Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kan inte staten starta två kärnkraftsreaktorer i Skåne och sälja elen till låg/ingen vinst? D.v.s. 100% statligt ägd organisation utan något större vinstintresse, d.v.s. dom behöver inte följa några nordpolpriser utan säljer enligt egen prislista. Barsebäck hade varit den enklaste platsen.

Får inte konkurrensutsätta resten utav energimarknaden i EU, dvs behöver således erbjuda energin till den Europeiska energimarknaden till samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kan inte staten starta två kärnkraftsreaktorer i Skåne och sälja elen till låg/ingen vinst? D.v.s. 100% statligt ägd organisation utan något större vinstintresse, d.v.s. dom behöver inte följa några nordpolpriser utan säljer enligt egen prislista. Barsebäck hade varit den enklaste platsen.

Då blir de vinstdrivande bolagen ledsna och stämmer regeringen. EU hinner nog före själva dock.

SMR i hamnen i Malmö hade väl varit trevligt istället för ny fjärr- och kraftvärme, bara bygga för värmeproduktion på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

dvs behöver således erbjuda energin till den Europeiska energimarknaden till samma pris.

Hade inte detta kunnat pressa ner priserna då?
D.v.s. om en säljare inte böjer sig för att sälja till högsta priset som gäller, utan säljer enbart till ingen/låg vinst.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Nu satsar vår regering ytterligare 6 miljarder på att hjälpa 1,8 miljoner hushåll med elräkningen. Med alla dessa satsningar och som krävs och problem som varit så hade vi snart kunnat bygga tre reaktorer här i Sverige om vi gjort det direkt, eller varför inte slopat nedstängningen av våra redan fungerande.

Detta är inget som kommer vara speciellt just för i år utan det kommer vara samma sak nästa år, och nästa, och nästa tills vi fått mer reglerbar el i landet. Att räkna med att köpa el från utlandet är inte hållbart någonstans.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/x8XEbj/ministrar-hall...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu satsar vår regering ytterligare 6 miljarder på att hjälpa 1,8 miljoner hushåll med elräkningen. Med alla dessa satsningar och som krävs och problem som varit så hade vi snart kunnat bygga tre reaktorer här i Sverige om vi gjort det direkt, eller varför inte slopat nedstängningen av våra redan fungerande.

Detta är inget som kommer vara speciellt just för i år utan det kommer vara samma sak nästa år, och nästa, och nästa tills vi fått mer reglerbar el i landet. Att räkna med att köpa el från utlandet är inte hållbart någonstans.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/x8XEbj/ministrar-hall...

Ja du det är så hjärndött så man blir mörkrädd. Sedan är det absolut inte säkert att R12 hade räddat oss från dessa priser heller. vi ska ju inte glömma att gaspriset har skjutit i höjden, så även priset på kol. Men det hade kanske mildrat något iaf. Alternativet är väl att se till att tredje riket får stå sitt kast med sin egen energipolitik. Vet dock inte hur vi ska komma undan då Tyskland är en stor del av EU. Vi har ju trots allt haft skyhöga elpriser trots att vi exporterat tusentals MW. Men topparna hade nog mildrats rätt rejält om vi inte lagt ner så mycket planerbar kärnkraft.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu satsar vår regering ytterligare 6 miljarder på att hjälpa 1,8 miljoner hushåll med elräkningen. Med alla dessa satsningar och som krävs och problem som varit så hade vi snart kunnat bygga tre reaktorer här i Sverige om vi gjort det direkt, eller varför inte slopat nedstängningen av våra redan fungerande.

Detta är inget som kommer vara speciellt just för i år utan det kommer vara samma sak nästa år, och nästa, och nästa tills vi fått mer reglerbar el i landet. Att räkna med att köpa el från utlandet är inte hållbart någonstans.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/x8XEbj/ministrar-hall...

Rimligen borde ju dessa subventioner bara gå till de av oss som inte vill ha nuvarande situation och är för att investeringar görs för att sänka prisläget (vilket blir svårt utan kärnkraft). De som påstår att vi inte behöver kärnkraften bör ju rimligen tycka att nuvarande prisläge är helt okej och dessa 6 miljarder inte behövs?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Ja du det är så hjärndött så man blir mörkrädd. Sedan är det absolut inte säkert att R12 hade räddat oss från dessa priser heller. vi ska ju inte glömma att gaspriset har skjutit i höjden, så även priset på kol. Men det hade kanske mildrat något iaf. Alternativet är väl att se till att tredje riket får stå sitt kast med sin egen energipolitik. Vet dock inte hur vi ska komma undan då Tyskland är en stor del av EU. Vi har ju trots allt haft skyhöga elpriser trots att vi exporterat tusentals MW. Men topparna hade nog mildrats rätt rejält om vi inte lagt ner så mycket planerbar kärnkraft.

Jo, klart det inte hade löst alla problem men vi hade i alla fall klarat oss bättre om våra verk fortfarande varit i gång fortfarande. Som du säger så hade vi till stor del sluppit topparna som varit nu och även skillnaderna på priserna i norr och söder hade jämnats ut.

Skrivet av Bizzro:

Rimligen borde ju dessa subventioner bara gå till de av oss som inte vill ha nuvarande situation och är för att investeringar görs för att sänka prisläget (vilket blir svårt utan kärnkraft). De som påstår att vi inte behöver kärnkraften bör ju rimligen tycka att nuvarande prisläge är helt okej och dessa 6 miljarder inte behövs?

Jo, så är det faktiskt. Många som röstat på detta och låtit MP vara med och styra mycket av vår elproduktion mot förnybart och samtidigt lägga ner vår reglerbara produktion.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Skulle nog säga för att det är för att industriintressen vill använda vind-elen i norr. Tittar du på redan uppförda verk så ligger många i södra delarna av SE3 och i SE4.

Jo men nästan allt som planeras, i alla fall större projekt, ligger ju norröver. Och de har ju rätt bra med el där redan liksom. Det är mycket snack om att förstärka stamnätets överföringskapacitet mellan norr och söder, vilket jag håller med om att vi borde göra, men när extrema elförbrukare byggs i norr så kommer det kanske inte finnas så mycket att föra över längre, men ändå borde det inte vara där vi gör de stora investeringarna i ny elproduktion i mina ögon.

Citat:

Ska vi inte skära av elledningarna från SE4 till utlandet så behöver de väl snarare lite biokraft där nere.

Tja, även vindkraften ger förstås el. Men visst är ju risken att efterfrågan i närområdet (alltså utanför landet) är lägre när de producerar som mest.

Citat:

https://i.imgur.com/d7MoN7a.png

2020 var statistiken så här:

Norrbotten 418 verk
Västerbotten 368 verk
Västernorrland 406 verk
Jämtland 380 verk
Dalarna 190 verk
Gävleborg 294 verk
Västmanland 3 verk
Uppsala 13 verk
Värmland 109 verk
Örebro 93 verk
Stockholm 26 verk
Södermanland 7 verk
Östergötland 143 verk
Gotland 130 verk
Västra Götaland 594 verk
Jönköping 148 verk
Kronoberg 7 verk
Kalmar 209 verk
Halland 262 verk
Blekinge 52 verk
Skåne 434 verk

Västra Götaland leder alltså över alla andra, och har med råge fler (men mindre installerad effekt) än Norrbottens län, även Skåne har straxt över Norrbottens antalet verk.

Riv de i Skåne och bygg nya så kan du väl ha typ 2000 MW installerad vindkraft där utan att öka antalet verk istället för dagens 636 MW. De i Norrbotten byggdes senare så de är i genomsnitt dubbla effekten mot de i Skåne län. Vindkraft är lite omvänt, det lönar sig inte att vara först. Kärnkraft lönade det sig att vara tidig, forskning och utveckling kunde ske med små resurser och det har visat sig vara mer lönsamt att uppgradera verk än att bygga nytt.

Precis, men ser man på planen framåt så är det väldigt mycket norröver och väldigt lite i södra halvan av landet. Sen kommer väl frågan om man ska bygga på nya platser eller riva äldre snurror och bygga på samma mest ner till hur lätt man kan få igenom nya tillstånd. Hur man än ser det är det ju dumt att riva fungerande elproducenter speciellt sådana som inte kräver bränsle förstås, men svårigheter att få ny mark att bygga på kanske gör det mer lönsamt ändå.

Skrivet av Petterk:

Eftersom vi i många regioner kan dubbla effekten utan att öka antalet verk så är det ju ändå en del av lösningen, de riktigt problematiska delarna av parken kan man ju då montera ner och hitta bättre plats för i samma veva.

Jo jag tycker förstås det vore bättre att låta dessa stå kvar och bygga nytt på andra platser, men om det stora problemet är att få igenom ett godkännande snarare än byggande och logistik så kanske det inte blir så.

Citat:

Att de syns 10 km bort stör ingen mer än någon annan stor byggnad.

Jag håller med, men uppenbarligen är det väldigt störande för en del. För att ta ett närliggande exempel så ville någon bygga en park med 50 vindkraftverk 15 km utanför Öckerös kust, och kommunstyrelsens ordförande är väldigt upprörd över detta för det förstör utsikten (från GP):
"En och en halv mil utanför Öckerös kust planerar vindkraftföretaget Eolus att etablera 50 vindkraftverk, något som kommunen är starkt negativa till.
– De är ungefär lika höga som Eiffeltornet, och 50 Eiffelltorn alldeles här utanför skulle få en väldigt stor påverkan, säger kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult (KD)."

Citat:

Problemet är väl att mer än hälften av raffinaderiernas produktion säljs till utlandet. De kommer ju bara hitta andra kunder om deras befintliga sänker förbrukningen.

Tja, samtidigt är det ju inte bara vi som går mot eldrift, så på lite längre sikt lär de få svårt med lönsamheten. Å andra sidan kan man ju se det som att det är bättre med raffinaderier här än i andra läder med mindre miljölagar och så. Men som sagt kommer konsumtionen av oljebaserade bränslen att gå nedåt på lite längre sikt oavsett exempelvis Preems investeringar i Lysekil eller så.

Citat:

Personbilar påverkar inte bunkerbränslen, diesel till tunga fordon och flyg nämnvärt så revolutionen är inte hos den branschen än.

Inte än, men det sker ju framsteg även där. Eldrivna yngre lastbilar har ju precis kommit på marknaden exempelvis och de säljer långt över förväntan. Flyget har ju ganska specifika problem med elektrifiering förstås, men vätgas kan ju vara en lösning där, kanske samma för sjöfarten.

Citat:

Problemet med att bara titta på elnätet är att vi aldrig kommer bygga några kablar som kan exportera typ 25 GW. Ledningen till Polen är på 600 MW, Tyskland 615 MW, Litauen 700 MW, Finland 2700 MW, Danmark 2015 MW, Norge 2000 MW totalt 8,6 GW.

En bra dag med 25 GW produktion kommer också innebära kärnkraft och värmekraft samt vattenkraft såklart, så det är inte många GW vind vi behöver. Att installera 50 GW vind och få 25 GW när kapacitetsfaktorn är 50 % vore på tok för mycket för oss.

Om det är lönsamt att bygga fler eller fetare kopplingar till andra länder så kommer vi att göra det, det är inte billigt men det ger ju intäkter så det är liksom inget större problem. Sen är det förstås ingen mening med att driva värmekraft och köra vattenkraften mer än nödvändigt när vinden producerar bra, det är ju liksom hela poängen med att bygga vind, att vi slipper el som orsakar mycket högre koldioxidutsläpp och att vi kan spara på vattnet. Men absolut tycker jag inte att vi ska bygga en stor överkapacitet, men för att hantera dåliga dagar för vinden som sträcker sig till våra grannländer också så behöver vi ju ha en viss överkapacitet i alla fall.

Skrivet av ingenjören:

Ja du det är så hjärndött så man blir mörkrädd. Sedan är det absolut inte säkert att R12 hade räddat oss från dessa priser heller. vi ska ju inte glömma att gaspriset har skjutit i höjden, så även priset på kol. Men det hade kanske mildrat något iaf. Alternativet är väl att se till att tredje riket får stå sitt kast med sin egen energipolitik. Vet dock inte hur vi ska komma undan då Tyskland är en stor del av EU. Vi har ju trots allt haft skyhöga elpriser trots att vi exporterat tusentals MW. Men topparna hade nog mildrats rätt rejält om vi inte lagt ner så mycket planerbar kärnkraft.

Det är rätt säkert att ett par reaktorer hit eller dit inte hade påverkat dagens elpriser mer än ytterst marginellt. Ett kärnkraftverk sägs dra ned elpriset några ören, så att stänga ett borde då också öka elpriset med några ören. De priser vi har nu beror på priset på naturgas, inget annat.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Jag håller med, men uppenbarligen är det väldigt störande för en del.

Ljud fortplantar sig väldigt bra över vatten, speciellt under vissa förhållanden. Oönskade intryck är störande och är ingen objektiv bedömning. Att lyssna på Meshuggah i 110 decibel är en njutning. En hackande hackspett på husgaveln är en plåga. Modern skak-bilds-TV med 0.5 sekunder mellan bildväxlingarna är en plåga. Slow-TV som älgvandringen är en njutning. TV3-reklamens ljudvolym vs programvolymen är en plåga. Stjärnhimmel och tystnad är en njutning. Vindkraftverk är en plåga. För mig.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hur-langt-kan-...

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Det har inte funnits någon brist på produktion. Ingen reserv har behövts. Mer kärnkraft hade inte betytt mer produktion däremot, vattenkraften hade per automatik skruvat ner sig och vi hade förmodligen inte kunnat exportera mer. Priserna påverkas av andra faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men nästan allt som planeras, i alla fall större projekt, ligger ju norröver. Och de har ju rätt bra med el där redan liksom. Det är mycket snack om att förstärka stamnätets överföringskapacitet mellan norr och söder, vilket jag håller med om att vi borde göra, men när extrema elförbrukare byggs i norr så kommer det kanske inte finnas så mycket att föra över längre, men ändå borde det inte vara där vi gör de stora investeringarna i ny elproduktion i mina ögon.
Tja, även vindkraften ger förstås el. Men visst är ju risken att efterfrågan i närområdet (alltså utanför landet) är lägre när de producerar som mest.
Precis, men ser man på planen framåt så är det väldigt mycket norröver och väldigt lite i södra halvan av landet. Sen kommer väl frågan om man ska bygga på nya platser eller riva äldre snurror och bygga på samma mest ner till hur lätt man kan få igenom nya tillstånd. Hur man än ser det är det ju dumt att riva fungerande elproducenter speciellt sådana som inte kräver bränsle förstås, men svårigheter att få ny mark att bygga på kanske gör det mer lönsamt ändå.
Jo jag tycker förstås det vore bättre att låta dessa stå kvar och bygga nytt på andra platser, men om det stora problemet är att få igenom ett godkännande snarare än byggande och logistik så kanske det inte blir så.
Jag håller med, men uppenbarligen är det väldigt störande för en del. För att ta ett närliggande exempel så ville någon bygga en park med 50 vindkraftverk 15 km utanför Öckerös kust, och kommunstyrelsens ordförande är väldigt upprörd över detta för det förstör utsikten (från GP):
"En och en halv mil utanför Öckerös kust planerar vindkraftföretaget Eolus att etablera 50 vindkraftverk, något som kommunen är starkt negativa till.
– De är ungefär lika höga som Eiffeltornet, och 50 Eiffelltorn alldeles här utanför skulle få en väldigt stor påverkan, säger kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult (KD)."

Det är rätt säkert att ett par reaktorer hit eller dit inte hade påverkat dagens elpriser mer än ytterst marginellt. Ett kärnkraftverk sägs dra ned elpriset några ören, så att stänga ett borde då också öka elpriset med några ören. De priser vi har nu beror på priset på naturgas, inget annat.

Det är väl inte bara naturgasen som påverkar, kolpriset har väl ökat en del också. Sedan är en annan stor bidragande orsak utsläppsrätter? Ju mer fossilt desto dyrare blir det?
"Mängden utsläpp delas sedan upp mellan företagen som ingår i systemet, genom så kallade utsläppsrätter. Varje utsläppsrätt ger rätten att släppa ut ett ton koldioxid eller motsvarande mängd av vissa andra växthusgaser. Företagen kan få utsläppsrätter antingen genom gratis tilldelning eller genom att köpa dem på en auktion. Taket sänks successivt för på så vis minska utsläppen. " Detta driver ju upp elpriset för stora fossila producenter som Tyskland. Eftersom att alla andra länder i Europa med grön el inte kan stå för hela Tysklands elproduktion drivs priset upp ganska kraftigt. Detta blir ju extra märkbart när Tyskland som exempel har låg vindproduktion och får öka kol och gaskraftverken.

Ang avstånd på havet, ligger de 1,5 mil bort lär de synas rätt fint en klar sommardag. De är ju väldigt höga, iaf 150 m. Du kommer alltså inte se basen men säkerligen från kanske 10-15 m upp på vindkraftverket. Sedan är väl havsbaserade vindkraftverk de största asen av de alla?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Ljud fortplantar sig väldigt bra över vatten, speciellt under vissa förhållanden.

Jag har svårt att se att man på något sätt skulle höra ett vindkraftverk över några kilometer hav, i alla fall om det blåser och blåser det inte så lär de inte producera så mycket ljud.

Citat:

Oönskade intryck är störande och är ingen objektiv bedömning. Att lyssna på Meshuggah i 110 decibel är en njutning. En hackande hackspett på husgaveln är en plåga.

Plågor båda två skulle jag säga. Men visst varierar ljudkänsligheten och vilka typer av ljud man är känslig mot. Min sambo exempelvis är väldigt ljudkänslig så jag kan inte spela musik på en, för mig, njutbar nivå om hon är hemma och hon blir förbannad på grannar som dammsuger och liknande. Men hon sa inte ett knyst när vi bodde i en stuga nära ett gäng vindkraftverk för de hörs ju inte. Sen handlar det om vana förstås. När jag flyttade till en lägenhet alldeles bredvid en spårvagnshållplats var det rätt störande, vagnarna dånade och mullrade och personerna på hållplatsen kunde vara rejält störiga, men efter några månader hade jag ju vant mig vid spårvagnarna i alla fall. Nu bor jag inte så nära längre men jag hör ju när en spårvagn åker förbi om jag tänker på det, men jag märker det inte annars.

Citat:

Modern skak-bilds-TV med 0.5 sekunder mellan bildväxlingarna är en plåga. Slow-TV som älgvandringen är en njutning. TV3-reklamens ljudvolym vs programvolymen är en plåga. Stjärnhimmel och tystnad är en njutning. Vindkraftverk är en plåga. För mig.

TV3? Reklam? Är du en tidsresenär på besök från tidigt 2000-tal?

Jag säger inte att du inte plågas alls, men du kanske är väldigt känslig, eller så förstärks plågan av dina åsikter. På 500 meters håll låter ett vindkraftverk ungefär 38 decibel, det är lägre än det normala bakgrundsbruset i en tyst inomhusmiljö. I tysta landskap kan bruset vara lägre dock, ner mot 30-35 decibel, och då behöver ett verk stå ungefär 1,6 km bort för att hamna under den nivån. Regeln är väl max 40 decibel vid en bostad här för vindkraft i normalfallet, och 35 i väldigt tysta landkskap, för trafik är det exempelvis 55 decibel vilket är rejält mycket högre då det ljudet anses vara mindre störande.

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/hur-mycket-late...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Stefflo: Det har inte funnits någon brist på produktion. Ingen reserv har behövts. Mer kärnkraft hade inte betytt mer produktion däremot, vattenkraften hade per automatik skruvat ner sig och vi hade förmodligen inte kunnat exportera mer. Priserna påverkas av andra faktorer.

Fast det stämmer inte. Att priset i SE1-2 är så mycket lägre än i SE3-4 beror på att SE3-4 har liten inhemsk produktion och hög förbrukning. Hade kärnkraftverk i SE3-4 inte lagts ner på löpande band så hade prisskillnaderna mellan SE1-4 varit mindre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Fast det stämmer inte. Att priset i SE1-2 är så mycket lägre än i SE3-4 beror på att SE3-4 har liten inhemsk produktion och hög förbrukning. Hade kärnkraftverk i SE3-4 inte lagts ner på löpande band så hade prisskillnaderna mellan SE1-4 varit mindre.

Nej. Även SE4 var en nettoexportör alla dagar i december utom fyra. Landet i helhet var en nettoexportör alla dagar utom två. Priset på el här har inte med vår inhemska produktion att göra utan beror på femdubblingen av priset på naturgas.

Permalänk
Avstängd

https://www.dagensps.se/teknik/mal-flyttbar-minireaktor-ska-b...

Mål: Flyttbar minireaktor ska byggas i Sverige innan 2030

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej. Även SE4 var en nettoexportör alla dagar i december utom fyra. Landet i helhet var en nettoexportör alla dagar utom två. Priset på el här har inte med vår inhemska produktion att göra utan beror på femdubblingen av priset på naturgas.

Vad menar du med nettoexportör? Just nu förbrukar SE4 cirka 3943 MW. Samtidigt så överförs det 4614 MW från SE3 till SE4 samt exporteras utomlands från SE4 3009 MW.

Jag vet inte hur stor produktionen är i SE4 just nu dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Det är väl inte bara naturgasen som påverkar, kolpriset har väl ökat en del också. Sedan är en annan stor bidragande orsak utsläppsrätter? Ju mer fossilt desto dyrare blir det?
"Mängden utsläpp delas sedan upp mellan företagen som ingår i systemet, genom så kallade utsläppsrätter. Varje utsläppsrätt ger rätten att släppa ut ett ton koldioxid eller motsvarande mängd av vissa andra växthusgaser. Företagen kan få utsläppsrätter antingen genom gratis tilldelning eller genom att köpa dem på en auktion. Taket sänks successivt för på så vis minska utsläppen. " Detta driver ju upp elpriset för stora fossila producenter som Tyskland. Eftersom att alla andra länder i Europa med grön el inte kan stå för hela Tysklands elproduktion drivs priset upp ganska kraftigt. Detta blir ju extra märkbart när Tyskland som exempel har låg vindproduktion och får öka kol och gaskraftverken.

Jo kolpriset har också påverkat förstås, men inte i närheten av lika mycket som gasen. Utsläppsrätterna har gått upp i pris som tänkt, men det är (tyvärr) ingen jättepåverkan.

Citat:

Ang avstånd på havet, ligger de 1,5 mil bort lär de synas rätt fint en klar sommardag. De är ju väldigt höga, iaf 150 m. Du kommer alltså inte se basen men säkerligen från kanske 10-15 m upp på vindkraftverket. Sedan är väl havsbaserade vindkraftverk de största asen av de alla?

Ja, och? Om kravet för att bygga något nytt är att det inte ska vara synligt så kommer det inte byggas något nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Vad menar du med nettoexportör? Just nu förbrukar SE4 cirka 3943 MW. Samtidigt så överförs det 4614 MW från SE3 till SE4 samt exporteras utomlands från SE4 3009 MW.

Jag vet inte hur stor produktionen är i SE4 just nu dock.

Data finns här om du vill gräva ned dig. DN hade också en debattartikel som gick igenom detta: "Under perioden juni-december i fjol var Sverige nettoexportör av el under samtliga dygn utom två. Nettoexport skedde också från södra Sverige (SE4) under samtliga dygn förutom två dygn i augusti och fyra i december. De höga kostnaderna för naturgas gör det oerhört attraktivt att importera el från Sverige eller Norge, vilket gör att priserna även i dessa länder ökar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad menar du med nettoexportör? Just nu förbrukar SE4 cirka 3943 MW. Samtidigt så överförs det 4614 MW från SE3 till SE4 samt exporteras utomlands från SE4 3009 MW.

Jag vet inte hur stor produktionen är i SE4 just nu dock.

Han menar att de ligger närmare marknaderna med högre priser. Elpriset i Finland (SE1 exporterar upp till 1500 MW) är ju lägre än i Danmark och Tyskland och påverkas inte på samma sätt.

Mer produktion i SE4 skulle främst minska vattenkraften i övriga områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Data finns här om du vill gräva ned dig.

Det är 74 sidor med dokument, tror du att du kan vara lite mer tydlig vilket dokument jag skall kolla på?

Jag var mest intresserad av hur man definierar "nettoexportör" i detta sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Han menar att de ligger närmare marknaderna med högre priser. Elpriset i Finland (SE1 exporterar upp till 1500 MW) är ju lägre än i Danmark och Tyskland och påverkas inte på samma sätt.

Mer produktion i SE4 skulle främst minska vattenkraften i övriga områden.

Så detta är definitionen på "nettoexportör"?

Jag tror att du citerade fel inlägg här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så detta är definitionen på "nettoexportör"?

Jag tror att du citerade fel inlägg här.

Priset är högre eftersom grannarna där betalar mer än Norge och Finland. Hur du definierar saker är irrelevant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det är 74 sidor med dokument, tror du att du kan vara lite mer tydlig vilket dokument jag skall kolla på?

Jag var mest intresserad av hur man definierar "nettoexportör" i detta sammanhanget.

Nettoexportör = exporterar mer än man importerar.

Edit: Det finns kategorier på sidan, så det är inte så svårt att hitta rätt information. Exempelvis filen exchange-SE-connections_2021_hourly.xls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Priset är högre eftersom grannarna där betalar mer än Norge och Finland. Hur du definierar saker är irrelevant.

Läs gärna inläggen du citerar, det blir mer meningsfullt då.

Jag har inte skrivit något om priser i grannländer i det du citerar så varför ta upp det? Jag undrade hur definitionen på nettoexportör såg ut, inte någon om hur jag definierade detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nettoexportör = exporterar mer än man importerar.

Det är den rimliga definitionen. Så just nu är SE4 en nettoimportör då importen från SE4 är större än exporten till utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är den rimliga definitionen. Så just nu är SE4 en nettoimportör då importen från SE4 är större än exporten till utlandet.

Det är ju detta du inte förstår. SE4 säljer el för att vi är nettoexportör, effektreserven har inte behövts för SE4:as behov. Inrikes är inte import. Jag utgår från diskussionen du svarar på om du svarar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

https://www.dagensps.se/teknik/mal-flyttbar-minireaktor-ska-b...

Mål: Flyttbar minireaktor ska byggas i Sverige innan 2030

Näää, ska börja byggas innan 2030. Din formulering gjorde så det ser ut som att den ska vara klar tills dess. Den lär nog inte vara närheten av klar vid 2030.

Det symboliska värdet är dock enormt. Sverige ska fortsätta ha kärnkraft. Viljan finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nettoexportör = exporterar mer än man importerar.

Edit: Det finns kategorier på sidan, så det är inte så svårt att hitta rätt information. Exempelvis filen exchange-SE-connections_2021_hourly.xls

Tack! Den filen var precis det jag sökte efter. Dock blir jag inte klok på det med nettoexport fortsatt. Jag kan inte hitta speciellt många tillfällen där exporten från SE4 är positiv men jag tolkar kanske siffrorna fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Näää, ska börja byggas innan 2030. Din formulering gjorde så det ser ut som att den ska vara klar tills dess. Den lär nog inte vara närheten av klar vid 2030.

Det symboliska värdet är dock enormt. Sverige ska fortsätta ha kärnkraft. Viljan finns.

"Min" formulering är rubriken på sidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Tack! Den filen var precis det jag sökte efter. Dock blir jag inte klok på det med nettoexport fortsatt. Jag kan inte hitta speciellt många tillfällen där exporten från SE4 är positiv men jag tolkar kanske siffrorna fel.

Jo, inrikes är som sagt inte import, så det är nog där problemet ligger.