Permalänk

Desto djupare desto bättre. Har 80cm idag och det är på gränsen. Skulle gärna ha minst 100cm.

<80cm går ej för mig.

Permalänk
Medlem

Försök även estimera hur "lång yta" du behöver använda:
Vill du sitta med frihängade armbågar alá pekfingervals 20cm från lilla 14"s-monitorn, eller kunna vila hela underarmen "framför" tangentbordet samt ha en och annan decimeter mellan tangenbord och monitor?
Jag har ett 80cm djupt skrivbord med 24" monitor, skulle mycket väl kunna tänka mig mer om monitorn är större

Kort sagt: "Moar is betta!"

Permalänk
Medlem

92 cm har jag och sambon på våra bord. Själv kom jag från Ikeas Jerker som var väldigt djupt så ville köra vidare på det när jag skulle ha nytt. Och sambon ritar så uppskattar det extra utrymmet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta förklarar en del av kommentarerna - ni har ingen ergonomisk arbetsställning. Sitt med fötterna på golvet och vila armbågarna på armstöden, för hvete. Jag är 187 och har på ett ställe ett bord som jag sågat av en del på djupet för att få plats. Bordet är under 50cm djup och jag sitter dessutom mot ett element, så det är ännu grundare. Jag har inga problem att sitta där. Då hänger skärmen på väggen, så jag nämnde inte det som ett exempel här för att man kanske inte kan göra så på den här platsen, men 60 cm skall räcka bra om man sitter upp och inte har skärm på 40"+.

Fast bra ergonomi är varierad position, inte som du beskriver enligt den gamla skolan.

Om man var tvungen att endast välja ett sätt att sitta på så kanske det hade varit bäst att ha benen rakt ner eller bakåt. Men all ensidig belastning är dålig.

Jag har personligen 60cm djup men har benen snett rakt utfällda, rakt ner eller så slänger jag upp dem på bordet och tiltar stolen. Lite flex i positionerna är ju nice. Önskar helt klart jag hade kunnat aträck fötterna rakt fram med eller för den delen sitta på dem ibland. Men väggen och rörelseomånget stoppar mig

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag är mest här för att kommentera nyhetsbilden. Tycker hen kunnat unna sig en askkopp åtminstone..

Gällande mitt skrivbord så är det bara 50-55cm djupt med 27" skärm (stativ)..
Är 180cm lång, avser ordna ett djupare när jag bor större.
Det är suboptimalt men funkar ganska bra ändå. Större delen av armarna vilar på stolens armstöd.
Jag kan mycket riktigt inte ha benen utsträckta om jag inte rullar ut från bordet något. Men jag är rätt duktig på att ta korta pauser och gå runt och fixa med saker om jag har längre sessions vid datorn så det är inget stort bekymmer.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Tycker extra djup är härligt, kan slänga in datorn bakom skärmarna så syns den inte ens!

Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord har ett djup på 63,5 cm och tycker att det är ett bra djup. Hade 75 cm tidigare, och det kändes onödigt djupt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kör 60cm tycker det funkar helt ok med 32" skärm. Skulle nog ha kört 70-80cm om det funnits plats dock.

Permalänk
Medlem

Jag har ett bord som är 60cm och ett som är 85cm. 60cm är för litet för ben utrymme och monitorer men 85cm kan vara lite i överkant, runt 80cm är bra

Permalänk
Medlem

woot!!... Visste inte att det fanns folk som gick igång på bordsdjup.

Konstig värld vi lever i

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

60

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk

Hur djupt ett datorbord bör vara är nog subjektivt. Sitter själv vid ett bord med djup på 96 cm

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

60cm
OM du skruvar upp skärmen på väggen, dagens "fötter" tar halva skrivbordet med större skärmar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Minst 70cm, hade 60cm, bytte till 80cm då armar inte fick ordentligt med 60cm

Permalänk
Medlem

Typ 80cm för sitt bra distans från skärmen.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

60 är otroligt lite även om skärmen sitter på väggen.

60 Endast om det inte är mot en vägg, alltså att du har fritt spelrum för benen utanför djupet av skrivbordet. Annars över 80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaP:

Jag är nästan 1.90 och sambon är 1.70 så benutrymmet är det vi är mest nyfikna över.

Jag är närmare 190 och har ett bord som är 120*70, sambon är runt 170 och hennes bord är 100*60.

Utrymme för benen är inte ett problem för någon av oss men jag hade gärna velat ha ett större bord för jag upplever att jag sitter för nära skärmarna, min huvudskärm är 31,5".
Sambon kör en 25" skärm och har inte klagat.

Något som verkligen har hjälpt oss med ergonomin är att ha höj och sänkbara skrivbord.

Permalänk
Medlem

Har ett 80 cm djupt skrivbord och tycker det funkar kanon

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kör 60cm. Hade nog velat köra lite djupare men 60 passar bäst i rummet. Armstöd på stolen hjälper. Hylla på fötter för skärmarna så jag kan docka laptopen och ha lite tillbehör under.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag byggde precis ett eget på 200x90 hade tidigare 160x80 (IKEA) anledningen jag vill ha mycket plats och när jag började använda högtalare så blev dom nog så nära och i vägen för 2a skärmen

Permalänk
Medlem

minst 80cm
hur ska skärmen och allt annat rymmas ? har man en tunn arm hade 70 varit ok. har rätt feta fötter på mina skärmar

Permalänk
Medlem

Har 80 själv, men sitter vid en 40" skärm. Men då tar skärmfoten upp en del så skärmen är ca 18cm från väggen.
Skulle inte acceptera nåt kortare avstånd.

Permalänk
Medlem

Har 75 cm och kan inte tänka mig ett kortare djup, hade gärna haft mer. Använder mycket av skrivbordsytan för dokument, böcker, hörlurar, förstärkare m.m. Detta är dock i ett rent arbetsrum, så jag behöver inte ta hänsyn till annat.

Permalänk
Medlem

Har 90cm och det känns rätt bra. Hade nog funkat lika fint med 100cm dock. Men aldrig mindre...

Permalänk
Medlem

Så mycket man får plats med skulle jag säga, sen en schysst gasarm så man kan flytta runt skärmen efter behov.

Permalänk
Medlem

Mitt bord är 50cm djupt
Från 27" skärm till ögon ca 60cm.

Permalänk
Medlem

Jag har 92cm och det är för djupt för min del. Skulle lätt kunna korta ner det 10-20cm. Det jag tycker är värt att tänka på är om man använder monitorarmar eller skärmarnas vanliga fötter. Med monitorarmar får man mycket mer plats men man blir begränsad i djupet. Jag har typ 30cm som bara huserar skit. Nästa gång kommer jag nog satsa på 70cm och sen en bra lösning på skärmarna så dom inte tar upp onödig plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Jag byggde precis ett eget på 200x90 hade tidigare 160x80 (IKEA) anledningen jag vill ha mycket plats och när jag började använda högtalare så blev dom nog så nära och i vägen för 2a skärmen

Vad använde du för delar?

Permalänk
Medlem

Ett vanligt skriv/datorbordsdjup är 80cm. Jag skulle nog klara mig med 70, med bildskärmen så långt ut mot kanten på bordet som möjligt, men det extra utrymmet skadar inte.

Visst finns det väl för övrigt en ISO-standard/rekommendation för detta, för god ergonomi?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Minst 80cm. Gillar att ha tangentbordet en bit fram så armen kan vila på skrivbordet. Med väggfäste eller bordsfäste som tar lite plats på skrivbordet hade 60/70cm också fungerat då man blir av med hela skärmfoten från skrivbordet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.