Nvidia fortsatt tysta om Geforce RTX 3090 Ti

Permalänk
Melding Plague

Nvidia fortsatt tysta om Geforce RTX 3090 Ti

Trots löfte under CES 2022 om mer information om det nya flaggskeppet i slutet av januari råder kompakt tystnad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande ändå! Den som väntar på något gott...som man brukar säga.

Permalänk
Medlem

Och ingen är brydd

Permalänk
Avstängd

Yeees, ett kort som spränger 30 000kr vallen då kan jag tänka mig.
De korten som redan nu finns går inte att leverera och är på tok för dyra så varför ens komma på iden att släppa en variant till

Nu är väl inte gamers kanske den största marknaden för dessa kort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

nVidia vill ha bra publicitet och kunna skryta med världen snabbaste kort är enda anledningen 3090ti ens är påtänkt.

Meanwhile på 3Dmark leaderboardsen.

Gratis publicitet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Spännande ändå! Den som väntar på något gott...som man brukar säga.

Det där kortet lär inte bli spännande på något vis.
Nyheterna kommer vara få och prestandaökningen liten.
Kortet lanseras mao med ett enda syfte – för att Nvidia ska kunna höja priserna ytterligare...

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Gambit_2K men min raytracing?! den e ju SUUUUPER viktig.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Vore kul om Intel tog prestandakronan

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Hur många fler kort måste vi ha med 3% prestandavariation och över 400W för att nå dit?

Släpp nästa serie eller något...

Permalänk

De inväntar AMD RX 6950 XT end of story!

Permalänk
Medlem

Undrar om någon "skitit i det blåa skåpet" hos Nvidia? (Ja, jag skrev detta inlägg endast för att få använda uttrycket..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Vore kul om Intel tog prestandakronan

Tveksamt, när toppmodellen sägs ligga runt 3070Ti som bäst

edit*

Med det sagt behöver dem inte ligga högre. Dem behöver egentligen bara finnas i lager till ett resonabelt pris...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av meanh:

Undrar om någon "skitit i det blåa skåpet" hos Nvidia? (Ja, jag skrev detta inlägg endast för att få använda uttrycket..)

Någon har väl skitit i det "Gröna skåpet"?

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Tveksamt, när toppmodellen sägs ligga runt 3070Ti som bäst

edit*

Med det sagt behöver dem inte ligga högre. Dem behöver egentligen bara finnas i lager till ett resonabelt pris...

Det skulle vara om de tog prestanda per W tronen men det får vänta ett par månader till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Någon har väl skitit i det "Gröna skåpet"?

Dessa inlägg fick mig att inse att AMD, Nvidia och Intel är RGB.

The unholy trinity of hardware.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av HenrikM:

Och ingen är brydd

Skrivet av lindahlj:

Spännande ändå! Den som väntar på något gott...som man brukar säga.

Jag hittade en som brydde sig!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fan jag ville ju kasta en månadslön på kortet NUUUU!!!!

Äh får överleva med mitt 6800-kort... alltså det som släptes förra året inte mitt gamla 6850 som är mitt förrförra kort.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag hittade en som brydde sig!

Vafalls, jag är avslöjad!

Permalänk
Medlem

Det hade varit så jävla roligt om dom släppte bomben.... JUST $799

edit:

innan någon säger: kortet kommer kosta $2k+...
i know.... i know :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att 6900xt kostar 16.000 och finns i lager hos känd butik.
För 3090 är siffrorna runt 27.000.

Lite lustigt att redan här skiljer så mycket när de presterar ganska snarlikt. Visst nvidia har tensor men det är många tusenlappar man får slanta upp för det. 3090ti lär ju vara ”vettigt prissatt” men det handlar ju bara om ett prestige-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Spännande ändå! Den som väntar på något gott...som man brukar säga.

Nya grafikkort brukar vara spännande i vanliga fall, det ger jag dig.

Men den spänningen var hösten/vintern -20 när något faktiskt nytt kom. Nu är det ju bättre binnade kort med marginellt bättre prestanda som får stämpeln ti tydligen. Ti brukar erbjuda mycket mer....så jag har extremt svårt att se var din entusiasm kring detta bottennapp till kort kommer från allvarligt talat.

Men det är ju kul när det går bra för andra antar jag själv ser jag ingen anledning att bli uppspelt över något innan 4000/7000 kommer, och det blir väl 2023 ngn gång.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kanske fick lite andra tankar med tanke på att MSI har släppt refresh på 6800 och 6900..

MSI RX 6800 / 6900 Refresh

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Lite lustigt att 6900xt kostar 16.000 och finns i lager hos känd butik.
För 3090 är siffrorna runt 27.000.

Lite lustigt att redan här skiljer så mycket när de presterar ganska snarlikt. Visst nvidia har tensor men det är många tusenlappar man får slanta upp för det. 3090ti lär ju vara ”vettigt prissatt” men det handlar ju bara om ett prestige-kort.

6900 XT ligger prestandamässigt närmare 3080 än 3090, och 3080 finns också i lager för runt 16k. 3090 är däremot inte prisvärt för fem öre, men det är ju bara Nvidias traditionella modell för dem som har mer pengar än vett.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av meanh:

Undrar om någon "skitit i det blåa skåpet" hos Nvidia? (Ja, jag skrev detta inlägg endast för att få använda uttrycket..)

De kanske rent utav sitter med skägget i brevlådan? Jag anar ugglor i mossen här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperNova:

Lite lustigt att 6900xt kostar 16.000 och finns i lager hos känd butik.
För 3090 är siffrorna runt 27.000.

Lite lustigt att redan här skiljer så mycket när de presterar ganska snarlikt. Visst nvidia har tensor men det är många tusenlappar man får slanta upp för det. 3090ti lär ju vara ”vettigt prissatt” men det handlar ju bara om ett prestige-kort.

Jag har tänkt precis det samma och varit nära att köpa 6800xt/6900xt flera gånger men fegat ur eftersom AMDs grafikdrivrutiner aldrig fungerat bra för mig tidigare (Mitt senaste försök var 5000serien)

On topic: RTX 3090ti får de gärna hålla kvar för sig själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag har tänkt precis det samma och varit nära att köpa 6800xt/6900xt flera gånger men fegat ur eftersom AMDs grafikdrivrutiner aldrig fungerat bra för mig tidigare (Mitt senaste försök var 5000serien)

On topic: RTX 3090ti får de gärna hålla kvar för sig själva

Inte läst värst mycket om saken men många verkar griniga på AMDs GPU drivrutiner. Känns som att AMD har en del att ta igen på den fronten?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lindahlj:

Vafalls, jag är avslöjad!

Jag har ögon som en hök!

Skrivet av SuperNova:

Lite lustigt att 6900xt kostar 16.000 och finns i lager hos känd butik.
För 3090 är siffrorna runt 27.000.

Lite lustigt att redan här skiljer så mycket när de presterar ganska snarlikt. Visst nvidia har tensor men det är många tusenlappar man får slanta upp för det. 3090ti lär ju vara ”vettigt prissatt” men det handlar ju bara om ett prestige-kort.

Det talar väl för vilken "mind share" Nvidia har. Sen är ju Nvidias kort bättre att bryta krypto med dessutom vilket kanske är en stor faktor.

Intel och Nvidia har ju tänkt helt rätt genom åren att alltid ha det bästa, se till att ha den där produkten som står överst på alla prestandajämförelser. Det är få som tänker på detaljerna i detta såsom energieffektivitet eller pris/perf. Intel bäst. Nvidia bäst.

Sen så applicerar man väldigt gärna detta på deras hela produktstack. Även om det sällan har varit på det viset att Intel eller Nvidia har varit bäst i alla segment. Då kommer ju priset in i bilden och det är sällan det finns med på alla charts.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inte läst värst mycket om saken men många verkar griniga på AMDs GPU drivrutiner. Känns som att AMD har en del att ta igen på den fronten?

Jag förnekar inte att folk inte haft eller har problem som är på riktigt, speciellt vissa specifika situationer, men de existerar på den gröna planhalvan också om man vänder på steken.

Så allvarligt talat tror jag som med så mycket annat när det gäller problem med datorer att orsaken är SBS i majoriteten av fallen.

Jag har personligen kört mestadels AMD sedan 2013 och det har fungerat felfritt. Förra kortet blev ett Nvidia och det fungerade felfritt också. Syskon och polare har mestadels kört AMD och det har fungerat felfritt. Polarna med Nvidia har inte heller haft problem.

Så jag vet inte, läser om snack med drivrutinskrångel men har aldrig sett skymten av det personligen. Allt bara rullar på utan knöl vare sig jag kört AMD eller Nvidia. Fattar inte varför vissa gör så stor grej av det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag förnekar inte att folk inte haft eller har problem som är på riktigt, speciellt vissa specifika situationer, men de existerar på den gröna planhalvan också om man vänder på steken.

Så allvarligt talat tror jag som med så mycket annat när det gäller problem med datorer att orsaken är SBS i majoriteten av fallen.

Jag har personligen kört mestadels AMD sedan 2013 och det har fungerat felfritt. Förra kortet blev ett Nvidia och det fungerade felfritt också. Syskon och polare har mestadels kört AMD och det har fungerat felfritt. Polarna med Nvidia har inte heller haft problem.

Så jag vet inte, läser om snack med drivrutinskrångel men har aldrig sett skymten av det personligen. Allt bara rullar på utan knöl vare sig jag kört AMD eller Nvidia. Fattar inte varför vissa gör så stor grej av det.

Jag tror dig. Då jag inte ägt en AMD GPU av modernare stuk utan bara nu senast ATi 9800 så har jag ingen erfarenhet av hur det ser ut just nu. Vet bara det jag läser, å andra sidan är det fler som skriver när det inte fungerar än när det fungerar så visst har du en poäng.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9