Philips 706/806 OLED med HDMI 2.1 och 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pulverboi:

Vad finns de för garantier på inbränning?

Kan man få de på villa försäkring?

Jag fick en ny tv förra gången min lcd tv fick pixelfel och var bara 2 år gammal.

Vill minnas att Elgiganten säljer en extra försäkring som täcker inbränning. Har dock inte koll på detaljerna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Köpte 55" 706:an nu i veckan. Detta är min första TV på 10+ år så vet inte riktigt vad jag ska ha för förväntningar, men jag är i alla fall besviken på bilden. Bilden är väldigt hackig/suddig vid snabba rörelser på skärmen. Ifall nån t.ex. viftar med handen så blir det som ett eftersläp där man ser handen på 5 olika ställen samtidigt. Inte alls lika len och fin rörelse som det är på varken min laptop, telefon eller stationära. Eller ifall kameran gör en snabb vändning så blir det väldigt suddigt och hackigt, som att det är låg bildhastighet.

Har testat ändra lite olika inställningar men lyckas inte bli av med det där eftersläpet.

Nån som har några tips på inställningar man kan stänga av? Eller har jag bara orealistiska förväntningar på en TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonstapelSudd:

Köpte 55" 706:an nu i veckan. Detta är min första TV på 10+ år så vet inte riktigt vad jag ska ha för förväntningar, men jag är i alla fall besviken på bilden. Bilden är väldigt hackig/suddig vid snabba rörelser på skärmen. Ifall nån t.ex. viftar med handen så blir det som ett eftersläp där man ser handen på 5 olika ställen samtidigt. Inte alls lika len och fin rörelse som det är på varken min laptop, telefon eller stationära. Eller ifall kameran gör en snabb vändning så blir det väldigt suddigt och hackigt, som att det är låg bildhastighet.

Har testat ändra lite olika inställningar men lyckas inte bli av med det där eftersläpet.

Nån som har några tips på inställningar man kan stänga av? Eller har jag bara orealistiska förväntningar på en TV?

Kan aldrig tänka mig att det skall vara något sådant eftersläp på en tv o_0
"Lurade" mor min att investera i en Philips 58" PUS9006 4K LED för 7490:- och den har absolut inget sådant, samt att jag blev förbaskat imponerad av bilden. Ja, jag fick hjälpa till att montera och ställa in lite saker

Prova öka/minska motion settings, vet att jag själv måste öka/sätta på det på min Q90T om jag tittar på hockey t ex för att inte pucken enbart skall vara ett "blurr" och spelarna vara lite suddiga när de rör sig snabbt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonstapelSudd:

Köpte 55" 706:an nu i veckan. Detta är min första TV på 10+ år så vet inte riktigt vad jag ska ha för förväntningar, men jag är i alla fall besviken på bilden. Bilden är väldigt hackig/suddig vid snabba rörelser på skärmen. Ifall nån t.ex. viftar med handen så blir det som ett eftersläp där man ser handen på 5 olika ställen samtidigt. Inte alls lika len och fin rörelse som det är på varken min laptop, telefon eller stationära. Eller ifall kameran gör en snabb vändning så blir det väldigt suddigt och hackigt, som att det är låg bildhastighet.

Har testat ändra lite olika inställningar men lyckas inte bli av med det där eftersläpet.

Nån som har några tips på inställningar man kan stänga av? Eller har jag bara orealistiska förväntningar på en TV?

Du kanske har igång fel motion style. Om du är van med såpoperaeffekt (väldigt jämna rörelser) så är det inte konstigt att du upplever bilden hackig. Testa att byta runt mellan rörelse stilar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonstapelSudd:

Köpte 55" 706:an nu i veckan. Detta är min första TV på 10+ år så vet inte riktigt vad jag ska ha för förväntningar, men jag är i alla fall besviken på bilden. Bilden är väldigt hackig/suddig vid snabba rörelser på skärmen. Ifall nån t.ex. viftar med handen så blir det som ett eftersläp där man ser handen på 5 olika ställen samtidigt. Inte alls lika len och fin rörelse som det är på varken min laptop, telefon eller stationära. Eller ifall kameran gör en snabb vändning så blir det väldigt suddigt och hackigt, som att det är låg bildhastighet.

