Samsung avtäcker Exynos 2200 med RDNA 2-grafik – kallas Xclipse

Permalänk
Melding Plague

Samsung avtäcker Exynos 2200 med RDNA 2-grafik – kallas Xclipse

Systemkretsen Exynos 2200 tar funktioner som ray tracing till mobiltelefoner och väntas se dagens ljus i Galaxy S22.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Raytracing i mobiltelefoner? Lika meningslöst som 4K på en 8" skärm...

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Raytracing i mobiltelefoner? Lika meningslöst som 4K på en 8" skärm...

Hög imponansfaktor?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hög imponansfaktor?

Haha! Ja, någonting sådant.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Raytracing i mobiltelefoner? Lika meningslöst som 4K på en 8" skärm...

Tänk dig all raytracing i alla pay to win strategispel på mobilen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tänk dig all raytracing i alla pay to win strategispel på mobilen!

Precis! Potentialerna är oändliga!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Inaktiv

Sorry för anti-Apple folket, (jag gillar allt personligen) men Ray-Tracing stöd finns redan på Apples senare mobilkretsar.

Testade igår av slump på M1 Max macbook pro.

https://developer.apple.com/documentation/metalperformancesha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Raytracing i mobiltelefoner? Lika meningslöst som 4K på en 8" skärm...

Tills du kopplar processorn o skärmen till ett VR headset.
Även fast skärmen visar i 8k så kan du fortfarande rendera i 1080 och sen skala upp. Slipper screen door effekter och text blir faktiskt läsbart.

Eller så säger man bara nej rätt av till allt nytt... Men finns en lång tråd för gubbgnäll redan

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kan nästan lova att FSR kommer till spel på mobil en nu 🤣

Permalänk
Medlem

Med nuvarande utvecklingstakt så gissar jag att nästa generation konsoler, (och jag tror Microsoft kommer komma med en till då världen inte har bredbandet deras streaming skulle kräva), kommer vara exklusivt ARM-baserat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Xclipse (uttalas ksklips?) måste vara det dummaste namnet jag hört sedan Xbox Series X / Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Xclipse (uttalas ksklips?) måste vara det dummaste namnet jag hört sedan Xbox Series X / Xbox Series S

eksklips tror jag det uttalas.
Eller xklips

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av anon100733:

Sorry för anti-Apple folket, (jag gillar allt personligen) men Ray-Tracing stöd finns redan på Apples senare mobilkretsar.

Testade igår av slump på M1 Max macbook pro.

https://developer.apple.com/documentation/metalperformancesha...

Det är bara att deras API stödjer det. Givetvis går det att rendera det också, det kan jag göra på
min jobb-laptop med ett 1660 Ti också. Men prestandan kommer lida. M1 har inga kretsar för att accelerera ray tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Raytracing i mobiltelefoner? Lika meningslöst som 4K på en 8" skärm...

Varför skulle naturtroget ljus/skuggor vara meningslöst bara för att skärmen är liten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Xclipse (uttalas ksklips?) måste vara det dummaste namnet jag hört sedan Xbox Series X / Xbox Series S

Tror det är Eclipse där är ute efter

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tills du kopplar processorn o skärmen till ett VR headset.
Även fast skärmen visar i 8k så kan du fortfarande rendera i 1080 och sen skala upp. Slipper screen door effekter och text blir faktiskt läsbart.

Eller så säger man bara nej rätt av till allt nytt... Men finns en lång tråd för gubbgnäll redan

Glömde helt bort gubbgnällstråden!

MEN... om det behövs en rejält fet PC för att driva högupplöst VR, med raytracing dessutom, tror vi då att en mobiltelefon/tablet kan det? Jag tror absolut att så kommer vara fallet inom 10 år, men definitivt inte nu.
Och nu menar jag givetvis inte typ Beat Saber eller liknande lättdrivna partyspel.

Jag är helt för ny teknik, men att marknadsföra den med meningslösa (obs, IMHO) saker är jag inte förtjust i.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Sorry för anti-Apple folket, (jag gillar allt personligen) men Ray-Tracing stöd finns redan på Apples senare mobilkretsar.

Testade igår av slump på M1 Max macbook pro.

https://developer.apple.com/documentation/metalperformancesha...

Det går att köra ray-tracing på en CPU från stenåldern om man vill.

Är jag anti-Apple nu?

Permalänk
Medlem

Konstigt att inte någon form av avancerad AI-baserad uppskalning är något de jobbat på. Borde inte det passa mobilkretsar, att kunna rendrera i låg upplösning och skala upp med väldigt hög kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Xclipse (uttalas ksklips?) måste vara det dummaste namnet jag hört sedan Xbox Series X / Xbox Series S

Säger du Ksboks Series Ks och Ksboks Series Ks också?

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Säger du Ksboks Series Ks och Ksboks Series Ks också?

Nej men det låter lika dåligt även om man skulle säga "eksklips"

EDIT: Namnet Xavier uttalas ju tex Ksavier på engelska, därav min ursprungliga fråga om uttalet

Permalänk
Medlem

Kan konstatera att AMD RDNA2 når deras externa grafikkort, konsoler, mobila kretsar (laptops, mobiler, Steam Deck, etc) långt innan folk får det i en riktig APU för desktops. Här ska vi alltså fortfarande sitta med Vega (säg 5700G), och göra det minst till årets slut. Tråkigt värre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av galenmyra:

Nej men det låter lika dåligt även om man skulle säga "eksklips"

EDIT: Namnet Xavier uttalas ju tex Ksavier på engelska, därav min ursprungliga fråga om uttalet

Ex-avier uttalas det i engelska som oftast

Permalänk
Skrivet av anon100733:

Sorry för anti-Apple folket, (jag gillar allt personligen) men Ray-Tracing stöd finns redan på Apples senare mobilkretsar.

Testade igår av slump på M1 Max macbook pro.

https://developer.apple.com/documentation/metalperformancesha...

Helt olika områden. Om du läser noggrant förstår du skillnaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Det går att köra ray-tracing på en CPU från stenåldern om man vill.

Är jag anti-Apple nu?

Varför börjar du prata om CPU?

Metal Performance Shaders körs inte på en CPU, utveckla gärna vad du menar innan du förvirrar fler här än mig och de som gillat ditt inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Helt olika områden. Om du läser noggrant förstår du skillnaden.

Peka istället på skillnaden istället för att att läxa upp mig, tack. Avskyr mobbning.

Permalänk
Skrivet av anon100733:

Peka istället på skillnaden istället för att att läxa upp mig, tack. Avskyr mobbning.

Vart är mobbningen.
Det står att det är första GPU för mobil som renderar Ray Trace.
M1 finns inte ännu i telefoner hos Apple
Det är inget API utan en GPU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Det är inget API utan en GPU

Min problematisering ligger i att man marknadsför nånting som första ray-tracing för mobiler (generell industri). A13-chip och senare på Apples enheter kan köra Metal Performance Shaders som jag länkade om tidigare. Dessa kan i sin tur accelerera Ray-Tracing.

Nån mer insatt än mig får gärna förklara om jag missat något. Är det så att moderna GPU:er har specifika Ray-Tracing delar på chippet som bara används för Ray-Tracing? Har svårt att tro det men skulle kunna bli dagens lärdom för mig om så är fallet. Som sagt jag vill bara diskutera är inte här för att trycka ner nåt eller nån.

Anser att det är felaktigt i artikeln och även marknadsföringen av AMD. Men det är väl tuff konkurrens nu så man måste hävda att man är först med nåt man inte är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Varför börjar du prata om CPU?

Metal Performance Shaders körs inte på en CPU, utveckla gärna vad du menar innan du förvirrar fler här än mig och de som gillat ditt inlägg.

Vad jag menar är att säga att det finns support för ray-tracing inte betyder någonting, då datorer har stött ray-tracing sedan mycket lång tid bakåt även på CPU. Det är matematiska beräkningar och bara en fråga om hur snabbt de görs, vilka genvägar som tas i förhållande till bildkvalite och frame rate.

Nvidia är de som först hade dedikerad hårdvara för accelererad ray-tracing. Trots det är funktionen fortfarande väldigt prestandakrävande i spel. Om Apple har stöd för det genom att lägga funktionerna på vanliga GPU-delen utan dedikerad RT-hårdvara kommer prestandatappet vara väldigt mycket högre. När Apple har en GPU-del med dedikerade funktioner och hårdvara för accelererad ray-tracing är det en annan sak.

Nvidia demonstrerade GPU-baserad ray-tracing 2009-2010 med 3xFermi GPU
https://www.youtube.com/watch?v=oK4UGnwwuEM

Permalänk
Skrivet av anon39592:

Ex-avier uttalas det i engelska som oftast

nej
https://www.youtube.com/watch?v=jTPNsJDDT7E

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Om Apple har stöd för det genom att lägga funktionerna på vanliga GPU-delen utan dedikerad RT-hårdvara kommer prestandatappet vara väldigt mycket högre.

Det är precis det jag menar. CPU workloaden har flyttats till GPU. sedan hur det sker internt på kretsnivå inne i GPU är väl orelevant bara det inte tar 1 minut för en bildruta eller?