Australiensisk datorbyggare öppnar i Sverige

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nihilist71:

Nälden ligger i Krokoms kommun, dom har lite av en småföretagstradition i den kommunen som påminner om Småland, det är dessutom ett stödområde enligt EU definitionen vilket innebär att företag som etableras sig där får EU stöd. Jag har dessutom för mig att det är där runt Nälden som zongränsen för stödområdet går, därav just den orten.
Jag jobbade åt ett IT företag i den kommunen på 90-talet som också attraherades p g a det.

Det förklarar ju en del👍
Bidrag kan få vem som helst intresserad av vissa saker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Trangia tillverkar väl där i "krokarna"? Jag ser fram emot galleriet med uATX eller vad de där småttingarna heter i en trangia 25, kanske ryms? Jag skulle också vilja se mätvärden på kylning om man väljer alu, ha-alu respektive duossal. Varsågod jag bjuder på den idén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njosef:

Trangia tillverkar väl där i "krokarna"? Jag ser fram emot galleriet med uATX eller vad de där småttingarna heter i en trangia 25, kanske ryms? Jag skulle också vilja se mätvärden på kylning om man väljer alu, ha-alu respektive duossal. Varsågod jag bjuder på den idén.

Japp, Trangias "hem" är bara några mil därifrån.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Östersundare och undrare..

Kikar runt på lokala nyhetssidor, östersundsposten och länstidningen men hittar inget som berör ämnet.
Men det verkar vara praxis att bara skriva om öfk och skidåkning i den här stan, allt annat verkar ointressant.
Ser fram emot att följa utvecklingen, är själv arbetssökande så nya företag är alltid välkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Kul men lite besviken att datorerna inte heter "Kiwi", "Koala" och "Wallaby". Den bär bara borde ju heta "LapMate".

Hoppas dom släpper hela sortimentet direkt. Mer att välja på för oss konsumenter!

Skrivet av Stefflo:

Kiwi är Nya Zeeland men det andra hade funkat

Skrivet av Henrik-W:

Helt rätt, "Crocodile" skulle varit bättre!

Skippy, Kangaroo. Ingen av er kommer på det mest Australiensiska som finns. 😄

Eller varför inte Emu, Australiens ökända struts, Australiska arméen förlorade för tusan ett krig mot den lilla pippin. 🤣
https://www.google.se/search?q=great+emu+war&client=ms-androi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medion78:

Kikar runt på lokala nyhetssidor, östersundsposten och länstidningen men hittar inget som berör ämnet.
Men det verkar vara praxis att bara skriva om öfk och skidåkning i den här stan, allt annat verkar ointressant.
Ser fram emot att följa utvecklingen, är själv arbetssökande så nya företag är alltid välkomna.

Lite intressant, jag kollade också runt på ÖP:s nätbilaga men hittade inte ett knyst om detta.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Skippy, Kangaroo. Ingen av er kommer på det mest Australiensiska som finns. 😄

Eller varför inte Emu, Australiens ökända struts, Australiska arméen förlorade för tusan ett krig mot den lilla pippin. 🤣
https://www.google.se/search?q=great+emu+war&client=ms-androi...

Spot on mate!

Nu har dom uppdaterat texten i artikeln angående hur länge de hållt på och bygga datorer.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Du har nog rätt, företaget registrerades för lite drygt 10 år sedan.
https://abr.business.gov.au/AbnHistory/View?id=24139867093
Det verkar i stort sett vara Origin PC Australien som har bytt namn efter att Corsair köpte Origin PC USA.
Ska fiska vidare och se om jag kan få tag på lite mer information.
Frågade en journalist jag känner i Australien, men han visste inte.

Missade dels att detta var skrivet av ett nytt ansikte, men också att det var din första artikel! Grattis till jobbet och välkommen till redaktionen! 💓

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Missade dels att detta var skrivet av ett nytt ansikte, men också att det var din första artikel! Grattis till jobbet och välkommen till redaktionen! 💓

Kommer mer från nästa vecka, det här var en lite tursam "test" artikel.

Permalänk
Avstängd

Härligt, Komplett verkar ju vara störst i Norge... där allt är dyrare.. detta återspeglas i att den svenska marknaden får högre prissättning.

Hoppas dessa kan pressa priserna ytterligare med någon bra nuöppnarvi-kampanj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Skippy, Kangaroo. Ingen av er kommer på det mest Australiensiska som finns. 😄

Vegemite - Mer australiensiskt blir det inte. Men med tanke på smaken vet jag inte om det är en positiv association.

Permalänk
Medlem

Rediga gaminglaptops och schyssta stationära för att vara prebuilts med RGB som hör till nu för tiden.
Kommer nog vara given rekommendation om någon vill köpa färdigbyggt eller laptop i prisklassen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medion78:

Kikar runt på lokala nyhetssidor, östersundsposten och länstidningen men hittar inget som berör ämnet.
Men det verkar vara praxis att bara skriva om öfk och skidåkning i den här stan, allt annat verkar ointressant.
Ser fram emot att följa utvecklingen, är själv arbetssökande så nya företag är alltid välkomna.

De har annons på linkedin, sök företagsnamn och nälden på nätet så hittar du den.
Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sant men det är ju ett gammalt ölmärke, härliga minnen

Mitt förslag för deras laptop är inte något ölmärke utan åter något från djurspåret, en numbat.

En bekant matade en sådan i knät på en rundresa. Därför passar det namnet kanske för en laptop.

Tyvärr är det väl inte så många som vet vad det är.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Mitt förslag för deras laptop är inte något ölmärke utan åter något från djurspåret, en numbat.

https://i1.wp.com/www.australiangeographic.com.au/wp-content/uploads/2013/11/Wormleaton-Numbat-Threatened-species.jpg?resize=1536%2C1021&ssl=1

En bekant matade en sådan i knät på en rundresa. Därför passar det namnet kanske för en laptop.

Tyvärr är det väl inte så många som vet vad det är.

Skulle absolut funka som namn, söt var den också😀
Kände inte till djuret även om jag kan ha hört namnet någon gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skulle absolut funka som namn, söt var den också😀
Kände inte till djuret även om jag kan ha hört namnet någon gång.

Jag googlade numbat och hittade bla följande film - https://youtu.be/xaLGFaKSrBc.

Det låter som att det var något annat djur han matade. Jag lästa också att de äter tex endast termiter, och då 20 000 om dagen. 🤔

Jag måste fråga vad det egentligen var.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Någon uppföljning på detta? Vore intressant att se vad som händer för dem just nu.

Permalänk
Medlem

Bor utanför Östersund, och har totalt missat detta. Måste ta och grotta ner mig lite på detta.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Gick in på deras hemsida och klickade på svenska flaggan. Verkar vara upp and running i alla fall.

Permalänk
Medlem

Verkligen inte billigt.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850