Vad använder ni för vinterkläder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ne du ska leva på barkbröd. Blir mer autentisk i barskogarna. Men snart kommer väll någon med bantings nudlar gjorda på sågspån och sav från tall.
Hoppas ditt golv har en kudde. Blir nog fler spaceout om då går och tittar på tält som klarar av vinter.
Helt plötsligt vart en förbänningsmotor och en dålig radio miljömedvetet. Oljan, plast mm ignorerar vi.

Edit:
Underställ vet jag inget om men om man vill ha familje något kvar så ull. Det andas även om det kliar. Fråga förvarsmakten annars. De sa ull. du svettas ok men det blir inte is efteråt heller. Va iofs säker 25 år sedan jag hörde det från en som var då han var värnpliktig i norra norra sv. Några av de som körde syntet fick det mindre trevligt. Men hur många är ute i -40?
Sen så avskyr jag svavel odören men kan kanske ta det istället för att frysa. Alt stå på fjället och se en bra sol upp eller nergång.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Var kom detta ifrån ^

Du behöver verkligen inte lägga 27k på en jacka för att den ska vara nåorlunda miljömedvetet framtagen. Tycker det verkar som att Moncler är något man köper för märket.

Jag försökte dra ett riktigt dåligt skämt. Inte kopplat till Moncler als.
Ofta så bruker det stå att detta plat är så bra för att om man ska ut i skogen eller lossas gå ut i skogen.
Så jag la till några vanliga punshliners fast i detta fall Macyver gör det med pinnar och kåda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Jeans, sommarskor och bomberjacka. Blir man blöt är det att ringa gårdskarln och klaga när han inte sköter sitt jobb

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Googlade Moncler Maya Dunjacka.... vaknade upp 30 minuter senare på golvet. 27k. Alltså, tjänar man bra är det ju säkerligen värt det, men det ligger tyvärr lite utanför min budget Skulle behöva börja leva uteslutande på nudlar så kanske jag har råd med en till nästkommande vinter

Ska absolut kika upp ifall jag kan hitta ett par merinoull underställ dock, flera som rekommenderat bra underställ i tråden. Äger ett underställ som är alldeles för litet så dags att uppdatera!

Moncler maya 12k kostar den. Men håller ett par år med så blir egentligen inte dyrare.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Ullmax micro underställ, ullmax ½ zip merino, sen antingen tunn fleece och tysk militärjacka, eller om det är riktigt kallt som inatt, MilTec ECWCS vinterjacka. Yllemössa, en buff under om det är svinkallt och en runt halsen.

Collegebyxa eller cykeltights beroende på vad jag ska göra.

Underdelen är viktig
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Långkalsonger och jeans. T-shirt, tröja och tjock Helly Hansen-jacka. Min första Helly Hansen-produkt, men är bra. Mössa. Vinterskor.

Handskar/halsduk vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Moncler maya 12k kostar den. Men håller ett par år med så blir egentligen inte dyrare.

Jag har en dunjacka från ICA Maxi med drygt 20 år på nacken. Den kostade tresiffrigt och håller värmen fint även långa stillasittande vinternätter i åtminstone -20 C (har inte testat lägre eftersom det typ aldrig går lägre här). Dessutom lär jag inte göra mer än rycka på axlarna om jag skulle råka fastna med den i något och den skulle gå sönder.

---

För dagliga behov har jag inget behov av mer än en stickad tröja, ett par grövre skor och ullrock. Det blir trots allt mest någon promenad då och då om det är fint väder, eller att gå till affären eller bilen vilket rör sig om minuter totalt sett. De nattliga behoven ställer desto högre krav, då det då står astrofoto på schemat (när tillfälle ges, vilket är på tok för sällan såhär års). Timmar sittandes eller ståendes utan värmekälla (den första timmen hjälper en varm bil, men det håller inte hela natten ) och utan nämnvärd fysisk aktivitet.
Det enskilda vinterklädesplagg jag lagt ner mest eftertanke och pengar på är fötterna. Blev att investera i ett par "Baffin Kootenay" den här vintern, vilket är overkill så det står härliga till om man ska gå omkring här nere i Östergötland, men de håller värmen bra när aktiviteten avtar. I dem blir det sockor av alpackaull (det enda som inte kliar på mina fötter). Ett par långkalsoner i ylle, ett par tunnare friluftsbyxor och sedan ett par termobrallor (av billig modell någonstans ifrån, fråga mig inte ... ). T-shirt, tunn undertröja, stickad tröja, jacka av lämplig tjocklek (allt från en skaljacka vid plusgrader via en parkasaktig jacka som jag köpte för en hundring på Myrornas när jag pluggade, men nu börjar den sjunga på sista versen) till dunjackan som nämnts ovan vid -15 eller lägre. Halsduk vid behov, gubbkeps, stickad mössa eller vintermössa m/59 beroende på temperatur. Handskar/vantar har jag en smärre uppsjö av olika varianter av för att passa aktivitet och temperatur. Monteringshandskar för finlir och högre temperaturer, skinnhandskar från Clas Ohlsson, tumvante med möjlighet att frigöra fingertoppar för något lägre temperaturer där metall inte är involverad och fingertoppskänsla behövs, stickade och fodrade fingervantar, lovikkavantar ... allt har garanterat kostat mig fyrsiffrigt totalt sett under betydligt längre än "ett par år", och jag har inte frusit nämnvärt.

Har jag nämnt förresten hur skönt det är att inte vara i den åldern när man tror att folk bryr sig vad ens kläder kostar (och om de mot förmodan skulle göra det så bryr man sig inte själv)?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Red Wing ice cutter vinter känga och 18 oz jeans eller tynger jeans beroende på tempraturen. Någon ylle mössa.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Musikälskare

Bor i Malmö så det behövs knappt här nere, en mössa ibland och en höstjacka räcker gott

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?