Fått kallelse för fjärden dosen

Permalänk
Medlem

Dottern vart sjuk för ca 1 vecka sedan måndags förra veckan gjorde test på vårdcentralen dom trodde inte det var covid-19 men testen visade att det var det. så då fick man vara hemma den vecka.
I söndags fick jag symptonen och inser att jag blivit smittad.
Söndag och måndag bestående av hög feber(40-42grader) och ont i kroppen.
Tisdagen och onsdagen har bara varit lätt feber.
Så är väl snart frisk men det roliga är att dom som vet bäst är att efter 5 dagar från testet så kan man räkna sig som frisk om man varit feber fri 2 dagar och inte 7 dagar som innan. Jag blev smittad efter 6 dagar.

Så vet in om dom som vet bäst vet så mycket egentligen dom hoppas dom vet.

Nä jag har inte tagit något vaccin.
Varje gången jag tagit någon variant av influnsa vaccin så har jag blivit däckad i en vecka av vaccinet.

Så om du vill ta 4'e sprutan eller ej är upp till dig.

Problemet är att folk inte kan hålla avstånd eller låt bli att kramas när man inte setts på länge och då sprider sig skiten.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Ja, ska man vinkla statistiken så kan du ju (när du ändå håller på) vinkla det till att 0 personer dog av vaccinet, 0 personer fick vad som inom läkarbranschen anses som allvarliga biverkningar av vaccinet.

Antingen tar man vaccinet eller inte, punkt slut.
Men statistiken säger ganska talande vilka som drabbas värst av Covid-19 och dess mutationer och det är inte unga friska människor. Verkligen inte barn och eftersom smittan sprids som en löpeld trots att vi är otroligt många vaccinerade håller inte argumentet att man ska vaccinera sig för att skydda andra från smitta. Man smittar andra oavsett om man har 0, 1, 2 doser enligt statistiken. Tack och hej.

Att hålla sig borta från allvarliga konsekvenser (läs: sjukhusvård) genom att vaccinera sig är en minst lika viktig form av skydd för andra (om än inte just från att bli smittad). Icke-friska och äldre lika mycket värda som en ung och frisk, men i större behov av annan sjukvård, så det vore ju trevligt om vi kunde slippa belasta sjukvården med "unga och friska".
Tack och hej.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Skyddet ska ju minska med tiden, så har det gått en tid sen senaste skulle jag kört på.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag tänker att du kan följa rekommendationer rakt av. Om du rekommenderas en fjärde dos, ta den. Om du är orolig eller osäker kan du väl prata med en läkare. Jag är frisk och ung men har precis tagit den tredje dosen. Kommer helt enkelt fortsätta göra som jag blir rekommenderad. Jag är ingen folkhälsoexpert och kommer inte bli det hur mycket jag än läser på internet. Lika bra att lyssna på de som faktiskt är experter. Om jag skulle få covid skulle det säkerligen bli hyfsat milt - men det känns självklart för mig att ta ett harmlöst vaccin för att minska riskerna så mycket som möjligt.

Sen verkar det vara väl belagt att vaccin minskar risken att du smittar vidare om du väl blir sjuk, även om effekten där är mycket lägre än vad iaf jag hade hoppats på - speciellt nu med omnikron. Den främsta "solidariska" anledningen att ta vaccinet för mig är att inte behöva ta upp en sjukhussäng eller en IVA-plats i onödan. Både att någon annan kanske hade behövt den vården/platsen, men också för att det skulle kännas tråkigt att stå för en sådan kostnad för andra skattebetalare.

Funderar även på att börja vaccinera mig mot influensa varje säsong, det suger att få influensa.

Ett "inte" för mycket
Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Leyer:

Färre vaccinerade blev smittade fram tills nyligen därav vill man ge en tredje dos för att få upp skyddet igen?
Eller vad menar du?

Grafen kollar endast på smittade, ej hur många som ligger på sjukhus.

Nä jag menar att sprutan inte hjälper mot Omikron och undrar då hur man kan rekommendera den för just Omikron samt att Omikron är rätt harmlöst i sig.

Europa är till ~70% fullvaccinerade och ändå så sprids den här förkylningen som en löpeld.

Är man inte bra lättlurad om man tar en spruta som inte hjälper för nåt som inte är speciellt farligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Är man inte bra lättlurad om man tar en spruta som inte hjälper för nåt som inte är speciellt farligt?

På vilket sätt blir man lurad tänker du?

Är det alla chip och 5G som är farligt kanske

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Troligtvis menar han: Risken att bli smittad av Omicron är avsevärt högre än tidigare varianter då den är betydligt mer smittsam. Samtidigt är risken att dö eller hamna på IVA markant lägre för någon som är vaccinerad. Runt 11 gånger var de senaste siffrorna jag hörde för genomsnittspersonen, den faktorn är i sin tur ännu större för individer med nedsatt immunförsvar. Det är därför väldigt fördelaktigt att vara vaccinerad - ännu mer så om man som TS har ett nedsatt immunförsvar.

Vi pratar om en förkylning, inte Ebola.

Dessutom så hjälper inte vaccinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nä jag menar att sprutan inte hjälper mot Omikron och undrar då hur man kan rekommendera den för just Omikron samt att Omikron är rätt harmlöst i sig.

Europa är till ~70% fullvaccinerade och ändå så sprids den här förkylningen som en löpeld.

Är man inte bra lättlurad om man tar en spruta som inte hjälper för nåt som inte är speciellt farligt?

Du försöker påvisa att en tredje dos ej hjälper genom att visa statistik där 99% har 1 eller 2 doser?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Jag har själv valt att inte vaccinera mig, och sitter just nu med sjukdomen sedan måndag kväll. Gissningsvis Omicron i och med att den är mild; min feber peakade igår på kanske 39 grader, nu 37. Jag är matt, och har ytterst lite snuva och hosta, annars verkar det vara över. Jag har tryckt i mig extra D3, K2, C, zink och magnesium.

Varför är jag inte vaccinerad? All statistik talar emot att jag ska bli allvarligt sjuk, därtill föraktar jag högaktningsfullt allt och alla som går över lik och inte inte hyser några medel i försök att övertala andra att vaccinera sig. Min kropp, mitt val, så enkelt är det. Från och med folkhälsomyndighetens senaste pressträff så är det också bekräftat att risken att bli smittad är lika stor oavsett om man är vaccinerad eller inte, alltså är det enbart för sin egen skull som man vaccinerar sig, ingen annans.

Ska du vaccinera dig? Med tanke på att du har ett nedsatt immunförsvar så känns det som att du snarare borde ta diskussionen med en eller kanske flera läkare, snarare än att söka svar här. Du känner dig själv bäst, och vet rimligen långt mycket bättre än oss vad konsekvenserna skulle bli om du blir smittad som vaccinerad kontra ovaccinerad. Likaså vet du själv hur du reagerade på de första tre sprutorna. Nej, det är inte roligt att behöva vaccineras kanske en gång i kvartalet, men vad innebär alternativet i ditt fall?

Tycker du ska vara försiktig med att skriva dina analyser här och istället dela med dig av FHMs rekommendationer.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Sista stycker håller jag helt med om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Nä jag menar att sprutan inte hjälper mot Omikron och undrar då hur man kan rekommendera den för just Omikron samt att Omikron är rätt harmlöst i sig.

Europa är till ~70% fullvaccinerade och ändå så sprids den här förkylningen som en löpeld.

Är man inte bra lättlurad om man tar en spruta som inte hjälper för nåt som inte är speciellt farligt?

Det hjälper, kanske inte mot att bli smittad men för hur allvarlig smittan är. Titta på fjärde diagrammet här, det som heter "Andel vaccinerade mot covid-19 på landets intensivvårdsavdelningar.", för att se hur stor andel av de som behöver vård som är vaccinerade. Ovaccinerade utgör en stor andel av patienterna, trots att vaccinerade är många fler än ovaccinerade.

Edit: Artikeln var låst tyvärr. Ska fixa ett screenshot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suzieq:

Från och med folkhälsomyndighetens senaste pressträff så är det också bekräftat att risken att bli smittad är lika stor oavsett om man är vaccinerad eller inte, alltså är det enbart för sin egen skull som man vaccinerar sig, ingen annans.

Edit: Vid 7:37 i din egen källa säger de uttryckligen att vaccinet hjälper dig att inte smitta andra.
Det följer inte rent logiskt dock. Att man blir smittad och att man lätt smittar andra är inte samma sak, även om det finns korrelation mellan dem. Har man lägre virusbelastning när man är vaccinerad så kan man ändå smitta andra mindre trots att man blivit smittad själv.

Grafen vid 5:19 säger ju också en del om varför jag skulle önska att de ovaccinerade tog och ändrade på saken. Det blir dyrt för samhället att ha så många COVID-patienter på IVA, och det är även till nackdel för andra som behöver vård av fullkomligt orelaterade skäl.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Idag fått kallelse för att få min fjärde dos. Tog min tredje i augusti. Är en påg i 27-års åldern med nedsatt immunförsvar.

Börjar dock tvivla lite. Tredje dosen var en självklarhet för mig och en befrielse (långt innan den ens blev standard). Men fjärde börjar bli lite mycket enligt mig. Hur tänker ni andra?

Konspirationsteorier och anti-vaxxers undanbedes

Covid kommer bli som en återkommande influensa. En vanlig influensaspruta rekommenderas äldre och de med försvagat immunförsvar att ta.

Jag skulle ta en boosterspruta om jag var du. Dessutom om du har ett nedsatt immunförsvar som gör det svårare för dig att ta hand om vaccinet är det en no-brainer!
Se det som ett hjälp till ditt immunförsvar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Fick min tredje igår. Blev dock smittat för ett par veckor sedan och blev betydligt mycket sämre än av en vanlig förkylning. Inte så dålig att jag behövde söka vård men var låst till sängen i drygt 4 dygn innan jag ens klarade vara uppe någon längre stund. Vill inte veta hur sjuk jag blivit om jag inte fått de två tidigare sprutorna. Är multisjuk dock, diabetes och svår astma bl.a.

Har inte känt någon som helst tveksamhet för sprutorna och efter jag faktiskt blev sjuk så blev jag bara mer övertygad. Kommer ett erbjudande om en fjärde så kommer jag inte tveka då heller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av JonkenPonken:

Vi pratar om en förkylning, inte Ebola.

Dessutom så hjälper inte vaccinet.

Vaccinet ger ett mycket bra skydd mot att bli så pass allvarligt sjuk att man hamnar på sjukhus eller till och med intensivvårdsavdelning. Ännu mer så om man som trådskaparen har nedsatt immunförsvar. Det är ett odiskutabelt faktum. Det är som minimum 11 gånger så stor risk för en ovaccinerad att hamna på IVA som det är för en vaccinerad.

Det är -och bör- vara frivilligt att vaccinera sig. Men att vaccinet inte hjälper är en total lögn. Att det är en att jämföra med en förkylning är också helt fel. Speciellt så för de som TS som har försvagat immunförsvar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Från och med folkhälsomyndighetens senaste pressträff så är det också bekräftat att risken att bli smittad är lika stor oavsett om man är vaccinerad eller inte, alltså är det enbart för sin egen skull som man vaccinerar sig, ingen annans.

Har någon någonsin sagt att man får någon form immunitet av att ta sprutan? Sneglade på sprutan som innehöll min tredje dos jag tog idag och det stod minsann inte "Consumable, one time use. Grants 100% resistance to Covidz" på den

Jag har iaf alltid tolkat det som att vaccinet gör att man slipper bli allvarligt sjuk om man skulle råka bli smittad vilket i sin tur ger den sängplatsen på sjukhuset åt någon bättre behövande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tycker du ska vara försiktig med att skriva dina analyser här och istället dela med dig av FHMs rekommendationer.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Sista stycker håller jag helt med om.

Förlåt, men vad exakt anser du vara min egna analys? Syftar du på Folkhälsomyndighetens egna uttalande i videon jag länkade?

Skrivet av Folkhälsomyndigheten Sverige, Pressträff om covid-19, 20 januari 2022:

Tittar vi då på skillnaden mellan vaccinerade och ovaccinerade så finns det ingen skillnad längre, utan det är väldigt, väldigt lika kurvor. Det är ungefär lika hög risk som vaccinerad som ovaccinerad att smittas med Covid-19. Men det vi också vet, som jag kommer att visa i de följande bilderna, är att vaccinen fortsatt skyddar väldigt väl mot både allvarlig sjukdom och också död i Covid-19.

Permalänk
Medlem

Man får göra en egen individuell bedömning om man anser sig behöva vaccindoser eller inte. Det är olika förutsättningar för olika människor. Det är ungefär som influensavaccinerna, vissa människor har mer behov, andra mindre.

Själv har jag inte tagit dos ett än och kommer inte göra det heller.
Hur du ska göra är helt och hållet upp till dig, ingen annan.
Tycker inte att jag har någon rätt att säga hur du ska göra.
Precis lika lite som någon annan har rätt att bestämma hur jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Vad är det som får dig att tveka för just 4:e dosen? Det verkar ju inte ligga något allmänt vaccinmotstånd bakom eftersom du redan tagit tre doser.

Man kan kanske på goda grunder debattera nyttan med att vaccinera fullt friska yngre personer men om du tillhör en riskgrupp med nedsatt immunförsvar är det väl du om någon som skall ta vaccinet. Effekten av vaccinet avtar ju efter tid och därför man behöver en boosterdos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man får göra en egen individuell bedömning om man anser sig behöva vaccindoser eller inte. Det är olika förutsättningar för olika människor. Det är ungefär som influensavaccinerna, vissa människor har mer behov, andra mindre.

Själv har jag inte tagit dos ett än och kommer inte göra det heller.
Hur du ska göra är helt och hållet upp till dig, ingen annan.
Tycker inte att jag har någon rätt att säga hur du ska göra.
Precis lika lite som någon annan har rätt att bestämma hur jag ska göra.

Fast detta är en pandemi. "Alla" ska ta vaccin för att förhindra spridning. Personligen tycker jag det är egoistiskt att säga att "jag behöver inte ta, jag är ung och frisk" Det handlar inte om det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Alla nya varianter verkar ju komma från ställen som inte har så hög vaccinationsgrad. Det är en av avledningarna till att vaccination är viktig. Nästa variant kanske blir ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har någon någonsin sagt att man får någon form immunitet av att ta sprutan? Sneglade på sprutan som innehöll min tredje dos jag tog idag och det stod minsann inte "Consumable, one time use. Grants 100% resistance to Covidz" på den

Jag har iaf alltid tolkat det som att vaccinet gör att man slipper bli allvarligt sjuk om man skulle råka bli smittad vilket i sin tur ger den sängplatsen på sjukhuset åt någon bättre behövande.

Det har aldrig påståtts att man blir immun, men de första siffrorna som presenterades hävdade en effektivitet över 90%, vilket delvis också låg till grund för Folkhälsomyndighetens tidiga uttalande att bara cirka 60% behövde vaccineras. Detta är vad jag vill minnas, behöver jag Googla fram källor?

Men du missar min poäng, jag lyfter fram detta för att påvisa att solidaritetsargumentet fallerat.

Permalänk
Medlem

Suck.
Livsfarligt med denna typen av trådar.

Experter och andra sakkunniga är rätt tydliga med att den största fördelen med att vaccinera sig (oklart då bortom tredje dosen) för att skydda mot svårare symptom och eventuella komplikationer (Ärrbildning på lungor och annat trist post-covid relaterat).
Finns väl viss forskning som pekar på att man smittar mindre med sprutor i systemet, men det låter jag vara osagt då det spelar ingen roll nu ändå.

Internet och självutnämnda experter utan större insikt än sin egen näsa menar dock att "eftersom jag inte blev sjuk" så behövs det inte. Det får man självklart tro och jag har inget emot det, så länge man inte försöker påverka andra genom att inte lyssna på experter eller annan dokumenterat sakkunnig personal.
Lite som religion, du får tro precis vad du vill men om du säger åt mig att jag inte får göra något på grund av din tro eller fantasi, så är det du som är problemet.

Gör en egen bedömning och försök att göra det utan att lyssna på andra, det varierar enormt mellan historier och de som haft det värst lever inte idag för att berätta om det.
Det är helt och hållet upp till varje person att besluta om de vill ta vaccin eller inte, tvång är ett direkt felaktigt sätt att hantera en pandemi på (även om demonstrationer mot "restriktioner" är precis lika korkat)

Jag har tagit två hittills och kommer att ta en tredje, men jag resonerar lite som med alla andra typer av vaccin - jag tar inte vaccinet för min skull, utan för de som inte kan ta det men vill.
Jag tar det för att om det finns ens en procentchans att jag kan minska risken för de personer som inte kan av medicinska skäl ta vaccinet, så drar jag mitt strå till stacken. Sedan om jag själv slipper långvariga komplikationer så är det bara en bonus (har inte blivit sjuk än, men har å andra sidan inte testat mig heller)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Suck.
Livsfarligt med denna typen av trådar.

Experter och andra sakkunniga är rätt tydliga med att den största fördelen med att vaccinera sig (oklart då bortom tredje dosen) för att skydda mot svårare symptom och eventuella komplikationer (Ärrbildning på lungor och annat trist post-covid relaterat).
Finns väl viss forskning som pekar på att man smittar mindre med sprutor i systemet, men det låter jag vara osagt då det spelar ingen roll nu ändå.