Har testat ändra lite olika inställningar men lyckas inte bli av med det där eftersläpet.

Nån som har några tips på inställningar man kan stänga av? Eller har jag bara orealistiska förväntningar på en TV?

Vad är det för källa? Jag störde mig sjukt på the expanse från prime i början, hade problem med liknande typ av hack som du förklarade. Trodde det var nån inställning på teven men det visade sig vara prime. Det upptäckte jag när jag körde samma scener i telefonen för att testa.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonstapelSudd:

Köpte 55" 706:an nu i veckan. Detta är min första TV på 10+ år så vet inte riktigt vad jag ska ha för förväntningar, men jag är i alla fall besviken på bilden. Bilden är väldigt hackig/suddig vid snabba rörelser på skärmen. Ifall nån t.ex. viftar med handen så blir det som ett eftersläp där man ser handen på 5 olika ställen samtidigt. Inte alls lika len och fin rörelse som det är på varken min laptop, telefon eller stationära. Eller ifall kameran gör en snabb vändning så blir det väldigt suddigt och hackigt, som att det är låg bildhastighet.

Har testat ändra lite olika inställningar men lyckas inte bli av med det där eftersläpet.

Nån som har några tips på inställningar man kan stänga av? Eller har jag bara orealistiska förväntningar på en TV?

De två inställningarna du ska leka med heter "Perfect Clear Motion" och "Perfect Natural Motion" på Philips.
Jag har båda helt av på min äldre Philips OLED, blir åksjuk av att ha dom på.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Den får google tv i början på 2022 enligt Philips

Tack! Det låter ju kanonbra, då ska man bara vela färdigt innan söndag

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Har nyligen införskaffat en Philips 706 som jag känner mig ganska nöjd med bildmässigt. Android tv är jag inte så imponerad av dock, men ambilight är grymt.

Men nu kanske min fundering mer är en Philips relaterad fråga än android tv.

Satte inställningen i ”filmmaker mode” och ändrade lite parametrar, mestadels bestående av att stänga av alla finesser för bildförbättringar. Så när jag tittar i tvns menyer, inbyggda appar är filmmaker mode på.

I hdmi port 1 är en Apple TV inkopplad (ej 4k) och när jag tittar via apple tvn blir bilden ganska annorlunda än filmmaker mode. Hade det varit en 4k atv förstår jag att tvn växlar läge men nu är inte min atv 4k, så varför tror ni att bildinställningarna ändras? Ngn inställning i atvn som kringgår tvns inställning?

Har inte hittat någon meny där man kan ställa in per hdmi port (vilket man kan på LG oled).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Har nyligen införskaffat en Philips 706 som jag känner mig ganska nöjd med bildmässigt. Android tv är jag inte så imponerad av dock, men ambilight är grymt.

Men nu kanske min fundering mer är en Philips relaterad fråga än android tv.

Satte inställningen i ”filmmaker mode” och ändrade lite parametrar, mestadels bestående av att stänga av alla finesser för bildförbättringar. Så när jag tittar i tvns menyer, inbyggda appar är filmmaker mode på.

I hdmi port 1 är en Apple TV inkopplad (ej 4k) och när jag tittar via apple tvn blir bilden ganska annorlunda än filmmaker mode. Hade det varit en 4k atv förstår jag att tvn växlar läge men nu är inte min atv 4k, så varför tror ni att bildinställningarna ändras? Ngn inställning i atvn som kringgår tvns inställning?

Har inte hittat någon meny där man kan ställa in per hdmi port (vilket man kan på LG oled).

När du är inne på Apple Tv källan är det bara att börja ändra bildinställningar då varje app/källa kan ändras separat. Det kan också vara så att du inte har sparat att dina ändringar i filmmaker mode ska gälla alla källor (tryck på blå knapp) vilket gör att du hamnar i default läget igen när du byter app/källa.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

När du är inne på Apple Tv källan är det bara att börja ändra bildinställningar då varje app/källa kan ändras separat. Det kan också vara så att du inte har sparat att dina ändringar i filmmaker mode ska gälla alla källor (tryck på blå knapp) vilket gör att du hamnar i default läget igen när du byter app/källa.

Verkar inte spela ngn roll vad jag gör? Går jag från tv menyn till hdmi 1 (atv) blir det mer ”tryck” i bilden. Har ändrat ikonen för hdmi 1 till ”uhd spelare” (vilket borde stämma för atv)?

När jag tittar via atv och går in på inställningar på tvn så är det i ”filmmaker mode” men då kan jag inte förstå varför bilden ändras när man skiftar mellan tv och atv?

Permalänk
Medlem

Är alla inställningar samma i FMM på ATV som det var på den källan du ändrade på första gången. Om du inte sparade de ändringarna på FMM över alla källor blir det olika resultat. Det som ger min 706 tydligt mer tryck är Lätt Ljusförstärkning o högre färgförbättringar så kolla om de är på.

Trycker man inte på blå knapp efter ändringar i en bildprofil sparas de bara för den appen/källan du var inne i. Därför måste man spara ändringar över alla källor så man slipper ändra manuellt på alla källor.

@7mangan6

Kolla annars om Automatiskt filmläge är på. Den kanske isåfall väljer Hemmabio som bildprofil när den ser att ATV sätts på. Annars har jag inga fler tips

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Är alla inställningar samma i FMM på ATV som det var på den källan du ändrade på första gången. Om du inte sparade de ändringarna på FMM över alla källor blir det olika resultat. Det som ger min 706 tydligt mer tryck är Lätt Ljusförstärkning o högre färgförbättringar så kolla om de är på.

Trycker man inte på blå knapp efter ändringar i en bildprofil sparas de bara för den appen/källan du var inne i. Därför måste man spara ändringar över alla källor så man slipper ändra manuellt på alla källor.

@7mangan6

Kolla annars om Automatiskt filmläge är på. Den kanske isåfall väljer Hemmabio som bildprofil när den ser att ATV sätts på. Annars har jag inga fler tips

Alltså jag får inte upp ngt alternativ om att "spara"? Provade att köra en dolby vision film från tvns inbyggda Disney plus. Det var "såpoperaeffekt" och jag gick in i menyn och stängde av allt som hade med rörelseeffekter att göra. Gick tillbaka till Disney plus men filmen hade fortfarande såpoperaeffekt.

Permalänk
Medlem

Går du ur appen och tillbaka till homepage eller är du kvar i Disney+ och ändrar settings? Iaf, var inne i någon app och gör ändringarna du behöver för att bli nöjd med FMM. Sen knappar du tillbaka till Ai bildstilar och där kollar du så att FMM fortfarande är påslaget. Därefter trycker du på blå knapp och då sparas allt på alla källor. Du vet om det gick igenom om du får en textruta som varnar att ändringarna görs för alla källor.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Går du ur appen och tillbaka till homepage eller är du kvar i Disney+ och ändrar settings? Iaf, var inne i någon app och gör ändringarna du behöver för att bli nöjd med FMM. Sen knappar du tillbaka till Ai bildstilar och där kollar du så att FMM fortfarande är påslaget. Därefter trycker du på blå knapp och då sparas allt på alla källor. Du vet om det gick igenom om du får en textruta som varnar att ändringarna görs för alla källor.

Man måste väl lämna appen för att ändra settings för tvn? Är jag inne på tex Disney plus trycker jag på "Home" på fjärrkontrollen och hamnar då i tv menyn där jag kan välja settings. Men jag gissar att jag "lämnat" Disney då? Eller kan man i Disney appen direkt komma till settings?

Egentligen är det inte ett stort problem eftersom bilden blir väldigt bra i apple tv, där jag bl.a. valt att "matcha innehåll" och det verkar vara ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Man måste väl lämna appen för att ändra settings för tvn? Är jag inne på tex Disney plus trycker jag på "Home" på fjärrkontrollen och hamnar då i tv menyn där jag kan välja settings. Men jag gissar att jag "lämnat" Disney då? Eller kan man i Disney appen direkt komma till settings?

Egentligen är det inte ett stort problem eftersom bilden blir väldigt bra i apple tv, där jag bl.a. valt att "matcha innehåll" och det verkar vara ett bra val.

Har sagt fel, det är grön knapp för att spara settings över alla källor.

Nej tryck inte på home knappen. Tryck på kugghjulet under netflixen knappen. Sen Vanliga Inställningar > Alla Inställningar, sen när du ändrat färdigt med FMM (eller valfri bildstil) så går du till AI Bildstil och trycker Grön knapp för att ”Tillämpa Alla”

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Har sagt fel, det är grön knapp för att spara settings över alla källor.

Nej tryck inte på home knappen. Tryck på kugghjulet under netflixen knappen. Sen Vanliga Inställningar > Alla Inställningar, sen när du ändrat färdigt med FMM (eller valfri bildstil) så går du till AI Bildstil och trycker Grön knapp för att ”Tillämpa Alla”

Ah, då är det därför det blivit fel, har gått till "home". Testar senare under dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

...
Är du ute efter spelfinesserna med 4K/120 och fungerande VRR är LG:s modeller bekräftade och beprövade, vilket Philips inte är.
...

Skrivet av Laxpudding:

...
De två säkraste korten ur detta perspektiv är Samsung och framförallt LG.

Sony och Panasonic har gjort framsteg sedan förra året men ännu lider deras implementation av en del barnsjukdomar. TCL och Philips är något osäkra kort i frågan och initiala rapporter har inte gett en helt glasklar bild av läget ännu.
...

@laxpudding Dessa citat från dig är dels från denna tråden och dels från den stora tv-guiden. Har det sedan dessa skrevs tillkommit mer information angående hur Philips 2021 hanterar VRR? Jag har själv försökt att leta, men hittar ingenting dessvärre.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Discharged:

@laxpudding Dessa citat från dig är dels från denna tråden och dels från den stora tv-guiden. Har det sedan dessa skrevs tillkommit mer information angående hur Philips 2021 hanterar VRR? Jag har själv försökt att leta, men hittar ingenting dessvärre.

Jag hoppas kunna svara på detta (samt 1440p-frågan) inom en snar framtid när jag får chansen att koppla upp en Philips OLED986 mot mitt RTX3080Ti.

Permalänk
Medlem

Försöker få tag i fjörrkontrollen till 806 då den har mikrofon. Att sitta och skriva för hand med fjärrkontrollen som ingår till 706 känns jävligt gammeldags. Fick kontakt med Philips supporten efter jag äntligen hittat rätt och skapat ett konto. Fick länk som inte fungerar och inget artikelnummer som jag efterfrågade. Hoppas på ytterligare info från Philips.

Verkar helt omöjligt att hitta fjärrkontrollen genom att bara googla på tv modellen och fjärrkontroll eller remote. Hur gör de som haft sönder sin fjärr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Försöker få tag i fjörrkontrollen till 806 då den har mikrofon. Att sitta och skriva för hand med fjärrkontrollen som ingår till 706 känns jävligt gammeldags. Fick kontakt med Philips supporten efter jag äntligen hittat rätt och skapat ett konto. Fick länk som inte fungerar och inget artikelnummer som jag efterfrågade. Hoppas på ytterligare info från Philips.

Verkar helt omöjligt att hitta fjärrkontrollen genom att bara googla på tv modellen och fjärrkontroll eller remote. Hur gör de som haft sönder sin fjärr?

Jag köpte ny remote till min 65oled854 här https://www.remote-control-world.eu/

Jag hatade den som följde med min tv, tangentbord på baksidan - köpte istället en remote för 65oled855.

Edit, denna köpte jag https://www.remote-control-world.eu/philips-c-2_7/philips-ykf474-b001-genuine-original-remote-control-p-11107.html

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag köpte ny remote till min 65oled854 här https://www.remote-control-world.eu/

Jag hatade den som följde med min tv, tangentbord på baksidan - köpte istället en remote för 65oled855.

Edit, denna köpte jag https://www.remote-control-world.eu/philips-c-2_7/philips-ykf474-b001-genuine-original-remote-control-p-11107.html

Jag har denna som följer med 65oled706:
https://www.bildtagg.se/bild/9cib6zses3ozwmzqjeqqgujj

Som jag skrev saknar jag mikrofon. Den du länkade ser inte ut att ha det utan är väldigt lik den jag redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Jag har denna som följer med 65oled706:
https://www.bildtagg.se/bild/9cib6zses3ozwmzqjeqqgujj

Som jag skrev saknar jag mikrofon. Den du länkade ser inte ut att ha det utan är väldigt lik den jag redan har.

Jodå, den har mikrofon, använder den i praktiken dagligen. Det är google knappen under rakuten/netflix knapparna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jodå, den har mikrofon, använder den i praktiken dagligen. Det är google knappen under rakuten/netflix knapparna.

Ok då är det väl bara frågan om den går att para med 65OLED706. Sen tycker jag 806 fjärren är snyggare så jag ser vad Philips svarar angående den. Den går att para med 706 har de bekräftat.

Permalänk
Medlem

Supporten borde ju kunna hjälpa dig med att få tag på en 806 kontroll, händer ju säkert ganska många att kontrollen går sönder på nåt vis. Inte bara du som kan ha frågat menar jag

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

https://www.emerx.eu/philips-48oled806-original-remote-contro...

Det här är den som ingår till 806 (den som kom med min 65 tums) vet inte om sajten går å lita på men kunde inte hitta modellen någon annan stans. Sökte då på modellnumret som min remote har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Supporten borde ju kunna hjälpa dig med att få tag på en 806 kontroll, händer ju säkert ganska många att kontrollen går sönder på nåt vis. Inte bara du som kan ha frågat menar jag

Ja man kan ju tycka det och jag har kontaktat Philips supporten som verkar vara helt värdelös tyvärr. Första svaret jag fick var att ja det går att köra fjärr från 806 till 706 och sen länk till var den finns: https://tpvision.sparepartservice.shop/eshopmvc/index?g7=1334...

De har den inte så jag frågade då vad artikelnumret är på fjärren till 806 så att jag kan hitta den lättare och fick som svar att det står innanför batteriluckan, stort tack...
Verkar som de knappt läser vad man skriver. Tråkigt med så usel support.

Skrivet av mmaattee:

https://www.emerx.eu/philips-48oled806-original-remote-contro...

Det här är den som ingår till 806 (den som kom med min 65 tums) vet inte om sajten går å lita på men kunde inte hitta modellen någon annan stans. Sökte då på modellnumret som min remote har

Perfekt, artikelnumret var det jag ville ha. Tack!

Permalänk
Medlem

Slog till på denna nu, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Ja man kan ju tycka det och jag har kontaktat Philips supporten som verkar vara helt värdelös tyvärr. Första svaret jag fick var att ja det går att köra fjärr från 806 till 706 och sen länk till var den finns: https://tpvision.sparepartservice.shop/eshopmvc/index?g7=1334...

De har den inte så jag frågade då vad artikelnumret är på fjärren till 806 så att jag kan hitta den lättare och fick som svar att det står innanför batteriluckan, stort tack...
Verkar som de knappt läser vad man skriver. Tråkigt med så usel support.

Perfekt, artikelnumret var det jag ville ha. Tack!

Happy to help! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Slog till på denna nu, tack för hjälpen!

Meddela gärna om röststyrningen fungerar. Roligt att veta om tv'n i sig klarar det, men att dem inte skickat med en fjärrkontroll till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Meddela gärna om röststyrningen fungerar. Roligt att veta om tv'n i sig klarar det, men att dem inte skickat med en fjärrkontroll till det.

”Med Philips Android-TV kan du välja mellan röstassistenterna! Styr TV:n via Google Home-enheter eller en Android TV Remote-app. Eller be Alexa styra TV:n via Alexa-aktiverade enheter.”

En plan B ifall man saknar röststyrning på 706 fjärren. Lär nog själv testa det då röststyrning är smidigare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT