Vad förväntar du dig från ett optimerat spel?

Permalänk
Bildexpert

Vad förväntar du dig från ett optimerat spel?

Jag har funderat väldigt mycket på detta då det aldrig har funnits någon riktig enhetlighet i vad optimerat faktiskt innebär i praktiken.

För vissa verkar det bara handla om att man ska kunna dra upp alla grafikinställningar till ultra och få 200fps i 4k med sitt RTX 2060, men jag tänker att det mer är ett lättdrivet spel som inte nyttjar all prestanda som man får med dyrare grafikkort. Samtidigt är nog de flesta överens att spel som varken kan nyttja prestandan eller åstadkomma bra resultat (GTA 4 som klassiskt exempel) rimligtvis inte är optimerade, åtminstone inte för moderna datorer. Rent spontant torde ju då spel som drar nytta av snabbare grafikkort, fler kärnor m.m. där skillnaden mot långsammare datorer är mer påtaglig, anses vara optimerade. Men de gånger vi faktiskt ser något åt der hållet, som med MFS och CP2077, är det lätt att bli missnöjd av den anledningen istället.

Och då ställer jag frågan rakt ut: Vad innebär optimering i spel för dig? Jag har ärligt talat inget bra svar.

Permalänk
Medlem

Optimerad grafik är nåt alla spel ska ha. Man släpper inte ett spel utan att grafiken är optimerad, och i det ordet lägger jag att man lagt ner mycket tid på att utveckla och testa grafiken så att ytterligare förbättringar i prestanda för ett visst grafikläge är försumbara och oförsvarligt kostsamma.

Utanför betydelsen jag beskrev ovan finns inget "optimerat".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

För mig är det ett spel som skalar mot hårdvaran. Har jag en enklare maskin kan jag dra ned inställningarna i botten och få en någorlunda upplevelse. Inga krav eller förväntningar på att det ska se snyggt ut för det, mer än att det rullar anständigt.

Likväl om jag har en bättre rigg kan den skala upp och använda hårdvaran på ett bra sätt och grafiken efterlevs.

Vissa spel är allmänt tungdrivna, utan att grafiken rättfärdigar. Eller att ändringar i grafiken inte gör någon skillnad för prestandan. Det är väl motsatsen till optimerat för mig.

Shadow of the Tomb Raider, Division 2, BFV skalar otroligt fint mot hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag har funderat väldigt mycket på detta då det aldrig har funnits någon riktig enhetlighet i vad optimerat faktiskt innebär i praktiken.

För vissa verkar det bara handla om att man ska kunna dra upp alla grafikinställningar till ultra och få 200fps i 4k med sitt RTX 2060, men jag tänker att det mer är ett lättdrivet spel som inte nyttjar all prestanda som man får med dyrare grafikkort. Samtidigt är nog de flesta överens att spel som varken kan nyttja prestandan eller åstadkomma bra resultat (GTA 4 som klassiskt exempel) rimligtvis inte är optimerade, åtminstone inte för moderna datorer. Rent spontant torde ju då spel som drar nytta av snabbare grafikkort, fler kärnor m.m. där skillnaden mot långsammare datorer är mer påtaglig, anses vara optimerade. Men de gånger vi faktiskt ser något åt der hållet, som med MFS och CP2077, är det lätt att bli missnöjd av den anledningen istället.

Och då ställer jag frågan rakt ut: Vad innebär optimering i spel för dig? Jag har ärligt talat inget bra svar.

Det lättdrivna spelet du själv är inne på borde ju kunna ge just något i stil med resultatet du beskrev i exemplet på vad du tycker att andra tolkar in i det hela bortsett från detta: "som inte nyttjar all prestanda".
Just att inte nyttja den prestanda som finns att tillgå känns som ett bakvänt argument här, det är väl motsatsen till att vara bra prestandaoptimerat (kan ju dock vara bra för optimering i annat syfte, typ optimering av batteritid på batteridriven enhet eller liknande).

Jag tänker mig spontant att väloptimerat innebär att det ska existera en inställning som iaf ser okej ut (i relation till vad som var normalt vid släpptillfället) och faktiskt flyter på bra på den påstådda rekommenderade hårdvaran (helst även minimihårdvaran), och att det dessutom ska skala hyggligt bra till högre kvalitetsnivåer om man har bättre hårdvara än vad hårdvarukraven säger.

Det behöver inte nödvändigtvis gå att köra på Ultra med hårdvaran som finns att tillgå vid släpptillfället, men det bör gå att iaf gå upp några steg vad gäller inställningarna på den vassaste hårdvaran, och Ultra bör om inte annat bli användbart på senare hårdvara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304