Testpilot: Svive PYX 35D601 – stor skärm för liten plånbok

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Svive PYX 35D601 – stor skärm för liten plånbok

Kan en 35 tum stor ultrawide-skärm med hög uppdateringsfrekvens och låg prislapp komma utan kompromisser? Det svarar testpiloten David Kvist på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar som en trevlig skärm. Problemet är att många onlinespel stänger av stödet för 21:9. :'(
Den verkar i alla fall riktigt prisvärd

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lodisen:

Verkar som en trevlig skärm. Problemet är att många onlinespel stänger av stödet för 21:9. :'(
Den verkar i alla fall riktigt prisvärd

Va?

Jag har suttit med 21:9 i många år nu och jag har nog aldrig märkt av att det "stängs av". Vilket spel refererar du till?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Va?

Jag har suttit med 21:9 i många år nu och jag har nog aldrig märkt av att det "stängs av". Vilket spel refererar du till?

I vissa spel kan man inte höja field of view, tror Overwatch är en utav dem med motiveringen att det skulle ge en orättvis fördel för de med ultrabreda skärmar.

Hur som helst är jag mer nyfiken på Svive Pyx 34D901. Den är platt och har IPS panel istället. Hoppades på att sweclockers skulle recensera den istället.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Strife91:

I vissa spel kan man inte höja field of view, tror Overwatch är en utav dem med motiveringen att det skulle ge en orättvis fördel för de med ultrabreda skärmar.

Ok, det har jag inte stött på innan men spelar inte Overwatch så kan ju vara därför. Kanske inte kan klassa som att 21:9 "stängs av" dock?

Citat:

Hur som helst är jag mer nyfiken på Svive Pyx 34D901. Den är platt och har IPS panel istället. Hoppades på att sweclockers skulle recensera den istället.

Smaken är som baken. Nu var det denna som hamnade hos David och då blev det den som recenserades.

Jag kan dock ge dig en kvalificerad gissning baserade på mina tidigare tester av olika skärmar och det är att den är troligen rätt kass i svärtan (IPS är generellt det), fin färgåtergivning och gissningsvis rätt snabb med lite eftersläp men troligen en hel del ghosting med overdriven på full effekt.

Stativet och kvalitétskänslan är mycket troligen samma som testskärmen ovan inklusive andra externa faktorer. HDMI 2.0 gör också att likt testmodellen så kommer det "bara" gå att köra panelen i 100 Hz över HDMI pga bandbreddsbegränsningar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Va?

Jag har suttit med 21:9 i många år nu och jag har nog aldrig märkt av att det "stängs av". Vilket spel refererar du till?

Overwatch, Diablo 2R är väl dom två första som dyker upp.
Jag har stött på många spel som inte ens har stöd för 21:9 utan bara "stretchar" bilden.
Mina erfarenheter var visserligen som en early adopter av 21:9, det kanske har blivit betydligt bättre sista tiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Va?

Jag har suttit med 21:9 i många år nu och jag har nog aldrig märkt av att det "stängs av". Vilket spel refererar du till?

Vet att Fortnite gör det också om man spelar kompetitiva lägen, blir 16:9 då. Kör man bara unranked eller vad det heter får man full 21:9.
Upptäckte detta när min brorson skulle låna min setup hemma hos mig för att spela någon Fortnite turnering och jag trodde något var fel 🤔

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lambdan:

Vet att Fortnite gör det också om man spelar kompetitiva lägen, blir 16:9 då. Kör man bara unranked eller vad det heter får man full 21:9.
Upptäckte detta när min brorson skulle låna min setup hemma hos mig för att spela någon Fortnite turnering och jag trodde något var fel 🤔

Det där är ett otyg alltså.
Tittar man på vilka skärmfördelar som föredras i tävlingssammanhang så är hög refreshrate viktigare än bred skärm i FPS spel.
Alla dagar i veckan. Det går inte att hitta någon i proffs-scenen inom exempelvis CS som kör låg fps och bredare skärm.
Hög framerate ger mer fördelar och är en självklarhet som val. Och den här större fördelen med snabbuppdaterande skärmar tillåts ju i tävlningar.

Det är väl rimligt att försöka jämna ut spelplanen med begränsningar kanske.
Men!
Ska man sätta lås på hur bra skärmarna får vara så får de ta och sätta en 60 FPS limit i spelen innan de begränsar aspect ratio.

Antingen så silar de mygg och sväljer kameler när det kommer till att ha hårdvara som ger fördelar.
Eller så har de bara inte tänkt igenom vad de önskar uppnå riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

35"? Vad ska man ha för datorbord då? Jag får vara väldigt glad om jag får in en 27". Sedan är jag lite skeptisk till böjda skärmar men jag har inte uteslutit dem helt. Jag är dock ute efter en HDR-skärm och då drar priset iväg (jag ska ha DisplayHDR 600 eller bättre).

Permalänk
Medlem

Jag har den äldre med Samsung Q-LED panel och HDR400 samt 144Hz och 1500R krökning. Fungerar utmärkt. Även Auto HDR i Windows 11 spelar bra om man tweakar kontrast/ljusstyrka lite. Spel med stöd för HDR blir klart mer "immersive". Dåligt att det saknas färgprofil, jag använder en Samsung profil för att få större färgområde än sRGB.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Vet att Fortnite gör det också om man spelar kompetitiva lägen, blir 16:9 då. Kör man bara unranked eller vad det heter får man full 21:9.
Upptäckte detta när min brorson skulle låna min setup hemma hos mig för att spela någon Fortnite turnering och jag trodde något var fel 🤔

Vet inte hur det är idag, men tillbaka när jag körde så lyckades jag skriva om någon config fil och fick det att funka med mina 3 skärmar i surround. Var dock tvungen att göra om det vid varje uppdatering.

Permalänk

180Hz men då med 20ms(!) gtg? om man "bara" vill ha 5ms gtg vad är då maximala Hz man kan ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

35"? Vad ska man ha för datorbord då? Jag får vara väldigt glad om jag får in en 27". Sedan är jag lite skeptisk till böjda skärmar men jag har inte uteslutit dem helt. Jag är dock ute efter en HDR-skärm och då drar priset iväg (jag ska ha DisplayHDR 600 eller bättre).

Jag kör trippla 32", så jag fick bygga mig ett eget bord

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

180Hz men då med 20ms(!) gtg? om man "bara" vill ha 5ms gtg vad är då maximala Hz man kan ha?

Panelresponstiden är kopplad till "overdrive" funktionen som bara går att slå på om man har "Överklocknignen" av panelen avstängd. Således är det 144 Hz som blir maximal uppdateringsfrekvens om overdrive ska vara påslaget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att få reda på om skärmen är flimmerfri i denna typ av skärmtest. Det är information som är förvånande svårt att få tag på hos många märken.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ford Prefect:

Skulle vara intressant att få reda på om skärmen är flimmerfri i denna typ av skärmtest. Det är information som är förvånande svårt att få tag på hos många märken.

Det står enligt spec:arna att det är en flimmerfri men jag har ingen möjlighet att verifiera.
Däremot brukar jag blir torr och trött i ögonen av skärmar som flimrar, det är inget jag har upplevt med denna skärmen varför jag skulle tro att det stämmer bra att det är en flimmerfri skärm.

Vidare kan jag intyga att "Monitorian" fungerar för att styra ljuststyrkan över displayport-kabel och att lägsta ljusstyrka är tillräckligt "lågt" för att jag ska vara nöjd.

språk/typo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det står enligt spec:arna att det är en flimmerfri men jag har ingen möjlighet att verifiera.
Däremot brukar jag blir torr och trött i ögonen av skärmar som flimrar, det är inget jag har upplevt med denna skärmen varför jag skulle tro att det stämmer bra att det är en flimmerfri skärm.

Vidare kan jag intyga att "Monitorian" fungerar för att styra ljuststyrkan över displayport-kabel och att lägsta ljusstyrka är tillräckligt "lågt" för att jag ska vara nöjd.

Ett enkelt test för flimmer är att använda mobilkameran mot skärmen. Funkar bra för att upptäcka flimmer från LED och annat i hemmet.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Ett enkelt test för flimmer är att använda mobilkameran mot skärmen. Funkar bra för att upptäcka flimmer från LED och annat i hemmet.

Den äldre modellen C801 är i all fall flimmerfri, kollade precis, det går att ta helt perfekta stillbilder/filmer i mobilkameran mot skärmen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ford Prefect:

Ett enkelt test för flimmer är att använda mobilkameran mot skärmen. Funkar bra för att upptäcka flimmer från LED och annat i hemmet.

Varken med mobil eller kameran jag fotat med kan jag detekterar något flimmer!
Med det sagt vill jag inte gå ut och basunera att den är 100% flimmerfri om nu min mobil är kass.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varken med mobil eller kameran jag fotat med kan jag detekterar något flimmer!
Med det sagt vill jag inte gå ut och basunera att den är 100% flimmerfri om nu min mobil är kass.

Det förstår jag, men jag tror inte du behöver säga det heller. Att du testat det enkla testet är gott nog för dem flesta som är intresserade av flimmer. Om du har led-lampor hemma så lär du hitta någon som flimrar. Vi kan säga att det testet är något mer tillförlitligt än känslan att bli torr i ögonen även om det inte är 100-procentigt

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Är det inte så att Freesync även betyder att den är G-sync compatible eller är det nåt mer som ska till för det?
OBS! Jag menar inte full G-sync utan bara compatible!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

En sak jag aldrig fattat och alltid stört mig på, är varför sätts knapparna för display/skärmar osv på baksidan? Går inte att se skiten där, utan får känna sig fram och hoppas på det bästa typ. Skulle spara mkt tid och frustration om knapparna fanns på sidan, eller på nedre delen fram på skärmen. Underlättar att se vad det är man gör liksom.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrM3:

En sak jag aldrig fattat och alltid stört mig på, är varför sätts knapparna för display/skärmar osv på baksidan? Går inte att se skiten där, utan får känna sig fram och hoppas på det bästa typ. Skulle spara mkt tid och frustration om knapparna fanns på sidan, eller på nedre delen fram på skärmen. Underlättar att se vad det är man gör liksom.

Jag tycker nog att en schysst spak baktill på skärmen fungerar rätt ok om den sitter lätttillgänglig.
Skärmen i testet har knapparna på undersidan av skärmen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

35"? Vad ska man ha för datorbord då? Jag får vara väldigt glad om jag får in en 27". Sedan är jag lite skeptisk till böjda skärmar men jag har inte uteslutit dem helt. Jag är dock ute efter en HDR-skärm och då drar priset iväg (jag ska ha DisplayHDR 600 eller bättre).

En bättre fråga är nog vad du har för datorbord om du ens är glad att gå plats med en 27"

Permalänk
Medlem

Besitter fortfarande med en acer predator z35 efter några års gibbande/filmtittande. Fortfarande nöjd o belåten för det lilla utbudet som fanns då. Tiden när neverwinter hade sina toppdagar och 24” g-sync kostade skjortan. Jag fick pröjsa 7tusen riksdaler där o då.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, Intel core i7 9700k 4,9ghz Corsair h150i Rgb fans, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz
Nvidia Rtx 2080 SUPER, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum
Corsair Rgb led list
240gb samsung 960 m.2, 110gb Samsung 850 evo, 240gb Crucial mx 300, 525gb Crucial mx300
2tb Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Problemet är att många onlinespel stänger av stödet för 21:9. :'(

Detta är så otroligt korkat från utvecklarna

De gjorde exakt samma skit när 16:9 börja komma på bred front

Jag helt enkelt vägrar köpa och spela några spel som inte har riktig 21:9

Permalänk

Börjar bli riktigt trött på alla välvda skärmar. Vad är det för människor som kör dem?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

35"? Vad ska man ha för datorbord då? Jag får vara väldigt glad om jag får in en 27". Sedan är jag lite skeptisk till böjda skärmar men jag har inte uteslutit dem helt. Jag är dock ute efter en HDR-skärm och då drar priset iväg (jag ska ha DisplayHDR 600 eller bättre).

Jag köpte ett mindre matbord som jag använder som skrivbord på 140x80cm, bra djup och bredd för en 34" ultrawide. Annars var det svårt att hitta schyssta skrivbord i rätt storlek som inte kostar mer än skärmen

Skrivet av Dinkefing:

Börjar bli riktigt trött på alla välvda skärmar. Vad är det för människor som kör dem?

Jag använder en välvd 34" 3440x1440 (Lenovo 34 g34w-10) sedan ett par år tillbaka. Det tog en dag eller två sedan slutade jag tänka på att den är välvd. Trivs väldigt bra med den. Om det är mer ergonomiskt eller inte låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Börjar bli riktigt trött på alla välvda skärmar. Vad är det för människor som kör dem?

Vad är problemet med välvda skärmar? Förstår att det inte är någon höjdare på en TV apparat där man kanske är flera som ska kolla samtidigt, men mina senaste 2 monitorer har varit välvda. Köpte dem inte för att de var välvda (och hade inte brytt mig om de inte var det), men nu när de är det så är det inte heller något jag eller min son (som har den andra skärmen) stör oss på. Tvärtom skulle jag säga. Då man inte är fler än en person som glor på monitorn, så är det t.o.m. ganska behagligt har jag upptäckt.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz