Philips 706/806 OLED med HDMI 2.1 och 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

ABL kan man inte kontrollera, det sköter TV automatiskt. Däremot kan man ändra Logo Diming Off/Low/High. Gäller alltså bara för statiska element, ex. klockan för en fotbollsmatch.

Det var den jag menade. Jag hittar inget om det i 706 menyerna. Är jag blind eller finns det inte på 706?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Det var den jag menade. Jag hittar inget om det i 706 menyerna. Är jag blind eller finns det inte på 706?

Allmänna -> Avancerat -> Oled inställngar

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Allmänna -> Avancerat -> Oled inställngar

Jag får kolla igen ikväll. Har mest varit inne på bildinställningar så kanske missat det bara. Vad står den på som default?

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att den är på High.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då är det gamma-inställningen du ska påverka för styra tonaliteten i bilden!

Edit: glöm heller inte att spelen i sig kan ha en egen gamma-inställning där man ska dra i något reglage tills det syns saker. Dessa kan du en gång ha påverkat baserat på hur den gamla TV:n fungerande.

Gammainställningen i spelet ändrade ingenting, men att ändra gamma i TVn verkar funka! Står att det är en expertinställning men det är väl inget dåligt som kan hända om man ändrar den?

Tack.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av d6:

Gammainställningen i spelet ändrade ingenting, men att ändra gamma i TVn verkar funka! Står att det är en expertinställning men det är väl inget dåligt som kan hända om man ändrar den?

Gamma-inställningen gör precis vad du ser och påverkar hur bilden tonar från svart till vitt. Det ökar inte TV:ns chanser att spontant självantända eller liknande dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Rätt säker på att den är på High.

Hittade denna nu. Den stod i normal för mig och jag lämnar den så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Meddela gärna om röststyrningen fungerar. Roligt att veta om tv'n i sig klarar det, men att dem inte skickat med en fjärrkontroll till det.

Kan bekräfta att röststyrningen funkar. Dock måste fjärrkontrollen paras med blåtand också då röststyrningen går via blåtand. Detta menyval är dolt i och med att tvn inte egentligen har en mikrofon. Man kan kringgå det enkelt genom att att använda appen tvQuickActions. Den kostar typ 23:-.

I appen måste man först godkänna att appen får fånga knappkommandon och det gör man i android inställningar och enheter.
Sen ska man skapa ett nytt kommando där man väljer settings och håller in så får man mer avancerade alternativ. Där väljer man AddAccessoryActivity. Jag satte detta kommando på text tv knappen. Då klickar man bara på den knappen så får man upp en meny att söka efter tillbehör via blåtand och håller in pair knappen på fjärren så paras de ihop och röstkommando funkar.

Permalänk

Det är ganska distraherande med mörkare bild runt logot vid t.ex en fotbollsmatch.

Är det värt att ändra Logo Diming till Low eller kommer det öka risken för inbränning markant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Det är ganska distraherande med mörkare bild runt logot vid t.ex en fotbollsmatch.

Är det värt att ändra Logo Diming till Low eller kommer det öka risken för inbränning markant?

Jag har kontakt med deras support över att dem ska justera dimingen så att den får mer precision. Low är dock myyycket bättre än High så kör med den istället.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Förresten, gör logo diming att det bli en stor mörk rektangel runt klockan på fotbollsmatcher för dig? Jag har inget emot hur mörkt funktionen gör på sådana element men problemet är ju storleken på zonen som dimmas. Den statiska delen utgör ju bara 1/4 av det som faktiskt dimmas, hela övre vänster hörn blir ju mörkt på en PL match.

Riktigt dålig gjord funktion, har stängt av den tills vidare och väntar också på att dem ska ge mig ett svar angående problemet.

@dvcorleone

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Jag har kontakt med deras support över att dem ska justera dimingen så att den får mer precision. Low är dock myyycket bättre än High så kör med den istället.

Skrivet av Clasito:

Förresten, gör logo diming att det bli en stor mörk rektangel runt klockan på fotbollsmatcher för dig? Jag har inget emot hur mörkt funktionen gör på sådana element men problemet är ju storleken på zonen som dimmas. Den statiska delen utgör ju bara 1/4 av det som faktiskt dimmas, hela övre vänster hörn blir ju mörkt på en PL match.

Riktigt dålig gjord funktion, har stängt av den tills vidare och väntar också på att dem ska ge mig ett svar angående problemet.

@dvcorleone

Jag trodde att jag hade den på High, men den var tydligen inställd på Low. Jag testade att ändra till High, men det vart för mycket. Då fick jag en stor mörk rektangel. Men med Low är det mycket bättre som du säger (men ändå distraherande tyvärr).

Permalänk

@Clasito

Tror du att det kan reduceras efter en firmware update? Jag köpte TV:n för ca. 2 veckor sen och börjar bli lite osäker om jag ska behålla den just pga. detta problem. Använder TV:n mest för fotboll än filmer osv. Ska man satsa på en QLED istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

@Clasito

Tror du att det kan reduceras efter en firmware update? Jag köpte TV:n för ca. 2 veckor sen och börjar bli lite osäker om jag ska behålla den just pga. detta problem. Använder TV:n mest för fotboll än filmer osv. Ska man satsa på en QLED istället?

Det tror jag definitivt. Fick positiv respons från supporten så håller tummarna. ”Allt” de behöver göra är att krympa zonen som dimmas vilket känns som en enkel sak.

Däremot är QLED också mer benägna att ha Dirty Screen Effect så det kan också störa mycket i bilden. Jag själv tog OLED då de är mer uniforma i panelen. Hade dock lite högre förhoppningar på Logo Dimming funktionen. Finns ingen felfri teknik tyvärr

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Fick idag information om att funktionen inte kan förbättras pga deras chip. Tråkigt men hoppas dem lyssnar till mitt förslag med att göra ett tredje läge som är mildare än Normal i dimingen. Precisionen kommer dock inte bli bättre

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Fick idag information om att funktionen inte kan förbättras pga deras chip. Tråkigt men hoppas dem lyssnar till mitt förslag med att göra ett tredje läge som är mildare än Normal i dimingen. Precisionen kommer dock inte bli bättre

Skulle du kunna tänka dig att fotografera hur det ser ut?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Skulle du kunna tänka dig att fotografera hur det ser ut?

https://imgur.com/a/ywt9Li4
Detta är med Normal på.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Hade varit en alternativ lösning om kanaler implementerade en funktion för att kunna aktivera/avaktivera logon.

Permalänk
Medlem

Är detta problem likadant på alla exemplar? Har klurat på TV och inte kommit till skott på ett tag, valet står mellan denna eller en Sony XR-75X9xJ

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Är detta problem likadant på alla exemplar? Har klurat på TV och inte kommit till skott på ett tag, valet står mellan denna eller en Sony XR-75X9xJ

Det är ett mindre problem på Philips toppmodeller (9xx) då dem har mer beräkningskraft. 806 och 706 kan inte göra det med mer precision. Problemet märks inte jätte mycket på dagtid men på kvällsmatcher på fotboll tycker jag det märks mer. Du kan dock bara stänga av funktionen. Kollar du på mer än sport så är problemet litet ändå.

Sonyn har ju VA panel så den har helt andra egenskaper än en OLED. Skulle säga att den är bättre om man bara kollar sport rakt framifrån. Däremot kan de lida av Dirty Screen Effect vilket e lika störande som Philips Logo Dimming funktion. Pest eller kolera, åter igen

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är ett mindre problem på Philips toppmodeller (9xx) då dem har mer beräkningskraft. 806 och 706 kan inte göra det med mer precision. Problemet märks inte jätte mycket på dagtid men på kvällsmatcher på fotboll tycker jag det märks mer. Du kan dock bara stänga av funktionen. Kollar du på mer än sport så är problemet litet ändå.

Sonyn har ju VA panel så den har helt andra egenskaper än en OLED. Skulle säga att den är bättre om man bara kollar sport rakt framifrån. Däremot kan de lida av Dirty Screen Effect vilket e lika störande som Philips Logo Dimming funktion. Pest eller kolera, åter igen

Väldigt blandat tittande och spelande, inte fasligt mycket sport men ibland. Tack för feedbacken, ska klura vidare.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Fjärrkontroll till 706:an?

Har investerat i en 706:a och är sjukt nöjd, det enda något negativa är som ni förstår fjärrkontrollen.
Har kollat runt lite men hittar inte någon matris eller lista som berättar vilken fjärrkontroll jag kan köpa för att ersätta originalet och i kontakten med Philips support så säger de naturligtvis att "bara originalet fungerar på 706:an"...
Någon i forumet som kan säga vilka som fungerar och rekommendera vilken som ger mest "bang for the buck"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HokusPokusRiver:

Har investerat i en 706:a och är sjukt nöjd, det enda något negativa är som ni förstår fjärrkontrollen.
Har kollat runt lite men hittar inte någon matris eller lista som berättar vilken fjärrkontroll jag kan köpa för att ersätta originalet och i kontakten med Philips support så säger de naturligtvis att "bara originalet fungerar på 706:an"...
Någon i forumet som kan säga vilka som fungerar och rekommendera vilken som ger mest "bang for the buck"?

Jag vill minnas att andra fjärrkontroller till den diskuterades tidigare i denna tråd. Testa att läsa några sidor bakåt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Jag vill minnas att andra fjärrkontroller till den diskuterades tidigare i denna tråd. Testa att läsa några sidor bakåt.

Tack för tipset, där fanns den!
Lite tveksamt bara om man vill slanta 2317,17 SEK plus frakt från TP Vision för en fjärr...
Alternativet var då Polen och EMERX 90,5€ plus 5,9 € i frakt vilket blir en dryg lusentapp.

Sen om man kollar in de som Teknikdelar. se säljer så har de några "originalfjärrkontroller" med tangentbord på baksidan, går någon av dem att para med 706:an tro?
https://www.teknikdelar.se/fjarrkontroller/philips

Permalänk
Medlem
Skrivet av HokusPokusRiver:

Tack för tipset, där fanns den!
Lite tveksamt bara om man vill slanta 2317,17 SEK plus frakt från TP Vision för en fjärr...
Alternativet var då Polen och EMERX 90,5€ plus 5,9 € i frakt vilket blir en dryg lusentapp.

Sen om man kollar in de som Teknikdelar. se säljer så har de några "originalfjärrkontroller" med tangentbord på baksidan, går någon av dem att para med 706:an tro?
https://www.teknikdelar.se/fjarrkontroller/philips

Köp denna YKF474-B001, OEM och är stabil.

Finns på flera ställen:

https://www.remote-control-world.eu/philips-c-2_7/philips-ykf474-b001-398gm10bephn0019ht-genuine-original-remote-control-p-11107.html

https://all-remotes.online/en/Philips/93669-original-Philips-YKF474-B001-996592003190-remote-control.html

https://www.digitaltvexperten.se/fjarrkontroller-styrning/fjarrkontroller/philips/fjarrkontroll-ykf474-b001

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk

@Clasito
Hur safe är det att stänga av logo dimming funktionen skulle du säga?
Om man t.ex. tittar på 1-2 matcher per dag.

Permalänk
Medlem

Rätt safe om användningen under dess påslagna tid inte bara är just fotbollsmatcher, dvs om man kollar på annat också. TVn är ändå till för att användas så att man blir nöjd, skulle det förkorta tiden utan inbränningar en aning så är det nog värt det om det stör en mycket.
@dvcorleone

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa 806/856 för 4000:- mer än 706?

65 tummaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Är det värt att köpa 806/856 för 4000:- mer än 706?

65 tummaren

Finns ett fåtal skillnader mellan 806 och 706: 4 vs 3 sidor ambilight och 806ans lyxigare kontroll. Resten är vad det verkar exakt likadant.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag har följt tråden med intresse under en längre tid. När priset på 65" 706 sänktes nu under helgen till 12990 kr på ett flertal ställen slog jag till (Elgiganten). Det blir min första tv med oled. Jag ser verkligen fram emot att få den (leverans kommande fredag).