Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Köpte den av https://www.evsolution.se/ och dom löste allt åt mig med avdrag och annat.

Så jäkla gött! Bor du på deras hemort? Jag bor i småland östkusten. Frågan är om de kan göra en installation här också, om de är rikstäckande? Försökt ringa EV 2 gånger idag, men kommer bara till en röstbrevlåda.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tänk på att det bara är ett test än så länge, hur det fungerar och vad som är öppet kan garanterat komma att ändras beroende på vad för data de får fram av testerna.

Dock har man ju skapat en prenumerationstjänst redan, så jag tror knappast förblir ett test. Kan ju vara att man inte öppnar upp alla, utan på ett par ställen som nu i testet. Kan ju tänka mig att alla med Teslor lär åka till stationer för enbart Tesla, som i sin tur genererar köer där.

Skrivet av infigo:

Svårt att informera och hur det ska gå till och hållas reda på. Vet inte ens varför tesla gjorde det. PR syfte kanske men rent konkurens och egenvinning så känns det rätt idiotiskt att hjälpa konkurenterna så.
Men glad för det är jag den dag om ett decenie jag skaffar elbil.
Även om EU beslut kanske tvingat dem i slutändan ändå...

Tesla lever ju rätt mycket på PR, så det kan absolut vara en grej. Men konkurrensmässigt är det nog en dålig idé, många, inklusive mig själv fick nog vilken-bil-att-köpa-beslutet att tippa mot Tesla till en del pga SuC. Subventioner verkar en anledning, plus mer pengar från laddningen då.

Skulle tippa på att det var en grymt smart idé någon fick för längesen. Egna stationer som bara Tesla har tillgång till, ett smart sätt att sälja bilar på. Nu säljer dom fler än dom kan tillverka, så den grejen behövs inte längre.

Men men, för mig är det endast ett problem på längre resor då jag kan ladda hemma. Dock rätt segt att behöva köa en bra stund för att ladda och fortsätta resan på en roadtrip.

Skrivet av Dunde:

De har väl insett att det är ohållbart att varje grupp av fordonstillverkare har låsta laddningsplatser i framtiden. Inte så kul om inte Polestar och tesla mfl. inte får ladda på Ionity etc.

Är ju bara Tesla som haft inlåsningen egentligen. Nu finns det en hel drös med stolpar från olika grupperingar, och många väntar nog på att länderna ska subventionera så skattebetalarna får stå för kostnaden istället. Vad Polestar/Volvo har jag ingen aning om, men att grina i tidningen för att Tesla kör egna laddare när dom själva inte ens vill vara med i Ionity är ju en rätt oskön grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Dock har man ju skapat en prenumerationstjänst redan, så jag tror knappast förblir ett test. Kan ju vara att man inte öppnar upp alla, utan på ett par ställen som nu i testet. Kan ju tänka mig att alla med Teslor lär åka till stationer för enbart Tesla, som i sin tur genererar köer där.

De borde ju kunna leka med priset. Speciellt lägga på en tidskomponent för att skrämma bort sniglarna. Teslor är ju snabbt laddande bilar, så de utnyttjar ju din plats effektivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Dock har man ju skapat en prenumerationstjänst redan, så jag tror knappast förblir ett test. Kan ju vara att man inte öppnar upp alla, utan på ett par ställen som nu i testet. Kan ju tänka mig att alla med Teslor lär åka till stationer för enbart Tesla, som i sin tur genererar köer där.

Ja visst lär de öppna, men hur det öppnar vet vi inte. Kanske öppnar endast några få laddare på varje station, kanske öppnar endast vissa stationer, kanske är inte alla stationer öppna alla timmar på året osv. Finns många sätt att öppna på så det är bara frågan hur gärna Tesla ser till att Teslaägare fortsätter ha ett bra nätverk att ladda på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

C:a 9000 kr per månad kostar en Mach E GT inkl vdäck service försäkring etc. 1000 mil per år 3 år. Fick en offert tidigare och ville bara dela med mig.

Såg en sådan idag på CK Skärholmen, som skulle ladda, men det var fullt.
Den såg ganska liten ut.. lågt tak så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Är ju bara Tesla som haft inlåsningen egentligen. Nu finns det en hel drös med stolpar från olika grupperingar, och många väntar nog på att länderna ska subventionera så skattebetalarna får stå för kostnaden istället. Vad Polestar/Volvo har jag ingen aning om, men att grina i tidningen för att Tesla kör egna laddare när dom själva inte ens vill vara med i Ionity är ju en rätt oskön grej.

Ungefär som att säga att Tesla åkt snålskjuts på innovationer från andra tillverkare i branschen när de konstruerat sina bilar. Volvo har ju t.ex. gratis försett dom med trepunktsbälte och andra innovationer.

Rent tekniskt skulle ju exempelvis ionity kunna bli märkesbunden som Teslas laddplatser och sedan aggressivt börja köpa upp befintliga och kommande laddplatser i en region och tränga ut andra grupperingar. Och då alltså kväva försäljning av vissa märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

C:a 9000 kr per månad kostar en Mach E GT inkl vdäck service försäkring etc. 1000 mil per år 3 år. Fick en offert tidigare och ville bara dela med mig.

Vilket rån.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Att Tesla öppnar upp är ingen fara för er med Teslor.

Enligt Björn är det väl uttänkt och de har öppnat upp de superchargers som inte har störst trafik i Norge.

Sen kommer de i framtiden prioritera Tesla på superchargers i fjällen på skidorter t.ex enl Tesla säger Björn.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ungefär som att säga att Tesla åkt snålskjuts på innovationer från andra tillverkare i branschen när de konstruerat sina bilar. Volvo har ju t.ex. gratis försett dom med trepunktsbälte och andra innovationer.

Rent tekniskt skulle ju exempelvis ionity kunna bli märkesbunden som Teslas laddplatser och sedan aggressivt börja köpa upp befintliga och kommande laddplatser i en region och tränga ut andra grupperingar. Och då alltså kväva försäljning av vissa märken.

Hänger inte riktigt med i din poäng där, men du likställer att man väntar på att skattebetalarna ska finansiera stolparna med att använda andras uppfinngar? Helt lost där om jag ska vara ärlig. Laddstolpar är ju ett sätt att sälja bilar, då ingen lär vara så sugen på elbil om man inte kan ladda dom annat än hemma. Det är fritt fram för Volvo/Polestar att bistå med lite på den fronten, hittills har man ju inte gjort just någonting förutom att klaga.

Ionity är ju skapat som ett öppet nätverk, där alla kan hjälpa till, så dina långsökta teser orkar jag inte ens bemöta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Så jäkla gött! Bor du på deras hemort? Jag bor i småland östkusten. Frågan är om de kan göra en installation här också, om de är rikstäckande? Försökt ringa EV 2 gånger idag, men kommer bara till en röstbrevlåda.

Dom är rikstäckande vad jag förstår.
Bor själv i Östergötland du lägger laddaren du vill ha i korgen med installation och väljer län så får du reda på vad det blir för pris så länge det inte behöva massa extra material.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom är rikstäckande vad jag förstår.
Bor själv i Östergötland du lägger laddaren du vill ha i korgen med installation och väljer län så får du reda på vad det blir för pris så länge det inte behöva massa extra material.

Fantastiskt! Skrev med deras chatt nu kl 23:15 och fick svar (Ingen chattbott) Och dom ringer mig i morgon för att gå igenom detaljer.

Mitt elskåp sitter infällt i fasaden på huset, måste köra uprofil bort på väggen, samt ner i ett 50mm markrör över till garaget. Finns inte plats för säkringar i elskåpet så räknar med ett extern elskåp på fasaden som extra kostnad för uprofil samt längre kabel.

Ska bli spännande och se vad de säger.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen designen på Enyaq Coupe.

Gick från gubbig kombi-SUV till stilrena former utseendemässigt.

Synd att instrumentdisplayen är så otroligt onödigt liten.
Hade lätt kunnat vara dubbelt så stor. Då hade den varit perfekt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Tänkte provköra MG och upptäckte deras MG Marvel R (https://mgmotor.eu/sv-SE/model/marvel-r)

* De är billigare än de andra modellerna, vad beror det på?
* Är 400km tillräckligt bra för en elbil i Stockholm?
* Vad kostar det att ladda en sån bil i månaden om man åker 6mil totalt (fram och tillbaka) tre gånger i veckan?

Tar gärna emot tips på en bra elbil som gärna är SUV? Det är en djungel därute och prismässigt så hoppar det mellan vissa märken och frågan är om det är märket man betalar för eller om de är så mycket bättre?

Och så sista frågan:
Är det mer prisvärt med en äldre model s som har gratis supercharging eller nyare modell? Såg att bara försäkringen på de jävlarna var 2000kr+ För mig…

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Tänkte provköra MG och upptäckte deras MG Marvel R (https://mgmotor.eu/sv-SE/model/marvel-r)

* De är billigare än de andra modellerna, vad beror det på?
* Är 400km tillräckligt bra för en elbil i Stockholm?
* Vad kostar det att ladda en sån bil i månaden om man åker 6mil totalt (fram och tillbaka) tre gånger i veckan?

Tar gärna emot tips på en bra elbil som gärna är SUV? Det är en djungel därute och prismässigt så hoppar det mellan vissa märken och frågan är om det är märket man betalar för eller om de är så mycket bättre?

Och så sista frågan:
Är det mer prisvärt med en äldre model s som har gratis supercharging eller nyare modell? Såg att bara försäkringen på de jävlarna var 2000kr+ För mig…

Skulle kolla på MG ZS om jag var du, ännu mer prisvärd. MG är uppköpt av kinesiskt företag och de vill slå sig in på den europeiska marknaden, därav det billiga priset. https://youtu.be/Cb4xtViWxwQ

400km på pappret klarar du dig utmärkt på speciellt om du mest rör dig runt Stockholm och speciellt om du kan ladda hemma. De billigare bilarna snabbladdare oftast långsammare än premium elbilar så ska du åka på mycket långresor så kan det bli mer osmidigt än med en premium elbil.

De flesta elbilar drar runt 2-3kWh/mil så beror såklart på ditt elpris men historiskt har det kostat mig nånstans runt 3-4kr milen i bränslekostnad.

Angående sista frågan så är det såklart överlag mer prisvärt med en äldre Model S än en nyare Model S helt enkelt för att de är mycket billigare. De tenderar också att ha billigare försäkring, speciellt tidiga modeller då de ofta är registrerade med ca 90hk istället för de verkliga 400hk eftersom transportstyrelsen initialt inte riktigt visste hur de skulle mäta upp motoreffekten för elbilar. Fri supercharging gör ganska lite för kostnadskalkylen om man inte gör långresor hela tiden eller ska bo granne med en Supercharger.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Skulle kolla på MG ZS om jag var du, ännu mer prisvärd. MG är uppköpt av kinesiskt företag och de vill slå sig in på den europeiska marknaden, därav det billiga priset. https://youtu.be/Cb4xtViWxwQ

400km på pappret klarar du dig utmärkt på speciellt om du mest rör dig runt Stockholm och speciellt om du kan ladda hemma. De billigare bilarna snabbladdare oftast långsammare än premium elbilar så ska du åka på mycket långresor så kan det bli mer osmidigt än med en premium elbil.

De flesta elbilar drar runt 2-3kWh/mil så beror såklart på ditt elpris men historiskt har det kostat mig nånstans runt 3-4kr milen i bränslekostnad.

Angående sista frågan så är det såklart överlag mer prisvärt med en äldre Model S än en nyare Model S helt enkelt för att de är mycket billigare. De tenderar också att ha billigare försäkring, speciellt tidiga modeller då de ofta är registrerade med ca 90hk istället för de verkliga 400hk eftersom transportstyrelsen initialt inte riktigt visste hur de skulle mäta upp motoreffekten för elbilar. Fri supercharging gör ganska lite för kostnadskalkylen om man inte gör långresor hela tiden eller ska bo granne med en Supercharger.

Tack för utförligt svar

Det som gör Marvel R intressant är att man kan köpa performance för 540k och med miljöbonus så blir slutsumman ungefär 470k. Jag tror att det ger lite roligare körning och är mycket billigare för den prestandan ifall man jämför med konkurrenterna.

Samt så lockar MG just nu då de har 7 års nybilsgaranti, så halvförsäkring ett ganska långt tag

Eller tänker jag fel här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donhoz:

Tack för utförligt svar

Det som gör Marvel R intressant är att man kan köpa performance för 540k och med miljöbonus så blir slutsumman ungefär 470k. Jag tror att det ger lite roligare körning och är mycket billigare för den prestandan ifall man jämför med konkurrenterna.

Samt så lockar MG just nu då de har 7 års nybilsgaranti, så halvförsäkring ett ganska långt tag

Eller tänker jag fel här?

Det som gör MArvel R intressant för mig, är att jag tycker den ser snygg ut på utsidan, har dock inte kollat så mycket på insidan och har inte kunnat provsitta den. Måste ju ha kvar min stora schabrak i cirka 1.5 år till innan jag kan byta..
Men sedan är är ju MG väl ägd/supersponsrad av CCP, vilket drar ner "villhöver"-känslan på den bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Samt så lockar MG just nu då de har 7 års nybilsgaranti, så halvförsäkring ett ganska långt tag

Eller tänker jag fel här?

Nybilsgaranti är inte vagnskadegaranti om det är så du motiverar att endast halvförsäkra.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Tack för utförligt svar

Det som gör Marvel R intressant är att man kan köpa performance för 540k och med miljöbonus så blir slutsumman ungefär 470k. Jag tror att det ger lite roligare körning och är mycket billigare för den prestandan ifall man jämför med konkurrenterna.

Samt så lockar MG just nu då de har 7 års nybilsgaranti, så halvförsäkring ett ganska långt tag

Eller tänker jag fel här?

Jag tycker du tänker helt rätt. Marvel R är ett stort steg upp från ZS EV. Marvel R känns mycket mer premium och Performance har i princip all utrustning du kan tänkas behöva och som du hittar i bra mycket dyrare bilar. Har kört Marvel R och tycker det är en fin bil som är väl värd priset. I mitt tycke har den 2 stora nackdelar: 1. Bagaget är rätt litet och 2. Skärmen är för långt ner och lutar för mycket vilket gör att den är svår att ha att göra med vid körning. T.ex. behöver man kolla bort från vägen rätt mycket för att höja/sänka värmen i bilen. Upplever också systemet som ganska långsamt.

Åk till Hedin och provkör en tycker jag, det är det absolut bästa du kan göra. Har du tur så är det Performance dom har och den är, som du säger, rolig att köra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vagnskadegaranti är ett påhitt som en del tycker borde försvinna bland annat konkurrensverket. http://www.konkurrensverket.se/globalassets/publikationer/rap...

Det var Volvo som på 50-talet kom på idén. I och med att den finns låses vi köpare in till ett specifikt försäkringsbolag, det som biltillverkaren bestämmer, och vi har inte en aning om hur stor del av bilpriset som avser denna försäkring.

Något annat som är riktigt dåligt med Vagnskadegaranti är att man kan inte påverka självrisken. Det finns självrisker som är upp emot 15-16k och här tror jag Tesla ligger ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Vagnskadegaranti är ett påhitt som en del tycker borde försvinna bland annat konkurrensverket. http://www.konkurrensverket.se/globalassets/publikationer/rap...

Det var Volvo som på 50-talet kom på idén. I och med att den finns låses vi köpare in till ett specifikt försäkringsbolag, det som biltillverkaren bestämmer, och vi har inte en aning om hur stor del av bilpriset som avser denna försäkring.

Något annat som är riktigt dåligt med Vagnskadegaranti är att man kan inte påverka självrisken. Det finns självrisker som är upp emot 15-16k och här tror jag Tesla ligger ungefär.

Håller helt med i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag tycker du tänker helt rätt. Marvel R är ett stort steg upp från ZS EV. Marvel R känns mycket mer premium och Performance har i princip all utrustning du kan tänkas behöva och som du hittar i bra mycket dyrare bilar. Har kört Marvel R och tycker det är en fin bil som är väl värd priset. I mitt tycke har den 2 stora nackdelar: 1. Bagaget är rätt litet och 2. Skärmen är för långt ner och lutar för mycket vilket gör att den är svår att ha att göra med vid körning. T.ex. behöver man kolla bort från vägen rätt mycket för att höja/sänka värmen i bilen. Upplever också systemet som ganska långsamt.

Åk till Hedin och provkör en tycker jag, det är det absolut bästa du kan göra. Har du tur så är det Performance dom har och den är, som du säger, rolig att köra

Jag provade Marvel R Performance 2 ggr innan jag slog till och det kändes bra helt klart. Jag upplevde inte konsollen som långsam men det beror kanske på vad man är van med i en bil. Lutningen på skärmen är en smaksak, för mig störde det inte så mycket om ens alls. Bagegeutrymmet är litet så det måste man vara mentalt förberedd på helt enkelt. För priset jämfört med vad andra märken erbjuder så anser jag det vara hög komfort, körglädje, kvalitet och vardagslyx. Återstår att se om jag säger samma sak om ett par år när man haft den ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag provade Marvel R Performance 2 ggr innan jag slog till och det kändes bra helt klart. Jag upplevde inte konsollen som långsam men det beror kanske på vad man är van med i en bil. Lutningen på skärmen är en smaksak, för mig störde det inte så mycket om ens alls. Bagegeutrymmet är litet så det måste man vara mentalt förberedd på helt enkelt. För priset jämfört med vad andra märken erbjuder så anser jag det vara hög komfort, körglädje, kvalitet och vardagslyx. Återstår att se om jag säger samma sak om ett par år när man haft den ett tag.

Två personer har nu sagt att bagaget är litet
Hur litet är det egentligen om du kan ge ett
exempel? Har nämligen bebis påväg och vill ju gärna ha plats för barnvagn i bagaget och barnstol i baksätet.

Permalänk

Hej alla experter:)

Bor i hyresrätt, tillgång till eget garage, 3fas finns draget till garaget! Har pratat med hyresvärden, han vill inte stå får kostnaden av laddbox men har har inget emot att jag sätter upp en om jag står för kostnaden (jag får givetvis ta öed den om jag flyttar då också)

Min fråga är då följande:
Kan jag som hyresgäst utnyttja grön teknik avdraget eller måste man äga bostaden för det? För han som företagare kan inte utnyttja det antar jag?

Om inte så har jag kollat jag kan installera en easee/zaptec med installation för 10.000kr inkl moms utan bidraget, om inte så kan jag installera ett 3fas CEE uttag för 1000kr och köpa en cee - typ2 kabel för 5500kr är det värt att lägga mellanskildnaden på en ordentlig laddbox eller fungerar det precis lika bra med en cee laddare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Två personer har nu sagt att bagaget är litet
Hur litet är det egentligen om du kan ge ett
exempel? Har nämligen bebis påväg och vill ju gärna ha plats för barnvagn i bagaget och barnstol i baksätet.

Barnvagn är bara att glömma om du inte skall fälla säten. Kanske om du fäller 2 säten, lägger in barnvagnen, har barnstolen bak och frugan fram så fungerar det. Men att ha barnvagn utan att fälla stolarna är ej möjligt som sagt.

Exempel, ja om du tänker två kylboxar man har på sommaren på utflykt av normal storlek. Du får in två sådana bredvid varandra (på bredden) och något litet inte lika högt framför hela vägen, sedan är det fullt om du inte skall stapla på höjden och skymma sikten bakåt.

Eller 4-5 fulla papperspåsar från mataffären modell större bredvid varandra på längdsidan mot varandra.

Hade jag barnvagnsbarn fortfarande så hade jag inte köpt den bilen, helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonbenjamin:

Hej alla experter:)

Bor i hyresrätt, tillgång till eget garage, 3fas finns draget till garaget! Har pratat med hyresvärden, han vill inte stå får kostnaden av laddbox men har har inget emot att jag sätter upp en om jag står för kostnaden (jag får givetvis ta öed den om jag flyttar då också)

Min fråga är då följande:
Kan jag som hyresgäst utnyttja grön teknik avdraget eller måste man äga bostaden för det? För han som företagare kan inte utnyttja det antar jag?

Om inte så har jag kollat jag kan installera en easee/zaptec med installation för 10.000kr inkl moms utan bidraget, om inte så kan jag installera ett 3fas CEE uttag för 1000kr och köpa en cee - typ2 kabel för 5500kr är det värt att lägga mellanskildnaden på en ordentlig laddbox eller fungerar det precis lika bra med en cee laddare?

Det är fastighetsägaren endast som kan få bidraget. Enklast är om han gör allt det och du betalar det han vill ha i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Två personer har nu sagt att bagaget är litet
Hur litet är det egentligen om du kan ge ett
exempel? Har nämligen bebis påväg och vill ju gärna ha plats för barnvagn i bagaget och barnstol i baksätet.

Har inget klockrent exempel. Det är på 357 liter medan en ID.4 har 543, en XC40 Recharge har 419 liter och en Kia e-Niro har 451 liter. Nu är ju liter inget man ska kolla för mycket på men det är iaf en siffra man kan jämföra bilar emellan.

Skrivet av nilssonbenjamin:

Hej alla experter:)

Bor i hyresrätt, tillgång till eget garage, 3fas finns draget till garaget! Har pratat med hyresvärden, han vill inte stå får kostnaden av laddbox men har har inget emot att jag sätter upp en om jag står för kostnaden (jag får givetvis ta öed den om jag flyttar då också)

Min fråga är då följande:
Kan jag som hyresgäst utnyttja grön teknik avdraget eller måste man äga bostaden för det? För han som företagare kan inte utnyttja det antar jag?

Om inte så har jag kollat jag kan installera en easee/zaptec med installation för 10.000kr inkl moms utan bidraget, om inte så kan jag installera ett 3fas CEE uttag för 1000kr och köpa en cee - typ2 kabel för 5500kr är det värt att lägga mellanskildnaden på en ordentlig laddbox eller fungerar det precis lika bra med en cee laddare?

Enklast är nog om du ber fastighetsägaren sköta installationen. Du har rätt i att ett företag inte kan få avdrag för Grön teknik, men däremot kan man ansöka om stöd från Naturvårdsverket, där dom erbjuder erästtning till bostadsrättsföreningar och företag https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Tänkte provköra MG och upptäckte deras MG Marvel R (https://mgmotor.eu/sv-SE/model/marvel-r)

* De är billigare än de andra modellerna, vad beror det på?
* Är 400km tillräckligt bra för en elbil i Stockholm?
* Vad kostar det att ladda en sån bil i månaden om man åker 6mil totalt (fram och tillbaka) tre gånger i veckan?

Tar gärna emot tips på en bra elbil som gärna är SUV? Det är en djungel därute och prismässigt så hoppar det mellan vissa märken och frågan är om det är märket man betalar för eller om de är så mycket bättre?

Och så sista frågan:
Är det mer prisvärt med en äldre model s som har gratis supercharging eller nyare modell? Såg att bara försäkringen på de jävlarna var 2000kr+ För mig…

MG Marvel R Performance är väldigt mycket bil för pengarna, samtidigt som den ger dig en lagom mycket mer premiumkänsla jämfört med MG ZS, framförallt invändigt men även när det gäller den utvändiga designen.

Riktigt rolig bil att köra. Väldigt rapp i starten, lagom mjuk i fjädringen och komfortabel körstil men ändå utan att kännas som en båt i skarpa kurvorna. Tack vare 3 motorer och fyrhjulsdriven känns den ändå faktiskt lite sportig trots att den inte är gjord för att vara en sportig bil.

Hursomhelst, en väldigt körglad bil. En stor anledning till varför man väljer en Marvel framfören MG ZS är prestandan. 0-100km/h på 4.9 sekunder är ju ändå vad många fräcka sportbilar stoltserade med för 20-25 år sen och det är ungefär vad dagens populära Golf R klarar.

Det är trots allt inte SÅ många "familje"-elbilar idag som slår det, bortsett från Tesla såklart samt topp-modellerna av ett gäng märken. Den fyrhjulsdrivna 300hk Kia EV6 och Mustang Mach E är snäppet långsammare (ja förutom EV6 GT och Mach E GT men de kostar ju nästan det dubbla och egentligen konkurrerar med Tesla). Ioniq 5 AWD ligger över 5s, ingen av dagens VW eller Skoda slår Marveln på accelerationen.

Inte för att 0-100 är så viktigt precis, men jämförelserna säger ändå en del om vad MG åstadkommit med på en bil som kostar under 540 000kr fullutrustad, före bonusavdraget.

Att den är så gott som fullutrustad gör ju inte saken sämre heller. Finns det något som den egentligen saknar jämfört med en fullutrustad Audi, VW eller Skoda? I så fall skulle det vara Matrix-strålkastare som den saknar. Ja och sen att fyrhjulsdriven endast fungerar när man kör framåt Om man nu tycker att det är ett stort problem..

Den stora skärmens placering är kanske lite udda men jag är säker på att man vänjer sig efter några timmar. Skärmens placering är inte mycket "längre ner" än på min nuvarande VW diesel ändå. Sen finns det också fördelar med att ha skärmen närmre. Du slipper sträcka armen när du behöver klicka på något.

400/370km (eller låt oss säga 320-340km på full laddning på sommaren och ca 280-300km på vintern) kommer du långt på i Stockholms området. Finns så många laddstationer överallt nu så du behöver inte känna något räckviddsångest idag. Laddningen är inte supersnabb, så du får räkna med ca 40 minuter från 10% till 80% men ett toabesök och en lugn fika så e du nästan där.

Bagageutrymmet är egentligen det som talar emot en Marvel för många barnfamiljer. 357 liter är lite litet. Har du inga barn så klarar du dig utan problem. Ska du köra runt med en barnvagn där bak, så blir det aningen knepigare då den kommer ta upp en stor del av utrymmet. Golfbagarna får ni ha i baksätet ifall ni golfar (vilket iofsig är väldigt vanligt då inte många bagageutrymmen kan ta in en full bag med alla klubborna i).

Varför Marveln är billigare (framförallt att leasa) är pga av att MG (som är Kinesiskt) ville snabbare tränga in på den Svenska marknaden och valt att prissätta därefter. Med ett fullt pris på 535 000kr så skulle leasingen normalt kosta ca 5000-5500 kr i månaden utan vinterdäck och försäkring. Men MG valde att sänka leasingkostnaden för att få så många kunder som möjligt innan nyår. Nu har de iofsig höjt priserna med ca 300kr per månad sedan slutet på december på alla modellerna, men det är fortfarande billigare än i princip alla andra märken med samma utrustningsnivå och prestanda.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Två personer har nu sagt att bagaget är litet
Hur litet är det egentligen om du kan ge ett
exempel? Har nämligen bebis påväg och vill ju gärna ha plats för barnvagn i bagaget och barnstol i baksätet.

Vi är en barnfamilj som va riktigt taggade på Marvel R men det slutade med att vi inte ens provkörde pga det pyttelilla bagaget. Fräsch bil annars men total dealbreaker för oss.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Det är fastighetsägaren endast som kan få bidraget. Enklast är om han gör allt det och du betalar det han vill ha i slutändan.

Men fungerar det som företagare? Hyresvärden driver ju huresrätterna i ett företag inte privat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Två personer har nu sagt att bagaget är litet
Hur litet är det egentligen om du kan ge ett
exempel? Har nämligen bebis påväg och vill ju gärna ha plats för barnvagn i bagaget och barnstol i baksätet.

Kolla bilderna nedan.

Skrivet av addek83:

Vi är en barnfamilj som va riktigt taggade på Marvel R men det slutade med att vi inte ens provkörde pga det pyttelilla bagaget. Fräsch bil annars men total dealbreaker för oss.

Vi har testat bagageutrymmet faktiskt. Om man lastar Marvel R Performance bagage på 357 liter med en Uppababy VISTA V2 barnvagn, som för övrigt är en av marknadens bredaste och längsta barnvagnar när den är ihopfälld, så får man inte in barnvagnen "på längden", utan måste ha den "på bredden". Detta är alltså utan att ha barnvagnens "sittdel" på plats, den lägger man i för sig. Så ser det ut utan sitt-delen:

Om man jämför med en Aiways U5 som har ca 430 liters bagage, så kan man ha barnvagnen "på längden" eftersom utrymmet är kanske 10-15cm djupare:

Så visst är det en stor skillnad tyvärr.

Nu får man ju självklart i en barnvagn hursomhelst, men det blir inte alls lika mycket utrymme över till annat. Speciellt när man lagt i sittdelen eller liggdelen.

Så jag förstår hur du resonerar. Vi har en knodd på ca 1 år, och jag valde Marvel R ändå, mest eftersom vi har två bilar och sambons bil kommer ha större bagageutrymme.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal