Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@nikwhatsup
Vilka keycaps från Keychronic är det du syftar på?

Dessa

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Jo de fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jo de fungerar

Oj nice!!! Vad tror du om dom? Bra kvalitet/profil etc? Inser ju att jag såklart kan byta detta senare också.

Är riktigt nära köpknappen nu!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Oj nice!!! Vad tror du om dom? Bra kvalitet/profil etc? Inser ju att jag såklart kan byta detta senare också.

Är riktigt nära köpknappen nu!

De är nog likvärdiga med de GPBT du la I kundvagnen så en fråga om utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

De är nog likvärdiga med de GPBT du la I kundvagnen så en fråga om utseende.

Stort tack! La beställningen nu, återkommer med resultat!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Jag har länge använt TKL, men har nyligen skaffat en Varmilo 65%.
Tycker verkligen om att den har fyra extra knappar vid högra sidan, så att jag kan ha "Home/End" där istället för "PageUp/PageDown". Några förslag på vad som skulle passa till "Insert" knappen? Har för tillfället haft "F5" där, men använder inte den lika ofta som jag hade tänkt.

För övrigt funkar denna storlek bäst för mig, TKL känns lite klumpigt och på 60% saknas antingen piltangenter eller home/del/end.
Känns som att jag inte behöver kompromissa något med denna Varmilo, så är jättenöjd. Bra kvalitet, bra stabilizers, bra tangenter och bra profil, inte lika höga som de flesta med OEM-profil.

Permalänk

@okkivas
Antar att du har delete på den fjärde. 🤔
Vet inte riktigt hur stora valmöjligheter man har på en sådan bräda men kanske print screen eller FN så man kan ändra home/end till pageUp/pageDown med en hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@okkivas
Antar att du har delete på den fjärde. 🤔
Vet inte riktigt hur stora valmöjligheter man har på en sådan bräda men kanske print screen eller FN så man kan ändra home/end till pageUp/pageDown med en hand.

Stämmer bra, har del/home/end i dagsläget.
Bra idéer, ska testa med FN, tack!

Permalänk
Medlem

Funderar på att köra Gateron Full Milky Yellows till mitt GMMK Pro och få dom insmorda av smord.store, totalsumman blir typ samma som stock Gateron reds (GMMK) som jag beställt. Kikade lite på ink black v2 också. Känner redan hur jag fastnar i detta träsk… vad tycker ni? Kan ju också köpa lube samt verktyg för att smörja Gateron reds när dom kommer, men totalsumman blir typ samma då som att köpa ink blacks smorda från butiken… 😵‍💫

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk

black ink v2 har väldigt nice ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

black ink v2 har väldigt nice ljud

Nice! Är dom sköna för gaming också, alltså någorlunda ”lätta”? Tänker att jag skippar mina gateron reds och köper 90 st ink blacks och får dom insmorda direkt från smord.store, kostar bara 900kr allt som allt vilket är helt sjukt egentligen med tanke på jobbet det är. Eller funkar som bra stock utan smörjning? Funkar dessa bra med south facing leds på GMMK PRO? Är helt överväldigad av all info jag hittar online.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Nice! Är dom sköna för gaming också, alltså någorlunda ”lätta”? Tänker att jag skippar mina gateron reds och köper 90 st ink blacks och får dom insmorda direkt från smord.store, kostar bara 900kr allt som allt vilket är helt sjukt egentligen med tanke på jobbet det är. Eller funkar som bra stock utan smörjning? Funkar dessa bra med south facing leds på GMMK PRO? Är helt överväldigad av all info jag hittar online.

Jag har inte dessa själva..är också ny i denna hobby.. har kollat massa videos på linjära switchar och black inks och aqua kings hade bäst ljud..Verkar ju vara lite som mx black i styrka..vet inte om du testat dem.. personligen försöker jag vara nära mx red eftersom jag gillar dess styrka..Men man kan ju alltid byta fjädrar

Det där med south eller north facing verkar ha göra med om det skapar problem med key caps.. har man north facing så kan vissa keycaps träffa switch huset innan man bottnar ur så som jag fattat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Jag har länge använt TKL, men har nyligen skaffat en Varmilo 65%.
Tycker verkligen om att den har fyra extra knappar vid högra sidan, så att jag kan ha "Home/End" där istället för "PageUp/PageDown". Några förslag på vad som skulle passa till "Insert" knappen? Har för tillfället haft "F5" där, men använder inte den lika ofta som jag hade tänkt.

Vet inte hur stor frihet du har på ett Varmilo, men jag kör Home/end/pg up/pg dn på de fyra jag har på den här brädan. Delete kör jag alltid som caps+backspace. Känns mycket mer naturligt för mig sedan jag köpte min första MacBook när jag var typ 16 (den första med intelpropp, fina minnen).

Skrivet av nikwhatsup:

Eller funkar som bra stock utan smörjning?

Klart de funkar även utan smörj. På samma sätt som du kan steka fläsket till löksåsen utan att ha smör i stekpannan. Det blir bara mycket sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vet inte hur stor frihet du har på ett Varmilo, men jag kör Home/end/pg up/pg dn på de fyra jag har på den här brädan. Delete kör jag alltid som caps+backspace. Känns mycket mer naturligt för mig sedan jag köpte min första MacBook när jag var typ 16 (den första med intelpropp, fina minnen).
Klart de funkar även utan smörj. På samma sätt som du kan steka fläsket till löksåsen utan att ha smör i stekpannan. Det blir bara mycket sämre

Haha inser att jag lagt över 3K på ett tangentbord och kan/bör lika gärna kan lägga tiden på att åtminstone köra en snabbsmörjning av fjädrar och stems samt sätta på films när jag ändå öppnar dom.

Nu gäller det bara att hitta pensel, switchöppnare och lube i lager. 😂

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Haha inser att jag lagt över 3K på ett tangentbord och kan/bör lika gärna kan lägga tiden på att åtminstone köra en snabbsmörjning av fjädrar och stems samt sätta på films när jag ändå öppnar dom.

Nu gäller det bara att hitta pensel, switchöppnare och lube i lager. 😂

Det är ju de 3 enklaste grejerna åtminstone

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Haha inser att jag lagt över 3K på ett tangentbord och kan/bör lika gärna kan lägga tiden på att åtminstone köra en snabbsmörjning av fjädrar och stems samt sätta på films när jag ändå öppnar dom.

Nu gäller det bara att hitta pensel, switchöppnare och lube i lager. 😂

Maxgaming brukar ha alla de grejerna på lager, ser dock att mycket verkar tomt på hyllorna.

Märkt på det senaste att de faktiskt börjat bry sig mer och mer om custom keeb communityt, ser att de har tagit in 205g0 och 3203 från Krytox så man slipper äntligen plocka hem grejer från utlandet

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Hade "tur" och lyckades vara en av 75 i Europa att gå med i group-buy av "Paragon" tangentbordet (https://geekhack.org/index.php?topic=107743.0) som ska komma in i slutet av året, frågan är vilka brytare som hade varit värdig till denna?. Har mest tänkt taktila brytare och har även ett par Boba U4T som jag gillar skarpt förutom att de är högljudda, har även den tysta varianten Boba U4 men som känns lite tråkiga då de låter (knappt nåt) samma på alla tangentbord. Finns det någon annan högt taktil brytare som ligger nånstans mitt i mellan när det gäller ljud?

Permalänk
Medlem

Hos Rtings.com testar man latensen hos olika tangentbord: https://www.rtings.com/keyboard/tests/latency

Personligen antar jag det inte är värt att fundera särskilt mycket om man har 1ms eller kanske upp till 10ms latens på sitt tangentbord. Men populära tangentbord såsom Ducky One 2 Mini ligger på en latens på nästan 30ms. Känns som att det ändå kan påverka lite grann?

Samtidigt känns det orimligt att Corsair K65 RGB MINI skulle ha en uppmätt latens på 0,1ms när andra tangentbord ligger såpass mycket högre.

Men de redovisar deras metodik längre ner på länken ovan och jag tycker den verkar sund, men svårt att veta då det inte finns någon annan som testar latensen på något vettigt sätt vad jag vet.

Trådar på reddit som tagit upp dessa test har bara blivit avfärdade med att latens hos tangentbord aldrig kan vara något att bry sig om, utan vidare diskussion.

Åsikter på swec angående detta?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Haha inser att jag lagt över 3K på ett tangentbord och kan/bör lika gärna kan lägga tiden på att åtminstone köra en snabbsmörjning av fjädrar och stems samt sätta på films när jag ändå öppnar dom.

Nu gäller det bara att hitta pensel, switchöppnare och lube i lager. 😂

kbnordic har pensel och switchöppnare, dock är Krytox 205g0 slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Hos Rtings.com testar man latensen hos olika tangentbord: https://www.rtings.com/keyboard/tests/latency

Personligen antar jag det inte är värt att fundera särskilt mycket om man har 1ms eller kanske upp till 10ms latens på sitt tangentbord. Men populära tangentbord såsom Ducky One 2 Mini ligger på en latens på nästan 30ms. Känns som att det ändå kan påverka lite grann?

Samtidigt känns det orimligt att Corsair K65 RGB MINI skulle ha en uppmätt latens på 0,1ms när andra tangentbord ligger såpass mycket högre.

Men de redovisar deras metodik längre ner på länken ovan och jag tycker den verkar sund, men svårt att veta då det inte finns någon annan som testar latensen på något vettigt sätt vad jag vet.

Trådar på reddit som tagit upp dessa test har bara blivit avfärdade med att latens hos tangentbord aldrig kan vara något att bry sig om, utan vidare diskussion.

Åsikter på swec angående detta?

Tycker det låter väldigt märkligt att ett trådat och mekaniskt tangentbord skulle ha 30ms responstid. Det är liksom långsammare än många tangentbord med blåtand?

Har inte läst allt i undersökningen, men det skulle inte kunna ha något med val av brytare att göra? Typ att utrustningen börjar lite för tidigt i vissa fall, vilket då gör att det blir en längre fördröjning då brytaren inte aktiverat än? Random tanke bara.. för det känns verkligen helt galet att det skulle vara sån stor skillnad 😅

*edit*
Såg nu att de tydligen kollat när brytaren aktiverar och räknat bort detta.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Hade "tur" och lyckades vara en av 75 i Europa att gå med i group-buy av "Paragon" tangentbordet (https://geekhack.org/index.php?topic=107743.0) som ska komma in i slutet av året, frågan är vilka brytare som hade varit värdig till denna?. Har mest tänkt taktila brytare och har även ett par Boba U4T som jag gillar skarpt förutom att de är högljudda, har även den tysta varianten Boba U4 men som känns lite tråkiga då de låter (knappt nåt) samma på alla tangentbord. Finns det någon annan högt taktil brytare som ligger nånstans mitt i mellan när det gäller ljud?

Jag hade kört på U4T, sjukt trevliga brytare imo och lätt värdiga att användas i det bygget. Någon form av Holy Panda är ju såklart också ett alternativ om man vill chansa med att potentiellt få "pingy" ljudprofil men jag hade kört direkt på U4T.

Ett annat alternativ är ju Holy bobas om man vill ha en skarpare tactile bump men där pratar vi mycket tid på att sitta och handvälja stems som passar perfekt och du lär behöva köpa en bra mängd fler stems än du planerar på att faktiskt göra brytare av då toleranserna är så tighta att vissa stems helt enkelt inte funkar att använda. Gjort ett bygge själv med holy bobas och det var en ren mardröm men slutresultatet var värt det.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

bara en allmän fråga ang mek tangentbord, hur gör ni rent era? tar ni bort alla tangenter och gör rent? och hur isåfall måste köpa toolkit för det antar jag?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av unixware:

kbnordic har pensel och switchöppnare, dock är Krytox 205g0 slut.

Nice! Beställde deras kit med lube station, pensel, pincetter etc! Hittade inte den switch-öppnare jag ville ha dock, Gateron har en som verkar supersmidig!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Jag har länge använt TKL, men har nyligen skaffat en Varmilo 65%.
Tycker verkligen om att den har fyra extra knappar vid högra sidan, så att jag kan ha "Home/End" där istället för "PageUp/PageDown". Några förslag på vad som skulle passa till "Insert" knappen? Har för tillfället haft "F5" där, men använder inte den lika ofta som jag hade tänkt.

För övrigt funkar denna storlek bäst för mig, TKL känns lite klumpigt och på 60% saknas antingen piltangenter eller home/del/end.
Känns som att jag inte behöver kompromissa något med denna Varmilo, så är jättenöjd. Bra kvalitet, bra stabilizers, bra tangenter och bra profil, inte lika höga som de flesta med OEM-profil.

Designade ett eget 65% på varmillos sida för något år sedan. Tealios v2 och som du säger. Helt perfekt storlek. Har dock aldrig ändrat vad knapparna är till för. Men spelar nästan uteslutande så sällan använda knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

bara en allmän fråga ang mek tangentbord, hur gör ni rent era? tar ni bort alla tangenter och gör rent? och hur isåfall måste köpa toolkit för det antar jag?

Jag plockar bort alla keycaps och därefter använder jag tryckluft på burk för att rensa ordentligt. Jag gör oftast detta i samband med att smörja och inte bara ena eller andra. Om tryckluft inte finns kör jag bara dammsugaren

Keycap puller
dammsugare/tryckluft på burk.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Mitt senaste bygge : Blade65 ANSI-layout, Gateron CJ brytare och smorda och klippta cherry mx stabs och GMK Godspeed från drop

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Finns de nå barebone som stödjer bt/2.4 ghz trådlöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Nice! Beställde deras kit med lube station, pensel, pincetter etc! Hittade inte den switch-öppnare jag ville ha dock, Gateron har en som verkar supersmidig!

Har du tillgång till en 3d-printer så går det ju att göra en switchöppnare ganska enkelt med en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Tycker det låter väldigt märkligt att ett trådat och mekaniskt tangentbord skulle ha 30ms responstid. Det är liksom långsammare än många tangentbord med blåtand?

Har inte läst allt i undersökningen, men det skulle inte kunna ha något med val av brytare att göra? Typ att utrustningen börjar lite för tidigt i vissa fall, vilket då gör att det blir en längre fördröjning då brytaren inte aktiverat än? Random tanke bara.. för det känns verkligen helt galet att det skulle vara sån stor skillnad 😅

*edit*
Såg nu att de tydligen kollat när brytaren aktiverar och räknat bort detta.

Håller med att det känns märkligt högt. Men samtidigt har de till och med video på när de utför testet så man kan ju se fördröjningen med egna ögon.

Må hända att det var något annat som var konstigt i deras setup vid just det testet, men samtidigt så är det ett gäng andra tangentbord som landar runt samma latens. Och man får väl anta att de dubbelkollar allting, särskild vid sådana resultat.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Får smyga in försiktigt med ens första hotswap bygge, Pulsar PCMK TKL med KTT Strawberry brytare och Tai-Hao - Traitorkeys Keycaps. Har en egen variant av "Tape mod" på baksidan (ett lager maskeringstejp under klistermärken). Kommer från att tidigare ägt ett Roccat Vulcan Tkl pro (optiska brytare) så ganska stor skillnad, framförallt hur själva tangentbordet känns och låter. Riktigt trevligt första bygge för en novis, och har stängt av rgb för tangenter efter denna bilden togs för det vart mer rent utan (och bytt ö ä givetvis).