Tips sökes: Förstöra många hårddiskar enkelt, snabbt och billigt

Permalänk
Medlem

Tips sökes: Förstöra många hårddiskar enkelt, snabbt och billigt

Hej.

På jobbet har vi två flyttkartonger fyllda med gamla hårddiskar av alla möjliga formfaktorer och gränssnitt som vi behöver förstöra så att data inte kan nås av obehörig.

Vi har avtal med återvinningsföretag som erbjuder säker förstöring. Tyvärr kostar det en hel del pengar per disk att utnyttja denna firma så jag tänkte undersöka möjliga alternativ, t.ex smidiga sätt att vi själva kan förstöra diskarna fysiskt.

Har ni några tips?
Om ni själva skulle få uppdraget att fysiskt förstöra 200+ hårddiskar, hur skulle ni gå till väga? Finns det något relativt billigt verktyg (<3000kr) för att snabbt klippa sönder eller slå en kil rakt genom plattorna till exempel?

Att skruva isär och borra igenom varje disk blir nog rätt drygt att syssla med efter ett tag.

Tack för visat intresse!

//Ändrade lite stavfel.

Stavfel, försörja/förstöra
Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Skruvdragare med ett riktigt bra och vasst borr på 8mm. borde gå som smör.
Gjorde nyligen av med 60-80st på vårat jobb, dock slog jag allt med kulhammare några gånger också.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Antingen så hade jag lagt dom i något otrevligt bad med vätska i något dygn. Vatten kanske är tillräckligt.

Annars så hade jag tagit en slägga och dratt till ett slag på vardera disk (utanpå). Helst med kretskortet uppåt så att det går sönder

Permalänk
Medlem

Pja, spikpistol/stomspikare modell batteridriven klarar rätt fort av att avverka mekaniska diskar iaf. Hikokis variant kostar nog lite över 5000:- har jag för mig, kanske lite för dyrt?
https://www.toolab.se/hikoki-nr1890dbcl-spikpistol-34-18v-50-...
Den slår en spik rakt igenom disken och glasskivorna i blir tusentals delar.
Det billigare alternativet är en stor kul- eller penhammare och ett välriktat slag för samma resultat.

SSD däremot tror jag inte det funkar riktigt lika bra, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Elda borde funka. Magnetiseringen försvinner vid en viss temp. Ett stort bål där alla hårddiskar garanterat värms upp till 400+ grader gör susen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Borrmaskin och bra borr. Tre hål i varje skiva.

Sen ett par rejäla slag med slägga.

Om nån gör sig omaket att försöka läsa ur diskarna sen får de i alla fall anstränga sig.

Ssd borde vara lättare. Borr genom några av kretsarna och det är svårt att få ut något ur dem.

Hur jättekänslig data handlar det om?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ja, man blir nyfiken... men om det är från ett företag så är det nog saker som någon redan kommit åt om de så önskade.

Permalänk
Medlem

Ge dom till närmaste dagis och säg att dom absolut inte får leka med dom och om dom ändå gör det måste dom vara väldigt försiktiga?

Permalänk
Rekordmedlem

Häromkring finns det både skrotfragmenterare och smältverk, att smälta dem eller hugga upp dem i 1cm stora bitar ökar svårigheten att återskapa datan radikalt.

Men redan en enkel pelaborrmaskin ger hemska skador på hdder om man borrar med en större borr genom skivorna, troligen är det inte NSA som kommer att satsa miljoner på att återskapa dem utan är det ett 30mm hål borrat genom plattorna lär det räcka för att de flesta inte ens ska försöka reparera diskarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Häromkring finns det både skrotfragmenterare och smältverk, att smälta dem eller hugga upp dem i 1cm stora bitar ökar svårigheten att återskapa datan radikalt.

Men redan en enkel pelaborrmaskin ger hemska skador på hdder om man borrar med en större borr genom skivorna, troligen är det inte NSA som kommer att satsa miljoner på att återskapa dem utan är det ett 30mm hål borrat genom plattorna lär det räcka för att de flesta inte ens ska försöka reparera diskarna.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Rekordmedlem

Ja tumme upp på det, det kan ju ske under

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Pja, spikpistol/stomspikare modell batteridriven klarar rätt fort av att avverka mekaniska diskar iaf. Hikokis variant kostar nog lite över 5000:- har jag för mig, kanske lite för dyrt?
https://www.toolab.se/hikoki-nr1890dbcl-spikpistol-34-18v-50-...
Den slår en spik rakt igenom disken och glasskivorna i blir tusentals delar.
Det billigare alternativet är en stor kul- eller penhammare och ett välriktat slag för samma resultat.

SSD däremot tror jag inte det funkar riktigt lika bra, tyvärr.

Ja, den metoden kör vi ofta idag. Hammare + grov metall-”spik”. Det kräver ett ganska rejält bankande som skulle innebära risk att den som bankar skadar sig utan adekvat skyddsutrustning och sunt förnuft. Dessutom väsnas det och det resulterar i en del städning.

Det är ok att göra så för en handfull diskar men nu när vi samlat på oss ett större antal tänkte jag eftersöka en enklare och effektivare metod.

Det brukar dock vara en uppskattad uppgift för våra gymnasiepraktikanter att få chans att avreagera sig på.

Vi hade en idé om en gigantisk bultsax för att klippa sönder diskarna, men de lokala varuhusen hade inga saxar stora nog.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Borrmaskin och bra borr. Tre hål i varje skiva.

Sen ett par rejäla slag med slägga.

Om nån gör sig omaket att försöka läsa ur diskarna sen får de i alla fall anstränga sig.

Ssd borde vara lättare. Borr genom några av kretsarna och det är svårt att få ut något ur dem.

Hur jättekänslig data handlar det om?

Bra tips. Om vi köper egna borrar borde vi kunna låna vaktmästarnas borrmaskin.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Ja, man blir nyfiken... men om det är från ett företag så är det nog saker som någon redan kommit åt om de så önskade.

Det handlar primärt om att göra rätt ifrån sig gällande dataskyddslagen och om de riktlinjer som gäller informationssäkerhet för vår organisation.

Många av diskarna är av oss tekniker okända och kommer från gamla servrar och datorer som sedan länge har kasserats. Många är till och med trasiga.

Nuke it from orbit, it’s the only way to be sure.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Införskaffa en degausser, det verkar ju som att ni har ett behov. Gissningsvis tjänar ni snabbt igen den.

Permalänk
Medlem

https://cdon.se/bygg-verktyg/hydraulisk-verkstadspress-12-ton...
12 ton med disken i en V form borde både vara kul och effektivt?😁

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Stor elektromagnet 😎

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gamblor:

Ja, den metoden kör vi ofta idag. Hammare + grov metall-”spik”. Det kräver ett ganska rejält bankande som skulle innebära risk att den som bankar skadar sig utan adekvat skyddsutrustning och sunt förnuft. Dessutom väsnas det och det resulterar i en del städning.

Det är ok att göra så för en handfull diskar men nu när vi samlat på oss ett större antal tänkte jag eftersöka en enklare och effektivare metod.

Det brukar dock vara en uppskattad uppgift för våra gymnasiepraktikanter att få chans att avreagera sig på.

Vi hade en idé om en gigantisk bultsax för att klippa sönder diskarna, men de lokala varuhusen hade inga saxar stora nog.

Bultsax är nog fel verktyg men en hydraulisk lär funka men de är långsamma, men en gradsax för verkstadsbruk klipper av en hdd utan större problem på under en sekund, en metallsåg elerl kallsåg har heller inga problem att dela en disk.

Jag hade sett ill att datan hade varit skyddad från början genom kryptering och om det inte handlat om extremt känsliga saker som en underrättelsetjänst kan tänkas lägg stora resurser på att försöka komma åt lär en pelarborrmaskin vara bra och snabb nog, de är inte heller särskilt dyra så det är troligen ett bra nog verktyg om man behöver förstöra lagringsenheter.
Är det extremt höga krav så får man utplåna disken fysiskt eller använda en professionell raderare eler lköpa tjänsten aav nån som kan utföra destruktion elerl radering.

Det ska mycket till innan någon vanlig dödlig ger sig på att försöka återskapa data från en fysiskt skadad lagringsenhet så att borra ett stort hål med hjälp av en pelarborr lär nog vara bra nog och det ger också en tydlig markering att enheten är destruerad, det går dessutom ganska snabbt och är rimligt enkelt och säkert för den som ska göra arbetet, att hålla på med handverktyg är väldigt bökigt i jämförelse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skicka hit dom så kan jag ge dom till min dotter. Lovar att det inte kommer gå läsa ut något från dom efter det🤣

Permalänk
Medlem

Ni har ingen med en asfaltsvält i närheten, bara att lägga ut diskarna och rulla över så är det bara skärvor kvar

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=OIS4RezGsQ0

Hitta en sådan så blir det förstört på riktigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.youtube.com/watch?v=OIS4RezGsQ0

Hitta en sådan så blir det förstört på riktigt.

Ungefär som när finnarna fick malware och bestämde sig för att förhindra att det spreds fvideare.

Och så hur man moddar disken så den passar bättre i en m.2 plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.