Huawei kräver staten på 5 miljarder kronor efter 5G-portningen

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Då börjar jag morgonen med att jag låser upp tråden Illa förtäckta troll undanbedes och resten håller rent, annars bussar vi @DavidtheDoom på er.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Alla länder spionerar på varandra.

USA spionerar på allt och alla, men ingen bryr sig.
Ryssland spionerar på allt och alla, folk bryr sig litegrann.
Kina vill vara med i kalaset och spionerar, alla blir jättearga helt plötsligt!

Vad är det Sverige har som är så hemligt som inte Kina bör ta del av?

Det är just det vi inte vet.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad är det Sverige har som är så hemligt som inte Kina bör ta del av?

Det är ett hot mot demokratin. Avlyssnar de politiker, militärer, och personer på känsliga poster på företag kan de samla känslig information om de och sedan utpressa dem för att få dem att göra som man vill. Tillslut sitter vi där och slavar till Kina och demokratin är borta.

Samma om man massavlyssnar folk, även om du inte har något du tycker är hemligt nu så kanske du jobbar på en känslig position i framtiden. Kan de då rota fram saker om dig även om det var längesedan så kan de även utpressa dig eller smutskasta dig om du inte gör som de vill. Vilket leder till att demokratin urholkas och vi får bara personer de vill ska styra. Det kan ju vara enkla saker som att du klickat på fel på en länk eller stavat fel i adressfältet...

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om detta är ett provskott för att se om det går att få igenom.

Lägger sig Sverige så tar de övriga länder också. Om inte det går så får de stå där med en liten räkning.

Samtidigt börjar det synas tecken på att ekonomin i Kina bromsar in, bl.a. p.g.a. Corona-nedstängningarna, men också p.g.a. skulderna hos Evergrande på runt 300 miljarder US$ vilket skapar ringar på vattnet.
https://www.investopedia.com/evergrande-defaults-on-debt-5212...

Ett av problemen är att Evergrande har betalat med skuldsedlar som skall betalas senare, men när betalningen uteblir så blir det en dominoeffekt.

Stämningar är något som brukar dyka upp när det blir snålt med pengar, det är ett sätt att "satsa sig ur krisen" genom att bluffa, fungerar om inte någon synar allt för hårt.

Permalänk
Skrivet av Stornärke:

Som att Kina med Huwaei, Xiaomi, Oneplus etc skulle vara värre än CIA och Mossad med Intel, Apple, Amazon, Microsoft, Google etc.

Amerikanarna och Israelerna är inte dina vänner om du är svensk.

Hmm, jag kan välja mellan ett demokratisk land där du kan säga vad du vill mot ett land som kidnappar skolungdommar och torterar dem, du försvinner om du säger fel sak, du åker in i ett tortyrläger om du har fel religion?

Permalänk
Medlem

Huawei är ett vidrigt företag som inte drar sig för något form at fulspel. Har själv varit med om hur dom i samband med en upphandling i ett Sydamerikanskt land gick dom så långt som att beslagta konkurenters utrustning under frakt enbart för att sabotera.

Fullständigt näringsförbud hade inte varit tillräckligt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Flertalet inlägg raderade.
/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tja, om Huaweis kinesiske VD säger att Xi Jinping verkligen liknar Nalle Puh och gör det officiellt så det finns dokumenterat, så går iallafall jag som skattebetalare med på att betala miljarder till ett företag som gnäller över att de förlorar pengar på att Sverige inte använder deras skit. Det låter väl rättvist?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Det är ett hot mot demokratin. Avlyssnar de politiker, militärer, och personer på känsliga poster på företag kan de samla känslig information om de och sedan utpressa dem för att få dem att göra som man vill. Tillslut sitter vi där och slavar till Kina och demokratin är borta.

Värt att lägga till att det hotet förstås finns oberoende vem som tjuvlyssnar - det är inte ett Kinaspecifikt problem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är så tragiskt att företag kan stämma demokratiska val eftersom det minskar deras vinster.

Det är så bakvänt att jag vet inte vad.

Som när Tobaksbolagen stämde Australiska staten efter krav på varningsmärkning på tobaksprodukter.

https://www.bbc.com/news/world-australia-40552304

Jag hoppas utfallet blir det samma här.

Permalänk
Medlem

Men någon gång måste det väl ta mig fan få vara nog. Landet Sverige måste kunna säga NEJ. Huawei vill stämma oss, hela landet. Ett simpelt Nej, det får ni inte, borde räcka bra här. Fiktiva hittepå belopp styrda av världsmarknadspriser och annat trams. De beter sig som småbarn som inte får sin vilja igenom. Usch!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Det handlar inte om tillverkningen. Företag i Kina måste, enlig lag, hjälpa staten att samla in information, även i andra länder. Att då använda produkter från ett kinesiskt företag i dom centrala delarna av mobilnätet innebär att dom när dom vill kan anlyssna i princip all mobilkommunikation i landet. Det är helt ok att använda Huawei i dom yttre delarna av nätet. Att tex SÄPO, som har väldigt mycket bättre koll på vad det innebär än dom flesta andra, anser att det är tillräckligt problematiskt för att helt stoppa dom säger en hel del.

Hur blir det då med Ericsson som har störst R&D i Kina, eller Apple som även dom har R&D samt huvudsaklig tillverkning i Kina.

För att inte säga alla biltillverkare i väst som till största delen idag har sin tillverkning av elektronik och elsystem i Kina via kinesiska företag, då med anslutna bilar. Volvo är förresten ägt av Kineser idag!
Bosch är ett företag med R&D samt tillverkning i Kina... Med fler...

Det kan bli en lång lista, när det gäller bojkott. För inte har väl dom företagen en undantagsregel?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pzyber:

Det är ett hot mot demokratin. Avlyssnar de politiker, militärer, och personer på känsliga poster på företag kan de samla känslig information om de och sedan utpressa dem för att få dem att göra som man vill. Tillslut sitter vi där och slavar till Kina och demokratin är borta.

Samma om man massavlyssnar folk, även om du inte har något du tycker är hemligt nu så kanske du jobbar på en känslig position i framtiden. Kan de då rota fram saker om dig även om det var längesedan så kan de även utpressa dig eller smutskasta dig om du inte gör som de vill. Vilket leder till att demokratin urholkas och vi får bara personer de vill ska styra. Det kan ju vara enkla saker som att du klickat på fel på en länk eller stavat fel i adressfältet...

Vore inte det en bra grej? Om nu politiker gör dumma saker som borde komma fram?

Angående Massavlyssning, så pågår ju det redan. Av både staten, NSA, Operatörer och säkerligen Samsung mfl.

Skrivet av Bengt-Arne:

Hur blir det då med Ericsson som har störst R&D i Kina, eller Apple som även dom har R&D samt huvudsaklig tillverkning i Kina.

För att inte säga alla biltillverkare i väst som till största delen idag har sin tillverkning av elektronik och elsystem i Kina via kinesiska företag, då med anslutna bilar. Volvo är förresten ägt av Kineser idag!
Bosch är ett företag med R&D samt tillverkning i Kina... Med fler...

Det kan bli en lång lista, när det gäller bojkott. För inte har väl dom företagen en undantagsregel?

Av det jag tolkar så är det Kina = Bad.
Men vissa företag är tumme upp, trots att de är djupt rotade i Kina. Lite lurigt detta Kanske har göra med att de är fd Nordiska företag eller så & folk är då kanske för stolta att bojkotta eller erkänna att även dessa företag är precis lika dåliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Hur blir det då med Ericsson som har störst R&D i Kina, eller Apple som även dom har R&D samt huvudsaklig tillverkning i Kina.

För att inte säga alla biltillverkare i väst som till största delen idag har sin tillverkning av elektronik och elsystem i Kina via kinesiska företag, då med anslutna bilar. Volvo är förresten ägt av Kineser idag!
Bosch är ett företag med R&D samt tillverkning i Kina... Med fler...

Det kan bli en lång lista, när det gäller bojkott. För inte har väl dom företagen en undantagsregel?

Personligen tycker jag det är lite skillnad. Om privatpersoner vill välja bort eller inte välja bort Volvo cars eller Bosch så finns den möjligheten. Många gör det och andra inte. Det är ingen större säkerhetsrisk.

När det dock kommer till viktiga komponenter i vår infrastruktur så handlar det om ett par klasser högre säkerhet och då finns det anledning att stänga dem ute samt bojkotta om tvivel finns.

Permalänk
Medlem

Enkla svaret från Moder Sveas advokater: "Ha open source på all er programvara så vi kan inspektera och se att inga konstigheter finns i koden + möjligheter att dekompilera allt för att kunna konstatera överensstämmelse mellan kod och kompilerad kod. Då kan vi kanske, men bara kanske, omvärdera vårt ställningstagande."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Personligen tycker jag det är lite skillnad. Om privatpersoner vill välja bort eller inte välja bort Volvo cars eller Bosch så finns den möjligheten. Många gör det och andra inte. Det är ingen större säkerhetsrisk.

När det dock kommer till viktiga komponenter i vår infrastruktur så handlar det om ett par klasser högre säkerhet och då finns det anledning att stänga dem ute samt bojkotta om tvivel finns.

Hmm... Bosch är en stor leverantör till bilindustrin, så det hänger ihop.

Idag har bilar uppdatering av mjukvara "on the fly", tillverkarna har möjlighet till full diagnostik, ja... Till och med styrning av vissa livsviktiga funktioner. Kan nämna, dörrar, signaler, bromsar, krockkuddar m.m.

Spionage är en del, men hur är det med möjligheten att skapa kaos?
Vem säger att där inte sitter en bakdörr i Bosch system på begäran från myndigheter, är det då Bosch eller biltillverkaren man bojkottar?
För mig så är det minst lika högt på skalan som spionage, då det har med människoliv att göra.

Bilar kan bli vapen på flera sätt!

Sen Ericsson, är inte dom i samma båt som Huawei? Antar att du missade den biten.

Spionage och sabotage har alltid varit främmande makts verktyg, förr skedde det "on site". Nu kan det ske på avstånd.
Infrastruktur är den biten som främmande makt alltid siktar in sig på, att göra bilar obrukbara fixar som ex. infrastrukturen inom transport.
sen så har antagligen även Ericsson en bakdörr så telekom och internet kan dödas...

Utökat svar...
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hur blir det då med Ericsson som har störst R&D i Kina, eller Apple som även dom har R&D samt huvudsaklig tillverkning i Kina.

För att inte säga alla biltillverkare i väst som till största delen idag har sin tillverkning av elektronik och elsystem i Kina via kinesiska företag, då med anslutna bilar. Volvo är förresten ägt av Kineser idag!
Bosch är ett företag med R&D samt tillverkning i Kina... Med fler...

Det kan bli en lång lista, när det gäller bojkott. För inte har väl dom företagen en undantagsregel?

Tar vi exemplet Volvo så köptes det för att transfera bilteknologi till Kina och bygga upp sina egna märken. Är ju lite av kinesisk strategi, köpa upp bolag och skicka teknologin hem till Kina där man bygger upp en egen industri.

Utöver detta så försöker man göra Afrika till en koloni igen för att säkra råvaror.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm... Bosch är en stor leverantör till bilindustrin, så det hänger ihop.

Idag har bilar uppdatering av mjukvara "on the fly", tillverkarna har möjlighet till full diagnostik, ja... Till och med styrning av vissa livsviktiga funktioner. Kan nämna, dörrar, signaler, bromsar, krockkuddar m.m.

Spionage är en del, men hur är det med möjligheten att skapa kaos?
Vem säger att där inte sitter en bakdörr i Bosch system på begäran från myndigheter, är det då Bosch eller biltillverkaren man bojkottar?
För mig så är det minst lika högt på skalan som spionage, då det har med människoliv att göra.

Bilar kan bli vapen på flera sätt!

Ja, men då börjar man närma sig nästan lite konspiratorisk nivå. Det är klart att man kan tänka sig, att det rent tekniskt skulle vara möjligt. Men samtidigt har inga röster höjts från säkerhetstjänster och experter att det du beskriver skulle vara en risk eller ett problem i dagsläget.

OM det vore ett problem så kanske man kunde placera det på samma skala som spionage. Men nu verkar det inte som att vi är där i dagsläget så det blir ju rätt irrelevant. Såvida Kina inte lyckats lura verkligen alla på just den här fronten (varför lyckades de i så fall inte med Huawei?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är så tragiskt att företag kan stämma demokratiska val eftersom det minskar deras vinster.

Det är så bakvänt att jag vet inte vad.

Som när Tobaksbolagen stämde Australiska staten efter krav på varningsmärkning på tobaksprodukter.

https://www.bbc.com/news/world-australia-40552304

Jag hoppas utfallet blir det samma här.

Det är en del av friheten som vi har i ett demokratiskt land. Att kunna stämma staten ifall du anser att de gör fel, det är absolut inte bakvänt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Mer inlägg raderade.

Snart kommer huvuden börja rulla om det inte lystras till tillsägelserna.
/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Huawei har ingen direkt koppling till Staten.
Så borde vara lugnt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Har du bott under en sten senaste tid och fattar du skillnaden mellan att köpa ett kinesiskt headset och släppa in en flerfaldig spionage misstänkt aktör i Sveriges telekom nät? Beslutet är knappast baserat på Trumps rants ...

Jo, Säpo kollade twitter och tog sedan beslut! Dom har samma informationskanaler som vi vanliga medborgare, hahaha

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, men då börjar man närma sig nästan lite konspiratorisk nivå. Det är klart att man kan tänka sig, att det rent tekniskt skulle vara möjligt. Men samtidigt har inga röster höjts från säkerhetstjänster och experter att det du beskriver skulle vara en risk eller ett problem i dagsläget.

OM det vore ett problem så kanske man kunde placera det på samma skala som spionage. Men nu verkar det inte som att vi är där i dagsläget så det blir ju rätt irrelevant. Såvida Kina inte lyckats lura verkligen alla på just den här fronten (varför lyckades de i så fall inte med Huawei?)

Det är ju bara en vecka sedan det skrevs om en Tysk tog över ett antal Tesla bilar, så knappast konspiratoriskt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är en del av friheten som vi har i ett demokratiskt land. Att kunna stämma staten ifall du anser att de gör fel, det är absolut inte bakvänt

Nu är det ju dock skillnad på att "göra fel" och "göra fel", att företag kan stämma ett land för att dom inte vill använda deras produkter är bakvänt.

Om jag går till affären och väljer att köpa Marabou istället för Fazer så ska inte Fazer kunna stämma mig för att jag inte valde deras produkter.

Samma sak här, om Sverige väljer bort Huawei så ska inte Huawei kunna stämma Sverige för att dom väljer bort deras produkter.

Om vi i Sverige inte tycker att Huawei når upp till dom krav vi har på produkter så får Huawei anstränga sig för att försöka nå upp till dom krav vi har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nu är det ju dock skillnad på att "göra fel" och "göra fel", att företag kan stämma ett land för att dom inte vill använda deras produkter är bakvänt.

Om jag går till affären och väljer att köpa Marabou istället för Fazer så ska inte Fazer kunna stämma mig för att jag inte valde deras produkter.

Samma sak här, om Sverige väljer bort Huawei så ska inte Huawei kunna stämma Sverige för att dom väljer bort deras produkter.

Om vi i Sverige inte tycker att Huawei når upp till dom krav vi har på produkter så får Huawei anstränga sig för att försöka nå upp till dom krav vi har.

Det har ingenting att göra med att välja choklad hos Ica.
Det finns regler som behöver följas, nu ska domstolen avgöra om de har uppfyllts eller om det ens går att ta det inför domstolen. Det är så det fungerar i ett demokratiskt land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det har ingenting att göra med att välja choklad hos Ica.
Det finns regler som behöver följas, nu ska domstolen avgöra om de har uppfyllts. Det är så det fungerar i ett demokratiskt land.

Nu var det en liknelse och inte ett faktiskt exempel. Men det tror jag nog att du förstod.
Jag menar att dom här reglerna som Huawai åberopar är likvärdiga med att välja choklad hos Ica och att vi som land inte ska få välja vilka leverantörer vi vill är odemokratiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nu var det en liknelse och inte ett faktiskt exempel. Men det tror jag nog att du förstod.
Jag menar att dom här reglerna som Huawai åberopar är likvärdiga med att välja choklad hos Ica och att vi som land inte ska få välja vilka leverantörer vi vill är odemokratiskt.

Om du ska argumentera utifrån analogi så behöver det uppfylla en viss relevans för att det ska fungera.

Permalänk

Men rent praktiskt - om alla viktiga data ändå går över kryptrerad länk vad kan den kinesiska regimen göra med datan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du ska argumentera utifrån analogi så behöver det uppfylla en viss relevans för att det ska fungera.

Relevansen är att Sverige som land har samma rätt att välja bort vilka produkter dom vill som jag som privatperson har.
Vad är det i liknelsen du inte tycker är relevant?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Nu är det ju dock skillnad på att "göra fel" och "göra fel", att företag kan stämma ett land för att dom inte vill använda deras produkter är bakvänt.

Om jag går till affären och väljer att köpa Marabou istället för Fazer så ska inte Fazer kunna stämma mig för att jag inte valde deras produkter.

Samma sak här, om Sverige väljer bort Huawei så ska inte Huawei kunna stämma Sverige för att dom väljer bort deras produkter.

Om vi i Sverige inte tycker att Huawei når upp till dom krav vi har på produkter så får Huawei anstränga sig för att försöka nå upp till dom krav vi har.

LoU spökar här. Alla får lämna anbud. Väljer man bort LoU och hänvisar nationell säkerhet så är saken biff.

Lagen om offentlig upphandling är för att motverka korruption och vänskapstjänster. Det är därför regelverket finns. PTS förbjöd ju Huawei att vara med i upphandlingen och det är bara naturligt att de stämmer staten för att få klarhet i det hela. Det här handlar inte om mig som privatperson att köpa choklad Cloetta istället för Marabou.