Crytek ber öppet om ursäkt efter att moddare tvingats plocka ned sina filer

Permalänk
Melding Plague

Crytek ber öppet om ursäkt efter att moddare tvingats plocka ned sina filer

Crytek skickar kravbrev till modutvecklare och kräver att filer plockas ned eller släpps gratis för alla. Utvecklaren väljer att svara med det första alternativet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Brukar du modifiera dina spel för en bättre spelupplvelse?

När det kommer moddning så tycker jag det är en extremt stor anledning till att välja PC över konsol till exempel, allt från att äldre spel kan få ett nytt liv eller att moddare fixar buggar som utvecklare inte tänker på eller bryr sig om

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nice, betala för våra spel men gör du en produkt nära vår som förlänger livslängden och ger mervärde ska du som utvecklare fan inte ha något.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Jag använde Kaldaiens Special K mod för att får square enix rövportar att fungera. Tänker främst på Nier spelen

Permalänk
Medlem

Har använt en del mods, och addons i spel.
Personligen tycker jag att något av det tråkigaste som hänt är att spelföretag börjat bete sig som just företag.

Tycker spelföretag ska sluta lägga sig i vad slutanvändare gör med spelen när de har köpt dem

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har använt en del mods, och addons i spel.
Personligen tycker jag att något av det tråkigaste som hänt är att spelföretag börjat bete sig som just företag.

Tycker spelföretag ska sluta lägga sig i vad slutanvändare gör med spelen när de har köpt dem

Ja så länge de inte utvecklar/använder fusk är det ju bara idiotiskt att ge sig på slutanvändare, det är ju de som gör att produkten lever och frodas.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ja, möjligheten att modda är en stor faktor i vilka spel jag väljer.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Minns inte vad den hette nu men till GTA IV använde jag den där moden som gjorde så att spelet inte såg urtvättat och tråkigt ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet, tycker det är ganska självklart att han blir tvingad att stänga ner modden om han tar betalt för den. Om Crysis inte skyddar sitt IP kan de förlora rätten till det i domstol. Moddaren hade alternativet att släppa det fritt vilket inte infriades. Att modden i slutändan inte använde filer från spelet är irrelevant. Allt detta borde vara ganska självklart? Vill han fortsätta ta betalt för spelet/modden så får han bygga en egen spelmotor och göra ett eget spel. Så ser verkligen inte att Crytek gör något fel här. De är tvingade att skydda sitt IP för att inte förlora rätten till det. Kanske är den lagen som behöver ändras sådanfall, men det är knappast Cryteks fel att lagen ser ut så i nuvarande form. Är det här fortfarande nyheter efter så många år med nedstängda mods där Nintendo definitivt varit i spetsen för det. Då har det främst rört mods som varit "remasters" på IPn nintendo äger som givetvis inte går att göra. Men samma princip gäller även här. Man kan inte utveckla en mod hur som helst och ta betalt för den om inte skaparen av spelet ger sin tillåtelse, vilket som sagt är ovanligt att man tillåter just för att man i värsta fall kan förlora rätten till sitt IP.

https://www.google.com/amp/s/www.natlawreview.com/article/enf...

Permalänk
Medlem

Orsakar hans mod en förlust för Crytek eller vad? Borde det inte bli tvärtom, att spelet blir lite mer lukrativt ju mer bra mods som finns!?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av organics:

Förstår inte problemet, tycker det är ganska självklart att han blir tvingad att stänga ner modden om han tar betalt för den. Om Crysis inte skyddar sitt IP kan de förlora rätten till det i domstol. Moddaren hade alternativet att släppa det fritt vilket inte infriades. Att modden i slutändan inte använde filer från spelet är irrelevant. Allt detta borde vara ganska självklart? Vill han fortsätta ta betalt för spelet/modden så får han bygga en egen spelmotor och göra ett eget spel. Så ser verkligen inte att Crytek gör något fel här. De är tvingade att skydda sitt IP för att inte förlora rätten till det. Kanske är den lagen som behöver ändras sådanfall, men det är knappast Cryteks fel att lagen ser ut så i nuvarande form. Är det här fortfarande nyheter efter så många år med nedstängda mods där Nintendo definitivt varit i spetsen för det. Då har det främst rört mods som varit "remasters" på IPn nintendo äger som givetvis inte går att göra. Men samma princip gäller även här. Man kan inte utveckla en mod hur som helst och ta betalt för den om inte skaparen av spelet ger sin tillåtelse, vilket som sagt är ovanligt att man tillåter just för att man i värsta fall kan förlora rätten till sitt IP.

https://www.google.com/amp/s/www.natlawreview.com/article/enf...

Att det skulle vara ett krav från en utvecklare att stoppa ett betald mod är dock delvis myt, delvis sanning och delvis gråzon.

Det finns gott om betalda mods till allt från Skyrim, GTA IV/V och andra populära titlar som WoW. Även betalda Reshades och ENBS. Det är faktiskt till ovanligheten att spelutvecklare går ur vägen kring dessa saker så länge det inte rör sig om rent fuskande eller att det kan skada deras IP/försäljning.

Eller ja.. Det är ovanligt om man inte har Nintendo eller Disney någonstans i sitt namn. De verkar bara hata sina användare och fans. De slåss gladeligen med näbbar o klor för ensamrätten till sina produkter, även efter den hamnat hos slutkund (oberoende av att skydda sin IP eller ej).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Orsakar hans mod en förlust för Crytek eller vad? Borde det inte bli tvärtom, att spelet blir lite mer lukrativt ju mer bra mods som finns!?

Om du har en pryl och någon väljer att tjäna pengar på den, skulle du tycka det var ok?
De är ju good guy här och tillåter det om det är gratis...

Permalänk
Medlem

Ser inget problem med Crytek's agerande här. Det är väl ganska självklart att du inte kan sälja något och tjäna pengar på någon annans spel / IP. Det vore ju som att jag skulle utveckla och börja sälja en addon/expansion till t.ex. Hoi 4 och börja sälja (utan Paradox vetskap och tillåtelse), det är väl självklart att det inte är tillåtet.

Sedan att moddaren inte har använt filer ifrån spelet för själva modden har väl ingen betydelse? Modden fungerar ju knappast utan grundspelet.

Jag ser inga problem med att moddare har patreons och andra sätt att få in pengar och att folk skänker pengar till dem. Men det är ju en helt annan sak att sälja specifika moddar.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Spiffman:

Om du har en pryl och någon väljer att tjäna pengar på den, skulle du tycka det var ok?
De är ju good guy här och tillåter det om det är gratis...

Finns dock gott om exempel i verkligenheten där fallet är just som så att det är okej..

Om jag säljer en cykel, men sedan är det någon som tillverkar ett cykelstyre som är bättre än mitt egna och säljer. Eller om vi kollar 3D-skrivare, där 3.e parts delar säljs till höger och vänster, men inte är det en kotte som lyfter ett finger och gör något åt den saken. Eller modifierade delar för en elspark. Ett nytt avgassystem för bilen hos Biltema som inte är original.

Finns tusentals exempel på där detta görs över hela världen inom alla tänkbara produktkategorier. Men av någon anledning ska mjukvaru vara heligt och får aldrig modifieras? Jag kan förstå om problemet hade varit att Otis i detta fallet hade marknadsfört sig specifikt med Cryteks logotyper eller annat material. Men det är inget sådant, utan det enda som nämns är att modden är kompatibel med Cryengine. Och om det hade varit ett problem hade de kunnat hänvisa till det bara.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Problemet är multiplayer. Kör man offline borde tillverkare uppmuntra till pluggins, skins och allt vad det heter.

Det tråkiga i det hela är att så mycket brottslighet kring mjukvaror finns idag. Så göra en exekveringsbar fil eller .ddl som folk vågar köra är inte det lättaste, om man såklart inte är otroligt känd och räknas som pålitlig källa. Att ha sin koden opensource kan såklart bidra är folk kan granska den.

Så jag tycker det är tråkigt att typ all moddning har dött ut p.g.a. detta, men det är inget som man direkt kan göra något åt. Back in the days år 2000. Folk bara laddade hem exefiler från lite här och där ofta fulprogram, från p2p tjänster där man inte hade koll på från vem.

Nu är kanske ungdomar som spelar mer våghalsiga än andra. Men det finns pluggings till hur många program som helst och sälja dem p.g.a. det jag sa ovanför är tufft. Förutom det faktum att väldigt få vill betala för dem för första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Finns dock gott om exempel i verkligenheten där fallet är just som så att det är okej..

Om jag säljer en cykel, men sedan är det någon som tillverkar ett cykelstyre som är bättre än mitt egna och säljer. Eller om vi kollar 3D-skrivare, där 3.e parts delar säljs till höger och vänster, men inte är det en kotte som lyfter ett finger och gör något åt den saken. Eller modifierade delar för en elspark. Ett nytt avgassystem för bilen hos Biltema som inte är original.

Finns tusentals exempel på där detta görs över hela världen inom alla tänkbara produktkategorier. Men av någon anledning ska mjukvaru vara heligt och får aldrig modifieras? Jag kan förstå om problemet hade varit att Otis i detta fallet hade marknadsfört sig specifikt med Cryteks logotyper eller annat material. Men det är inget sådant, utan det enda som nämns är att modden är kompatibel med Cryengine. Och om det hade varit ett problem hade de kunnat hänvisa till det bara.

Ditt styre kanske passar flera olika cyklar och inte bara är specifikt för en enda cykeltyp från en tillverkar i världen...
Det här är ett superspecifikt styre som inte skulle existera utan den här cykeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Om du har en pryl och någon väljer att tjäna pengar på den, skulle du tycka det var ok?
De är ju good guy här och tillåter det om det är gratis...

Good guys?
Snarare jobbar de emot utveckling och utvecklare, verktyg för saker som Machinima i spel genererar pengar åt dem, deras spel med motorn får mer exponering, lever längre med mods etc.

Angående saker någon gör som även andra tjänar pengar på..
Bil -> taxi, buss, transport
Dator -> nästan vart enda program som kör som inte är från utvecklaren av OS:et osv
Mat -> mataffären, restaurangen

Det är få saker i samhället där någon enskild står för hela ledet, de mesta bygger på tidigare arbete av någon annan och det är ofta underförstått att det mervärde som uppstår är bra för den innan i ledet med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av organics:

Förstår inte problemet, tycker det är ganska självklart att han blir tvingad att stänga ner modden om han tar betalt för den. Om Crysis inte skyddar sitt IP kan de förlora rätten till det i domstol. Moddaren hade alternativet att släppa det fritt vilket inte infriades. Att modden i slutändan inte använde filer från spelet är irrelevant. Allt detta borde vara ganska självklart? Vill han fortsätta ta betalt för spelet/modden så får han bygga en egen spelmotor och göra ett eget spel. Så ser verkligen inte att Crytek gör något fel här. De är tvingade att skydda sitt IP för att inte förlora rätten till det. Kanske är den lagen som behöver ändras sådanfall, men det är knappast Cryteks fel att lagen ser ut så i nuvarande form. Är det här fortfarande nyheter efter så många år med nedstängda mods där Nintendo definitivt varit i spetsen för det. Då har det främst rört mods som varit "remasters" på IPn nintendo äger som givetvis inte går att göra. Men samma princip gäller även här. Man kan inte utveckla en mod hur som helst och ta betalt för den om inte skaparen av spelet ger sin tillåtelse, vilket som sagt är ovanligt att man tillåter just för att man i värsta fall kan förlora rätten till sitt IP.

https://www.google.com/amp/s/www.natlawreview.com/article/enf...

Skrivet av Spiffman:

Om du har en pryl och någon väljer att tjäna pengar på den, skulle du tycka det var ok?
De är ju good guy här och tillåter det om det är gratis...

Hur många prylar finns det inte som folk tjänar pengar på utan tillåtelse. Det tas för givet att man får göra det. Hela marknaden skulle haverera om företag inte tillät andra att tjäna pengar på deras produkter. Skulle det krävas tillstånd med påskrift så skulle det bli snårigt och bökigt som bara den. Det är ju så företag tjänar pengar, att andra tjänar pengar på deras produkter.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Om du har en pryl och någon väljer att tjäna pengar på den, skulle du tycka det var ok?
De är ju good guy här och tillåter det om det är gratis...

Min produkt hade ju fortfarande krävts för att någon ska kunna modifiera den, eller hur?
Hade snarare blivit glad att min produkt kan modifieras till att bli med attraktiv och därmed troligtvis sälja mer exemplar.

Permalänk
Medlem

Har väl mer att göra med IP och advokater än vad utvecklarna på crytek vill. Advokaterna ser väl risken som för stor att de skulle förlora rätten till IP i förhållande till badwill de får hos fans så därav brevet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

tycker det verkar ganska rimligt, vill man tjäna pengar på en mod via patreon så för all del man kan stödja moddare om man vill det men att ha en "paywall" med patreon för att använda modden det är inte rimligt.

vill man ha saker bakom en betalvägg ska man äga rättigheterna till saken man sätter bakom betalväggen och moddare brukar inte direkt vara grundare till spelföretagen dom gör moddar till.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju inte att Crytek gör fel egentligen. Som nämnts tidigare, om du inte försvarar ditt IP så förlorar du rätten att göra det i prejudikatens land.

Men ursäkten är ju bara en "sorry not sorry".

Permalänk
Medlem

Det där är klurigt, jag gillar inte heller att någon lägger grejer bakom en paywall men o andra sidan tycker jag oxå att moddaren ska ha nån sorts ersättning för tiden han lägger ner på nya mods. Kanske en valfri donation knapp skulle vara något, så kan dom som vill ha mer/nya mods från moddaren kan då skänka en summa som dom tycker är lagom. Så gör jag iaf med dom content creators jag gillar. Inte vet jag, men "allt eller inget" är inte en bra lösning för nån, varken för moddaren själv eller för hans ev användare av hans frukt.

Permalänk
Medlem

Mods är sjukt viktigt. Ta bara moddet Anomaly som jag lirar atm till spelet S.T.A.L.K.E.R. Riktigt gammalt spel men fortfarande ett aktivt community tack vare modsen.

Permalänk
Medlem

Nej till att ta betalt för moddar.
Ja till att få betalt om det går att ladda ned modden utan att betala för den.

Gåvor måste få vara ok.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej till att ta betalt för moddar.
Ja till att få betalt om det går att ladda ned modden utan att betala för den.

Gåvor måste få vara ok.

Varför ska en mod-utvecklare inte ha rätt att ta betalt för sitt arbete utan leva på allmosor? Vill du inte betala för moden så måste du inte använda den.

Ta mig inte fel, gratis är nice men ser inte felet i att någon tar betalt för sitt arbete.

Edit:
Haha ska vi ge oss fan på att det är för att de vill utnyttja utvecklarens arbete gratis för deras verktyg suger
10Jan Söker in-game animatör för Promo material 😅
https://twitter.com/cryengine/status/1480661013661814785

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Varför ska en mod-utvecklare inte ha rätt att ta betalt för sitt arbete utan leva på allmosor? Vill du inte betala för moden så måste du inte använda den.

Ta mig inte fel, gratis är nice men ser inte felet i att någon tar betalt för sitt arbete.

Tycker du samma om alla Youtube kanaler, att ingen får titta på deras content om dom inte betalar något till kanal ägaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Tycker du samma om alla Youtube kanaler, att ingen får titta på deras content om dom inte betalar något till kanal ägaren?

Vad babblar du om? Att ha rätten att ta betalt och att ta betalt är olika, många skapare på Youtube tjänar pengar på det, Google tjänar pengar på tjänsten, många har även saker bakom paywall på patreon, nebula och andra tjänster.

Det finns inget som kräver en Youtuber att släppa saker på Youtube vad jag vet (om de inte har sponsorer som de avtalat det med), många gör det även för chansen att bli bra och stora nog på att tjäna på det dvs ta betalt.

Ser inte problem med att exempelvis Mr Beast slutar med det han gör.om han inte får betalt, han kan inte göra det han gör utan att få betalt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Varför ska en mod-utvecklare inte ha rätt att ta betalt för sitt arbete utan leva på allmosor? Vill du inte betala för moden så måste du inte använda den.

Ta mig inte fel, gratis är nice men ser inte felet i att någon tar betalt för sitt arbete.

Edit:
Haha ska vi ge oss fan på att det är för att de vill utnyttja utvecklarens arbete gratis för deras verktyg suger
10Jan Söker in-game animatör för Promo material 😅
https://twitter.com/cryengine/status/1480661013661814785

För att det förstör för alla. Moddar ska vara gratis. Det är ett community som drivs av folk som gör det av intresse, inte för profit, vilket är jävligt fint. Börjar dom ta betalt så skiter sig hela communityt.
Sen är inte en gåva till en modutvecklare en allmosa, det är vad det heter, en gåva. En gåva som ges för att den berikade spelet.

Vi ska vara väldigt glada för att moddar nästan helt är gratis. Så det inte sprider sig.
Tänk om Gihub började ta betalt. Halt plötsligt kostar det att ladda hem en textfil.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För att det förstör för alla. Moddar ska vara gratis. Det är ett community som drivs av folk som gör det av intresse, inte för profit, vilket är jävligt fint. Börjar dom ta betalt så skiter sig hela communityt.
Sen är inte en gåva till en modutvecklare en allmosa, det är vad det heter, en gåva. En gåva som ges för att den berikade spelet.

Vi ska vara väldigt glada för att moddar nästan helt är gratis. Så det inte sprider sig.
Tänk om Gihub började ta betalt. Halt plötsligt kostar det att ladda hem en textfil.

Det är BS i min mening, det är ju upp till var och en men varför ska folk inte få ta betalt för sitt arbete. Det förstör inte mer än någon annan som tar betalt?

Mod-utvecklare som måste förlita sig på gåvor är samma som någon som lever på allmosor, varför ska de spendera timmar för att ge folk nöje utan att få något för det?

GitHub ägs av Microsoft och genererar ett par hundra miljoner dollar ...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood