Permalänk
Medlem

Äggkokare?

Hallå!

Vi äter mycket ägg här hemma.
Tillagar på det klassiska viset = kokar i kastrull.

Är äggkokare något att ha?
Vilken?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Jag äger ingen så jag kan ha helt fel, men frågar du mig är det troligen bättre att bli konsekvent med att använda timer och hitta en kokningstid som passar ens smak. Alla kök är för små för grejerna man ändå vill ha i dem.

Permalänk
Medlem

Äger en "Rubicson" från Kjell&Co, tycker att det fungerar bra, efter några omgångar har man lärt sig hur mycket vatten per ägg som passar ens smak.
Det medföljde ett mått med äggpick i botten, tyvärr var det dålig prägling på måttet så fick bättra på med svart tusch så måttangivelserna gick att se.

Permalänk

Köpte en https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/kok-matsal/aggk... som är helt ok. Behöver väl pröva lite så du vet hur mycket vatten till rätt storlek av äggen du behöver, men annars så är det ett bra köp om man gör mycket ägg eller orkar inte med timer och kastruller.

Permalänk
Medlem

Äggkokare är väl åtminstone energieffektivare än tillagning i kastrull. Sedan kan man fråga sig om det är så mycket energieffektivare att det någonsin kommer betala sig, och om det behövs ytterligare en maskin som tar plats och är i vägen när man ska torka av i köket.

Personligen tycker jag det är en helt onödig grej, men då ska det också sägas att jag inte har någon själv, bara testat på annat håll.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en äggkokare efter att i alla år kokat i kastrull. Kalla mig lat, men jag tycker det är behändigt att den piper när den är klar än att ha koll på en kastrull.

Permalänk
Medlem

Väldigt bekvämt att ha, kokar man mycket ägg är det rätt skönt att inte behöva tänka. I med ägg, fyll med vatten på måttet och vänta på pipet.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Min sambo hade en med sig när vi flyttade ihop, tycker det är helt meningslöst.
Men har en någorlunda modern spis så sätter timer på plattan när jag kokar ägg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

En observation: Äggkokaren verkar göra att skalet inte "sitter fast" på ägget och är svårt att få loss, så som det är på vissa kokta ägg ibland. Händer aldrig med äggkokaren.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Äggkokare är bra enbart på grund av deras "auto-start" funktion, så att du lägger i ägg dagen innan, och får perfekt kokade ägg färdiga till frukost. Det är en riktig skräpprodukt som bara tar upp plats och inte gör någonting bättre, i motsats till t.ex en riskokare som faktiskt skapar ett bättre resultat.

Permalänk
Medlem

Ett sådant där orange ägg som man har i kastrullen och som visar hur länge det varit varmt ger enligt mig alla fördelar med en äggkokare men utan att ta plats. Utom möjligen auto-start, då. Men den visste jag inte att den fanns 09:00:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

En observation: Äggkokaren verkar göra att skalet inte "sitter fast" på ägget och är svårt att få loss, så som det är på vissa kokta ägg ibland. Händer aldrig med äggkokaren.

Detta kanske är en fördel med äggkokare. Oftast så går det att ta bort skalet ganska enkelt men ibland är det hopplöst.

För övrigt har jag inget emot att koka i kastrull. Har inget problem med tiden och att få äggen bra.
Tänkte mest om äggkokare är bättre, alla lyfter ju hur bra riskokare är

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat äggkokare. Kanske bara varit för vi hade en gammal modell, men..
Visst, äter man mycket ägg och vill ha alla lika tillagade så är det väll en bra uppfinning?

I min familj vill morsan ha löskokt, jag medium, pappa medium/hård, brorsan hård.
Så var aldrig en bra lösning för min familj.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Äter man mycket kokt ägg eller om hela dagen hänger på att frukostens ägg är intakt så är det definitivt värt det. Det är riktigt smidigt. Men, kan man konsten att koka ägg i kastrull så är det definitivt inte ett måste. Sedan är det ju definitivt en pryl till att ha i köket, och jag har då aldrig haft ett kök där skåpsytan inte varit begränsad, så det är ju värt att ha i åtanke också.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Enklast är ju annars att köra med en ångkokare.
Vi har en sån från ikea som man ställer ovanför en kastrull. Då är det bara att hälla upp vatten i kastrullen, koka upp vattnet och först då det kokar ställer man på ångkokardelen med äggen i och startar timern. Man behöver alltså inte stå och passa vid kastrullen...
Blir perfekt varje gång.
Sen kan man ju ångkoka mycket annat också så klart

Permalänk
Medlem

Jag brukar äta ägg till frukost, föredrar helt klart äggkokare framför kastrull. Smakar lika men man slipper hålla reda på grejerna, bara vänta på pipet vilket är en fördel om man har mycket kaos på morgonen.

EDIT: Använder billig OBH Nordica-pryl.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd

Det går så mycket fortare att koka ägg i en äggkokare, än det tar på en traditionell spis som behöver "en vecka" på sig för att ens börja bli ljummen.
Sedan är äggkokarna ganska små och är lätt att "stuva undan" när man inte ska använda den.
Dock oftast väldigt kort sladd på dem.

Permalänk
Medlem

Gillar äggkokare då det i princip alltid är superenkelt att skala äggen. Något som jag inte lyckats förstå hur man uppnår vid koka i kastull.

Gissar det har med äggets fasta vertikala position och den där luftbubblan som finns inne i ägget att göra.

Har en Severin EK 3134. Mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Köpte denna på Ica när de hade den för 99:-
https://handlaforetag.ica.se/stores/1003855/products/1326271/...

Var skeptisk mot äggkokare innan.
Den har gått varje dag i några år. Är nog den mest använda apparat vi har.
Köper gårdsägg o de blir perfekta varje gång.

Permalänk
Medlem

https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/musikalisk-aggtimer.ht...

Jag kör löskokt och frugan hårdkokt,funkar för oss båda.

Det bästa sen skivat bröd👍✌️

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det går så mycket fortare att koka ägg i en äggkokare, än det tar på en traditionell spis som behöver "en vecka" på sig för att ens börja bli ljummen.
Sedan är äggkokarna ganska små och är lätt att "stuva undan" när man inte ska använda den.
Dock oftast väldigt kort sladd på dem.

Testade nyss koka upp vatten som räcker till 4 ägg på min induktion - Tog 1 minut och 14 sekunder, sen i med äggen, tog 30 sekunder, sen koka i 6 minuter, hälla bort vattnet och spola på kallvatten, 2 minuter

Så totalt just över ~11 minuter att göra löskokta ägg på spisen (Inkluderar då att ta fram kastrull, och fylla vatten i den, ta fram äggen ur kylen, etc)

Permalänk
Medlem

Betala för bekvämlighet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Ett sådant där orange ägg som man har i kastrullen och som visar hur länge det varit varmt ger enligt mig alla fördelar med en äggkokare men utan att ta plats. Utom möjligen auto-start, då. Men den visste jag inte att den fanns 09:00:)

Har också en sådan, kanske inte lika smidigt som en äggkokare, men jag får iaf bra resultat varje gång.
Kokar dock inte så mycket ägg överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Testade nyss koka upp vatten som räcker till 4 ägg på min induktion - Tog 1 minut och 14 sekunder, sen i med äggen, tog 30 sekunder, sen koka i 6 minuter, hälla bort vattnet och spola på kallvatten, 2 minuter

Så totalt just över ~11 minuter att göra löskokta ägg på spisen (Inkluderar då att ta fram kastrull, och fylla vatten i den, ta fram äggen ur kylen, etc)

Jag skulle tro att väldigt få har en induktionsspis idag, utan många har den gamla vanliga som tar en vecka på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag skulle tro att väldigt få har en induktionsspis idag, utan många har den gamla vanliga som tar en vecka på sig.

Man kan ju hitta på att 64% av statistiska antagelser är rena gissningar, men jag tror att fler har induktionsspis än äggkokare

Permalänk
Medlem

Att det blir lättare att skala äggen stämmer i alla fall om man pickar äggen innan men det är inte med några ljusårs fördelar det handlar om, mer att det är märkbart men inte mycket mer!
Tror inte jag provat utan att picka äggen i en äggkokare.
Kokar man ägg i kastrull och pickar äggen innan så gör även det en liten skillnad vs att inte picka äggen men inte alltid och det är en väldigt liten skillnad.

Min teori (och har för mig jag läste om det för många år sedan med) är att pickar man hål på ägget så tar sig ångan in och gör att "ägghinnan" eller vad den nu kallas separerar bättre.
Samt att det troligen gör det bättre om ägget stå upp, samt INTE ligger i vattnet som det gör vid kastrulls kokning då kommer inte ångan in.

Sen till dom som funderar på äggkokare köp så några tips.
1, Det går lite fortare att koka äggen än i kastrull då ångan är varmare än vattnet, plus uppvärmningen går ju fortare med.
2, Efter kokningen dunka äggen i så kallt vatten du kan få fram och då helst i en större kastrull/etc så vattnet ej värms upp för fort, och låt dom ligga i typ 10-20sek, detta gör även det att dom blir lite lättare o skala, men inte direkt mycket kallare.
3, Att ta en heller två nypor bikarbonat/bakningspulver gör skalningen lite lättare igen och man får inte samma beläggningar i äggkokaren/dom bränner inte fast lika hårt, detta ger ingen smak på äggen vad jag märkt.
Men du bör helst tillsätta lite mer vatten (väldigt lite dock) för det kommer bli lite mer bubblande med bikarbonaten.
4, Köp inte en billig rund äggkokare dom är bedrövliga att lyfta bort äggen och EXTREMT lätt att man blir smått bränd/skållad av ångan.
Och det är ganska vanligt att kondenserad ånga=90°+ vatten samlas i det enda handtaget och så fort man råkar vipp det lite åt et håll så rinner det ut på fingrar/hand INTE kul.

Tex denna https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3841394
Dom med plåt topp är något bättre ang skållning från ånga då dom blir lite stabilare MEN plåten är ju varm som fan och det blir lättare att bränna sig där istället.
Tex denna https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3573477

Har haft tre olika av dessa runda jävlar alla har varit lika ruttna, köpte första själv sen fått två efter dom slutat fungera efter ett par år.
Sedan köpte jag denna fyrkantiga som har gångjärn på ena långsidan https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=537921
Enda lilla problemet är att man får vänta i 5-15sek efter öppning för att äggkorgen ska svalna/det varma vattnet på den ska dunsta innan man lyfter ur den.
Upplever även att ägg kokningen blir lite jämnare med denna vs dom runda, dvs alla ägg blir exakt lika.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Att det blir lättare att skala äggen stämmer i alla fall om man pickar äggen innan men det är inte med några ljusårs fördelar det handlar om, mer att det är märkbart men inte mycket mer!
Tror inte jag provat utan att picka äggen i en äggkokare.
Kokar man ägg i kastrull och pickar äggen innan så gör även det en liten skillnad vs att inte picka äggen men inte alltid och det är en väldigt liten skillnad.

Min teori (och har för mig jag läste om det för många år sedan med) är att pickar man hål på ägget så tar sig ångan in och gör att "ägghinnan" eller vad den nu kallas separerar bättre.
Samt att det troligen gör det bättre om ägget stå upp, samt INTE ligger i vattnet som det gör vid kastrulls kokning då kommer inte ångan in.

Sen till dom som funderar på äggkokare köp så några tips.
1, Det går lite fortare att koka äggen än i kastrull då ångan är varmare än vattnet, plus uppvärmningen går ju fortare med.
2, Efter kokningen dunka äggen i så kallt vatten du kan få fram och då helst i en större kastrull/etc så vattnet ej värms upp för fort, och låt dom ligga i typ 10-20sek, detta gör även det att dom blir lite lättare o skala, men inte direkt mycket kallare.
3, Att ta en heller två nypor bikarbonat/bakningspulver gör skalningen lite lättare igen och man får inte samma beläggningar i äggkokaren/dom bränner inte fast lika hårt, detta ger ingen smak på äggen vad jag märkt.
Men du bör helst tillsätta lite mer vatten (väldigt lite dock) för det kommer bli lite mer bubblande med bikarbonaten.
4, Köp inte en billig rund äggkokare dom är bedrövliga att lyfta bort äggen och EXTREMT lätt att man blir smått bränd/skållad av ångan.
Och det är ganska vanligt att kondenserad ånga=90°+ vatten samlas i det enda handtaget och så fort man råkar vipp det lite åt et håll så rinner det ut på fingrar/hand INTE kul.

Tex denna https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3841394
Dom med plåt topp är något bättre ang skållning från ånga då dom blir lite stabilare MEN plåten är ju varm som fan och det blir lättare att bränna sig där istället.
Tex denna https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3573477

Har haft tre olika av dessa runda jävlar alla har varit lika ruttna, köpte första själv sen fått två efter dom slutat fungera efter ett par år.
Sedan köpte jag denna fyrkantiga som har gångjärn på ena långsidan https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=537921
Enda lilla problemet är att man får vänta i 5-15sek efter öppning för att äggkorgen ska svalna/det varma vattnet på den ska dunsta innan man lyfter ur den.
Upplever även att ägg kokningen blir lite jämnare med denna vs dom runda, dvs alla ägg blir exakt lika.

Med den fyrkantiga, hur stora ägg får plats? Jag brukar när jag kör kokade ägg, köra med typ XL-ägg, och man kan typ bara köra 3 eller 4 i de runda modellerna för att de tar upp plats.