Surface Pro 8 8GB eller 16 GB Ram? (ca 3000 kr i skillnad)

Permalänk
Medlem

Surface Pro 8 8GB eller 16 GB Ram? (ca 3000 kr i skillnad)

Hej alla Sweclockare,

Jag står inför ett val att välja mellan en Surface Pro 8 8GB som kostar runt 12990 kr och en Surface Pro 8 16 GB RAM som kostar 3000 kr mer.

Båda med i5 processor.

Är det värt det att betala hela 3000 kr mer för 16GB RAM?

Jag hade tänkt att lira lite lättare spel på den här datorn, som tex GTA V och CS:GO.

Skulle man märka någon skillnad på 8GB och 16 GB ram? Räcker verkligen 8 GB RAM till dessa sysslorna på windows 11 som SP8 kommer i som standard? Har aldrig testat Win11 så jag vet tyvärr inte hur RAM-hungrig den här OS är. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Surface Pro är en premium-produkt som har ett instegssegment, och likt många andra premiumprodukter, är insteget inte speciellt bra, det finns mest där för att visa att vi minsann inte alls är så superdyra.

Men, med det sagt, 8GB räcker nog, huruvida du kan spela på det vet jag inte, jag ställer mig tveksamt (oavsett RAM), det är ju en 700 grams laptop-replacement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Surface Pro är en premium-produkt som har ett instegssegment, och likt många andra premiumprodukter, är insteget inte speciellt bra, det finns mest där för att visa att vi minsann inte alls är så superdyra.

Men, med det sagt, 8GB räcker nog, huruvida du kan spela på det vet jag inte, jag ställer mig tveksamt (oavsett RAM), det är ju en 700 grams laptop-replacement.

Jag hade nog inte tänkt mig att lira super triple A som tex RDR2 eller något sådant på denna. Då kör jag hellre streamplay från Steam där jag kör med en rejäl desktop PC som host och denna plattan som receiver.

Men lite äldre spel som tex GTA V eller GTA Vice City (VC räknas nog ej då man kan lira det på Pentium III säkerligen) och enstaka racing-spel som tex Forza.

3000 kr för en uppgradering från 8GB till 16 GB låter väldigt dyrt dock :/ Går tyvärr ej att uppgradera det själv då RAM-kortet är löddat till moderkortet om jag förstått det rätt.