Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av Foff:

Fixade det själv 🙂 Fick ändra tillbaka till 1, starta om, sedan ändra till 2, och då var menyn tillbaka!

Vad e för spännande cpuboost man missat, nåt du kan länka?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Vad e för spännande cpuboost man missat, nåt du kan länka?

Du kan stänga av CPU-Boosten för att sänka temperaturer mm. Givetvis med bekostnad på prestandan. Finns nog Guider på nätet.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Du kan stänga av CPU-Boosten för att sänka temperaturer mm. Givetvis med bekostnad på prestandan. Finns nog Guider på nätet.

Ja precis, man ändrar i regedit, ett värde, då avaktiveras turbon genom ett nytt menyval i energihanteraren. Lekte lite med det idag, och verkar faktiskt bättre med alterantivet "maximum...if efficient", alternativet längst ner i menyn alltså, än bara "aktiv" eller ett av mellanalternativen. Cpu max ca 91 grader med de två sista, men kring 85 med "...if efficient" och ca 70 grader med boost off i A plague tale, så jag lät det vara på "if efficient".

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har en Legion 7 och har fyra stycken funderingar jag undrar om om ni andra okså har de "felen"?

1. Musplattan nere i högra hörnet är mer nedtryckt än i vänstra, man känner att det är mer kant på högersidan. Plattan fungerar annars som den borde skulle jag säga.

2. Lampan på power knappen lyser inte längre. Tror att den slocknade med en bios uppdatering som jag nästan direkt gorde när jag fick datorn. Inget som stör mig direkt dock.

3. Loggan på locket värkar inte vilja slockna alltid, inte äns om jag stänger av datorn, kan inte häller stänga av den med FN L. Kan inte säga när det blev så men tror det var okså i samband med bios uppdateringen. Sedan ska den okså byta färg med tangentbordet? Min lyser bara vitt.

4. Datorn är rätt långsam på att starta från strömsparläget (fält locket eller den stått orörd i en viss tid) . Den går klart fortare att starta från att ha varit avstäng.

Det var det, som sagt bara tänkte höra innan man kanske kontaktar suporten.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hej
Jag har en Legion 7 och har fyra stycken funderingar jag undrar om om ni andra okså har de "felen"?

1. Musplattan nere i högra hörnet är mer nedtryckt än i vänstra, man känner att det är mer kant på högersidan. Plattan fungerar annars som den borde skulle jag säga.

2. Lampan på power knappen lyser inte längre. Tror att den slocknade med en bios uppdatering som jag nästan direkt gorde när jag fick datorn. Inget som stör mig direkt dock.

3. Loggan på locket värkar inte vilja slockna alltid, inte äns om jag stänger av datorn, kan inte häller stänga av den med FN L. Kan inte säga när det blev så men tror det var okså i samband med bios uppdateringen. Sedan ska den okså byta färg med tangentbordet? Min lyser bara vitt.

4. Datorn är rätt långsam på att starta från strömsparläget (fält locket eller den stått orörd i en viss tid) . Den går klart fortare att starta från att ha varit avstäng.

Det var det, som sagt bara tänkte höra innan man kanske kontaktar suporten.

Hej vet inte om detta hjälper dig, men såhär ser det ut i mitt icue där man ändrar alla färger runt om på datorn

Permalänk
Medlem

Olika modeller på Legion 5 Pro kunde ha enbart vit backlight eller RGB.

Kanske något liknande här?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Hej vet inte om detta hjälper dig, men såhär ser det ut i mitt icue där man ändrar alla färger runt om på datorn

https://i.ibb.co/Vm6BxCn/icue.jpg

Nä tyvärr inte det minsta. Loggan på locket lyser konstant vit, även när datorn är avstängd.
Sedan använder inte jag Icue programmet då jag tycker det är supersvårt att förstå och jag kan inte längre byta efekter med FN+Mellanslag. Kanske dock går att fixa men vet inte hur?
En annan störig grej med programmet är att det kan inte kontrollera den fjärde lampan från vänster som sitter i ljusranden under musplattan, den lampan är alltid någon annan färg och lyser även om den inte ska det. Dock så fungerar precis som den ska när ICUE är avstängt och man kör med standard...?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Olika modeller på Legion 5 Pro kunde ha enbart vit backlight eller RGB.

Kanske något liknande här?

Nä på 7an så har man RGB per tangent. Och jag har sätt bilder på att loggan i locket ska kunna ändra färg.
Men det är bara ett litet problem, då det större är att loggan värkar nästan aldrig vilja slockna?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Känns ju tyvärr som du har någon form av fel på dumburken. Reklamera?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Nä tyvärr inte det minsta. Loggan på locket lyser konstant vit, även när datorn är avstängd.
Sedan använder inte jag Icue programmet då jag tycker det är supersvårt att förstå och jag kan inte längre byta efekter med FN+Mellanslag. Kanske dock går att fixa men vet inte hur?
En annan störig grej med programmet är att det kan inte kontrollera den fjärde lampan från vänster som sitter i ljusranden under musplattan, den lampan är alltid någon annan färg och lyser även om den inte ska det. Dock så fungerar precis som den ska när ICUE är avstängt och man kör med standard...?

Låter nästan som problem som kan komma av att installera en ren version av Windows, då får man inte alltid automatiskt alla nödvändiga program installerade.
Kan också hända att det är Lenovos Vantage-program som strular, vissa med liknande problem har behövt återställa detta program genom att avinstallera och installera om.
Har du installerat om Windows, BIOS eller avinstallerat många program sedan du fick din Legion?

Det ska gå att ändra RGB på tangentbordet även utan Icue (som verkar vara ganska uselt) men jag tror man måste konfigurera inställningarna i Icue först och därefter avinstallera det, men jag är inte helt säker.

Angående musplattan så är det tyvärr ett hyfsat vanligt problem som kommer av bristande kvalitetskontroll eller för låga krav på toleranser från fabrik. Osäker på om du kan få den utbytt på garanti men om det stör dig kan du ju alltid försöka.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Låter nästan som problem som kan komma av att installera en ren version av Windows, då får man inte alltid automatiskt alla nödvändiga program installerade.
Kan också hända att det är Lenovos Vantage-program som strular, vissa med liknande problem har behövt återställa detta program genom att avinstallera och installera om.
Har du installerat om Windows, BIOS eller avinstallerat många program sedan du fick din Legion?

Det ska gå att ändra RGB på tangentbordet även utan Icue (som verkar vara ganska uselt) men jag tror man måste konfigurera inställningarna i Icue först och därefter avinstallera det, men jag är inte helt säker.

Angående musplattan så är det tyvärr ett hyfsat vanligt problem som kommer av bristande kvalitetskontroll eller för låga krav på toleranser från fabrik. Osäker på om du kan få den utbytt på garanti men om det stör dig kan du ju alltid försöka.

Ja typ. Jag har faktist behövt återställa datorn en gång då ljudet blev konstigt efter att jag uppgraderade Bios, Windows 10till11 och ljuddrivrutinerna. Men nu fungerar det igen i win11 efter en hel del jobb...

Men jag märkte en grej nu, att loggan på locket lyser bara när strömmsladden är i värkar det som.

Väntar och hoppas på att det bör komma någon ny uppdatering av bios som fixar alla fel. Känner nämligen hälst inte för att böja om igen, med tanke på ljud problemen jag hadde okså innan.

Ja med musplattan får jag fråga om. Ska okså fråga om en plast grej som hadde låssnat fån båttenplattan och skramlade runt i datorn, limmade fast den men man borde ju klagat då det låssnade en liten plast hake när jag tog bort baksidan.

Käns som man fått ett måndags exemplar som vanligt typ. 🙄 Tur att man har 2år garanti i alla fall 😁

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Ja typ. Jag har faktist behövt återställa datorn en gång då ljudet blev konstigt efter att jag uppgraderade Bios, Windows 10till11 och ljuddrivrutinerna. Men nu fungerar det igen i win11 efter en hel del jobb...

Men jag märkte en grej nu, att loggan på locket lyser bara när strömmsladden är i värkar det som.

Väntar och hoppas på att det bör komma någon ny uppdatering av bios som fixar alla fel. Känner nämligen hälst inte för att böja om igen, med tanke på ljud problemen jag hadde okså innan.

Ja med musplattan får jag fråga om. Ska okså fråga om en plast grej som hadde låssnat fån båttenplattan och skramlade runt i datorn, limmade fast den men man borde ju klagat då det låssnade en liten plast hake när jag tog bort baksidan.

Käns som man fått ett måndags exemplar som vanligt typ. 🙄 Tur att man har 2år garanti i alla fall 😁

Det kan vara Win 11 som spökar. Det är inte riktigt optimerat.

Permalänk
Medlem

Just nu är det rea på Legion 7 med 5800H och RTX3070 för 17 tusen på Elgiganten.
Ett av de lägsta priserna på just den varianten tror jag.

Kan se för mig att fler 2021-modeller också börjar reas ut snart, nu när årets modeller snart börjar säljas.
Det har jag dock trott ett tag nu... kanske kretsbristen hindrar rean en hel del i år, så kanske man inte ska hoppas på allt för mycket ifall man inväntar rea.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av p1er:

Just nu är det rea på Legion 7 med 5800H och RTX3070 för 17 tusen på Elgiganten.
Ett av de lägsta priserna på just den varianten tror jag.

Kan se för mig att fler 2021-modeller också börjar reas ut snart, nu när årets modeller snart börjar säljas.
Det har jag dock trott ett tag nu... kanske kretsbristen hindrar rean en hel del i år, så kanske man inte ska hoppas på allt för mycket ifall man inväntar rea.

Går i köptankar efter en ny dator och denna ser intressant ut. Vad är egentligen den stora skillnaden mellan 5 och 7? Aluminiumchassi och skärm? Är det värt att lägga till ett par tusen för 7an när man mestadels kommer ha en extern skärm (TV eller större datorskärm)? Är sugen på en laptop för att ha möjligheten att slöspela lite enklare spel i soffan. Annars kommer den mest att användas till gamepass-spel istället för att köpa en Xbox (samt andra pc-exklusiva spel). Vad kommer motsvarande av 2022s modell kosta, 20k?

Permalänk
Medlem

5 pro och 7 har samma skärm. 7 har lite bättre chassi och tangentbord.

17k låter skapligt prisvärt. Jäkla bra laptop.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulrik_Johansson:

Går i köptankar efter en ny dator och denna ser intressant ut. Vad är egentligen den stora skillnaden mellan 5 och 7? Aluminiumchassi och skärm? Är det värt att lägga till ett par tusen för 7an när man mestadels kommer ha en extern skärm (TV eller större datorskärm)? Är sugen på en laptop för att ha möjligheten att slöspela lite enklare spel i soffan. Annars kommer den mest att användas till gamepass-spel istället för att köpa en Xbox (samt andra pc-exklusiva spel). Vad kommer motsvarande av 2022s modell kosta, 20k?

Det beror på vilken av 5 seriens modeller (15" , 17" eller 16" ) du jämför med. Men här är mellan 5pro (16") och 7 (16").

Är nog bara Lenovo som vet än vad de kommer kosta. Men jag gissar på att det blir nog runt 20k som du du gissar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Någon som är bekant med Lenovo och/eller laptopsläpp och har en kvalificerad gissning kring när under månaden man kan vänta sig kunna köpa?

Och är det en tabbe att slå till på den tidigare Intel-varianten? Väntar helst inte till april om skillnaden inte är enorm.

Permalänk
Skrivet av Rezol:

Någon som är bekant med Lenovo och/eller laptopsläpp och har en kvalificerad gissning kring när under månaden man kan vänta sig kunna köpa?

Och är det en tabbe att slå till på den tidigare Intel-varianten? Väntar helst inte till april om skillnaden inte är enorm.

Är den i klass med asus värsting med liquid metal kylning och i9 med 3080ti DDR5 , m2 gen 4 så hade jag nog väntat. Skillnaden i prestandan är nog inte jättestor, men nya alderlake känns väldigt framtidssäker samtidigt va ju 11gen en flopp rent prestandamässigt, även om bärbara va ”bra” såklart. Sen om kylningen är bättre så är det värt guld. Anledningen jag sålde min R9 3080 va att den blev glödandes varm.

Edit: Allt handlar ju givetvis i slutändan på va nya modellen kommer kosta. Kolla priserna på Inet på Asus så är det ganska saftig prislapp mot förra årets modeller. Dom ligger väl iofs 10-15% högre i pris än Lenovo. https://www.inet.se/produkt/1967265/asus-rog-strix-scar-15-6-...

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Kan man få laptopen att köra i full kraft när strömsladden inte är ansluten?
Spelade Soulcalibur 6 utan sladd häromdagen och spelet kördes i halvfart. Blev att jag fick plugga in sladden så gick den i full fart igen.

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Kan man få laptopen att köra i full kraft när strömsladden inte är ansluten?
Spelade Soulcalibur 6 utan sladd häromdagen och spelet kördes i halvfart. Blev att jag fick plugga in sladden så gick den i full fart igen.

Du vill kunna spela på batteri men ändå få full kraft? Om det hade gått så hade du kanske kunnat spela i 20 min.
Anledningen att den körs i mycket lägre prestanda är ju för att försöka öka speltiden (upp till runt 2 timmar).

