Permalänk

Höga temperaturer (12700)

Hej!
För några dagar sedan byggde jag ihop lite nya grejer i datorn - däribland en intel 12700 som jag köpt från @inet i veckan. Jag tänkte att jag kör med Intels stock cooler tills jag tröttnar på ljudet men utgick från att den skulle kunna kyla min processor på 65W utan besvär.

Dock känns det som kylaren är totalt undermålig för uppdraget; jag ligger kring 60c i idle och så fort processorn pressas skjuter den upp i 100c (enligt Intels egna program och HWiNFO64) och throttlar därefter ner direkt för att inte tugga på i de höga temperaturerna. Jag utgår från att det itne ska vara såhär?

Mitt case är ett Fractal Define Mini C som är dugligt ventilerat och 100% dammfritt (såg till att städa ur när jag bytte). Jag har även provat att montera om kylaren och ersatt den fabrikskletade kylpastan mot en från Arctic. Ingen skillnad. Min gamla 4771 kom aldrig upp i dessa temperaturer, ens under 100% load i detta case. Är det något fel på processorn eller är det bara så att kylaren är totalt felkonstruerad?

Permalänk
Medlem

Kylaren är nästan helt skräp. Säger nästan för datorn går faktiskt att använda lite med den.

Hur som låter det som lite väl högt.
Vad har du för Vcore i idle och last?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Processorn "boostar" upp till 180w tills den når 100c gränsen, och sen klockar ner för att maximera prestanda och hålla sig inom gränsen.

De är designade på detta vis men hur mycket watt den drar beror på vad för standard BIOS inställningar moderkortstillverkarna har valt. Vissa har AUTO som 65w andra 180w etc..

In i BIOS och ta kontrollen över det, men 100c är som designat.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-12900k-alder...

"...Alder Lake processors now run at maximum power draw indefinitely if the load demands it and as long as the processor doesn't hit the thermal limit of 105°C. This is done without inventing a new system; Intel simply tweaked the PL1 and PL2 values and set them both to 241 W, which effectively means the processor can run at 241 W all the time as long as it doesn't overheat. The "125 W" limit now only exists on paper and in marketing documents."

Visa signatur

😑

Permalänk
Inaktiv

Alla moderkort kör lite olika gränser känns det som men här är en bra video där du ser vad du kan förvänta dig om du sätter limit på 65W

(19:35 framåt)

https://www.youtube.com/watch?v=ydgN4W97Esk

Edit: 76c i Cinebench är ok och det är då värt att skicka med originalkylaren åt personer som vill köra processorn på 65W tycker jag

Permalänk

Tack för input allihop! Jag har inte rört någonting då jag tänkte att non-k proppar skulle vara ”set and forget” men det låter ju som jag behöver gå in och sätta lite gränser innan jag köper bättre kylare.

Är detta något som kan göras på mitt Asus TUF B660m eller måste man ha ett Z-kort? Sitter inte med prylarna framför mig just nu så kan inte kolla upp förrän imorgon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ostrichboy:

Tack för input allihop! Jag har inte rört någonting då jag tänkte att non-k proppar skulle vara ”set and forget” men det låter ju som jag behöver gå in och sätta lite gränser innan jag köper bättre kylare.

Är detta något som kan göras på mitt Asus TUF B660m eller måste man ha ett Z-kort? Sitter inte med prylarna framför mig just nu så kan inte kolla upp förrän imorgon!

Det finns garanterat olika sätt att styra power limit på och det brukar oftast vara ganska självbeskrivande(?) och lätt att hitta i BIOS menyerna. Det är dock inte skadligt att du kör processorn som du har den nu fram tills att du köper en tornkylare. (Vilket jag rekommenderar för att få ut full prestanda)

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet med min 12700k, så behöver jag sätta base power (long duration i bios) till 125W och boost (short duration) till 190W (vilket intel specifierar som orginal). Det är auto (4096W) som default på mitt z-mobo men då fungerar inte t.ex. New World att spela. Det fryser sig till och från (allt mellan uppstart till 1h in i spelandet). Men med fasta orginalvärden är det kraschfritt. För övrigt så får jag även lägre temps på max load.

Permalänk

Ålrajt, så nu har jag hittat PL-inställningarna på mitt mobo. Provade 65w som long duration och så 125w i short (båda var på 241w som standard). Nu boostar den givet inte lika högt men temperaturerna håller sig mycket mer inom rimlighetens gränser. Under längre stresstest håller den sig stabilt på ca 80c, vilket givetvis är helt godkänt. Kan eventuellt mixtra lite med siffrorna för att nå högre boost utan att throttla.

Tack så mycket till er alla! Grymt forum som alltid B) Nu kommer nästa steg: hitta en vettig kylare som kan låta mig släppa på gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Ålrajt, så nu har jag hittat PL-inställningarna på mitt mobo. Provade 65w som long duration och så 125w i short (båda var på 241w som standard). Nu boostar den givet inte lika högt men temperaturerna håller sig mycket mer inom rimlighetens gränser. Under längre stresstest håller den sig stabilt på ca 80c, vilket givetvis är helt godkänt. Kan eventuellt mixtra lite med siffrorna för att nå högre boost utan att throttla.

Tack så mycket till er alla! Grymt forum som alltid B) Nu kommer nästa steg: hitta en vettig kylare som kan låta mig släppa på gränserna.

Mitt råd: Köp en vettig luftkylare. Den tar du med dig till nästa dator och datorn efter den osv.
Det är värt att lägga pengar på en bra kylare.

Det är med värt att nämna att en luftkylare för ca 300kr är mycket bättre än stock.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Mitt råd: Köp en vettig luftkylare. Den tar du med dig till nästa dator och datorn efter den osv.
Det är värt att lägga pengar på en bra kylare.

Det är med värt att nämna att en luftkylare för ca 300kr är mycket bättre än stock.

Tack för rådet! Just nu kikar jag på Noctura NH-D15S, som de flesta verkar tycka är en ganska trevlig luftkylare. Hyfsat dyr visserligen, särskilt med tanke på att min gamla 4771 kyldes perfekt och tyst med en BeQuiet Pure Rock Slim som kostade sisådär 300 spänn. Verkar inte finnas jättemycket att välja på för 1700 just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Tack för rådet! Just nu kikar jag på Noctura NH-D15S, som de flesta verkar tycka är en ganska trevlig luftkylare. Hyfsat dyr visserligen, särskilt med tanke på att min gamla 4771 kyldes perfekt och tyst med en BeQuiet Pure Rock Slim som kostade sisådär 300 spänn. Verkar inte finnas jättemycket att välja på för 1700 just nu.

Finns bracket som man får köpa externt, alla noctua kylare fungerar på Lg1700 med kit for 99kr
Även be rock och cooler master erbjuder bracket kit med uppvisande av kvitto samt lång leveranstid

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Jag återvänder med en knepig uppdatering. Satte igång en nedladdning på steam och fläkten börjar köra på som bara den. Såhär ser det ut just nu... känns inte som det ska vara så höga temps bara för att jag laddar ner ett spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Jag återvänder med en knepig uppdatering. Satte igång en nedladdning på steam och fläkten börjar köra på som bara den. Såhär ser det ut just nu... känns inte som det ska vara så höga temps bara för att jag laddar ner ett spel?

https://i.imgur.com/aKbRLGR.png

Jag gissar på att din kylare inte är korrekt installerad. Har du tryckt fast den ordentligt i alla hörnen?
Hur som, köp en ny NU.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag gissar på att din kylare inte är korrekt installerad. Har du tryckt fast den ordentligt i alla hörnen?
Hur som, köp en ny NU.

Den är korrekt installerad. Har t.o.m. kollat bak på moderkortet för att dubbelkolla att alla pinsen är helt igenom.

Har beställt en Noctua NH-U12S och mounting brackets som bör komma i dagarna.

Permalänk

Fast alltså jag fattar inte... har precis kört en match CS och hållt koll på temperaturerna. CPU Utilization låg på mellan 11-16% (och typ 3 kärnor i bruk?) under hela matchen och tempen låg mellan 85-95c. Nu när jag stresstestade med 100% CPU util och alla 12 kärnor igång så steg tempen aldrig över 90 och fläkten var inte lika högljudd? What gives?

Detta är alltså efter fem minuters stress test:

Permalänk
Medlem

Testa factory setings i bios. Jag aktiverade ABT tror jag det var på min och då stack tempen och den började throttla precis som din utananledning.

Permalänk
Skrivet av lambji:

Testa factory setings i bios. Jag aktiverade ABT tror jag det var på min och då stack tempen och den började throttla precis som din utananledning.

Ger det ett försök! Dock har jag bara gjort följande i BIOS:

* Satt XMP
* Begränsat CPUn till 65w
* Ställt in lite fläktkurvor

Permalänk

Monterat nya kylaren. Jävlar vad bra Noctua är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Monterat nya kylaren. Jävlar vad bra Noctua är.

Vad bra
Vilka temperaturer har du nu?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Monterat nya kylaren. Jävlar vad bra Noctua är.

Hade önskat en bild av din cpu med gamla pastan på efter att den originala kylaren var borttagen. Då hade vi sett om den var skev eller inte, vilket jag misstänker den var.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vad bra
Vilka temperaturer har du nu?

Körde lite jämförande stress tests och kollade:

Limited till 65w med stock cooler: Thermal throttle direkt och jetplan

Limited till 190w med Noctua: Max 78 grader med lågt surr.

Skrivet av marcusOCZ:

Hade önskat en bild av din cpu med gamla pastan på efter att den originala kylaren var borttagen. Då hade vi sett om den var skev eller inte, vilket jag misstänker den var.

Tyvärr tänkte jag inte på att ta en bild men jag hade samma fundering så jag inspekterade om det var någon skillnad i hur tjockt lagret var på ena sidan av CPUn gentemot andra. Det såg uniformt ut hela vägen så jag tvivlar på att det var skevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Körde lite jämförande stress tests och kollade:

Limited till 65w med stock cooler: Thermal throttle direkt och jetplan

Limited till 190w med Noctua: Max 78 grader med lågt surr.

Tyvärr tänkte jag inte på att ta en bild men jag hade samma fundering så jag inspekterade om det var någon skillnad i hur tjockt lagret var på ena sidan av CPUn gentemot andra. Det såg uniformt ut hela vägen så jag tvivlar på att det var skevt.

Om du kompletterar din nya cpu kylare med en till fläkt så går den ännu lägre temp, tror det skiljer 5-8c
Sen skulle jag rekommendera custom fan settings om ljud stör dig,.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du kompletterar din nya cpu kylare med en till fläkt så går den ännu lägre temp, tror det skiljer 5-8c
Sen skulle jag rekommendera custom fan settings om ljud stör dig,.

Tack för tipset! Har ställt in fan Curves och nu är det mest GPU som låter😀