Ryssland och Sverige, bffs4eva? :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Känns som om det är nära nu? (nej, jag läser inte aftonbladet eller dylikt)

Invänta nedsläckt ström, vatten, med mera om ett par dagar?
Fast varför har inte liknande inträffat i Ukraina ännu?
Borde ju vara "simpelt" å göra eller är Boris inte invincible?!

Varför verkar Mr. Put-in hata Sonic the Hedgehog-filmen?! T_T

Sådana här uppvisningar sker med jämna mellanrum. Mycket handlar ju om renodlad politik, att spänna sig för att pressa fram olika politiska samtal och, om allt vill sig, skjuta fram sina positioner. Att Ryssland skulle gå in med en traditionell invasionsarmé i Ukraina kommer mötas med sanktioner som Ryssland inte vill ha. Spänningar mellan b la Tyskland och Ryssland hotar ju infrastruktursatsningar som Norpipe. Medan Tyskland blir mer beroende av rysk gas, blir Ryssland mer beroende av tyska utbetalningar. Feta sanktioner som följd av vidare ryska aggressioner kommer hota stabiliteten även i Ryssland.

Nej. Det här är ingenting att göra en stor sak, eller, åtminstone inte på det sättet du gör det. Ett faktiskt angrepp skulle få Baltikum, Finland och NATO att gå upp flera steg i beredskap. Medan vi dras in bara i den utsträckning vi har olika samarbeten med framför allt Estland, Finland, Danmark och i förekommande fall EU. Men utöver lite dystrare börssiffror kommer vardagen här tugga på.

Så du kan vara lugn. Du kommer kunna se Sonic-filmen både på bio och på strömning på lanseringsdagen.

Permalänk
Viking

Nej!? Nu gick strömmen i hela byn!

Inte hänt på år känns det som. Bra tajming med tråden 😅

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Varför skulle Ryssland göra någon stor sak av Ukraina idag? De har ju redan sett sina fiender försvunnit. Titta på Georgien, betydligt bättre läge idag när de låser in Saakasjvili, Ukraina är på väg att göra det samma med Porosjenko. Just totalt krig sker ju inte riktigt ute i världen längre, Saudiarabien och deras koalition klarar ju inte ens att hålla gamla Sydjemen under kontroll.

Vill de positionera sig så är det mot något helt annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Nej!? Nu gick strömmen i hela byn!

Inte hänt på år känns det som. Bra tajming med tråden 😅

Sagt med Kjell Henrys röst:"Jag har ju fortfarande ström, så det är nånting som inte riktigt stääääämmer"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

En polare på fejjan länka mig denna tweet - ett svar till Carl Bildt:

Jag har dock ingen aning om vem denne Edwards är, om det är nån ryss (Joined Twitter Dec 2021), någon självständig journalist eller bara en random medborgare. Vet ej heller varifrån denna person hämtar sina uppgifter.

Enligt denna så skall det alltså bli ett flerfrontskrig av någon anledning? (återkommer då till frågan om varför detta potentiella "ekonomiska självmord" i och med sanktioner från Rysslands sida?)

Frågan är då hur långt det eskaleras innan Ryssland backar? (som de alla andra gångerna vilket redan har angetts här)

Är det verkligen bara "maktspel för befolkningsgallerian" eller är det faktiskt början på Tredje Världskriget efter cirka 77 års fred i större delen av Europa?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tänk om vanligt folk fick bestämma om vi ska gå ut i krig eller inte, istället för "ledare". Då tror jag vi skulle ha väldigt få krig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En polare på fejjan länka mig denna tweet - ett svar till Carl Bildt:
https://www.bildtagg.se/file/hk6gyzb8c08khf58dort5mzb

Jag har dock ingen aning om vem denne Edwards är, om det är nån ryss (Joined Twitter Dec 2021), någon självständig journalist eller bara en random medborgare. Vet ej heller varifrån denna person hämtar sina uppgifter.

Enligt denna så skall det alltså bli ett flerfrontskrig av någon anledning? (återkommer då till frågan om varför detta potentiella "ekonomiska självmord" i och med sanktioner från Rysslands sida?)

Frågan är då hur långt det eskaleras innan Ryssland backar? (som de alla andra gångerna vilket redan har angetts här)

Är det verkligen bara "maktspel för befolkningsgallerian" eller är det faktiskt början på Tredje Världskriget efter cirka 77 års fred i större delen av Europa?

Många tjänar pengar på så kallad fear-mongering, många gillar att trolla.

Ryssland agerar inte utanför sina gränser så det är inte konstigare än att vi har folk på Gotland som åker runt och vill se tuffa ut. Vi ska inte backa från Gotland bara för att läget normaliseras och Ryssland ska inte backa från sitt egna land heller.

Den värsta perioden med auktoritära ledare i grannländer är över, kort och gott är det enda som Ryssland säger att det kommer bli vapenupprustning om det inte kommer till någon form av samsyn. Det är Ryssland som är hotat så typ någon form av återgång till MTCR och någon form av ABM-regime räcker riktigt långt. Det är inte någon het konflikt det kretsar kring även om Nato vill få det att framstå som sådant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Ryssen kommer inte hit, varför hetsar du om saker som inte kommer ske?

Denna rädsla matas dock i oss av de som vill att vi ska NATO-anslutas. Fast...det är så att NATOs tillväxt faktiskt ökar spänningar från första början.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

För er som faktiskt är genuint intresserade är här två seriös och mer eller mindre insatt källor (i motsats till svenska medier):

Min personliga åsikt och spekulation är att det finns ett överhängande hot mot Gotland, och jag är hyfsat säker på att försvarsmakten endast visar det som de vill att media och Ryssland skall se, förstärkningarna är nog långt större än de 10 st CV9040 som annonserats i bla Aftonbladet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av zyy:

Tänk om vanligt folk fick bestämma om vi ska gå ut i krig eller inte, istället för "ledare". Då tror jag vi skulle ha väldigt få krig.

Antingen det eller så låter man presidenterna boxas enskilt så att inga andra behöver stryka med. Jag tänker Two Tribes med Frankie.

Permalänk

Varför tror ni Ryssland skulle vilja ha Sverige ?
Bor ännu närmare Ryssland änn ni och är inte lite ens oroad över att dom skulle komma hit.
Finland har träd, det finns i ryssland.
Sverige har träd och brottslighet, inget dom vill ha heller.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

För er som faktiskt är genuint intresserade är här två seriös och mer eller mindre insatt källor (i motsats till svenska medier):

https://youtu.be/gwrzophpNJA

https://youtu.be/czs0_I3-NNE

Min personliga åsikt och spekulation är att det finns ett överhängande hot mot Gotland, och jag är hyfsat säker på att försvarsmakten endast visar det som de vill att media och Ryssland skall se, förstärkningarna är nog långt större än de 10 st CV9040 som annonserats i bla Aftonbladet.

Mvh

Sannolikheten att Ryssland skulle ge sig på ett EU land är nog nära nog minimal. Vad Ryssland inte vill är att bli omgiven av NATO, lika lite som vi skulle gillas av att omringas av Warsaza-pakten. Olika regler för olika folk, helt klart. Och då är man oförstående till varför situationer som denna byggs upp, fast man har aktivt bidragit till att skapa situationen..

2005: China, Russia warn of world domination
https://usatoday30.usatoday.com/news/world/2005-07-01-russia-...

Nog med gamla uttorkade gubbar som vill styra världen. Spelar ingen roll om det är Ryssar, Kineser eller "vi" själva.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

För er som faktiskt är genuint intresserade är här två seriös och mer eller mindre insatt källor (i motsats till svenska medier):

https://youtu.be/gwrzophpNJA

https://youtu.be/czs0_I3-NNE

Min personliga åsikt och spekulation är att det finns ett överhängande hot mot Gotland, och jag är hyfsat säker på att försvarsmakten endast visar det som de vill att media och Ryssland skall se, förstärkningarna är nog långt större än de 10 st CV9040 som annonserats i bla Aftonbladet.

Mvh

Har en svag aning om att Kreml inte sitter och kollar Aftonbladet utan har andra källor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ryssland agerar inte utanför sina gränser

Är du blind?

Ryssland anföll och invaderade det självständiga landet Georgien med militär styrka 2008 och skapade en "självständig" lydstat av en del av Georgien.
Ryssland invaderade och annekterade en del av det självständiga landet Ukraina, och följde sen upp med att skicka in militära styrkor utan nationsbeteckningar för att strida i andra delar av Ukraina.
Baltstaterna utsätts också för återkommande intrång av ryska specialstyrkor i gränsområdena.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Många tjänar pengar på så kallad fear-mongering, många gillar att trolla.

Ryssland agerar inte utanför sina gränser så det är inte konstigare än att vi har folk på Gotland som åker runt och vill se tuffa ut. Vi ska inte backa från Gotland bara för att läget normaliseras och Ryssland ska inte backa från sitt egna land heller.

Den värsta perioden med auktoritära ledare i grannländer är över, kort och gott är det enda som Ryssland säger att det kommer bli vapenupprustning om det inte kommer till någon form av samsyn. Det är Ryssland som är hotat så typ någon form av återgång till MTCR och någon form av ABM-regime räcker riktigt långt. Det är inte någon het konflikt det kretsar kring även om Nato vill få det att framstå som sådant.

Jovars, troll, fearmongering och sexreklam är nästan halva internet nuförtiden.

Däremot - som dåligt insatt inom "kunskapen om internationella relationer på geopolitisk nivå" - så förstår jag inte hur saker som MTCR och ABM faktiskt skulle tillämpas av länder som Ryssland lika mycket som mänskliga rättigheter tillämpas i Kina som jämförelse? Finns ju en anledning till varför de är "bästisar".

Om det inte finns "följder som känns" för att bryta mot MTCR och/eller ABM så är det ju bara att bryta mot dem? Dvs., tillverka fler kärnvapenspetsar medan andra länder tittar på med ogillande syn utan att straffa dem så det känns? Jag är som sagt var inte insatt i hur det "faktiskt fungerar i verkligheten i skarpt läge" så att säga!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Varför tror ni Ryssland skulle vilja ha Sverige ?
Bor ännu närmare Ryssland änn ni och är inte lite ens oroad över att dom skulle komma hit.
Finland har träd, det finns i ryssland.
Sverige har träd och brottslighet, inget dom vill ha heller.

De vill troligen inte ha Sverige men de vill ha Norrland och Gotland, för råvaror och för att bygga ett välplacerat fort. Dessutom ligger Norrland mellan Ryssland och Norska kusten så de behöver passera för att nå Atlanten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Varför tror ni Ryssland skulle vilja ha Sverige ?
Bor ännu närmare Ryssland änn ni och är inte lite ens oroad över att dom skulle komma hit.
Finland har träd, det finns i ryssland.
Sverige har träd och brottslighet, inget dom vill ha heller.

Sverige har mer värde som halvalliansfritt/halvneutralt än som bas för några luftvärn. Handlar inte om din eller deras främlingsfientlighet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, troll, fearmongering och sexreklam är nästan halva internet nuförtiden.

Däremot - som dåligt insatt inom "kunskapen om internationella relationer på geopolitisk nivå" - så förstår jag inte hur saker som MTCR och ABM faktiskt skulle tillämpas av länder som Ryssland lika mycket som mänskliga rättigheter tillämpas i Kina som jämförelse? Finns ju en anledning till varför de är "bästisar".

Om det inte finns "följder som känns" för att bryta mot MTCR och/eller ABM så är det ju bara att bryta mot dem? Dvs., tillverka fler kärnvapenspetsar medan andra länder tittar på med ogillande syn utan att straffa dem så det känns? Jag är som sagt var inte insatt i hur det "faktiskt fungerar i verkligheten i skarpt läge" så att säga!

USA drog sig ur ABM-avtalet 2001. MTCR rundas genom export av missiler och långdistanskryssningsrobotar. Det är inte Ryssland (det är inte heller Nordkorea eller Indien, eller Kina) som driver denna utvecklingen det är USA och allierade.

Ryssland behöver inte positionera vapen om vapen inte positioneras mot Ryssland, Ryssland behöver inte utveckla nya vapen som bryter mot tidigare avtal (om avtalet skulle gällt fortfarande) om inte andra gör det för att hota Ryssland.

För Ryssland så var Ukraina över efter den konstitutionella krisen startade, det var därför de tog Krim. Ukraina är inte deras problem och läget där har blivit bättre från ryskt perspektiv, Porosjenko som delade landet och deltog i inbördeskrig kommer snart låsas in och de kommer få ledare som är mindre auktoritära och därav inte ledare som kan ställa till med något allvarligt mot ryska intressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är du blind?

Ryssland anföll och invaderade det självständiga landet Georgien med militär styrka 2008 och skapade en "självständig" lydstat av en del av Georgien.
Ryssland invaderade och annekterade en del av det självständiga landet Ukraina, och följde sen upp med att skicka in militära styrkor utan nationsbeteckningar för att strida i andra delar av Ukraina.
Baltstaterna utsätts också för återkommande intrång av ryska specialstyrkor i gränsområdena.

Hände detta 2022? Det är dagens läge som kommenteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

USA drog sig ur ABM-avtalet 2001. MTCR rundas genom export av missiler och långdistanskryssningsrobotar. Det är inte Ryssland (det är inte heller Nordkorea eller Indien, eller Kina) som driver denna utvecklingen det är USA och allierade.

Ryssland behöver inte positionera vapen om vapen inte positioneras mot Ryssland, Ryssland behöver inte utveckla nya vapen som bryter mot tidigare avtal (om avtalet skulle gällt fortfarande) om inte andra gör det för att hota Ryssland.

För Ryssland så var Ukraina över efter den konstitutionella krisen startade, det var därför de tog Krim. Ukraina är inte deras problem och läget där har blivit bättre från ryskt perspektiv, Porosjenko som delade landet och deltog i inbördeskrig kommer snart låsas in och de kommer få ledare som är mindre auktoritära och därav inte ledare som kan ställa till med något allvarligt mot ryska intressen.

Är du pro-Ryssland?

Ryssland uppvisar en enorm aggressivitet gentemot sina grannar och vill diktera huruvida de går med i NATO eller ej (förståeligt). Samtidigt så har NATO minskat sin kapacitet i Europa då resurserna har flyttats till Asien för att positionera mot Kina och skydda Taiwan.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är du pro-Ryssland?

Ryssland uppvisar en enorm aggressivitet gentemot sina grannar och vill diktera huruvida de går med i NATO eller ej (förståeligt). Samtidigt så har NATO minskat sin kapacitet i Europa då resurserna har flyttats till Asien för att positionera mot Kina och skydda Taiwan.

Mvh

Är du troll som inte kan titta på saker?

Du kan vara hur antiryss som helst och se att ledare som Saakasjvili och Porosjenko var starkt auktoritära, förtryckte sin egna befolkning och hade spelutrymme att ta farliga beslut.

Nato är inte bara USA och nej de har inte flyttat resurser för att skydda Taiwan, de är starkt begränsade med vilka resurser de vill ge Taiwan eller positionera i närområdet.

Permalänk
Medlem

Det är liksom ett statement om något..
"titta vi kan flyga in med en drönare som KAN bära en lagom stor sprängladdning utan att ni märker något, pilutta er"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag diskuterar INTE "politik" utan jag funderar bara på om vi får hinna leva fram tills april i år iaf (med ström och internet såklart). Jag utgår ifrån att ingen komet, asteroid eller gammablixt hinner utplåna oss innan!

Finland agerar buffert som vanligt. Närliggande länder är för mesiga vad gäller obligatorisk värnplikt och krig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är du troll som inte kan titta på saker?

Du kan vara hur antiryss som helst och se att ledare som Saakasjvili och Porosjenko var starkt auktoritära, förtryckte sin egna befolkning och hade spelutrymme att ta farliga beslut.

Nato är inte bara USA och nej de har inte flyttat resurser för att skydda Taiwan, de är starkt begränsade med vilka resurser de vill ge Taiwan eller positionera i närområdet.

Du kan ju ta en titt på den här bilden innan du postar nästa inlägg så du slipper framstå som totalt okunnig, uppskattad lägesbild för deras flotta 10 januari 2022:

https://news.usni.org/2022/01/10/usni-news-fleet-and-marine-t...

CSG = Carrier Strike Group
ESG = Expeditionary Strike Group
ASG = Amphibious Ready Group

USA har positionerat sig starkt i regionen för att avskräcka Kina i nuläget, de har dessutom avvecklat trupp från Tyskland under 2020.

Och jo, USA är NATO i stora drag, utan USA är NATO tandlöst.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Det är liksom ett statement om något..
"titta vi kan flyga in med en drönare som KAN bära en lagom stor sprängladdning utan att ni märker något, pilutta er"

Återigen kommer jag in här då på "Varför inte"-frågorna med Batman-Jokerns dystra synsätt: Varför kom de inte in med en sprängladdning då och satte kärnkraftverken ur funktion? (nästan 100% säker att var ryska drönare och inte folk som bara ville jävlas)

Min tanke är ju att "Ryssland kan leka med maten/nästan alla Europaländer" genom att hålla på med att kränka luftrummet med krigsflyg och drönare. Å andra sidan så verkar inget faktiskt angrepp skett mot något mål i Sverige? Och det undrar jag över varför.

Ta den mycket konkreta jämförelsen (och jag säger att det varken är bra eller dåligt det som skedde med det) när USA kunde plocka ut någon iransk general och massa iranska forskare utan några som helst påföljder på grund av att USA är den stormakt de är.

Varför har inte Ryssland gjort liknande mot länder som Sverige, Norge, Finland, Ukraina, med flera ännu? Det är inte så att jag ber om det men jag är förvånad över hur mycket de tycks tycka om att spela tuffa utan att faktiskt visa på allvar (=ha ihjäl faktiska människor i länder de spelar tuffa mot).

Vad inom militärvetenskap är det jag missar här? Någonting eller mycket har jag förenklat eftersom mitt värsta mardrömsscenario inte gått i uppfyllelse (ännu?).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Återigen kommer jag in här då på "Varför inte"-frågorna med Batman-Jokerns dystra synsätt: Varför kom de inte in med en sprängladdning då och satte kärnkraftverken ur funktion? (nästan 100% säker att var ryska drönare och inte folk som bara ville jävlas)

Min tanke är ju att "Ryssland kan leka med maten/nästan alla Europaländer" genom att hålla på med att kränka luftrummet med krigsflyg och drönare. Å andra sidan så verkar inget faktiskt angrepp skett mot något mål i Sverige? Och det undrar jag över varför.

Ta den mycket konkreta jämförelsen (och jag säger att det varken är bra eller dåligt det som skedde med det) när USA kunde plocka ut någon iransk general och massa iranska forskare utan några som helst påföljder på grund av att USA är den stormakt de är.

Varför har inte Ryssland gjort liknande mot länder som Sverige, Norge, Finland, Ukraina, med flera ännu? Det är inte så att jag ber om det men jag är förvånad över hur mycket de tycks tycka om att spela tuffa utan att faktiskt visa på allvar (=ha ihjäl faktiska människor i länder de spelar tuffa mot).

Vad inom militärvetenskap är det jag missar här? Någonting eller mycket har jag förenklat eftersom mitt värsta mardrömsscenario inte gått i uppfyllelse (ännu?).

OM det var ryska drönare så handlade det sannolikt om att testa vår beredskap och reaktion, hade de velat sabotera ett av våra kärnkraftverk finns det betydligt lämpligare och diskretare tillvägagångsätt, då hade vi ej märkt något förrän strömmen gått.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du kan ju ta en titt på den här bilden innan du postar nästa inlägg så du slipper framstå som totalt okunnig, uppskattad lägesbild för deras flotta 10 januari 2022:

https://news.usni.org/wp-content/uploads/2022/01/FT_1_10_22.jpg

https://news.usni.org/2022/01/10/usni-news-fleet-and-marine-t...

CSG = Carrier Strike Group
ESG = Expeditionary Strike Group
ASG = Amphibious Ready Group

USA har positionerat sig starkt i regionen för att avskräcka Kina i nuläget, de har dessutom avvecklat trupp från Tyskland under 2020.

Och jo, USA är NATO i stora drag, utan USA är NATO tandlöst.

Mvh

Vad har flottan med diskussionen att göra? Den är ändå inte stationerad i Europa...........

Delta i diskussionen istället för att förlöjliga dig. Flottan är inte resurser från Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Finland agerar buffert som vanligt. Närliggande länder är för mesiga vad gäller obligatorisk värnplikt och krig.

Tyvärr ja, vi är mesar.

Sverige kan mobilisera totalt 56.000:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmakten_(Sverige)

Finland kan mobilisera totalt 940.000:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmakten_(Finland)

Vi ska även komma ihåg att Finland gjorde bra ifrån sig mot Ryssland under vinterkriget 1939-1940. Hade Sverige blivit utsatt för samma angrepp hade vi rullat ihop i fosterställning.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är du blind?

Ryssland anföll och invaderade det självständiga landet Georgien med militär styrka 2008 och skapade en "självständig" lydstat av en del av Georgien.
Ryssland invaderade och annekterade en del av det självständiga landet Ukraina, och följde sen upp med att skicka in militära styrkor utan nationsbeteckningar för att strida i andra delar av Ukraina.
Baltstaterna utsätts också för återkommande intrång av ryska specialstyrkor i gränsområdena.

Georgien har aldrig kontrollerat Abchasien och Sydossetien som de gör anspråk på. På grund av inbördeskriget i det nyblivna Georgien har fredsbevarande trupp funnits på plats i Sydossetien sedan 1992, Georgien drog sig ur samarbetet och invaderade 2008, samtidigt som de försökte spärra av tunneln som förbinder Nordossetien (Ryssland) med Sydossetien. De satsade på ett handlingsförlamat Ryssland, men misslyckades och fick spö. Ingen delar bilden av att Ryssland invaderat, inte ens EU. Alla är eniga i att Georgien gick till angrepp mot Sydossetien.

Ryssland har heller inte invaderat eller annekterat någon del av Ukraina. Stridigheterna i Donbas handlar om att de östliga regionerna inte erkänner kuppregimen sedan 2014. Det finns ingen rysk militär där. Autonoma republiken Krim gick ur Ukraina i samband med kuppen, i fria val och därefter tillbaka in i Ryska Federationen. Inget som helst tvång, inte ett skott har avlossats. Krimborna föredrar att tillhöra Ryssland framför en papperskonstruktion till bananrepublik som ukraina.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad har flottan med diskussionen att göra? Den är ändå inte stationerad i Europa...........

Delta i diskussionen istället för att förlöjliga dig. Flottan är inte resurser från Europa.

Jag skrev att USA har flyttat resurser till Asien, vi definierade ej vilka men bevisligen är majoriteten av deras flotta i regionen för att stävja Kinas expansion.

Sen är det ej ointressant då dominans till luft och havs är hyfsat relevant för att vinna ett krig.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED