Bahnhof - Internet är nere ca. 1 gång i månaden

Permalänk
Medlem

Bahnhof - Internet är nere ca. 1 gång i månaden

Vill mest skriva av mig, men om någon har några konkreta råd att ge vore det också bra.

Jag har Bahnhof som internetleverantör, via Uppsalahems Open Universe (fiber), och sedan i höstas är Internet nere ungefär en gång i månaden i allt från några timmar till över ett dygn.

Några exempel:
7:e spet kl 16:25 - 8:e sept kl 02:56
5 okt kl 22:00 - 6 okt kl 06:!4
28 okt kl 02:50 - 08:50
1 dec kl 10:00 - 2 december kl 20:27

Nu är det åter nere sedan kl 03:30 i natt. Fruktansvärt irriterande när man jobbar hemma p.g.a. pandemin.

Det som händer när det är nere är att man fortfarande får rätt IP o.s.v. från dem, men man kan inte nå någonting utanför sin default gateway (på WAN-sidan, inte default gw på mitt LAN). Naturligtvis blir det exakt samma om man kopplar något direkt i uttaget.

Varje gång det händer kör jag igenom deras infantila steg-för-steg felsökare (kan snart MAC-adressen utantill) och får sedan tillslut skapa ett ärende hos dem. Men eftersom Bahnhof har så usel och långsam support hinner Internet oftast komma tillbaks innan de ens tittat på ärendet. Sedan låtsas de bara som ingenting och jag får tillbaks ett "Ditt ärende är löst!" (3-4 dagar efter att Internet kom tillbaks av sig själv).

Kommer troligen byta leverantör sedan, men sitter tyvärr fast en tid till p.g.a. bindningstid. Jag gissar att dessa störningar inte kan anses tillräckligt stora för att kunna kräva att få häva avtalet i förtid?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kommer troligen byta leverantör sedan, men sitter tyvärr fast en tid till p.g.a. bindningstid. Jag gissar att dessa störningar inte kan anses tillräckligt stora för att kunna kräva att få häva avtalet i förtid?

Det beror helt på vad som står i avtalet, har de lovat 99% eller 99.9% upptid?
har de inte lovat något upptid alls?

Sen är det ju bara att räkna hur många procent effektiv upptid du har och jämföra, har du mindre upptid än de lovat, ring deras säljare och informera att de innte uppfyller avtalad standard så kanske det blir lite fart på det.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

@Pepsin, har du frågat grannar eller i området. Borde vara andra som har samma problem eller ?

Om andra inte upplever några problem eller inte märkt något kan det ju vara just något problem mellan Bahnhof och det nät du använder. Om det är det lokala nätet (Uppsalahems nät) borde alla drabbas. Ring och fråga om du inte kan bryta ditt avtal, även om du har bindningstid kvar, kanske dom är snälla och går med på att du får byta om du beskriver vad problemet är. Hjälper inte om alla drabbas av det du beskriver.

Sedan är ju en gång i månaden inte så farligt egentligen men frågan är om det är avbrott, eller planerade avbrott. Ofta görs ju det mesta underhåll på stadsnät, fiber osv nattetid för att undvika att verksamheter etc. störs.

Permalänk

Om du fortfarande får en IP-adress men inte kan nå någon FQDN (t.ex. www.google.se) så låter det som DNS problem hos Bahnhof ... men som du säger så är deras support hopplös tyvärr.

Har du testat att byta till alternativa DNS-servrar , antingen i brandväggen eller på dina klienter (t.ex datorn, mobiler)?

Permalänk
Medlem

Vi har också Bahnhof, men via OpenInfras nät. Det har varit mycket strul under hösten. Men alla fel har varit hos OpenInfra. Så då spelar det ingen roll om man kör Bahnhof, Telia etc. Eftersom det är OpenInfra som står för nätet.

Så innan du byter leverantör, så kolla upp vem som faktiskt har haft problemet. För det kommer inte bli något bättre av ett byte annars.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro