Varför måste man returnera urgammalt Telia-modem?

Permalänk
Medlem

Varför måste man returnera urgammalt Telia-modem?

Hejsan!

Farsan har varit ADSL kund hos telia säkert 6 år och betalat nästan 560 kr/månad utan att egentligen har använt detta.

Han är inte tekniskt kunnig för 5 öre.... Så jag har fixat med uppsägning åt han.

Men nu måste han tydligen skicka tillbaka ett gammalt ADSL modem som han fick då och min fråga är varför ? och vad ska dom göra med det , kommer väl kasseras ändå tänker jag ? Bara massa extra jobb att hålla på att skicka tillbaka osv.... Sakerna han fick då är ju som sagt minst 6 år gammalt och borde väl vara betalt ett par ggr om.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje123:

Hejsan!

Farsan har varit ADSL kund hos telia säkert 6 år och betalat nästan 560 kr/månad utan att egentligen har använt detta.

Han är inte tekniskt kunnig för 5 öre.... Så jag har fixat med uppsägning åt han.

Men nu måste han tydligen skicka tillbaka ett gammalt ADSL modem som han fick då och min fråga är varför ? och vad ska dom göra med det , kommer väl kasseras ändå tänker jag ? Bara massa extra jobb att hålla på att skicka tillbaka osv.... Sakerna han fick då är ju som sagt minst 6 år gammalt och borde väl vara betalt ett par ggr om.

Tack!

För han har hyrt utrustningen som då såklart måste skickas tillbaka när tjänsten avslutas. Det är samma för alla som hyr router/modem och inget speciellt med Telia

Du kan såklart kontakta Telia och höra om de verkligen vill ha tillbaka utrustningen, men de kommer troligtvis säga att den ska skickas tillbaka. De kommer såklart skicka en fraktsedel som ska användas - antingen på mail eller via posten. Så det är ju egentligen inget problem mer än att ordna emballage och lämna hos ett ombud

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hyrt ?

Jag har säkert 7 st modem från telia , och har aldrig behövt skicka tillbaka nåt

Förstår va du menar men ändå jobbgt för jag måste fixa skiten ....

Permalänk
Medlem

Dom vill ha den och troligtvis kastas den direkt. Får dom inte in den tar dom betalt för hårdvaran, allt för att tjäna pengar.
Samma sak när jag avslutade hos Telia för flera år sedan

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Jag har hjälpt mina föräldrar flera ggr genom åren med Telia och ibland kräver dom tillbaka modemet / routern, ibland inte.

Det beror helt på vad avtalet stipulerar, om avtalet sa att modemet hyrs när man ingick avtalet så spelar det ingen roll om det var 10+ år sedan, dom ska ha tillbaka det. Dom följer avtalet till punkt och pricka trots att dom troligen går back på logistiken.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje123:

Hyrt ?

Jag har säkert 7 st modem från telia , och har aldrig behövt skicka tillbaka nåt

Förstår va du menar men ändå jobbgt för jag måste fixa skiten ....

Utrustningen som "ingår" vid diverse bredbandstjänster är inte gratis och du hyr/lånar dessa när du beställer tjänsten.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av 1ntel_R15E:

Dom vill ha den och troligtvis kastas den direkt. Får dom inte in den tar dom betalt för hårdvaran, allt för att tjäna pengar.

Jag tror inte Telia tjänar ett öre på hanteringen kring att begära tillbaka utrustning och eventuella avgifter för en del som inte returnerar prylarna.
Det har däremot säkerligen mer att göra med att Telia har ett krav på sig, som ägare till produkten, att se till att dessa återvinns på ett korrekt sätt. Kostnaden mot kund är då ett sätt för Telia att motivera kunden så Telia undviker näsbränna i form av böter eller dålig publicitet.

Detta är för övrigt inte på något sätt unikt för Telia, utan gäller alla bolag som hyr eller lånar ut utrustning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det är lite som att fråga varför du skriver det här inlägget.

Vet du inte vilket de vill ha tillbaka så be om serienumret. Kasta i en papplåda, klistra på fraktetiketten och bli av med det bara. De kommer inte automatiskt skriva av lånad utrustning, då hade det inte varit lånad utrustning.

Permalänk
Skrivet av twit:

Jag tror inte Telia tjänar ett öre på hanteringen kring att begära tillbaka utrustning och eventuella avgifter för en del som inte returnerar prylarna.
Det har däremot säkerligen mer att göra med att Telia har ett krav på sig, som ägare till produkten, att se till att dessa återvinns på ett korrekt sätt. Kostnaden mot kund är då ett sätt för Telia att motivera kunden så Telia undviker näsbränna i form av böter eller dålig publicitet.

Detta är för övrigt inte på något sätt unikt för Telia, utan gäller alla bolag som hyr eller lånar ut utrustning.

de hoppas att personen som hyrt utrustningen inte använt den och slängt eller tappat bort den så de kan ta ut den svindyra kostnaden de tar ut om du inte kan skicka tillbaka den dvs mer eller mindre inköpskostnaden för enheten.

brorsan fick typ en räkning för sin gamla telia tv box för han inte kunde skicka tillbaka den då de va väldigt sena med att påminna om att den skulle tillbaka och fick inte medelande och sändningslapp om det förrän typ flera månader efter att abonnemanget varit avslutat så han hade hunnit kasta den i tron att telia inte ville ha tillbaka den längre...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik förtydligad, caps lock-inlägg raderat*

Kom ihåg att en bra och beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Caps lock-inlägg/rubriker undanbedes, detta då sådana uppfattas som otrevliga och skrikiga.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Utrustningen som "ingår" vid diverse bredbandstjänster är inte gratis och du hyr/lånar dessa när du beställer tjänsten.

Beror på när den beställdes. Tillräckligt länge sen så fick du ADSL modem eller router om du band dig 12 mån.
Hade en mindre trave själv

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rouge of Darkness:

de hoppas att personen som hyrt utrustningen inte använt den och slängt eller tappat bort den så de kan ta ut den svindyra kostnaden de tar ut om du inte kan skicka tillbaka den dvs mer eller mindre inköpskostnaden för enheten.

Om så hade varit fallet hade de antagligen varit betydligt hårdare med att faktiskt utkräva denna avgift, istället för att frekvent stryka den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Om så hade varit fallet hade de antagligen varit betydligt hårdare med att faktiskt utkräva denna avgift, istället för att frekvent stryka den.

Går det så går det, men blir det det minsta gnäll så stryker man avgiften, så att kunden kanske kommer tillbaka i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje123:

Hejsan!

Farsan har varit ADSL kund hos telia säkert 6 år och betalat nästan 560 kr/månad utan att egentligen har använt detta.

Han är inte tekniskt kunnig för 5 öre.... Så jag har fixat med uppsägning åt han.

Men nu måste han tydligen skicka tillbaka ett gammalt ADSL modem som han fick då och min fråga är varför ? och vad ska dom göra med det , kommer väl kasseras ändå tänker jag ? Bara massa extra jobb att hålla på att skicka tillbaka osv.... Sakerna han fick då är ju som sagt minst 6 år gammalt och borde väl vara betalt ett par ggr om.

Tack!

Det verkliga skälet är bokföringstekniskt. Alla dessa utlånade modem är Telias egendom och redovisas till myndigheterna som en tillgång. De är måste därför begära tillbaks allihop för att kunna utrangera dem, rent juridiskt. Jag tippar att de behöver få 80% av prylarna tillbaka för kunna skriva resten som svinn utan att revisorerna klagar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje123:

Hyrt ?

Jag har säkert 7 st modem från telia , och har aldrig behövt skicka tillbaka nåt

Förstår va du menar men ändå jobbgt för jag måste fixa skiten ....

Smällar du får ta då du valt att ta på dig detta.

Permalänk
Medlem

ska ringa telia och kolla hur det fungerar

Permalänk
Medlem

Tele2 var tvärtom när dom fanns förut, innan Tele2's förvärv. Nej nej, den skiten vill vi inte ha tillbaka efter 2 år, släng den! var typ kontentan när jag pratade med dom för massa år sen 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de hoppas att personen som hyrt utrustningen inte använt den och slängt eller tappat bort den så de kan ta ut den svindyra kostnaden de tar ut om du inte kan skicka tillbaka den dvs mer eller mindre inköpskostnaden för enheten.

brorsan fick typ en räkning för sin gamla telia tv box för han inte kunde skicka tillbaka den då de va väldigt sena med att påminna om att den skulle tillbaka och fick inte medelande och sändningslapp om det förrän typ flera månader efter att abonnemanget varit avslutat så han hade hunnit kasta den i tron att telia inte ville ha tillbaka den längre...

Låter lite långsökt. Du vet om att Telia står för fraktkostnaden va? Så mer troligt går de back på rutinen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När jag gjorde min uppsägning sa jag bara att det modemet jag fick av dem gick sönder efter 2-3 år och att jag efter det köpt in mitt egna så då var det inte mer med det. Och nej, jag behövde inte betala något för det.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Det verkliga skälet är bokföringstekniskt. Alla dessa utlånade modem är Telias egendom och redovisas till myndigheterna som en tillgång. De är måste därför begära tillbaks allihop för att kunna utrangera dem, rent juridiskt. Jag tippar att de behöver få 80% av prylarna tillbaka för kunna skriva resten som svinn utan att revisorerna klagar.

Intressant, det är första gången jag har läst en hållbar motivering till varför många företag håller på krångla med gammal utlånad hårdvara.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Jobbade på en annan ISP och den enda anledningen var att om kunden slängt modemet eller det gått sönder kunde vi kräva dem på 995kr eller 1495kr beroende på modell. Något de godkänt genom avtalet men ingen läst igenom. Den summan är typ 3 års vinst beroende på avtal när man jämförde mot inköpspriset.
Riktigt snuskigt och vi på support / när jag var på lagret och ansvarade för detta försökte undvika för trogna / trevliga kunder.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att skicka tillbaka hårdvaran till operatören? Jag menar, man slipper ha gammal skrot hemma utan att veta var man ska göra med den. Förmodligen får man åka ut till tippen och slänga det.
Operatören kommer med största sannolikhet kassera den, men de kanske kan göra det på ett miljövänligt sätt

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Dom vill ha den och troligtvis kastas den direkt. Får dom inte in den tar dom betalt för hårdvaran, allt för att tjäna pengar.
Samma sak när jag avslutade hos Telia för flera år sedan

Så var det för mig med Comhem och Telia när jag flyttade för en del år sedan. De ville ha tillbaks skräpet. Men när jag kontaktade dem för att få fraktsedeln kom de på att det var lika bra jag slängde skiten på skroten. Dvs, det tycks inte vara så att de VILL ha tillbaks de värdelösa sakerna. Vid senaste flytten fick jag en Comhem-router över, den får ligga i förrådet tills vidare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave