Regeringen ger dig nu mer pengar ju bättre mining-rigg du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har man köpt ett hus får man väl räkna med att driftkostnaderna svänger en del och sätta av pengar så att det räcker till att värma upp det även på vintern. Är man priskänslig och vet med sig att man inte klarar höga elpriser får man binda sitt avtal i god tid. Slarv och dålig planering är inget staten ska kompensera för. Orättvist system som bara gynnar villaägare som redan har det bättre ställt än många andra i samhället. Då är det bättre att dela ut helikopterpengar till alla som tjänar under en viss gräns, som man gjort i USA flera gånger under pandemin.

Villaägare är redan missgynnade på flera sätt, så att de får en fördel är inte hela världen. Några exempel: kommunal fastighetsavgift på 8400 kr för de flesta, kostnad för lagfart vid köp och pantbrev om det inte finns innan. Boende i andra boendeformer slipper detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Orättvist system som bara gynnar villaägare som redan har det bättre ställt än många andra i samhället. Då är det bättre att dela ut helikopterpengar till alla som tjänar under en viss gräns, som man gjort i USA flera gånger under pandemin.

De som har det bättre ställt bidrar dock mycket mer åt andra i samhället.

Har man betalat typ 15 000 till staten enbart för att bo och värma huset under ett kvartal så kanske det inte är "orättvist" att man får 6000 kr av den supersnälla regeringen?

Vi kanske skall ändra synsätt och vara tacksamma till alla dessa "rika" svin som betalar enormt med skatt och upprätthåller välfärden för de som inte kan eller vill jobba?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Som student i en hyreslägenhet är det inte alltid lätt att binda elavtal, då man inte alltid vet hur länge man kan bo kvar där man bor.
Finns massvis med andra i samma sits med oklar bostadssituation (2a hand etc), som påverkas lika mycket om inte mer än de som har stabil bostadssituation i sin schyssta villa.

Det kan mycket väl påverka mycket mer när elkostnaden går upp från 300kr till 1200kr jämfört med 2000 till 8000kr, för många har helt enkelt inte inkomsten för att täcka upp den förändringen.

Som jag förstår det så kan man flytta ett elhandelsavtal från en adress till annan, så att ha bundet avtal i en sådan situation är ju inte direkt omöjligt.

Men kan du inte avvara 1000-2000 kr för en oförutsedd utgift så är det ju det som är det verkliga problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soir:

Vi råkade ut för "liknande" uppgång. Vi gick från cirka 3000 SEK (exkl vår tungdrivna elektronik) till strax över 12000 SEK för December, och då har vi ändå stängt ner en del prylar som drar mycket. Vi använder främst värmepump.

Den är inte rolig någonstans med vetskapen att det brukar bli ännu värre i januari och februari. Hoppas ni löser det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Den är inte rolig någonstans med vetskapen att det brukar bli ännu värre i januari och februari. Hoppas ni löser det.

Tack. Vår ekonomi här hemma är god så vi klarar oss väl, men det är inte alla som har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

En buffert hjälper inte när vi långsiktigt kommer se en kraftig prisökning av priset. En buffert hjälper för att hantera en tillfällig kostnadsökning.

"en buffert OCH kalkylera för saker som stigande el-priser"

Permalänk

Nu när man väntat ett tag för att se hur folket röstar så är det helt uppenbart att detta är en väldigt dålig idé från regeringens sida.
Visst jag förstår att de som har hus har dyrare elräkning pga. uppvärmning etc. Men deras hus har även ett värde bundet till sig.
Men det faktum att endast de som använder mycket el ska få en allmosa medans resten av Sverige som inte använder mycket el får inget är bara ren och skär orättvisa.
Var det inte samma folk som sitter i nuvarande regering som dessutom tidigare har sagt att "vi måste tänka på miljön" eller som SVT sa i ett reportage "behöver du verkligen dammsuga nu?".

Det ironiska i detta är just det faktum att de som använder mest el (dvs har störst miljö påverkan) är de som även får gräddfilen. Ursäkta men det där är helt absurt.
Det här är ungefär lika logistik som bonus malus. Dvs. inte alls. För logistik sett med bonus malus som exempel så skulle man straff beskatta äldre bilar då de har värre utsläpp en nya bilar.

Min elräkning hoppade från ca 100 öre per kWh till nästan 200 öre per kWh i december.
En 100% ökning för bara en månad.
Jämför jag med förra året då december låg på ca 30 öre per kWh.
Det är lätt att sitta och klaga över det men det är inte konstruktivt om man inte försöker komma med en lösning.
Och tyvärr så tror jag inte det finns någon direkt lösning på problemet. Utan det bästa vi har är en långvarig lösning som kommer ta tid att fixa.
Vi kommer alla förmodligen få se hur vinterhalvåret kommer bli helt brutalt för oss alla. Och jag känner verkligen för er stackare som fått en hel jävla månadslön i elräkning. Något sådant borde inte vara möjligt för en vanlig familj med hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

"en buffert OCH kalkylera för saker som stigande el-priser"

Ja, men vad ska man räkna med i så fall? Bankerna räknar med att man ska klara en bolåneränta på 6-7%. Priser räknar jag i alla fall med att de ska öka enligt konsumentprisindex, inte 2-3 ggr. Ska man kalkylera med ökade skatter också efter valet, hur mycket då, dubbelt? Vad är rimligt att räkna med i ökade utgifter totalt sett?

Nu hamnar jag personligen inte i några direkta problem, men det är en intressant frågeställning. Är det rimligt att man skulle räkna med att el-kostnaden gick från ca 4.000kr dec 2020 till ca 10.000kr dec 2021?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Rubriken var min första tanke.

Hade varit betydligt bättre att göra det retroaktivt om det är en engångsförteelse så att människor inte anpassar sin förbrukning. På längre sikt hade det egentligen varit bättre att se över de orimliga skatterna vi betalar och att politikerna faktiskt kan hålla en budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, men vad ska man räkna med i så fall? Bankerna räknar med att man ska klara en bolåneränta på 6-7%. Priser räknar jag i alla fall med att de ska öka enligt konsumentprisindex, inte 2-3 ggr. Ska man kalkylera med ökade skatter också efter valet, hur mycket då, dubbelt? Vad är rimligt att räkna med i ökade utgifter totalt sett?

Nu hamnar jag personligen inte i några direkta problem, men det är en intressant frågeställning. Är det rimligt att man skulle räkna med att el-kostnaden gick från ca 4.000kr dec 2020 till ca 10.000kr dec 2021?

Bra frågor, funderar själv på vad som kan vara rimligt.
Tittar man på elpriser över tid så har inte elen ökat så mkt i pris, 1 kWh kostade 35-40 öre på 70 talet och låg på ungefär samma pris fram till 2002 då det stack iväg uppåt med en 10 öre.

Man bör alltid kalkylera med ett värsta scenario tycker jag. Ökade skatter absolut, att ränteavdrag minskar och ta höjd för om man t.ex. skulle bli långtidssjuk.

Mina kostnader ökade inte så markant, men försöker tänka på förbrukningen. December låg på drygt 7000 mot vanliga 3-4000.
Samtidigt så har jag 2020 och 2021 sparat en hel del pengar på att inte kunna åka utomlands samt att räntan är fortsatt väldigt låg. Så klarar av den toppen.
Skulle det bli ett normalläge så kanske jag byter tak och skaffar solpaneler lite tidigare än planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Rubriken var min första tanke.

Hade varit betydligt bättre att göra det retroaktivt om det är en engångsförteelse så att människor inte anpassar sin förbrukning. På längre sikt hade det egentligen varit bättre att se över de orimliga skatterna vi betalar och att politikerna faktiskt kan hålla en budget.

Ersättningen kommer betalas ut retroaktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Det ironiska i detta är just det faktum att de som använder mest el (dvs har störst miljö påverkan) är de som även får gräddfilen. Ursäkta men det där är helt absurt.
Det här är ungefär lika logistik som bonus malus. Dvs. inte alls. För logistik sett med bonus malus som exempel så skulle man straff beskatta äldre bilar då de har värre utsläpp en nya bilar.

Logiken ligger i att el-bristen i Europa är "konstruerad" av politiker samtidigt som det är ett valår, så rent valfläsk. Du vet väl att du även kommer få ett par tusenlappar precis innan valet pga C19 pandemin? Det beslutet togs väl för mer än ett år sedan men "ersättningen" skulle ut precis innan valet för maximal effekt.

Priserna går ner igen på vintern när Europa inte är beroende av rysk gas vilket lär ta åtminstone 10 år från när man inser problemet att vara beroende av en dikatur, tills dess för vi leva med dessa nivåer vintertid. En varm och blåsig sommardag kan nog elen vara mer eller mindre gratis dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

En varm och blåsig sommardag kan nog elen vara mer eller mindre gratis dock.

Eller som idag när elen nästan är gratis (i varje fall jämfört med hur priset har varit sista 6-7 veckorna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ersättningen kommer betalas ut retroaktivt

Jag var nog otydlig. Jo, absolut men de går redan ut nu med att du kommer få pengar i fickan för att öka din elkonsumtion. Det är ju inte alls enhetligt med något slags miljö- eller ansvarstänk. Du kan alltså justera hur du vill redan nu för att du är medveten om att du kommer få hjälp. Det hade varit bättre vid en engångsförteelse att gå ut i Mars och säga att vi kommer se över hushållens elkonsumtion för Dec-Feb och hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Hyfsat bra sätt att använda fiscal policies att omfördela kapital för att sätta lite extra sprätt på ekonomin. Så länge folk spenderar utbetalningen och inte sparar den, kommer vi alla tjäna på den (iaf kortsiktigt).

Pelle får 2000 kr tillbaka -> Pelle lyxar till det och köper varmkorv -> Korvgubben köper Bullar -> Bagaren köper Kaffe -> Kaffetanten får gräsmattan klippt -> etc etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Skulle det bli ett normalläge så kanske jag byter tak och skaffar solpaneler lite tidigare än planerat.

Med tanke på att en av de stora dropparna som fått bägaren att rinna över är nerstängningen av kärnkraft i tyskland (och sverige) kombinerat med putin så förutspår jag att detta är det nya normala.

Tittar också på solpaneler, men de verkar ha dålig effekt på vintern och det är ju då priserna är problem, så vi behöver något som fungerar bra de kallaste/mörkaste dagarna och det verkar sämre med alternativ som privatperson. Man kanske ska kombinera med ett stort diesel-aggregat och köpa diesel nere på kontinenten under en semesterresa t.ex. Funderar även på kamin, så får man elda på vintern istället.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Hyfsat bra sätt att använda fiscal policies att omfördela kapital för att sätta lite extra sprätt på ekonomin. Så länge folk spenderar utbetalningen och inte sparar den, kommer vi alla tjäna på den (iaf kortsiktigt).

Pelle får 2000 kr tillbaka -> Pelle lyxar till det och köper varmkorv -> Korvgubben köper Bullar -> Bagaren köper Kaffe -> Kaffetanten får gräsmattan klippt -> etc etc

Pelle köpte el för pengarna istället för att köpa varmkorv. Så Korvgubben fick problem att betala sin elräkning och fick likvidera sin korvkiosk. Korvgubben köper inte längre kaffe, kaffe tanten har inte längre råd att få gräsmattan klippt, etc, etc...

Skatteåterbäringen är ett litet försök att stoppa en del av problemet. Man räknar med att el-momsintäkterna ökat 7.5 miljard till följd av det högre el-priset. Nu får vi tillbaka 6 miljarder av dessa. Fortfarande +1.5 miljard i skattkistan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Med tanke på att en av de stora dropparna som fått bägaren att rinna över är nerstängningen av kärnkraft i tyskland (och sverige) kombinerat med putin så förutspår jag att detta är det nya normala.

Tittar också på solpaneler, men de verkar ha dålig effekt på vintern och det är ju då priserna är problem, så vi behöver något som fungerar bra de kallaste/mörkaste dagarna och det verkar sämre med alternativ som privatperson. Man kanske ska kombinera med ett stort diesel-aggregat och köpa diesel nere på kontinenten under en semesterresa t.ex. Funderar även på kamin, så får man elda på vintern istället.

Jo, man får ut mindre effekt på vintern, men man kan ändå då ut hyffsat för att plana ut toppen.
Sen så kan man tydligen "buffra" elen numera utöver att sälja den (nytt koncept för mig) då man lagrar en kWh hos en leverantör och kan plocka ut den senare.
Fick det berättat för mig igår så har inte satt mig in i exakt hur det fungerar.

När det gäller kamin så tror jag aldrig man kan räkna hem den om man inte får tag på tokbillig ved och det känns lite stenålder att använda sig av det.
Visst, det ger en mysig värme jämfört med element och LVP men det är inte klimatsmart och innebär en massa merjobb och kostnader.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Logiken ligger i att el-bristen i Europa är "konstruerad" av politiker samtidigt som det är ett valår, så rent valfläsk. Du vet väl att du även kommer få ett par tusenlappar precis innan valet pga C19 pandemin? Det beslutet togs väl för mer än ett år sedan men "ersättningen" skulle ut precis innan valet för maximal effekt.

Priserna går ner igen på vintern när Europa inte är beroende av rysk gas vilket lär ta åtminstone 10 år från när man inser problemet att vara beroende av en dikatur, tills dess för vi leva med dessa nivåer vintertid. En varm och blåsig sommardag kan nog elen vara mer eller mindre gratis dock.

Tyvärr så känner jag till detta. Att detta är "konstruerat" utav politikerna ser jag inte direkt som en överraskning. Det är ju trots allt de som sitter på beslutsfattande positioner gällande energipolitik.
Jag kände däremot inte till att det potentiellt ska komma någon handpenning i form av C19 ersättning pga. pandemin. Inte för att det skulle förändra något men det kan vara intressant att hålla utkik efter detta.

Tyvärr så kommer Europa vara beroende av Rysk gas och Rysk skogsindustri under en lång tid framöver. Så länge som länderna inom EU fortsätter föra en oansvarig energipolitik så kommer man få finna sig i detta.
Priset man betalar för att "må bra" för att man "värnar om miljön" är att man blir beroende av Putins Ryssland eller frysa. Tyskland är ju så illa ute att de eldar med kol för att kunna möta sina behov.
Inte direkt miljövänligt om jag får säga det. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jo, man får ut mindre effekt på vintern, men man kan ändå då ut hyffsat för att plana ut toppen.
Sen så kan man tydligen "buffra" elen numera utöver att sälja den (nytt koncept för mig) då man lagrar en kWh hos en leverantör och kan plocka ut den senare.
Fick det berättat för mig igår så har inte satt mig in i exakt hur det fungerar.

När det gäller kamin så tror jag aldrig man kan räkna hem den om man inte får tag på tokbillig ved och det känns lite stenålder att använda sig av det.
Visst, det ger en mysig värme jämfört med element och LVP men det är inte klimatsmart och innebär en massa merjobb och kostnader.

Länka gärna om du hittar info om det. Vad jag förstått så finns det (eller är på gång) möjlighet att installera batterier i huset för att bunkra på dagen och använda på natten, men längre perioder sommar till vinter har jag inte sett nåt om.

Det måste vara del av klimat-omställningen det pratas om, att vi ska bränna mer diesel, elda mer ved och olja.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du vet väl att du även kommer få ett par tusenlappar precis innan valet pga C19 pandemin? Det beslutet togs väl för mer än ett år sedan men "ersättningen" skulle ut precis innan valet för maximal effekt.

Detta har jag missat helt. Har du någon mer info om det eller någon länk där jag kan läsa mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Länka gärna om du hittar info om det. Vad jag förstått så finns det (eller är på gång) möjlighet att installera batterier i huset för att bunkra på dagen och använda på natten, men längre perioder sommar till vinter har jag inte sett nåt om.

Det måste vara del av klimat-omställningen det pratas om, att vi ska bränna mer diesel, elda mer ved och olja.

Jag tror att "bunkra" eller "låna ut" och sen få tillbaka är inte att man lagrar det i batteri utan lånar ut det till elbolaget så dom kan sälja det men kan växla in det när du har behov av elen.
Det lät bra när säljaren pratade om det, men tänker att det låter lite för bra för att vara sant om jag kan skicka in 1kWh på sommaren och sedan få tillbaka den på vintern.
Men jag kollar och återkommer.

Tror vi kommer bli än mer innovativa nu när elen inte är tokbillig och folk måste börja tänka på förbrukningen. Lite som med bensin och diesel, när den börjar kosta så börjar folk fundera på hur dom nyttjar bilen eller hur törstig den är.

Permalänk
Medlem

Igår kom räkningen för december. 3800kwh till det hutlösa priset 1600:- jag ser verkligen fram emot dom där 2000:- jag kommer få tillbaka
Jag har bundit mitt elavtal vart tredje år just för att undvika höga kostnader under vintern. Även om det blir dyrare totalt vet jag vad jag kommer betala samt att jag inte får en chock när kylan och elräkningen kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Sveriges kärnkraftverk hade krävt dyra investeringar för att hållas igång. Och i den avreglerade marknaden så tappar kärnkraften i konkurrenskraft.

Du handlar säkert på ICA eller Coop. Visst brukar oxfilé kosta lika mycket som fiskbullar? Nej, för här har vi en hyfsat välfungerande avreglerad marknad.

På elmarknaden kostar fiskbullar (vindkraft) lika mycket som oxfilé (kärnkraft, vattenkraft). Det är en korrupt marknad där det mest lönsamma är att bygga ett prisdopat vindkraftverk i skogen, som endast kommer skapa störningar på elnätet. Värdet av stora roterande maskiner som ser till att vi överhuvudtaget har ett fungerande elnät borde också ha en prislapp. Då skulle kärnkraft inte ha några som helst problem med konkurrenskraft.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Bygga mer kärnkraft här, är ingen motståndare till kärnkraft, kommer ju ta lååååååång tid och även om vi hade tre-fyra-fem reaktorer till hade ju elen "pumpats ut" till Tyskland och övriga EU där bolagen tjänar mer på grund av högre priser.

Fast det är långt ifrån oändlig kapacitet på exportledningarna. Överföringskapaciteten mellan Skåne/Danmark är på 1700 MW. Mellan Skåne och Polen 600 MW. Mellan Skåne och Tyskland 550 W. Alltså totalt 2850 MW (kanske ökat något, mina siffror är nog inte helt dagsfärska). Om du slänger in 6000 MW i södra Sverige (alla nedlagda kärnkraftverk) måste merparten förbrukas där, och priserna hade garanterat varit lägre. Det är ju det vi ser med lägre priser i norra Sverige - det finns en överproduktion i förhållande till "exportförmåga" till södra Sverige.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tror vi kommer bli än mer innovativa nu när elen inte är tokbillig och folk måste börja tänka på förbrukningen. Lite som med bensin och diesel, när den börjar kosta så börjar folk fundera på hur dom nyttjar bilen eller hur törstig den är.

Tänkte på det innan denna vinter. Elbil alltså, men med prisutvecklingen på el kombinerat med kostnaden för batterierna (de har trots allt begränsad livslängd och behöver ersättas/bilen skrotas) är det bara att krasst konstatera att det vore kapitalförstöring på en ny (högre) nivå att byta till elbil nu snarare än att köra vidare på fossilt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelaxel:

Igår kom räkningen för december. 3800kwh till det hutlösa priset 1600:- jag ser verkligen fram emot dom där 2000:- jag kommer få tillbaka
Jag har bundit mitt elavtal vart tredje år just för att undvika höga kostnader under vintern. Även om det blir dyrare totalt vet jag vad jag kommer betala samt att jag inte får en chock när kylan och elräkningen kommer...

...om det ändå vore så, du ska nog se när de faktiskt hunnit fundera mer än ett par dagar (när vi har ett riktigt förslag) så kommer de exkludera de som har fastpris avtal eftersom ni faktiskt inte drabbats.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Då får vi åtminstone in kapital till landet. Ökad export behöver väl inte vara dåligt? Snabbare ROI på investeringarna osv.

Inget fel på export. Tänkte mer på de som pratar om "el-brist" i Sverige.

Skrivet av superapan:

Fast det är långt ifrån oändlig kapacitet på exportledningarna. Överföringskapaciteten mellan Skåne/Danmark är på 1700 MW. Mellan Skåne och Polen 600 MW. Mellan Skåne och Tyskland 550 W. Alltså totalt 2850 MW (kanske ökat något, mina siffror är nog inte helt dagsfärska). Om du slänger in 6000 MW i södra Sverige (alla nedlagda kärnkraftverk) måste merparten förbrukas där, och priserna hade garanterat varit lägre. Det är ju det vi ser med lägre priser i norra Sverige - det finns en överproduktion i förhållande till "exportförmåga" till södra Sverige.

Överföringskapacitetsbrist (puuuh) ja. Men det är ingen brist på el i landet Sverige totalt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jo, man får ut mindre effekt på vintern, men man kan ändå då ut hyffsat för att plana ut toppen.
Sen så kan man tydligen "buffra" elen numera utöver att sälja den (nytt koncept för mig) då man lagrar en kWh hos en leverantör och kan plocka ut den senare.
Fick det berättat för mig igår så har inte satt mig in i exakt hur det fungerar.

När det gäller kamin så tror jag aldrig man kan räkna hem den om man inte får tag på tokbillig ved och det känns lite stenålder att använda sig av det.
Visst, det ger en mysig värme jämfört med element och LVP men det är inte klimatsmart och innebär en massa merjobb och kostnader.

Kör till närmsta sågverk, hör om du kan få köpa ytor. Du kan med sannolikhet få några kubik för nästan ingenting/gratis. Köp en billig motorsåg på jula och dela upp dem i bra bitar att elda med, sen låt dem torka.

Notera dock att privatpersoner som eldar för värme står totalt för högre utsläpp av partiklar än hela Sveriges industri.
https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/luft/utsla...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Villaägare är redan missgynnade på flera sätt, så att de får en fördel är inte hela världen. Några exempel: kommunal fastighetsavgift på 8400 kr för de flesta, kostnad för lagfart vid köp och pantbrev om det inte finns innan. Boende i andra boendeformer slipper detta.

Jag tror du behöver tänka om lite. Alla bostäder får betala fastighetsavgift, att den är en del av hyran/avgiften för lägenheter betyder inte att den inte betalas. Samma för lånekostnader. Däremot får man inte ta del av rotavdrag om man bor i hyresrätt, man får heller exempelvis inget ränteavdrag för man betalar inte ränta (det gör hyresvärden). Men den stora grejen är förstås prisökningen på bostäder som har skapat en väldig massa "miljonärer" bara genom att de bor liksom, räknar man på kostnaden för ett boende så är det extremt fördelaktigt att äga bostaden på alla sätt och vis.