Batteriet har ju en kapacitet på 80Wh och laptopen drar mer än det dubbla ifall man spelar ett tungdrivet spel.
Det är inte rekommenderat att spela på batteri, kortfattat; usel prestanda och livstiden på batteriet förkortas.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Är det enda som skiljer årets Legion line up mot förra året kylningen? och lite småsaker? det verkar vara samma hårdvara. Den där dealen på EG verkar väldigt intressant.

Permalänk

Kollar man in första testerna på andra märken med 12gen intel ddr5 och ti-modellerna av grafikkorten så imponerar dom inte. Du har tom sämre prestanda (fps) i vissa spel pga mycket lägre corefekvens på gpun. Spekuleras även att ddr5 tar mer power och därmed sänker prestandan. Är priserna bra på 2021 modellerna så köp.

Edit: kommer nog skilja mellan modellerna, jag såg bara denna igår lite snabbt: https://youtu.be/AKXF-BJWrCQ

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H - Ryzen 7 / 165Hz & RTX 3070 / 16GB RAM / 512GB SSD / 16" Beställd
Proshop 15790:-

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Gen 7 Legion 5 med 3070 Ti verkar väl vara ett bra val när den väl släpps om den nu presterar ungefär likvärdigt med 3080. Eller är det vettigare att köpa pro versionen med 3070 Ti och få lite mer TGP? Väntar ivrigt på släpp och reviews riktigt köpsugen nu 😁

Permalänk

Har letat fram de bästa priserna på Legion laptops för närvarande i lite olika prisnivåer och tycker det är de här som framförallt sticker ut just nu:

12700 kr: Legion 5 Pro med 5600H & RTX 3060
14000 kr: Legion 5 med 5800H & RTX 3070 (17" FHD skärm)
15000 kr: Legion 5 Pro med 5800H & RTX 3060
17000 kr: Legion 7 med 5800H & RTX 3070 (1TB SSD)

Vilket känns mest prisvärt av dessa erbjudandena? Skulle ni säga att steget från 3060 till 3070 är värt 2000 kr mer när man har köper en QHD laptop som kräver högre prestanda i spel eller klarar man sig generellt bra nog med 3060?

Jämför man det billigaste alternativet mot det dyraste så är det 4300 kr i skillnad och för det får man 5600H > 5800H samt 3060 > 3070 så även där funderar jag på om prestandan man får är så pass stor att det är värt prisskillnaden?

Undrar även om de flesta här är överens om att det är värt att investera i en QHD laptop över en FHD och att vanliga Legion 5 ovan för 14000 kr är ett sämre val än alla de andra trots att den har likvärdig prestanda med Legion 7 för 17000 kr? Kan gaming i QHD på ett sätt anses vara överflödigt när det kommer till laptops då det är betydligt mer krävande både för GPU och batteri samt att FHD laptops har sina fördelar då de naturligtvis är billigare i pris och att FHD gaming når upp till en mer önskvärd FPS i diverse spel som kanske är viktigare jämfört med den finare bild som QHD ger upphov till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Har letat fram de bästa priserna på Legion laptops för närvarande i lite olika prisnivåer och tycker det är de här som framförallt sticker ut just nu:

12700 kr: Legion 5 Pro med 5600H & RTX 3060
14000 kr: Legion 5 med 5800H & RTX 3070 (17" FHD skärm)
15000 kr: Legion 5 Pro med 5800H & RTX 3060
17000 kr: Legion 7 med 5800H & RTX 3070 (1TB SSD)

Vilket känns mest prisvärt av dessa erbjudandena? Skulle ni säga att steget från 3060 till 3070 är värt 2000 kr mer när man har köper en QHD laptop som kräver högre prestanda i spel eller klarar man sig generellt bra nog med 3060?

Jämför man det billigaste alternativet mot det dyraste så är det 4300 kr i skillnad och för det får man 5600H > 5800H samt 3060 > 3070 så även där funderar jag på om prestandan man får är så pass stor att det är värt prisskillnaden?

Undrar även om de flesta här är överens om att det är värt att investera i en QHD laptop över en FHD och att vanliga Legion 5 ovan för 14000 kr är ett sämre val än alla de andra trots att den har likvärdig prestanda med Legion 7 för 17000 kr? Kan gaming i QHD på ett sätt anses vara överflödigt när det kommer till laptops då det är betydligt mer krävande både för GPU och batteri samt att FHD laptops har sina fördelar då de naturligtvis är billigare i pris och att FHD gaming når upp till en mer önskvärd FPS i diverse spel som kanske är viktigare jämfört med den finare bild som QHD ger upphov till?

Jag är inne på ditt spår med 1080p vs 2560.
Det blir skarpare ja. Men det kräver väldigt mycket mer av hårdvaran. Så spelar man främst fps spel så hade jag valt 1080p.

Brukar köra med uppskalning ibland till 2560 och det sänker ju fps markant.

Men ska man välja en 17” skärm så hade jag valt 2560 för gillar inte alls hur 1080p ser ut där.

Det faller ju i slutet på vad man vill ha ut av upplevelsen.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Har letat fram de bästa priserna på Legion laptops för närvarande i lite olika prisnivåer och tycker det är de här som framförallt sticker ut just nu:

12700 kr: Legion 5 Pro med 5600H & RTX 3060
14000 kr: Legion 5 med 5800H & RTX 3070 (17" FHD skärm)
15000 kr: Legion 5 Pro med 5800H & RTX 3060
17000 kr: Legion 7 med 5800H & RTX 3070 (1TB SSD)

Vilket känns mest prisvärt av dessa erbjudandena? Skulle ni säga att steget från 3060 till 3070 är värt 2000 kr mer när man har köper en QHD laptop som kräver högre prestanda i spel eller klarar man sig generellt bra nog med 3060?

Jämför man det billigaste alternativet mot det dyraste så är det 4300 kr i skillnad och för det får man 5600H > 5800H samt 3060 > 3070 så även där funderar jag på om prestandan man får är så pass stor att det är värt prisskillnaden?

Undrar även om de flesta här är överens om att det är värt att investera i en QHD laptop över en FHD och att vanliga Legion 5 ovan för 14000 kr är ett sämre val än alla de andra trots att den har likvärdig prestanda med Legion 7 för 17000 kr? Kan gaming i QHD på ett sätt anses vara överflödigt när det kommer till laptops då det är betydligt mer krävande både för GPU och batteri samt att FHD laptops har sina fördelar då de naturligtvis är billigare i pris och att FHD gaming når upp till en mer önskvärd FPS i diverse spel som kanske är viktigare jämfört med den finare bild som QHD ger upphov till?

Ja, denna tråden handlar kanske mest om L5P vs L7 men jag skulle säga att det finns 5-6 alternativ efter olika budget och preferenser. Legion 5 är ju riktigt bra om man har en stram budget och/eller nöjer sig med 1080p.
Jag skulle säga att en bra skärm är ett riktigt stort plus och något som man oftast inte kan byta. Man använder ju skärmen hela tiden om man inte kör extern och QHD (1600p) är ju inte bara trevligt för spelande (den har även bättre ljusstyrka). 4K är allt för tungdrivet idag så QHD är en lagom medelpunkt mellan prestanda och kvalitet.

Priserna under är ungefär där de har legat som lägst eller ca där jag tycker man borde köpa dem för (eller billigare), vissa har stigit lite på sistone men jag tror att chansen är hyfsat stor att de kommer på rea igen eftersom årets modeller snart släpps.

10,5 tusen - Prestanda (1080p): Legion 5 - 5600H RTX3060
12,5 tusen - Kvalitet (1600p): Legion 5 Pro - 5600H RTX3060
14,5 tusen - Prestanda (1080p): Legion 5 - 5800H RTX3070 (15.6" helst, pga. G-sync och bättre PPI)
~15 tusen - Kvalitet (1600p): Legion 5 Pro - 5800H RTX3070
~17 tusen - Kvalitet (1600p): Legion 7 - 5800H RTX3070
~20 tusen - Prestanda & kvalitet: Legion 7 - 5800H RTX3080 (5900HX ger väldigt lite prestandalyft i förh. till pris)

Vill man ha aningen bättre prestanda och/eller behöver Thunderbolt 4 (x2) så finns Legion-modeller med Intel-CPU men dessa har då också Intel-priser, alltså inte lika prisvärda... än så länge. (ex. Legion 5i Pro, Legion 7i)

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Vet att frågan om minnen kommit upp tidigare men jag kan inte hitta i lager. Har 5 pro med 16 Gb och vill ha 32. Någon som har tips där det finns bra minnen som funkar i lager?

Permalänk
Medlem

Fick mina igår.
amazon.se
Kingston FURY Impact 32 GB (2 x 16 GB) 3200 MHz DDR4 CL20 Laptop Memory Kit med 2 KF432S20IB1K2/32

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+