Fått kallelse för fjärden dosen

Permalänk
Medlem

Fått kallelse för fjärden dosen

Idag fått kallelse för att få min fjärde dos. Tog min tredje i augusti. Är en påg i 27-års åldern med nedsatt immunförsvar.

Börjar dock tvivla lite. Tredje dosen var en självklarhet för mig och en befrielse (långt innan den ens blev standard). Men fjärde börjar bli lite mycket enligt mig. Hur tänker ni andra?

Konspirationsteorier och anti-vaxxers undanbedes

Edit: Dos 1/6, dos 2 29/6 och dos 3 29/8e ungefär.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Såvidare jag ej fått reaktion utav vaccinet så kommer jag fortsätta ta det.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför tveka om du är i riskgrupp? Det finns väl inget som tyder på att det skulle vara "farligare" på nått sätt med en 4de dos än doserna innan och skulle du haft nån allergi borde det redan ha märkts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

edit: nvm

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Sverige har väl kontrakt på X antal miljoner doser som de inte vill kasta/skänka bort så det är väl bara att alla tar sina doser tills de är slut så vi kan gå vidare snabbare.

För det är väl vad det handlar om i dagsläget.
Var väl typ 250.000 smittade men knappt några på IVA. Säger en del om farligheten just nu.

Hade det inte testats något hade knappt någon ens vetat om att det är en pandemi längre. Vaccinerna har gett effekt och vi kan öppna upp hela landet.
Börjar bli tröttsamt med restriktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Idag fått kallelse för att få min fjärde dos. Tog min tredje i augusti. Är en påg i 27-års åldern med nedsatt immunförsvar.

Börjar dock tvivla lite. Tredje dosen var en självklarhet för mig och en befrielse (långt innan den ens blev standard). Men fjärde börjar bli lite mycket enligt mig. Hur tänker ni andra?

Konspirationsteorier och anti-vaxxers undanbedes

Ta det och må bra
De finns ju för ditt bästa.. rekommenderar särskilt då omikron varianten är väldigt smittsam.

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte tagit dos 3 ännu. 26 år.
Dock använder jag mask och vett. Omikron är något jag skulle kunna tänka mig själv få utan att det är för illa. Däremot nån annan mutation vill jag ej ha.
Gått 6 månader sedan dos 2 så är snart dags dock, vi får se hur läget är och vad som rekommenderas.

Men mitt val är ju tungt beroende på att jag INTE är i riskzon.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Många människor tar ju vaccin mot influensa år efter år efter år... Så det är väl inget konstigt om samma fortsätter med coronan. Givetvis kan vi inte hålla på och vaccinera hela befolkningen i all framtid, men just riskgrupper kommer säkert få den möjligheten.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att inte ta den som jag ser det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Många människor tar ju vaccin mot influensa år efter år efter år... Så det är väl inget konstigt om samma fortsätter med coronan. Givetvis kan vi inte hålla på och vaccinera hela befolkningen i all framtid, men just riskgrupper kommer säkert få den möjligheten.

Frågar du läkemedelsföretagen så är det nog precis vad de önskar. En årlig boost. Money!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Frågar du läkemedelsföretagen så är det nog precis vad de önskar. En årlig boost. Money!

Influensavaccin är en bra affär för staten. Mycket billigare än sjukhusvistelse.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Frågar du läkemedelsföretagen så är det nog precis vad de önskar. En årlig boost. Money!

Frågar du matindustrin så är de nog väldigt glada över att du väljer att köpa mat istället för att odla själv eller svälta. Foliehatten på!

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Ta det och må bra
De finns ju för ditt bästa.. rekommenderar särskilt då omikron varianten är väldigt smittsam.

Förlåt en okunnig en men hur menar du nu?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-up...

Permalänk

Det finns en logik i att lita på de som är mest kunniga och fatta beslut efter detta. Om man gör detta hela tiden så borde det statistisk sett gå ganska bra, speciellt jämfört emot att göra raka motsatsen och leta upp stans ...

Ett problem är att de mest kunniga inte är lika med politiker som älskar populism, likaså företag som har ett vinstintresse av något. Jag ser det lite som folk sa att alla kunniga hade fel med självkörande bilar, de sa att de nu idag i princip skulle självkörande bilar ha tagit över all nybilsförsäljning. Problemet är att de kunniga som sa att självkörande bilar kommer snart ofta var de som ville ha sålt nya bilar som Elon Musk.

Nå när det gäller Vaccin så ska jag snart ta tredje dosen, fjärde lång tid framöver. Om mina läkare hade rekommenderat mig att ta den fjärde så hade jag nog gjort det. Även om jag precis som TS hade varit misstänksam att läkemedelsföretagen vill att vi ska ta fler doser, läkare i sin tur litar på dem. Och det blir precis samma som förespående av självkörande bilar.

Fast när det gäller slöseri av skattemedel på vaccin så tycker jag folk ska strunta i denna faktor och enbart tänka, vad gynnar troligen ens och ens bekantas hälsa mest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Frågar du matindustrin så är de nog väldigt glada över att du väljer att köpa mat istället för att odla själv eller svälta. Foliehatten på!

Hur är det relevant att jämföra något så livsnödvändigt som mat med ett vaccin mot en sjukdom som i princip alla under 40-50 klarar av utan vaccin öht. Tror du mig inte är det bara kolla dödligheten för exempelvis Sverige under 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 och titta om du ser något som ens sticker ut.

Riskgrupper såsom TS själv, de äldre över 50 år och multisjuka borde vaccinerats. Resten hade nog överlevt detta fint utan vaccin. Man skulle varit snabbare att vaccinera dessa grupper och skyddat äldreboenden bättre från start.

Permalänk
Medlem

De öppnade upp för den 3:e rätt nyligen för mig är nyss fyllda 40, jag kommer fortsätta ta vaccinet tills de anser att det inte behövs längre.
Har folk i familjen som fortfarande räknas som riskgrupp, även om vi dragit ner på umgänget även denna våg.

Även om Omikron verkar ta lindrigare än de andra varianterna så tänker jag nog att det är bäst att ta det.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Troligtvis menar han: Risken att bli smittad av Omicron är avsevärt högre än tidigare varianter då den är betydligt mer smittsam. Samtidigt är risken att dö eller hamna på IVA markant lägre för någon som är vaccinerad. Runt 11 gånger var de senaste siffrorna jag hörde för genomsnittspersonen, den faktorn är i sin tur ännu större för individer med nedsatt immunförsvar. Det är därför väldigt fördelaktigt att vara vaccinerad - ännu mer så om man som TS har ett nedsatt immunförsvar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tog tredje dosen i lördags. Mycket lätta biverkningar söndag (dvs, typ ont i armen = harmlöst). Vaknade på tisdag och kände mig uggen. Gjorde snabbtest på morgonen och kvällen, inget. Var ändå hemma från arbetet. Vilket var bra, för idag gjorde jag ett snabbtest till som visade solklart Covid-19.

Jag kan anses dubbelvaccinerad, tredje sprutan har ju inte "tagit" än antar jag.

Blev inte sjuk innan/under jul när min fru och barn var sjuka i Covid-19 (sannolikt Delta då smittan funnits på skolan sedan början av december). Min fru blev sjuk igen för 12 dagar sedan, positivt snabbtest och PCR-test, jag iakttog då en veckas karantän med barnen, ingen annan blev sjuk. Var hemma med minstingen för säkerhets skull, då bemanningen på dagis var obefintlig. Jobbade i måndags (utan symptom givetvis) och hoppas att jag inte smittade någon. Men de flesta där har redan haft Covid-19 senaste veckorna.

Min dubbelvaccinering tycks ha räddat mig från Delta, och Omikron (vilket jag sannolikt har nu) är än så länge rätt milt. För mig. Min dubbelvaccinerade fru fick bara en mindre släng Delta innan jul, men fick mycket mer feber och hosta nu med Omikron i januari. Trots att hon ca 4 veckor innan hade Delta.

Vår erfarenhet är att vaccination känns bra, då det skyddar mot allvarlig sjukdom ganska bra. Däremot skyddar det inte lika bra mot Omikron som mot Delta, åtminstone inte om man bara är dubbelvaccinerad.

Jag kommer att ta en fjärde spruta om jag erbjuds, men just nu känns det inte som någon brådska med den saken...

Med tanke på den spridning vi har nu så kommer alla att få Corona om de inte är immuna på ena eller andra sättet. Gener, vaccin, sjukdom. Att gömma sig undan sjukdomen är nog svårt då det tycks smitta som pesten just nu. Eller mässlingen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Färre vaccinerade blev smittade fram tills nyligen därav vill man ge en tredje dos för att få upp skyddet igen?
Eller vad menar du?

Grafen kollar endast på smittade, ej hur många som ligger på sjukhus.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Troligtvis menar han: Risken att bli smittad av Omicron är avsevärt högre än tidigare varianter då den är betydligt mer smittsam. Samtidigt är risken att dö eller hamna på IVA markant lägre för någon som är vaccinerad. Runt 11 gånger var de senaste siffrorna jag hörde för genomsnittspersonen, den faktorn är i sin tur ännu större för individer med nedsatt immunförsvar. Det är därför väldigt fördelaktigt att vara vaccinerad - ännu mer så om man som TS har ett nedsatt immunförsvar.

Man räknas väl i deras statistik som ovaccinerad om du:

Har 1 dos vaccin
Har 2 doser men inte gått 14 dagar sedan dos 2
Har 3 dosor men inte gått 14 dagar sedan dos 3

Står väl i det finstilta som knappt syns.
Eller har jag fel? Rätta mig gärna isf.
Så ovaccinerad verkar ju betyda en hel del.

Permalänk
Medlem

Ta den om du är i riskgrupp och känner att din kropp ev inte löser det.

Själv 36år ovaccinerad och haft delta utan att det var mer än feber 1 dag och lite stela leder i några dagar så jag skulle aldrig någonsin vaccinera mig för covid.

Innan någon kommer och hetsar så ja jag är vaccinerad mot allt vanligt inkl tbe och mina barn är med det. Har struntat i covid vaccin för jag har ansett att jag behöver det inte och med facit i hand så behövde jag det inte.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Självklart att ta den tycker jag. Min farsas tjej blev smittad i helgen, hon hade bara tagit två doser av någon anledning (eller anledningen är att hon är en envis käring som vägrar allt nytt ) och hon blev rätt dålig. Inte sjukhusvistelse eller något sånt men som en riktigt rejäl influensa typ. Min farsa hade tagit tredje dosen och blev förstås smittad också, men mycket mildare trots att han är både äldre och mycket tjockare än henne, dessutom fick han veta att han hade KOL för några år sedan som dock han inte verkar ha längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Sverige har väl kontrakt på X antal miljoner doser som de inte vill kasta/skänka bort så det är väl bara att alla tar sina doser tills de är slut så vi kan gå vidare snabbare.

För det är väl vad det handlar om i dagsläget.
Var väl typ 250.000 smittade men knappt några på IVA. Säger en del om farligheten just nu.

Hade det inte testats något hade knappt någon ens vetat om att det är en pandemi längre. Vaccinerna har gett effekt och vi kan öppna upp hela landet.
Börjar bli tröttsamt med restriktioner.

