Skrivet av Donhoz:
Tänkte provköra MG och upptäckte deras MG Marvel R (https://mgmotor.eu/sv-SE/model/marvel-r)
* De är billigare än de andra modellerna, vad beror det på?
* Är 400km tillräckligt bra för en elbil i Stockholm?
* Vad kostar det att ladda en sån bil i månaden om man åker 6mil totalt (fram och tillbaka) tre gånger i veckan?
Tar gärna emot tips på en bra elbil som gärna är SUV? Det är en djungel därute och prismässigt så hoppar det mellan vissa märken och frågan är om det är märket man betalar för eller om de är så mycket bättre?
Och så sista frågan:
Är det mer prisvärt med en äldre model s som har gratis supercharging eller nyare modell? Såg att bara försäkringen på de jävlarna var 2000kr+ För mig…
MG Marvel R Performance är väldigt mycket bil för pengarna, samtidigt som den ger dig en lagom mycket mer premiumkänsla jämfört med MG ZS, framförallt invändigt men även när det gäller den utvändiga designen.
Riktigt rolig bil att köra. Väldigt rapp i starten, lagom mjuk i fjädringen och komfortabel körstil men ändå utan att kännas som en båt i skarpa kurvorna. Tack vare 3 motorer och fyrhjulsdriven känns den ändå faktiskt lite sportig trots att den inte är gjord för att vara en sportig bil.
Hursomhelst, en väldigt körglad bil. En stor anledning till varför man väljer en Marvel framfören MG ZS är prestandan. 0-100km/h på 4.9 sekunder är ju ändå vad många fräcka sportbilar stoltserade med för 20-25 år sen och det är ungefär vad dagens populära Golf R klarar.
Det är trots allt inte SÅ många "familje"-elbilar idag som slår det, bortsett från Tesla såklart samt topp-modellerna av ett gäng märken. Den fyrhjulsdrivna 300hk Kia EV6 och Mustang Mach E är snäppet långsammare (ja förutom EV6 GT och Mach E GT men de kostar ju nästan det dubbla och egentligen konkurrerar med Tesla). Ioniq 5 AWD ligger över 5s, ingen av dagens VW eller Skoda slår Marveln på accelerationen.
Inte för att 0-100 är så viktigt precis, men jämförelserna säger ändå en del om vad MG åstadkommit med på en bil som kostar under 540 000kr fullutrustad, före bonusavdraget.
Att den är så gott som fullutrustad gör ju inte saken sämre heller. Finns det något som den egentligen saknar jämfört med en fullutrustad Audi, VW eller Skoda? I så fall skulle det vara Matrix-strålkastare som den saknar. Ja och sen att fyrhjulsdriven endast fungerar när man kör framåt Om man nu tycker att det är ett stort problem..
Den stora skärmens placering är kanske lite udda men jag är säker på att man vänjer sig efter några timmar. Skärmens placering är inte mycket "längre ner" än på min nuvarande VW diesel ändå. Sen finns det också fördelar med att ha skärmen närmre. Du slipper sträcka armen när du behöver klicka på något.
400/370km (eller låt oss säga 320-340km på full laddning på sommaren och ca 280-300km på vintern) kommer du långt på i Stockholms området. Finns så många laddstationer överallt nu så du behöver inte känna något räckviddsångest idag. Laddningen är inte supersnabb, så du får räkna med ca 40 minuter från 10% till 80% men ett toabesök och en lugn fika så e du nästan där.
Bagageutrymmet är egentligen det som talar emot en Marvel för många barnfamiljer. 357 liter är lite litet. Har du inga barn så klarar du dig utan problem. Ska du köra runt med en barnvagn där bak, så blir det aningen knepigare då den kommer ta upp en stor del av utrymmet. Golfbagarna får ni ha i baksätet ifall ni golfar (vilket iofsig är väldigt vanligt då inte många bagageutrymmen kan ta in en full bag med alla klubborna i).
Varför Marveln är billigare (framförallt att leasa) är pga av att MG (som är Kinesiskt) ville snabbare tränga in på den Svenska marknaden och valt att prissätta därefter. Med ett fullt pris på 535 000kr så skulle leasingen normalt kosta ca 5000-5500 kr i månaden utan vinterdäck och försäkring. Men MG valde att sänka leasingkostnaden för att få så många kunder som möjligt innan nyår. Nu har de iofsig höjt priserna med ca 300kr per månad sedan slutet på december på alla modellerna, men det är fortfarande billigare än i princip alla andra märken med samma utrustningsnivå och prestanda.