Windows Update kräver sex uppkopplade timmar för att få ut uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Windows Update har gjort att jag överväger att byta till Linux eller Mac OS.

Jag kör Linux på två av mina tre primära datorer och gräset är definitivt inte grönare på andra sidan.

Permalänk
Snusfri

Självklart så står mina datorer på 24/7, vad är det för sjuka människor som stänger av datorn?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag ominstallerade datorn efter sommaren och sen dess har jag haft ännu större problem med Windows än innan. Nu startar datorn kontant på nätterna ibland. Helt utan förklaring och flera gånger. Enda sättet att få datorn att förbli avstängd är att bryta strömmen.

Varenda gång det har varit så så har det varit en Windowsuppdatering dagen efter. Inte nog med att asen håller mig vaken på nätterna, men när man försöker använda datorn dagen efter så får man klicka bort dussintals reklamskärmar om OneDrive, Edge och annat skräp. Jag kan inte börja beskriva mitt hat för Microsoft.

Har glömt vad jag gjorde men det finns en inställning man kan stänga av så att den inte startar om. För att slippa se reklam för Edge och OneDrive rekommenderar jag ShutUp10++ https://www.oo-software.com/en/shutup10 den tar bort en massa Microsoft telemetrie och annat onödigt.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Så du menar att man måste kunna Linux innan man ens har provat det för att man ska kunna se kunna byta till det? Nja, den logiken håller inte riktigt, och det är inte så svårt som många vill få det att verka, är det nåt system som är krångligt att hitta i så är det Windows, men som vanligt så handlar det om vad man är van vid.

När man lärt sig hur Linux funkar får man ett system som är oerhört trevligt att använda, men med Windows är det evig uppförsbacke oavsett hur mycket Power User man är. Det här med uppdateringarna är ett klockrent exempel och ett av skälen till varför jag själv bytte bort från Windows, uppdateringar ska ske när jag vill att dom ska ske, och jag ska kunna använda datorn under tiden, året är 2022 och Windows är inte ens i närheten av att fixa det.

Jag tvivlar inte alls på att Linux fungerar bra för dig, men har du tittat på LTT (Linus Tech Tips) serie på Youtube före jul om hur två av dem provade att gå över till Linux privat. Fick mig fullständigt övertygad om att Linux INTE är något för den genomsnittlige användaren.

Permalänk
Medlem

1. Microsoft behöver lära sig att installera (de flesta) uppdateringarna utan omstart
2. Se till att processen att installera uppdateringen kan fortsätta när datorn är användbar
3. Om inte 1 och 2 går, gör då installationen av den uppdateringen helt manuell så jag själv kan välja när jag har tid
4. De till att omstart pga uppdateringar alltid återställer alla fönster och program så jag kommer tillbaka till datorn i samma stadie som jag senast lämnade den

Efter så många långa år av detta (XP...) borde situationen och systemen vara så mycket bättre än nu. Förstår inte alls varför alla bara accepterar detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Bra tips för miljön...Låt datorerna stå på under natten.

Du menar elräkningen

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

haha med nuvarande elpriser? gtfo med era uppdateringar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte uppdatera mitt w10 då ljudkortet slutar fungera varje gång. Är otroligt störande att Microsoft inte kan fixa så deras uppdateringar inte slår ut Creative ljudkort. Till och med de dyraste korten på 3k har problem med w10 uppdateringar. Har även haft problem med ett tangentbord och en mus pga krångel med en uppdatering. Går man tillbaka till den gamla versionen fungerar ljudkorten igen, men tillslut tvingar w10 mig att uppdatera då jag inte får stänga av datorn utan att uppdatera Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1. Microsoft behöver lära sig att installera (de flesta) uppdateringarna utan omstart
2. Se till att processen att installera uppdateringen kan fortsätta när datorn är användbar
3. Om inte 1 och 2 går, gör då installationen av den uppdateringen helt manuell så jag själv kan välja när jag har tid
4. De till att omstart pga uppdateringar alltid återställer alla fönster och program så jag kommer tillbaka till datorn i samma stadie som jag senast lämnade den

Efter så många långa år av detta (XP...) borde situationen och systemen vara så mycket bättre än nu. Förstår inte alls varför alla bara accepterar detta

Min tolkning:

1. Oklart hur pass praktiskt möjligt detta öht vore, framförallt då avseende delad kod som laddats in av allehanda processer och nu skulle behöva bytas för att färdigställa uppdateringen
2. Det här är väl punkten som i princip är uppfylld idag
3. Användarnas faktiska val när punkt 3 fanns tillgängligt gjorde att det nu anses ohållbart att låta användarna välja helt fritt, känns osannolikt att man går tillbaka på denna punkt givet hur det såg ut senast
4. Detta har jag inte sett något generellt modernt OS göra, men det vore ju fint om någon faktiskt nådde hela vägen. När det finns något slags halvfungerande försök till detta så är dock användarupplevelsen i mitt tycke 100x värre än om man inte försöker alls utan bara ger användaren en "ren" miljö igen

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Windows 10 fick mig att byta över till Linux på min speldator. Jag har inte tittat tillbaka.

Telemetrin, forcerade uppdateringar, återställning av ändringar jag valt att göra. Listan kan göras lång, men det kändes som operativsystemet försökte styra över mig istället för tvärtom. Blev ragequit till slut.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Har en laptop där windows update inte fungerat ett drygt halvår. Uppdateringen går till 100%, sedan tuggar den lite till och säger att uppdateringen misslyckades. Så problemet har kanske att göra med någon konfigurationsberoende bugg som microsoft introducerade förra året?

Däremot så fungerar windows update helt perfekt på min stationära dator, stör aldrig, startar aldrig om, jag får ibland välja "uppdatera och stäng av" när jag stänger av min dator, alltså allt precis som det ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag ominstallerade datorn efter sommaren och sen dess har jag haft ännu större problem med Windows än innan. Nu startar datorn kontant på nätterna ibland. Helt utan förklaring och flera gånger. Enda sättet att få datorn att förbli avstängd är att bryta strömmen.

Varenda gång det har varit så så har det varit en Windowsuppdatering dagen efter. Inte nog med att asen håller mig vaken på nätterna, men när man försöker använda datorn dagen efter så får man klicka bort dussintals reklamskärmar om OneDrive, Edge och annat skräp. Jag kan inte börja beskriva mitt hat för Microsoft.

Min favorit för random uppstart mitt i natten var att jag hade en skärm inkopplad via HDMI, lät min Main skärm med DP sitta i inga problem men så fort jag lät HDMI sitta i grafikkortet så blev det random uppvaknande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Låter som det är felkonfigurerat vilket visserligen är Microsofts fel eftersom det är standard. Men upplever varken att OneDrive, Edge eller annat skräp stör mig eller gör sig påmind.

Har man ställt in grejerna som MS vill så stör de nog inte. Problemet är att om man har hoppat över inställningen av någon av dem (jag vill inte köra Edge, jag vill inte ha OneDrive på den datorn, etc) så kommer det en klämkäck jävla prompt om att "Nu gör vi klart inställningen av enheten!" eller vad det nu står. Nej, det är bra som det är, och jag har faktiskt ingen lust att klicka bort skiten hela tiden. Därför har jag blockerat själva omstarts-biten av de automatiska uppdateringarna, så tar jag det när jag hinner.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

EDIT: Jo, förutom den totalt värdelösa Corsair SSDn jag köpte till min farsa när SSD var nytt och vissa var sämre än sämst.

Force?
Har en 60GB Force som fortfarande rullar från 2011 i min NAS

OT;
Hur kan det vara ett "tips"?
Vafan, lös uppdateringarna istället, det är ju inte direkt så detta är ett nytt fenomen, även om det har blivit värre med all telemetri och skit som ska ringa hem hela tiden...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag får känslan av att detta inlägg syftar på rubriken, men den känns rätt missvisande jämfört det faktiska innehållet:

Vad artikeln handlar om verkar ju vara hur mycket tid en dator behöver vara online för att automatiken för Windows Update ska ta hand om installation av nya uppdateringar, inte hur lång tid själva installationen tar.

Dvs, slutsatsen verkar vara att datorer som bara någon stund då och då har möjlighet att ansluta till Windows Update (antingen för att de är avstängda mycket eller spenderar mycket tid utan nödvändig nätverksanslutning) kan hamna i en situation där de aldrig per automatik börjar installera uppdateringarna.

Faktiskt inte tänkt på att det finns datorer som inte är uppkopplade hela tiden men du har en bra poäng där. Lär trots allt finnas en mängd människor som använder mobilt bredband och andra liknande lösningar som kanske inte är online 24/7.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Force?
Har en 60GB Force som fortfarande rullar från 2011 i min NAS

OT;
Hur kan det vara ett "tips"?
Vafan, lös uppdateringarna istället, det är ju inte direkt så detta är ett nytt fenomen, även om det har blivit värre med all telemetri och skit som ska ringa hem hela tiden...

Jag tror det var en Nova 60GB. Alltså vissa saker gick ju snabbt som man förväntar sig av en SSD, men det mesta var helt sjukt segt. Typ att starta datorn tog en evighet när man använde den som systemdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Force?
Har en 60GB Force som fortfarande rullar från 2011 i min NAS

OT;
Hur kan det vara ett "tips"?
Vafan, lös uppdateringarna istället, det är ju inte direkt så detta är ett nytt fenomen, även om det har blivit värre med all telemetri och skit som ska ringa hem hela tiden...

Tipsen är alltså till att börja med riktade till IT-avdelningen och gäller det specifika scenariot som hela artikeln handlar om, dvs datorer som antingen är avstängda mycket eller sällan har nätverksanslutning och där Windows Update därmed aldrig påbörjar installation av uppdateringar.

Och tipsen verkar då handla om att sätta lämpliga energisparinställningar + råda användaren att (åtminstone ibland?) lämna datorn igång och nätverksansluten vid arbetsdagens slut så att Windows Update åtminstone då får en chans att göra sin grej, på de maskiner som aldrig får den chansen annars.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har som många andra stängt av auto-uppdatering, men kollar med jämna mellanrum om det finns uppdateringar och installerar innan datorn stängs av, oftast när det är sovdags.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Min tolkning:

1. Oklart hur pass praktiskt möjligt detta öht vore, framförallt då avseende delad kod som laddats in av allehanda processer och nu skulle behöva bytas för att färdigställa uppdateringen
2. Det här är väl punkten som i princip är uppfylld idag
3. Användarnas faktiska val när punkt 3 fanns tillgängligt gjorde att det nu anses ohållbart att låta användarna välja helt fritt, känns osannolikt att man går tillbaka på denna punkt givet hur det såg ut senast
4. Detta har jag inte sett något generellt modernt OS göra, men det vore ju fint om någon faktiskt nådde hela vägen. När det finns något slags halvfungerande försök till detta så är dock användarupplevelsen i mitt tycke 100x värre än om man inte försöker alls utan bara ger användaren en "ren" miljö igen

4 fungerar hyfsat fint på OSX, men det kanske inte räknas?

Är 2 verkligen uppfylld? Ofta tar det ju många minuter att göra en uppdatering, det är inte acceptabelt med en halvtimme under arbetstid tycker jag i alla fall

Angående 1: de flesta uppdateringarna i OSX/Linux kräver inte omstart, i linux kan man ju tekniskt sett kompilera om kärnan och byta utan omstart (självklart inte rekommenderat eller officiellt dock). Oklart vad som faktiskt är möjligt i Windows, men de ligger helt klart i lä. Framförallt när jag kommer tillbaka till en dator jag la i vänteläge igår som är igång och helt blank efter en uppdatering som de kände att de hade tillåtelse att installera trots att jag hade fönster öppna, kanske med osparad data som privata flikar i en webbläsare eller notepad...

Jag ser inte att det går att försvara så mycket av det som nuvarande system innebär, men vi kan såklart tycka olika

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

1. Så du menar att man måste kunna Linux innan man ens har provat det för att man ska kunna se kunna byta till det?

2...

1. Inte alls. Jag skriver att de som inte kan lösa sina självförvållade windowsproblem kommer få läsa linuxbibeln för att korrigera motsvarande fel i ex. ubuntu. Vilket de såklart inte kommer göra.

2. Visst... det trist att behöva starta om, vänta 3 minuter och klicka igenom 5 ilsket blå sälj-slides efter "större" uppgraderingar. Kan däremot inte minnas en enda gång sen jag gick över till w10-11 att datorn har klippt mig mitt i arbete/spelande för att starta om.

Hanterar 400+ enheter i Intune på jobbet. Om Sweclockers anti-alla-windows-efter-w7 maffia var en reprentativ del av befolkningen som använder Windows hade vi inte hunnit annat än att korrigera fel efter uppdateringar. SUPRISE, 99% av gångerna går det felfritt.

Uppdateringstid mellan större versioner är dock katastrofal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

1. Inte alls. Jag skriver att de som inte kan lösa sina självförvållade windowsproblem kommer få läsa linuxbibeln för att korrigera motsvarande fel i ex. ubuntu. Vilket de såklart inte kommer göra.

2. Visst... det trist att behöva starta om, vänta 3 minuter och klicka igenom 5 ilsket blå sälj-slides efter "större" uppgraderingar. Kan däremot inte minnas en enda gång sen jag gick över till w10-11 att datorn har klippt mig mitt i arbete/spelande för att starta om.

Hanterar 400+ enheter i Intune på jobbet. Om Sweclockers anti-alla-windows-efter-w7 maffia var en reprentativ del av befolkningen som använder Windows hade vi inte hunnit annat än att korrigera fel efter uppdateringar. SUPRISE, 99% av gångerna går det felfritt.

Uppdateringstid mellan större versioner är dock katastrofal.

De Windowsproblem jag upplevde när jag körde det dagligen var definitivt inte självförvållade.

3 minuter? Det tar då knappt någonsin endast 3 minuter att uppdatera Windows om det inte är den minsta möjliga uppdateringen som du kan stöta på. Redan en minut är för länge eftersom en uppdatering ska inte hindra dig i ditt användande. Det har vid många tillfällen tagit mellan 10-40 minuter av dom där snurrande prickarna innan det går att åter ta maskinen i bruk, detta på W10. Det har även hänt vid sämsta möjliga tillfälle då jag endast ville boota om, men istället fastnar man i evigheter med påtvingade uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

4 fungerar hyfsat fint på OSX, men det kanske inte räknas?

Min upplevelse säger att det är några snäpp bättre än Windows men fortfarande i läget där det *för mig* väcker mer irritation än att lämna tillbaka en ren miljö.

Skrivet av medbor:

Är 2 verkligen uppfylld? Ofta tar det ju många minuter att göra en uppdatering, det är inte acceptabelt med en halvtimme under arbetstid tycker jag i alla fall

Inte 100%, men typ 5 min är tillräckligt nära för att jag inte ska se det som ett stort problem, och jämfört övriga punkter känns den klart närmast att vara uppnådd.

Skrivet av medbor:

Angående 1: de flesta uppdateringarna i OSX/Linux kräver inte omstart, i linux kan man ju tekniskt sett kompilera om kärnan och byta utan omstart (självklart inte rekommenderat eller officiellt dock). Oklart vad som faktiskt är möjligt i Windows, men de ligger helt klart i lä. Framförallt när jag kommer tillbaka till en dator jag la i vänteläge igår som är igång och helt blank efter en uppdatering som de kände att de hade tillåtelse att installera trots att jag hade fönster öppna, kanske med osparad data som privata flikar i en webbläsare eller notepad...

Problemet här är dock i grunden samma som i Windows.

Delar upp det i ett par olika spår:

Linux: Många distros installerar uppdateringar men håller inte koll på vilka bibliotek som är inladdade i vilka processer. Om man i det läget bara installerar paketen så är man inte klar med uppdateringen; den gamla versionen av koden kör fortfarande och t.ex. sårbarheter kvarstår tills processerna startats om med de nya biblioteken.
T.ex. de senaste Ubuntuversionerna vet jag har adresserat detta och där blir det genast tydligt vilket härke det är, massor av tjänster såväl som användarprocesser som måste startas om. Reboot är ofta minst lika snabbt och smidigt.
Det som är positivt är att uppdateringar generellt installerar snabbt och att omstart generellt är lika snabb oavsett nyinstallerade uppdateringar eller ej.

MacOS: Här säger min erfarenhet att varenda OS-uppdatering kräver omstart. Är väl när det ibland kommer en separat Safari-uppdatering eller något som man kanske slipper.
Här bommar man dessutom *grovt* på "punkt 2" (nedtid), omstarten vid uppdatering är extremt seg, Windows ser riktigt snabbt ut i jämförelse.

Skrivet av medbor:

Jag ser inte att det går att försvara så mycket av det som nuvarande system innebär, men vi kan såklart tycka olika

Jag försöker bara se på det realistiskt, är inte jättenöjd men det är inte heller ett jätteproblem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Mitt windows låg efter rett rejält med uppdateringar. av någon anledning hade uppdaterings programmet slutat fungera men det gick att fixa till. det tog sin lilla tid att uppdatera sen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Usch!

Litar aldrig på uppdateringar från Microsoft.

Sist dödade dom alla våra domänkontrollanter. Driftstopp för olika kontor och produktioner.

Tog halva dagen att lösa.

grr

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

1. Inte alls. Jag skriver att de som inte kan lösa sina självförvållade windowsproblem kommer få läsa linuxbibeln för att korrigera motsvarande fel i ex. ubuntu. Vilket de såklart inte kommer göra.

2. Visst... det trist att behöva starta om, vänta 3 minuter och klicka igenom 5 ilsket blå sälj-slides efter "större" uppgraderingar. Kan däremot inte minnas en enda gång sen jag gick över till w10-11 att datorn har klippt mig mitt i arbete/spelande för att starta om.

Hanterar 400+ enheter i Intune på jobbet. Om Sweclockers anti-alla-windows-efter-w7 maffia var en reprentativ del av befolkningen som använder Windows hade vi inte hunnit annat än att korrigera fel efter uppdateringar. SUPRISE, 99% av gångerna går det felfritt.

Uppdateringstid mellan större versioner är dock katastrofal.

Problemen han beskriver var väl inte endast självförvållade, och inte heller särskilt ovanliga. Windows update är katastrofalt i jämförelse. På företaget har vi en policy att räkna med att vara utan din dator en dag vid större uppdateringar. Microsoft har ju fått dra tillbaka en hel del uppdateringar, speciellt förra året (eller var det 2010?). Själv tröttnade jag och gick över till linux när jag ändrade till att jag ville bestämma när uppdateringarna skulle ske själv, när jag sedan gjorde en uppdatering så ändrade den tillbaka den inställningen! Sitter fortfarande med linux, enda jag är sur över är att jag inte gick över tidigare. Provade att göra en updatering på min dator medans jag skrev detta inlägget:

"Behöver hämta 363 MB arkiv.
Efter denna åtgärd kommer ytterligare 45,6 MB utrymme användas på disken."

Tog ca 1 minut och inget stängdes, kunde fortsätta jobba som vanligt, ingen omstart, inga blåa skärmar med texten "vänta medans vi gör klart etc i bakgrunden", inga inställningar som ändrats. Ibland tar det ju en kvart bara att stänga ner windows efter en updatering! Nej, jag tror jag får gå över till linux på jobbet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Har som många andra stängt av auto-uppdatering, men kollar med jämna mellanrum om det finns uppdateringar och installerar innan datorn stängs av, oftast när det är sovdags.

Om du aktivt trycker på knappen för att leta efter uppdateringar tar Microsoft det som ett godkännande leta efter och trycka ut beta/förhandsversioner och vissa andra "frivilliga" uppdateringar till din dator, det inkluderar även nya drivrutiner till din hårdvara.

De gör detta även om du inte är med i Insiderprogrammet.

Permalänk
Medlem

Nej MS, det finns inte en chans i heligaste helsefyr att jag någonsin skulle lämna en dator påslagen av den anledningen. Den enda vettiga lösningen på det problemet vore att Windows Update gör en sökning det första den gör direkt efter uppstart, alltid.

Men själv vill jag absolut inte ha Windows Updates nedtryckta i halsen (undantag: säkerhetsfixar), så jag kör Sledgehammer på alla mina maskiner, både på jobbet och hemma.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

My Computer My Choice

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej MS, det finns inte en chans i heligaste helsefyr att jag någonsin skulle lämna en dator påslagen av den anledningen. Den enda vettiga lösningen på det problemet vore att Windows Update gör en sökning det första den gör direkt efter uppstart, alltid.

Men själv vill jag absolut inte ha Windows Updates nedtryckta i halsen (undantag: säkerhetsfixar), så jag kör Sledgehammer på alla mina maskiner, både på jobbet och hemma.

Du har väl dock sannolikt datorn påslagen och nätverksansluten mycket mer än så för att du använder den, och i det läget är ju hela artikelns budskap irrelevant för dig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har stängt av automatiska uppdateringar. Jag vägrar få en enda spelsession till avbruten för att Windows Update bestämt sig för att (som @lillaankan_i_dammen säger) uppdatera "textkorrigeringar för MS paint på klingonska", och det är livsavgörande att det görs bums.