Mja. Min fru (dubbelvaccinerad, hade inte hunnit ta tredje) fick som sagt Corona i december. En liten bris, lätt feber, lite ont i halsen, inget att bry sig om. En knapp månad senare fick hon Covid-19 igen, och då sannolikt den "mildare" Omikron. Det resulterade ändå i 39-graders feber, stor tröttnet, ihållande hosta med svårigheter att sova, ont i kroppen, etc. Hon skulle beskriva det som en rejäl influensa, sedan hon blev vuxen har hon bara haft något liknande 2 gånger, då sannolikt influensa.

Enligt sjukvården klassas ovanstående som knappt värt att registrera. Vaccin skyddar mot svår sjukdom sägs det, och min fru hade relativt milda besvär. Men ändå nästan 2 veckor borta från arbetet. Ung och frisk i övrigt, ingen övervikt, sjukdomar, etc.

Så jag tror att utan test och vaccin (tredje dos) hade Omikron tveklöst märkts ganska mycket.

Tillägg: Jag har Covid-19 nu, min feber ligger på 37.3... och blir det inte värre så är jag glad. Kände mig rätt trött igår visserligen, orkade bara med ett avsnitt av The Witcher och kände inte för att äta chips eller pizza (<= starka indikationer på mancold).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Jag fick den hemska omikronen i fredags som ovaccinerad, jag fick lite feber och huvudvärk och i måndags var jag återställd, nu är jag hemma trots symtomfri. Jag tar det över vaccinet alla dagar i veckan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Ta den om du är i riskgrupp och känner att din kropp ev inte löser det.

Själv 36år ovaccinerad och haft delta utan att det var mer än feber 1 dag och lite stela leder i några dagar så jag skulle aldrig någonsin vaccinera mig för covid.

Innan någon kommer och hetsar så ja jag är vaccinerad mot allt vanligt inkl tbe och mina barn är med det. Har skitit i covid vaccin för jag har ansett att jag behöver det inte och med facit i hand så behövde jag det inte.

Tyvärr så är man inte immun bara för att man har genomgått sjukdomen. Och genomgången sjukdom parat med vaccin ger ju den bästa motståndskraften mot ny infektion. Som det ser ut just nu kanske det inte är någon större risk för dig men om nästa variant inte är så mild som omicron så hade det nog varit bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Hur är det relevant att jämföra något så livsnödvändigt som mat med ett vaccin mot en sjukdom som i princip alla under 40-50 klarar av utan vaccin öht. Tror du mig inte är det bara kolla dödligheten för exempelvis Sverige under 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 och titta om du ser något som ens sticker ut.

Riskgrupper såsom TS själv, de äldre över 50 år och multisjuka borde vaccinerats. Resten hade nog överlevt detta fint utan vaccin. Man skulle varit snabbare att vaccinera dessa grupper och skyddat äldreboenden bättre från start.

I princip alla, utom dom som dog och dom som fick långvariga allvarliga men.
Men förutom dom så
Newsflash, det är mer än bara dödligheten som är ett problem för många, återkom när du har siffror på allt, inte bara cherrypickat "dödlighet".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

I princip alla, utom dom som dog och dom som fick långvariga allvarliga men.
Men förutom dom så
Newsflash, det är mer än bara dödligheten som är ett problem för många, återkom när du har siffror på allt, inte bara cherrypickat "dödlighet".

Ja, ska man vinkla statistiken så kan du ju (när du ändå håller på) vinkla det till att 0 personer dog av vaccinet, 0 personer fick vad som inom läkarbranschen anses som allvarliga biverkningar av vaccinet.

Antingen tar man vaccinet eller inte, punkt slut.
Men statistiken säger ganska talande vilka som drabbas värst av Covid-19 och dess mutationer och det är inte unga friska människor. Verkligen inte barn och eftersom smittan sprids som en löpeld trots att vi är otroligt många vaccinerade håller inte argumentet att man ska vaccinera sig för att skydda andra från smitta. Man smittar andra oavsett om man har 0, 1, 2 doser enligt statistiken. Tack och hej.

Permalänk
Medlem

Fick 3:e dosen i måndags. Är 52 så är väl inte i högriskgrupp men har gått igenom en coronainfektion i maj 2020. Kan bara konstatera att det är väldigt mycket enklare/behagligare att ta en spruta än att vara sjuk. Kommer fortsätta ta så länge det behövs.

Sedan hade det varit trevligt om vaccinet gjorde dig 100% immun eftersom jag har en mor i högriskgrupp men det verkar vara långt borta.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Ja, ska man vinkla statistiken så kan du ju (när du ändå håller på) vinkla det till att 0 personer dog av vaccinet, 0 personer fick vad som inom läkarbranschen anses som allvarliga biverkningar vaccinet.

Antingen tar man vaccinet eller inte, punkt slut.
Men statistiken säger ganska talande vilka som drabbas värst av Covid-19 och det är inte unga friska människor. Tack och hej.

Nu förstår jag inte, blir du butthurt för att jag konstatera att du cherrypickar och sedan vänder du på det hela och påstår att det är jag som gör det?

Ja, statistiken säger det som alla forskare alltid har sagt, att äldre är de som har störts risk för att drabbas hårt, ser ingen som har förnekat det.
Men vad har det att göra med att fullt friska yngre än 50 år ändå har dött av viruset? Eller fått allvarliga konsekvenser under lång tid?

En kollega som var frisk som en nötkärna fick Covid-19 ifjol våras, han låg i 2 veckor.
Efter det har han under ca: 6 månaders tid varit tvungen att sova flera gånger per dag för att orka med.
Han gick från att lida om han inte fick jobba tio timmar per dag till att behöva sova 30-45 minuter efter att ha jobbat i 3 timmar.
Fysiskt helt ok, men hans hjärna var sopslut. Nu snart 1 år senare är han fortfarande inte återställd.

Hur du än vänder och vrider på det så är det fler som har drabbats allvarligt av Viruset än av vaccinet. Något som mig veterligen har varit orsaken till att man godkänt vaccinet, att det gör mindre skada än viruset.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Idag fått kallelse för att få min fjärde dos. Tog min tredje i augusti. Är en påg i 27-års åldern med nedsatt immunförsvar.

Börjar dock tvivla lite. Tredje dosen var en självklarhet för mig och en befrielse (långt innan den ens blev standard). Men fjärde börjar bli lite mycket enligt mig. Hur tänker ni andra?

Konspirationsteorier och anti-vaxxers undanbedes

Jag har själv valt att inte vaccinera mig, och sitter just nu med sjukdomen sedan måndag kväll. Gissningsvis Omicron i och med att den är mild; min feber peakade igår på kanske 39 grader, nu 37. Jag är matt, och har ytterst lite snuva och hosta, annars verkar det vara över. Jag har tryckt i mig extra D3, K2, C, zink och magnesium.

Varför är jag inte vaccinerad? All statistik talar emot att jag ska bli allvarligt sjuk, därtill föraktar jag högaktningsfullt allt och alla som går över lik och inte inte hyser några medel i försök att övertala andra att vaccinera sig. Min kropp, mitt val, så enkelt är det. Från och med folkhälsomyndighetens senaste pressträff så är det också bekräftat att risken att bli smittad är lika stor oavsett om man är vaccinerad eller inte, alltså är det enbart för sin egen skull som man vaccinerar sig, ingen annans.

Ska du vaccinera dig? Med tanke på att du har ett nedsatt immunförsvar så känns det som att du snarare borde ta diskussionen med en eller kanske flera läkare, snarare än att söka svar här. Du känner dig själv bäst, och vet rimligen långt mycket bättre än oss vad konsekvenserna skulle bli om du blir smittad som vaccinerad kontra ovaccinerad. Likaså vet du själv hur du reagerade på de första tre sprutorna. Nej, det är inte roligt att behöva vaccineras kanske en gång i kvartalet, men vad innebär alternativet i ditt fall?