Internet och självutnämnda experter utan större insikt än sin egen näsa menar dock att "eftersom jag inte blev sjuk" så behövs det inte. Det får man självklart tro och jag har inget emot det, så länge man inte försöker påverka andra genom att inte lyssna på experter eller annan dokumenterat sakkunnig personal.
Lite som religion, du får tro precis vad du vill men om du säger åt mig att jag inte får göra något på grund av din tro eller fantasi, så är det du som är problemet.

Gör en egen bedömning och försök att göra det utan att lyssna på andra, det varierar enormt mellan historier och de som haft det värst lever inte idag för att berätta om det.
Det är helt och hållet upp till varje person att besluta om de vill ta vaccin eller inte, tvång är ett direkt felaktigt sätt att hantera en pandemi på (även om demonstrationer mot "restriktioner" är precis lika korkat)

Jag har tagit två hittills och kommer att ta en tredje, men jag resonerar lite som med alla andra typer av vaccin - jag tar inte vaccinet för min skull, utan för de som inte kan ta det men vill.
Jag tar det för att om det finns ens en procentchans att jag kan minska risken för de personer som inte kan av medicinska skäl ta vaccinet, så drar jag mitt strå till stacken. Sedan om jag själv slipper långvariga komplikationer så är det bara en bonus (har inte blivit sjuk än, men har å andra sidan inte testat mig heller)

Precis, jag skrev liknande, fast mer kortfattat

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Det har aldrig påståtts att man blir immun, men de första siffrorna som presenterades hävdade en effektivitet över 90%, vilket delvis också låg till grund för Folkhälsomyndighetens tidiga uttalande att bara cirka 60% behövde vaccineras. Detta är vad jag vill minnas, behöver jag Googla fram källor?

Men du missar min poäng, jag lyfter fram detta för att påvisa att solidaritetsargumentet fallerat.

Och de siffrorna stämmer säkert också mot den version av covid som spreds då. Nu är det helt andra versioner och nu stämmer inte de siffrorna som angavs då. Det är väl ändå inte så svårt att förstå?

Permalänk
Medlem

Jag ser vaccinet lite som ett bilbälte eller skottsäker väst.

Gör bilbältet så sannolikheten att jag krockar mindre? Nej men jag kanske överlever krocken när den väl inträffar.

Har militär och polis skyddsväst för att kulorna magiskt missar när man har en? Nej men det minskar risken att dö av skottskadan.

Vaccinet skyddar dig inte från att bli smittad av covid19, det skyddar dig mot att bli allvarligt sjuk och behöva intensivvård.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Och de siffrorna stämmer säkert också mot den version av covid som spreds då. Nu är det helt andra versioner och nu stämmer inte de siffrorna som angavs då. Det är väl ändå inte så svårt att förstå?

Vad menar du att jag inte förstår? Jag tror att du missuppfattar mig.

Permalänk
Medlem

Trött på argumenten om huruvida man klarar sig från IVA om man går utan spruta. Frugan arbetar med personer som har post-covid och behöver hjälp. De är MÅNGA, och de faller bort när man bara pratar om IVA och dödsfall. Den skiten vill du inte ha. Glöm inte bort det!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Skulle ta fjärde utan tvekan och kommer ta fjärde utan att tveka och likaså femte, sjätte och sjunde osvosv.........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dottern vart sjuk för ca 1 vecka sedan måndags förra veckan gjorde test på vårdcentralen dom trodde inte det var covid-19 men testen visade att det var det. så då fick man vara hemma den vecka.
I söndags fick jag symptonen och inser att jag blivit smittad.
Söndag och måndag bestående av hög feber(40-42grader) och ont i kroppen.
Tisdagen och onsdagen har bara varit lätt feber.
Så är väl snart frisk men det roliga är att dom som vet bäst är att efter 5 dagar från testet så kan man räkna sig som frisk om man varit feber fri 2 dagar och inte 7 dagar som innan. Jag blev smittad efter 6 dagar.

Så vet in om dom som vet bäst vet så mycket egentligen dom hoppas dom vet.

Fast att du utvecklade symptom efter 6 dagar betyder ju inte att du blev smittad efter 6 dagar...
Covid har en inkubationstid som anges anges till 2-14 dagar, och som 5 dagar i snitt, så det är snarare mer sannolikt att du blev smittad i samband med att din dotter insjuknade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vi pratar om en förkylning, inte Ebola.

Dessutom så hjälper inte vaccinet.

Hur många har då dött i Brasilien av Ebola förra året?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"