Tystare itx (NZXT H1 till Cooler Master Nr200p)

Permalänk
Medlem

Tystare itx (NZXT H1 till Cooler Master Nr200p)

Hej, börjar tröttna på att mitt H1 chassi låter så mycket och funderar på att byta till NR200p. Är det någon som gjort detta och fått ett tystare chassi vid spel? Jag har undervoltat med Ryzen Master men det blåser på ordentligt ändå.

Det här är vad jag har förutom mitt H1 chassi
Ryzen 5 5600x
Aorus B550 pro ax
32 gb ram
Asus tuf 3060 ti oc
1 m2 1 tb
1 ssd 1tb

Mvh CJ

Visa signatur

Carl-Johan

Permalänk
Medlem

Är det verkligen cpu fläkten som låter ? Har samma chassi och proccesor, visserligen med ventilerad front istället för glas, oc men är ändå relativt tyst. Däremot låter grafikkortets fläktar alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem

Hej, vad har du för temperaturer på CPU, GPU och i chassit, på ett ungefär? Och minst lika intressant, har du jobbat något med fläktkurvorna?

Jag har en 5950x och ett 6900xt i mitt H1. Nog låter det alltid och visst blir det varmt, men inte så mycket att jag känner att det är motiverat att bygga om. Men då har jag skruvat på kurvorna en del (i UEFI) och satt en extra fläkt på utsidan/baksidan av chassit.

Edit: just det, jag har inte heller glaspanel.

Kan kolla RPM och temp vid tillfälle om du vill.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar. Har också skruvat på fläktkurvorna, och datorn är tyst vid normal
användning, men drar jag igång t.ex
Warzone eller andra lite tyngre spel låter det
verkligen högt. Vet inte vad jag ska göra mer.
Bytte nyligen från ett 5700 xt till 3060 ti men det låter fortfarande för mycket tycker jag.

Visa signatur

Carl-Johan

Permalänk
Medlem

Vad har gpu och CPU för temp?
Testa och ta bort glasfronten och se om det gör någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

Ska testa utan glas, funderar som sagt att byta till nr200p eller byta till en intel processor. Vill bara ha det tyst. Och gärna i mindre format.

Visa signatur

Carl-Johan

Permalänk
Medlem

Börja med att kontrollera vad det är som låter. Du kan köra Prime95 för att belasta CPU och Furmark för att belasta GPU, så kan du se vad det är som låter.

Jag har själv ett Gigabyte B550-moderkort och mitt moderkort hade en massa fabriksöverklockningsprofiler aktiverat, vilket fick min 5900X att snabbt gå upp i höga temperaturer. Rekommenderar dig att kontrollera detta om det är CPU-kylningen som väsnas. För GPU kan du testa att undervolta i MSI Afterburner, eventuellt i kombination med en annan fläktkurva.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Byta till en intelprocessor kommer inte nödvändigtvis resultera i en tystare dator. 3060 Ti och 5600X säger bara vilken GPU och CPU som sitter i datorn men inte hur de kyls och det är kylaren som bestämmer ljudnivån.

När jag har haft högljudda grafikkort så har jag montera på andra fläktar på kortet för att få ner ljudnivån, mer specifikt så har jag fäst 120mm chassifläktar med buntband. Det är ingen snygg lösning men ljudnivån blir lägre utan att negativt påverka temperaturen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt 2 noctua-fläktar på baksidan, och det blev lite bättre, men
grafikkortet låter verkligen mycket. Ska testa Afterburner, men är inte alltför hoppfull.
Just nu blir det runt 80 grader i GPU:n. Annars byter jag till nr200p som min son har och den är knäpptyst.

Visa signatur

Carl-Johan