Permalänk
Medlem

SD på CRT via DVB-T?

Hej!

Om jag vill ta in kanaler i SD via DVB-t och antenn till min gammla CRT TV går det ens?

Läser detta på MPRT:

Kanaler som idag parallellsänder i både SD- och HD-kvalitet kommer fortsättningsvis endast att sända i HD-kvalitet.
Några kanaler byter frekvens

Min TV/DVB-T mottagare verkar inte kunna visa HD-sändningarna som jag hittar via en sökning. Vad blir alternativet för mig? Måste jag köpa en annan digitalbox som och genom den kan skicka ut en SD signal till CRT-tvn?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Tack!

Permalänk
Medlem

Om de ska sluta sända i SD så kommer ju såklart inte kunna ta emot det.

TV runt 40" går få rätt billigt idag du behöver ju knappast den 68" iaf.

Permalänk
Medlem

Aa. men borde väl gå att ta in HD kanalerna via antenn och ha en digitalbox som kan visa dom i SD via SCART... någon som har förslag på en sån? Om det funkar? Min DVD/VHS-combo med DVB-t mottagare klarar det iaf inte.

Permalänk
Medlem

SVT beslutade tidigare att de skulle sända endast i MPEG4 och hösten 2021 la Teracom om sändarnätet i Sverige och man slutade sända i DVB-T och MPEG2 som varit standarden som använts sedan digitalboxarnas införande under 2000-talet.
Det som gäller idag är DVB-T2 och MPEG4. Så du behöver en box som klarar det och har en komposit / SCART utgång. Det bör gå att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

SVT beslutade tidigare att de skulle sända endast i MPEG4 och hösten 2021 la Teracom om sändarnätet i Sverige och man slutade sända i DVB-T och MPEG2 som varit standarden som använts sedan digitalboxarnas införande under 2000-talet.
Det som gäller idag är DVB-T2 och MPEG4. Så du behöver en box som klarar det och har en komposit / SCART utgång. Det bör gå att hitta.

Tack! ska kolla

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du behöver betalkanaler finns https://www.mediamarkt.se/sv/product/_xoro-hrm-8761-ci-131221....

Den har A/V-ut för komposit som du kan köra i SCART med adapter. 3,5 mm till 3 RCA-adapterkabel behövs då.

Permalänk
Medlem

Tack som tusan! är ni säkra på att den isåfall "omvandlar" HD till SD? För grejen med min DVB-T mottagare är att den hittar kanalerna men kan inte visa dom. Så det är liksom inte endast att den har output för scart som är grejen. Tror det måste ske nån omvandling av HD till SD signal för att skiten ska kunna visas från mottagaren. Om ni fattar. Tack

Permalänk
Medlem

Ja, de som är länkade i tråden kan ta emot kanalerna och visa på en bildrörs-tv via SCART/komposit.

Permalänk
Medlem

Nu kanske du av någon anledning fortfarande vill använda din urgamla CRT, men det går annars att hitta betydligt bättre TV-apparater begagnat extremt billigt eller ibland till och med gratis då många när de byter TV inte har någonstans att göra av sin gamla. Tänkte att det kunde vara värt att tipsa om det, trots att du redan fått svar på din fråga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q