Philips först med ljusstark OLED EX-panel för TV-apparater

Permalänk
Melding Plague

Philips först med ljusstark OLED EX-panel för TV-apparater

Först ut med en TV-apparater som huserar OLED EX blir Philips, där den patenterade tekniken Ambilight givetvis är ett av dragplåstren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Eftersom jag är en sucker för Ambilight (sue me) kan det här bli vår nästa TV. Om nu bara Philips löser 120 Hz 4K VRR, då. Vill gärna se det först, så det inte blir en Sony-situation med utlovade firmwares som drar ut på tiden...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft problem av ljusstyrkan i dagens paneler, men alltid kul att det blir bättre.

Undrar snarare hur dessa står sig mot QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Eftersom jag är en sucker för Ambilight (sue me) kan det här bli vår nästa TV. Om nu bara Philips löser 120 Hz 4K VRR, då. Vill gärna se det först, så det inte blir en Sony-situation med utlovade firmwares som drar ut på tiden...

Ambilight var en gamechanger för mig - Har det inte på TVn, men på datorskärmen. Man slutar märka den efter några dagar, vilket jag tycker är det sanna betyget att det funkar skitbra.

Skulle sakna One Connect-boxen från Samsung för mycket för att kunna byta TV (Kanske finns liknande till Philips också, har inte ens efterforskat hehe)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ernesto:

Ambilight var en gamechanger för mig - Har det inte på TVn, men på datorskärmen. Man slutar märka den efter några dagar, vilket jag tycker är det sanna betyget att det funkar skitbra.

Skulle sakna One Connect-boxen från Samsung för mycket för att kunna byta TV (Kanske finns liknande till Philips också, har inte ens efterforskat hehe)

Jag har TV utan nu, och det fungerar fint såklart. Men nog saknar jag det. Speciellt för spel ska sägas, tycker det bidrar mycket till inlevelsen och känslan av rymd. Men, vet av erfarenhet att åsikterna går isär. Inte sant, @Laxpudding?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Eftersom jag är en sucker för Ambilight (sue me) kan det här bli vår nästa TV. Om nu bara Philips löser 120 Hz 4K VRR, då. Vill gärna se det först, så det inte blir en Sony-situation med utlovade firmwares som drar ut på tiden...

Har de inte löst 120 Hz 4K VRR?

Från 55OLED806 specs:

Datoringångar på HDMI1/2

  • HDMI2.1 stöds, upp till 4K 120 Hz

  • Stöd för HDR, HDR10+/HLG

HDMI VRR

  • Ja, på alla HDMI-portar

  • FreeSync Premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Ambilight var en gamechanger för mig - Har det inte på TVn, men på datorskärmen. Man slutar märka den efter några dagar, vilket jag tycker är det sanna betyget att det funkar skitbra.

Skulle sakna One Connect-boxen från Samsung för mycket för att kunna byta TV (Kanske finns liknande till Philips också, har inte ens efterforskat hehe)

Jag kör en philipsskärm (Philips 49" Curved skärm 499P9H) och hade gärna sett ambilight på den också så man kan ha lite ljus bakom skärmen när det är hyfsat mörkt i rummet.

Ska bli intressant att se vad denna TV kostar när den släpps!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

e

Skrivet av emilakered:

Eftersom jag är en sucker för Ambilight (sue me) kan det här bli vår nästa TV. Om nu bara Philips löser 120 Hz 4K VRR, då. Vill gärna se det först, så det inte blir en Sony-situation med utlovade firmwares som drar ut på tiden...

2022 års TV-modeller är ju utvecklade samtidigt som det funnits produktionsfärdiga Xbox Series och PS5 tillgängliga, så det finns ju ingen ursäkt för att det inte ska fungera iaf.

Jag kan förstå att det strulat tidigare när konsoler och TV-modeller utvecklats mot spec och sedan testas ihop alldeles försent.

Så jag är optimist och tror att VRR/120Hz problem kommer minska rejält på 2022'orna

(men jag har haft fel förr...)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MrNubcake:

Har de inte löst 120 Hz 4K VRR?

Från 55OLED806 specs:

Datoringångar på HDMI1/2

  • HDMI2.1 stöds, upp till 4K 120 Hz

  • Stöd för HDR, HDR10+/HLG

HDMI VRR

  • Ja, på alla HDMI-portar

  • FreeSync Premium

Philips har på nuvarande modeller stöd för 4K 120 Hz och VRR, men inte med full upplösning samtidigt. Det är en firmware-update utlovad, men... jag tror det när jag ser det, som sagt.

Skrivet av teejee:

2022 års TV-modeller är ju utvecklade samtidigt som det funnits produktionsfärdiga Xbox Series och PS5 tillgängliga, så det finns ju ingen ursäkt för att det inte ska fungera iaf.

Jag kan förstå att det strulat tidigare när konsoler och TV-modeller utvecklats mot spec och sedan testas ihop alldeles försent.

Så jag är optimist och tror att VRR/120Hz problem kommer minska rejält på 2022'orna

(men jag har haft fel förr...)

Ja, problemet är om det finns en begränsning i hårdvara. Fattar jag rätt är det på håret att Mediatek-chipset de kör för fjolårets modeller orkar med funktionen, och det verkar vara liknande chipset för 2022-modellerna. Så får de ut firmware för 2021-varianterna lär 2022 fungera fint med, men... ja.

Baserat på Sony-soppan med XH90/X90J så vill jag gärna se en fungerande implementation utan genvägar innan jag korkar upp champagnen.

Vincent snackar lite om det här (vid ~1:30).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte haft problem av ljusstyrkan i dagens paneler, men alltid kul att det blir bättre.

Undrar snarare hur dessa står sig mot QD-OLED

QD-OLED kommer vara överlägsen när det kommer till färgåtergivning, gissar på att de blir likvärdiga i ljusstyrka dock, men citera mig inte på det.

Permalänk
Medlem

Den närmsta framtiden heter OLED EVO så vida priset inte blir ett problem. Framtiden heter däremot troligen QD-OLED

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

QD-OLED kommer vara överlägsen när det kommer till färgåtergivning, gissar på att de blir likvärdiga i ljusstyrka dock, men citera mig inte på det.

Det vet vi först efter oberoende recensioner.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Den närmsta framtiden heter OLED EVO så vida priset inte blir ett problem. Framtiden heter däremot troligen QD-OLED

Framtiden heter snarare microLED. Med det sagt, jag använder en 83" C1:a från LG idag och kan absolut inte klaga på vare sig ljusstyrkan eller färgåtergivningen, speciellt inte i HDR. Det enda stora nackdelen jag fortfarande ser är potentiell inbränning.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Går det på något sätt kolla om 4K/HDR/VRR fungerar som utlovat? Går det att se om upplösningen verkligen är 4K eller om den är halverad på någon sida som det pratas om?
Har en 55OLED706 och allt flyter på bra, och ser bra ut. Mitt ända problem är att HDMI signalen kopplas från titt som tätt beroende på spel.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Går det på något sätt kolla om 4K/HDR/VRR fungerar som utlovat? Går det att se om upplösningen verkligen är 4K eller om den är halverad på någon sida som det pratas om?
Har en 55OLED706 och allt flyter på bra, och ser bra ut. Mitt ända problem är att HDMI signalen kopplas från titt som tätt beroende på spel.

Inte förrän vi sett oberoende recensioner av dom nya modellerna. Låter som att ditt ex har ett hårdvaruproblem?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av elajt_1:

Framtiden heter snarare microLED.

Micro-LED är nutid. Fast med cirka trettio gånger så högt pris per tum jämfört dagens konsument-TV är det endast nutid för en selektiv skara användare. Att på tre år gå från flera miljoner kronor till kanske en halv miljon+ kronor för de minsta 2022-modellerna är förvisso åt rätt håll. Men fortfarande en lång väg att gå innan (och ifall) det nu kan ersätt dagens mainstreamprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Inte förrän vi sett oberoende recensioner av dom nya modellerna. Låter som att ditt ex har ett hårdvaruproblem?

Tänkte på modellerna som redan är ute.
Detta är mitt andra ex och den förra hade samma problem. En Googlesökning visar på att många andra tillverkare/modeller lider av samma problem (Vid de allra högsta specifikationerna, 4K+HDMI+VRR) och för många har ny HDMI kabel varit lösningen men inte för alla. Har en 5m Iiglo HDMI 2.1 kabel och det kan vara så att den är för lång eller inte tillräckligt bra skärmad, eller något.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Inte förrän vi sett oberoende recensioner av dom nya modellerna. Låter som att ditt ex har ett hårdvaruproblem?

Hej
Detta låter som ett klassiskt HDMI handshaking problem, testa med en annan HDMI kabel.
Kopplar du genom en förstärkare så kan det vara en HDMI port som spökar.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MORD:

Tänkte på modellerna som redan är ute.
Detta är mitt andra ex och den förra hade samma problem. En Googlesökning visar på att många andra tillverkare/modeller lider av samma problem (Vid de allra högsta specifikationerna, 4K+HDMI+VRR) och för många har ny HDMI kabel varit lösningen men inte för alla. Har en 5m Iiglo HDMI 2.1 kabel och det kan vara så att den är för lång eller inte tillräckligt bra skärmad, eller något.

Någon "HDMI 2.1"-kabel finns inte utan det finns för 48 Gbps Ultra High Speed-certifierade kablar vilka du kan verifiera med mobiltelefonen. Dessa är aktuella för alla HDMI-versioner, inklusive framtida specifikationer, till den dag man behöver förändra kabelns specifikation, vilket sker med ungefär 10 års mellanrum.

Fem meter är normalt för långt för en passiv kabel som orkar 40 eller 48 Gbps, så det kan mycket väl vara problemet. Certifierade UHS-kablar på fem meter är vanligtvis AOC-kablar. Längsta passiva UHS-certade passiva kabeln jag sett är än så länge tre meter. Gissningsvis har du en kabel som inte riktigt håller måttet vilket är vanligt när de säljs som "HDMI 2.1" och ingenting är certifierat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Framtiden heter snarare microLED.

Massmarknad MicroLED ligger så långt bort att det likväl kan vara nått annat som "är framtiden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Framtiden heter snarare microLED. Med det sagt, jag använder en 83" C1:a från LG idag och kan absolut inte klaga på vare sig ljusstyrkan eller färgåtergivningen, speciellt inte i HDR. Det enda stora nackdelen jag fortfarande ser är potentiell inbränning.

Snacket om inbränning är mera likt skrämmselproppaganda. En nackdel som finns där som man bör vara medveten om. Finns inte en tecksajt som jag följer som utför tester som råkat ut för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Snacket om inbränning är mera likt skrämmselproppaganda. En nackdel som finns där som man bör vara medveten om. Finns inte en tecksajt som jag följer som utför tester som råkat ut för det.

Inbränning är ett missvisande ord. Det är inte så att några dygns felanvändning bränner in något. Utan det är frågan om att de olika dioderna åldras olika. Så det tar lång tid att se problemen.

Med normal användning bör man inte få problem, men vi kommer inte ifrån att det är ett grundläggande problem med paneltypen som det läggs mycket krut på att förhindra med olika åtgärder (flytta bilden några pixlar fram och tillbaka, pixel refresh etc).

Ska tillägga att jag inte är motståndare till OLED, har inga problem att rekommendera det till andra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Micro-LED är nutid. Fast med cirka trettio gånger så högt pris per tum jämfört dagens konsument-TV är det endast nutid för en selektiv skara användare. Att på tre år gå från flera miljoner kronor till kanske en halv miljon+ kronor för de minsta 2022-modellerna är förvisso åt rätt håll. Men fortfarande en lång väg att gå innan (och ifall) det nu kan ersätt dagens mainstreamprodukter.

Mm tycker det då är fel att kalla de nutid, när det inte finns några egentliga modeller för vanliga konsumenter. QD-Led kommer du i år kunna köpa i konsumentmodeller d.v.s i normala storlekar. Dioderna för miciroled är fortfarande på tok för stora för att användas i det som i dag är normala panelstorlekar med 4K upplösning.

Dock var det inte det jag referade till med framtid, utan att mikroled högst troligt är den teknik som kommer användas framöver, när tekniken krympts till rätt storlek. Vad vi vet idag så har den tekniken "bara" fördelar jämfört med OLED.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Snacket om inbränning är mera likt skrämmselproppaganda. En nackdel som finns där som man bör vara medveten om. Finns inte en tecksajt som jag följer som utför tester som råkat ut för det.

Nja, använder man skärmen som en dator eller spelskärm där man mestadels har samma innehåll på skärmen under längre tider finns en klar risk.

"In this video, we will go over the results so far from our two ongoing burn-in tests.

Our current stance is that if you vary your content and don’t display static areas then you’re unlikely to experience any issues. If you do plan to watch a lot of static content with bright, saturated colors, then an OLED TV probably isn’t for you. There has been no appreciable change to the brightness or color gamut of these OLED TVs which is great."

https://www.youtube.com/watch?v=nOcLasaRCzY

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Massmarknad MicroLED ligger så långt bort att det likväl kan vara nått annat som "är framtiden".

"Kan" vara. Så långt i framtiden är det troligtvis inte och tekniken utvecklas/krymps hela tiden. Vilka andra framtida TV-tekniker tycker du är mer troliga att lanseras inom de närmsta åren tänker du?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv

Ska bli kul att köpa OLED tv snart. Min LG nancell från 2018 är så fruktansvärt dålig att jag skäms över att sälja den vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Hej
Detta låter som ett klassiskt HDMI handshaking problem, testa med en annan HDMI kabel.
Kopplar du genom en förstärkare så kan det vara en HDMI port som spökar.

Hoppas också på det! Kommer köpa och testa flera nya HDMI kablar, kan uppdatera i tråden om det löser mina problem.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nja, använder man skärmen som en dator eller spelskärm där man mestadels har samma innehåll på skärmen under längre tider finns en klar risk.

"In this video, we will go over the results so far from our two ongoing burn-in tests.

Our current stance is that if you vary your content and don’t display static areas then you’re unlikely to experience any issues. If you do plan to watch a lot of static content with bright, saturated colors, then an OLED TV probably isn’t for you. There has been no appreciable change to the brightness or color gamut of these OLED TVs which is great."

https://www.youtube.com/watch?v=nOcLasaRCzY

Sant, jag är ju lite oldschool och tänker att man ska använda TVn som TV

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SellahiR:

Snacket om inbränning är mera likt skrämmselproppaganda. En nackdel som finns där som man bör vara medveten om. Finns inte en tecksajt som jag följer som utför tester som råkat ut för det.

Rtings har ju 4st C7 modeller som de haft igång 20h om dagen 7 dagar i sträck i snart 2 år nu.
Alla har burn in. Det tog längst tid för TVn som visar Call of Duty. Men det händer.
Tänk dig nu folk som vill använda en OLED som arbetsskärm eller så, dagligen i 8-12h. Det kommer hända. Och alla vill ju inte byta TV vart tredje år. De flesta köper nog en TV som de vill använda i 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Rtings har ju 4st C7 modeller som de haft igång 20h om dagen 7 dagar i sträck i snart 2 år nu.
Alla har burn in. Det tog längst tid för TVn som visar Call of Duty. Men det händer.
Tänk dig nu folk som vill använda en OLED som arbetsskärm eller så, dagligen i 8-12h. Det kommer hända. Och alla vill ju inte byta TV vart tredje år. De flesta köper nog en TV som de vill använda i 10 år.

Du får gärna länka det du menar, men det testet jag hittar på rtings visar ingen direkt inbränning efter två år med cod

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Sen ska vi också minnas att detta är c7 och testet verkar ha slutat 2020

Finns ingen definitiv data på cx/c1 ännu, och det kan vara skillnad. Framförallt med ex-panelerna