU-grupp, undantaget M2-slotten som brukar få en egen. Så hos Intel brukar inte IOMMU-grupperingen bli ett problem, i alla fall inte för de flesta riggar - eftersom Intel-kort sällan har mer än grafikkortet och 1a M2-slotten kopplad direkt till CPU. Blir det problem (att både saker du vill skicka till VM och saker du vill ha kvar i host hamnar i samma IOMMU-grupp) så finns ACS-patch, det har jag dock inte testat.

Resten ska vara straightforward idag, ännu mer än 2017 när jag gjorde detta på en Intel-rigg sist. Du behöver nog bara kolla vad Intel-motsvarigheten till "GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=" - raden ska vara (jag har glömt och har inte maskinen till hands).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Angående IOMMU-grupper så var det skillnad mellan olika BIOS-versioner på mitt AMD moderkort och jag tror det också var skillnad mellan olika CPU-modell med samma bios. Så om grupperna blir konstiga kan det vara värt att prova en annan bios-version. Nu har jag ett Gigabyte X370 moderkort och jag uppgraderade från Ryzen 7 1700 till 3800X så det var lite trixande att hitta BIOS som både fungerade med min nya CPU och inte ställde till det med IOMMU.

Det jag upplevde småkrångligt var när man skulle byta från virtualiserad grafik till grafikkort. Då fick jag ta bort virtualiserade grafiken för att få det att fungera, vilket gjorde det sämre om jag ville fjärrstyra den virtuella maskinen. Men man kan ju aktivera någon fjärrstyrning i det virtualiserade operativsysemet istället för det inbyggda i Virtmanager. Då kan det bli trixande med brandväggsinställningar och sådant för att få maskinen synig från övriga nätverket. Men allting går med tålamod och envishet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Eeh, Funtoo är för entusiasten. Samtliga ovan är nybörjarvänliga, designade för gemeneman.

Skrivet av SanTeoX:

Manjaro är hur enkelt som helst att sätta upp. Ingen större skillnad alls mot Ubuntu. Förutom att du får mycket nyare och fräschare system (paket, kärna) med Manjaro.. 🙂

I stand corrected! Sist jag testade Manjaro var iofs 4 år sedan så det verkar har blivit bättre nu! Tack för det

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |