Hur återuppväcker man programmeringslusten?

Permalänk
Medlem

Hur återuppväcker man programmeringslusten?

Pluggar 5:e året på civ.ing. datateknik, men har under de senaste 2 åren varit så väldigt omotiverad till att programmera för nöjets skull. Små hinder och trösklar har lagt ner "projekt nr 14" efter bara någon timme. Samtidigt som det man proggar i utbildningen går fint. Känner mig väldigt fantasilös samtidigt som jag upplever det svårt att hitta guider och project på nätet som inte är vinklade mot "den 40-åriga farsan som höll på med html för 25 år sedan"...

Är superöppen för det mesta i programmeringsväg, språk och användningsområden. Har under senaste tiden hållit på lite med text mining och NLP vilket är intressant, men är också sugen på att sätta upp egen hemsida och ge mig på lite JS och NoSQL som jag aldrig gjort något med innan.

Söker tips och hjälp hur man kan ta sig frammåt! Börjar bli dags för jobbintervjuer och hade vart kul å prata om något annat än skoluppgifter man gjort under åren...

Permalänk
Medlem

Börja med att tänka på vad du tycker är intressant, inte bara programmering. Säg att du gillar lök, fundera på om det är odlingen som är kul eller va som gör det roligt. Ta sedan det och fundera kring något som skulle kunna underlätta eller ett problem runt det, fundera ut en lösning / en idé för ett program och sedan försök planera och genomföra det. Gör en projektplan, små steg och stora.

Det är en idé som kanske kan hjälpa när det är mer kopplat till något annat

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JtotheD:

Pluggar 5:e året på civ.ing. datateknik, men har under de senaste 2 åren varit så väldigt omotiverad till att programmera för nöjets skull. Små hinder och trösklar har lagt ner "projekt nr 14" efter bara någon timme. Samtidigt som det man proggar i utbildningen går fint. Känner mig väldigt fantasilös samtidigt som jag upplever det svårt att hitta guider och project på nätet som inte är vinklade mot "den 40-åriga farsan som höll på med html för 25 år sedan"...

Är superöppen för det mesta i programmeringsväg, språk och användningsområden. Har under senaste tiden hållit på lite med text mining och NLP vilket är intressant, men är också sugen på att sätta upp egen hemsida och ge mig på lite JS och NoSQL som jag aldrig gjort något med innan.

Söker tips och hjälp hur man kan ta sig frammåt! Börjar bli dags för jobbintervjuer och hade vart kul å prata om något annat än skoluppgifter man gjort under åren...

Kanske byta inriktning på programmerandet?
Om du är lite/mycket trött på html/js-sidan, kanske börja med PLC eller robot-programmering? Det behövs skitmånga fler som programmerar PLC och/eller robot för att automatisera industrin och tillverkning av saker.

Permalänk
Medlem

Skaffa en raspberry pi och lite sensorer/robotdelar! Är rätt kul att hitta på saker med en sån, och communityt är väldigt hjälpsamt.

Permalänk
Medlem

Presenterar mitt exjobb snart för samma utbildning och ska börja jobba som konsult i maj. Är så fruktansvärt trött på programmerande så undrar lite samma sak.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem

Låt suget komma naturligt. Har själv haft perioder där jag tröttnat helt på det, inget känns som det har fungerat och det är inte kul att felsöka längre. Ta en paus tills något lockar igen. För mig har det ofta varit något coolt jag sett på jobbet som gjort att jag undrar om jag kan ta inspiration från det och göra något med det hemma. Sällan något praktiskt utan mer utav nyfikenhet.

Försök inte tvinga fram det. Det är naturligt att tröttna på saker man är omkring hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag lider av samma problem nästan.
Jag kommer från PLC/DCS sidan och vill göra datorprogram men kan inte komma på något direkt intressant att göra. Det brukar sluta med att jag programmerar något fysiskt mer lågnivå som raspberry med olika sensorer eller någon microcontroller. Kanske kan vara ett tips..

Permalänk

Ni tänker fel och därför blir programmering lätt tråkigt.

Tänk istället vad ni vill skapa och när ni tränar på att koda så är det för att bli bättre på detta. Problemet brukar vara att man inte har tid. Har man inte lust att skapa något genom programmering, ja då kanske inte programmering är så mycket att satsa på just nu i livet.

Själv har jag en lista med tonvis saker som jag skulle vilja koda. Rent programmeringsmässigt ser jag inga konstigheter någonstans. Min plan början av år 2000 var att skapa ett bra tipspromenadspel till mobilen. Typ ingen har lyckas göra en riktigt populär sådan än idag. Men det är svårt att få till det bra så många vill använda den.

Permalänk
Medlem

Om man håller på och programmera dagarn i ända på jobbet eller i studierna kan det lätt bli så att "dagsbehovet" av programmering blir fyllt redan där, och man har ingen kreativitet eller lust kvar för att göra det på fritiden också.
Nackdelen med att sin hobby som jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JtotheD:

svårt att hitta guider och project på nätet som inte är vinklade mot "den 40-åriga farsan som höll på med html för 25 år sedan"...

Jag känner mig personligt påhoppad!!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Jag har helt tappat lusten på hemside-programmering, den världen har sprungit ifrån mig och jag vet inte om jag orkar sätta mig in i det igen.
Det var bättre förr när man kunde använda <table> och få designen som man ville.

Jag har ett projekt igång men jag kommer ingenstans med grunden av designen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har helt tappat lusten på hemside-programmering, den världen har sprungit ifrån mig och jag vet inte om jag orkar sätta mig in i det igen.
Det var bättre förr när man kunde använda <table> och få designen som man ville.

Jag har ett projekt igång men jag kommer ingenstans med grunden av designen :/

Har du grunderna i CSS så kan du köra Bootstrap, gör det mesta grovjobbet åt dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Har du grunderna i CSS så kan du köra Bootstrap, gör det mesta grovjobbet åt dig.

Har försökt, får inte till det som jag vill, så ger jag bara upp för den gången och försöker igen senare.

Försökte kolla på fiverr efter nån som gjorde grunden, det var inte varesig "gratis" eller "lagom värt", nån skulle ha typ över 14000kr för att göra bara en enkel design (ingen db-knackande eller php-fixande osv). Skulle verkligen behöva det här projektet igång för mitt eget företag, för det skulle bli bättre för mig.

Permalänk
Medlem

Programmering är bara ett verktyg som alla andra. Ingen går ju runt o gillar en yxa. Men man kan bygga mycket kul med en yxa. Speciellt om man vet hur man använder den väl!

Så vad är det du vill åstadkomma? Du kanske borde jobba med designen (tekniska) istället? Eller varför inte jobba inom test för ett mer socialt yrke?

Själv la jag ner utveckling för det blev tråkigt när jag var tvungen att göra sånt andra sa åt mig behövdes, samt alltid "Good enough". Nu kodar jag bara på hobbynivå och det är kul igen. Små mobilspel, nån parser som hjälper mig med mitt nuvarande jobb, nån liten sökalgoritm till frugans enorma excelfiler etc etc. Men bara sådant som jag vill göra och kommer på.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Har försökt, får inte till det som jag vill, så ger jag bara upp för den gången och försöker igen senare.

Försökte kolla på fiverr efter nån som gjorde grunden, det var inte varesig "gratis" eller "lagom värt", nån skulle ha typ över 14000kr för att göra bara en enkel design (ingen db-knackande eller php-fixande osv). Skulle verkligen behöva det här projektet igång för mitt eget företag, för det skulle bli bättre för mig.

Just för designens skull kommer du långt genom att läga dig flexbox och/eller grid. Flexbox kan man lära sig på ett roligt sätt på denna sidan. Flexbox Froggy

Tillbaka till huvudfrågan.
Jag känner igen mig i känslan att man tappar suget efter ett tag. För mig är det lite så att det kommer och går. Efter en arbetsdag så har man inte så mycket ork och lust kvar till att koda, trots att jag egentligen älskar det. Men vissa perioder behöver man också acceptera att man behöver flytta fokus till något annat ett tag. För min del så vet jag att lusten kommer tillbaka, men det tar längre tid om man sitter och tvingar sig för mycket. Sen gäller det att hitta rätt grejer att sitta med för att det skall vara roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Låt suget komma naturligt.

Bra inlägg, tycker jag. Jag tror det är svårt/ohållbart att forcera fram skaparglädjen, i synnerhet om man blir "mättad" av skolans arbete.

Svårt att särskilja, kanske men istället för att aktivt söka "tvinga" fram lusten skulle det kanske hjälpa att lite mer avslappnat hitta sammanhang som kan ge inspiration. Inte vet jag, men: lyssna på nån podd, gå på en meetup, testa ett nytt operativsystem, rätta till något i ett program som du tycker kunde fungera bättre, automatisera något som är tråkigt att göra för hand, hoppa på nån challenge/tävling, etc.

För mig var det helt stiltje med skapandet ett år, sen körde jag in ett linux-desktop utan större eftertanke och vips hade jag skapat massa smågrejer som jag ville skulle fungera på mitt sätt. Och det kanske leder till att jag vill skriva om dem i rust, eller go, eller inget alls. Vem vet! Jag glider med och ser om suget kommer.

Permalänk
Medlem

satt i din sits.. kände inte ens för att titta på ett tangentbord och verkligen inte för att skriva på ett... tills en vacker dag då jag hade ett program som inte ville godkänna en cdkey.. Fram med cheat engine och se vad man kunde göra där, blev att jag blev tvungen att lära mig assembly.. efter det så klagade inte programmet längre och jag insåg hur kul det var med att hålla på med reverse engineering och cracking. Nu brukar jag ladda ner olika program för att se om jag kan lyckas att cracka det eller lägga till funktioner

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Spekulation: Kanske funkar det så, att när man börjar lära sig en färdighet likt programmering så är framstegen tydliga och stora, så att t.ex. lösa nästa uppgift i boken kan räcka för att det ska vara kul. Medan när man börjar nå en viss grad av expertis, så lär man sig nytt i mindre och mindre steg, och då minskar den "inneboende" belöningen av att bara lära sig mer. Då hittar man på egna projekt för att skapa nya utmaningar att lösa. Men att skapa nya utmaningar är man vid det tillfället nybörjare på (eftersom man just har börjat), och därför räcker fantasin kanske inte till för att skapa de mest intressanta projekten. Därför blir man mest less just framåt slutet av en utbildning, när man slutar få problem att lösa serverade.

Däremot, om man får ett problem att lösa som man är motiverad att lösa - oavsett vad motivationen är - så blir det lättare att acceptera "tråkiga" uppgifter på vägen mot att lösa problemet.

Det skulle innebära att lösningen på problemet med motivationen, är att flytta motivationen från programmeringen självt, till de problem som programmeringen löser åt dig och/eller andra. Dvs fundera inte så mycket på "vilka problem kan jag lösa med mina nuvarande färdigheter?", utan istället "vilka problem är värda att lösa?"

En fördel med detta är att arbetslivet i regel kan bistå med precis sådana utmaningar, som är större än man kan komma på själv, och ofta kräver både att man använder sina befintliga färdigheter och skaffar sig nya. En annan konsekvens av resonemanget (om det håller hela vägen) är att man inför en yrkesroll inte behöver oroa sig så mycket för om arbetsuppgifterna är tillräckligt intressanta - men däremot vara vaksam på om man tycker att uppgifterna man ställs inför är värda att lösa.

Jag har bara tänkt på detta ett varv, nu medan jag skrev det, så jag vet inte hur bra det stämmer (ens på mig själv). Men andra kanske kan känna igen det eller ha invändningar

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

kanske devops passar bättre?

Jag programmerade varje dag under 8 års tid.
Gick över till devops samt drift, vilket är en liten blandning av det mesta. Mer varierande ialf

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Jag går fjärde året på civ.ing. i datateknik. Jag hade lite samma känsla som dig förra året, men i somras fick jag chansen att göra ett internship där jag programmerade. Jag insåg att jag inte var trött på programmering, jag var trött på den typen av programmering som man gör i skolan, dvs stressa ihop en labb varje vecka som man aldrig tittar på efter att den har blivit godkänd.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Pluggar inte utan jag jobbar som systemutvecklare. Efter 7 timmar arbetsdag med kodande och problemlösande så är man ju inte jätte sugen att hoppa på ett hobbyprojekt efter middagen.

Mitt tips är att labba med saker som du inte får göra i skolan/jobbet. Jag jobbar nästan uteslutet med backend, cloud och databaser. Så jag sitter en del med frontend och javascript på fritiden. Sedan testar jag saker som skulle göra mitt jobb enklare, pysslat mycket med DevOps och IAC nu så att jag kan automatisera alla mina deployer helt. Allt man gör manuellt vill jag få bort 😄

Jobb/skola handlar ju mest om att göra saker åt andra och det är inte alltid man tycker det man gör är så spännande. Så om hjärnan inte är helt sänkt så kan du lägga någon timme i veckan på nåt du tycker är intressant och se skolan/jobbet som just ett jobb.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som utvecklare. Mitt problem är det omvända - det finns så sjukt mycket roligt att göra och lära sig! Jag försöker hålla mig till Max två projekt åt gången. Ibland pausar jag ett projekt och tar upp det några år senare.

Mitt tips är att fundera på vad det är som gör att det inte är kul - är det för att du känner krav på att slutföra? Är det för stort och motigt att komma igång?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Vila i frid

Lixom, har allt uppfunnits och man kan säga "det finns en app för det" ?
Skicka en hemmasnickrad .apk till någon i din bekantskapskrets.