Permalänk
Medlem

Största delen av svennsons pengar i januari går till elbolagen! GRATTIS!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Är det den veden du eldar fortfarande😂 Helvete vilket träd.
Grannen har en ek som jag tycker är grov och den är runt 9m i omkrets runt stammen men gentemot det träden så är det bara en pinne.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kollade nyss och i snitt under hela 2021 betalade jag 190 öre per kWh. Då räknar jag allt, dvs även elnätsdelens fasta och rörliga delar. Ca 5300 kWh under 2021, för ca 10050 kr sammanlagt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Kollade nyss och i snitt under hela 2021 betalade jag 190 öre per kWh. Då räknar jag allt, dvs även elnätsdelens fasta och rörliga delar. Ca 5300 kWh under 2021, för ca 10050 kr sammanlagt.

Hur räknade du ut ditt genomsnitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur räknade du ut ditt genomsnitt?

Totalt vad jag betalat under 2021 delat med totala antalet kWh förbrukade.

10048 kr på 5277 kWh. 190.4 öre/kWh.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du har bundit priset då antar jag?

Ja men kunde inte minnas när jag gjorde det eller om det fortfarande var giltigt. Finns risk att det går ut när som helst så jag öppnar alltid elräkningen lååångsamt av rädsla... Tror dock att bundna avtal är påväg bort alternativt prisas bort då elbolagen inte vill sitta på så hög risk

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

209 öre/kwh blev det på senaste fakturan, rörligt söder om GBG, lite dyrt!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

5460kr i december 252öre per kwh

Permalänk
Medlem

136öre i december. Då med alla avgifter inräknat. Bundet på 54öre/kW

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Medlem

Mysig total elkostnad på 5000 kr för December

200 Öre i December i enbart Elpris
Elzon 4

Räknade precis ihop mina snittelpriser under senaste två åren (Viktade mot förbrukningen)
Snitt 2021 =88,4 Öre
Snitt 2020 =32.4 Öre

Allt utan skatt och leverans och månadsavgifter, enbart kWh pris

Permalänk
Medlem

Bidrag till hushåll pga det höga elpriset.
"Det blir sextusen kronor till hushåll som har 2.000 kilowattimmar i förbrukning." enligt DN

https://www.dn.se/ekonomi/ministrar-haller-presstraff/

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Bidrag till hushåll pga det höga elpriset.
"Det blir sextusen kronor till hushåll som har 2.000 kilowattimmar i förbrukning." enligt DN

https://www.dn.se/ekonomi/ministrar-haller-presstraff/

Och jag som hade 1993 kwH december blir att höja golvvärmen en halv grad

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Bidrag till hushåll pga det höga elpriset.
"Det blir sextusen kronor till hushåll som har 2.000 kilowattimmar i förbrukning." enligt DN

https://www.dn.se/ekonomi/ministrar-haller-presstraff/

Blir intressant att se om det innebär att man måste nå 2000kWh för att få något.

Jag försökte snåla järnet i december och landade på 1998kWh (fortfarande över 7k i elräkning).

Slutar förmodligen med att jag förlorar pengar på att jag försökte spara…

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt det var fler som skulle se detta komma. Låste mitt elpris på 3år á 39,5öre förra sommaren. Enda tabben jag känner nu är att jag inte låst på 5år istället för 3.

Skrivet av SpaceAce:

Blir intressant att se om det innebär att man måste nå 2000kWh för att få något.

Jag försökte snåla järnet i december och landade på 1998kWh (fortfarande över 7k i elräkning).

Slutar förmodligen med att jag förlorar pengar på att jag försökte spara…

Dock var de tydliga med att de inte kommer vara retroaktivt eller komma på ett par månader, så känner jag regeringen rätt kommer de se till att bidragen är i sommar när elförbrukningen redan är låg så att så lite folk som möjligt tar del av bidraget.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

skulle vara skönt att ha bundet elpris på 25öre och en förbrukning på 2000kwh som vanligt med sossar så har dom inte tänkt färdigt riktigt.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar det så kommer det vara månaderna december, januari och februari som de beräknar stödet på.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

För folk som normalt sätt förbrukar 2000 kWh och över, samt bor i småhus/radhus/villor är fattiga. Jag får väl hoppas att regeringen har gjort en rejäl kartläggning över hela Sverige och har en helt annan bild än vad jag har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b-fire:

Bidrag till hushåll pga det höga elpriset.
"Det blir sextusen kronor till hushåll som har 2.000 kilowattimmar i förbrukning." enligt DN

https://www.dn.se/ekonomi/ministrar-haller-presstraff/

Skrivet av playguu:

Och jag som hade 1993 kwH december blir att höja golvvärmen en halv grad

Skrivet av SpaceAce:

Blir intressant att se om det innebär att man måste nå 2000kWh för att få något.

Jag försökte snåla järnet i december och landade på 1998kWh (fortfarande över 7k i elräkning).

Slutar förmodligen med att jag förlorar pengar på att jag försökte spara…

Ett underbart system, man slår sönder med ena handen och sen hjälper med den andra. Hur många olika typer av extra bidrag och extra hjälp och liknande ska vi ha i detta land. Är det inte bättre då att sänka skatten generellt för alla så vi faktiskt har råd att leva. Kostnaden för detta bidrag blir ca 6 miljarder och kommer bara hjälpa till viss del plus att kostnaden och jobbet för att distribuera dessa pengar kommer bli hög den också.
Om räntorna går upp, kommer regeringen ge oss med stora lån bidrag för det då

Att hålla på med dessa små plåster och blodstoppare på ett avhugget ben kommer aldrig funka. Det behövs långsiktiga lösningar för att få bukt med problemen där de börjar. Är elpriset för högt för att vi har för lite produktion så bygger man upp mer produktion som går att använda när man behöver den och inte som i detta land, tar bort fungerande produktion.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Som jag tolkar det så kommer det vara månaderna december, januari och februari som de beräknar stödet på.

Jasså? De var ju tydliga med att det var Moderaternas förslag som skulle vara retroaktivt och att det inte var hållbart utan de tagit fram ett eget förslag som inte skulle vara retroaktivt.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVT:

Regeringen föreslår lättnader på max 2 000 kronor per månad för hushåll som drabbats av höga elpriser. Det meddelar finansminister Mikael Damberg (S) och energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar (S) på en pressträff på onsdagen.

Hushållen ska kompenseras för de höga elpriserna under december, januari och februari. Som mest kan ett hushåll med höga elkostnader kompenseras med 2 000 kronor per månad, det vill säga sammanlagt 6 000 kronor.
...
Enligt Damberg omfattar elpriskompensationen 1,8 miljoner hushåll. Den ska utgå till hushåll med en elförbrukning på minst 2000 kWh per månad. Det handlar framförallt om småhus som är eluppvärmda.

Exakt hur elprisstödet ska komma hushållen till godo är inte klart.

https://www.svt.se/nyheter/regeringen-kallar-till-presstraff

Permalänk
Medlem

Tragiskt att man går in och stöttar en stor del höginkomsttagare med villor som sannolikt lyxkonsumerar.
Detta minskar ju det lilla penga-incitament att dra ner på elförbrukningen minskar.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är Regeringen sen på bollen.
Det var inte särskilt tydligt om huruvida denna kompensation ska utföras.
Sänk den förbannade energiskatten istället, men nej det var ju Moderaternas förslag.

Brb ska räkna på hur många gånger dom sa "exceptionell situation" under pressträffen.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Bankai:

För folk som normalt sätt förbrukar 2000 kWh och över, samt bor i småhus/radhus/villor är fattiga. Jag får väl hoppas att regeringen har gjort en rejäl kartläggning över hela Sverige och har en helt annan bild än vad jag har.

Varför skulle de inte kunna vara det?
Unga människor som köpt eluppvärmd villa ”billigt” när det begav sig och sen skaffat familj och kanske blivit av med jobbet?

Sen kan jag hålla med om att sättet man tagit fram urvalet är lite underligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Att hålla på med dessa små plåster och blodstoppare på ett avhugget ben kommer aldrig funka. Det behövs långsiktiga lösningar för att få bukt med problemen där de börjar. Är elpriset för högt för att vi har för lite produktion så bygger man upp mer produktion som går att använda när man behöver den och inte som i detta land, tar bort fungerande produktion.

Lite panik nu eftersom det är valår, så då åker plåster lådan fram.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Min EL ligger på runt 280kr i månaden men nu fick jag senaste fakturan och den har ökat till 555kr. Låter kanske lite för er men med dålig inkomst så är det mycket. Bor i lgh

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Jasså? De var ju tydliga med att det var Moderaternas förslag som skulle vara retroaktivt och att det inte var hållbart utan de tagit fram ett eget förslag som inte skulle vara retroaktivt.

Nej dom sa klart och tydligt nu på presskonferensen att det var ett retroaktivt "bidrag" och att det var minst ett par månader kvar innan det var klart hur det skulle utformas.

Permalänk
Medlem

Jag var lite nervös över räkningarna nov/dec, men det visade sig att vi tydligen bundit elpriset under 3 år.. bra koll man har :/ Så priset var detsamma som tidigare. Typ 600-700 kr/mån totalt i en 70 kvm lägenhet i Stockholm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Lite panik nu eftersom det är valår, så då åker plåster lådan fram.

Jo, så är det. Kommer bli mycket att sätta plåster på i framtiden i vårt land efter åtta år med S och MP vid makten.
Själv klarar jag mig ok men gått från 4200 kr -> 7300 kr för en månad men då ligger den stora kostanden för mig på fjärrvärme.
Det tråkiga med elen är ju att de fasta kostnaderna är så hiskliga. Jag hade nästan 1000 kr för förbrukningen av el men med avgifter och fasta kostnader på 2400 kr. Vad får det för intresse från mig att sänka min förbrukning egentligen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om räntorna går upp, kommer regeringen ge oss med stora lån bidrag för det då

Finns redan, kallas ränteavdrag.

Permalänk
Medlem

För december månad:

Förbrukning: 336 kwh
Pris: 193.64 öre kwh

Totalt: 650.63 kronor för december månad. 65 kvadratmeter lägenhet, (bostadsrätt). Jag tror december kommer vara relativt snäll. Jobbade fortfarande ganska mycket på kontoret då. Januari kommer nog glida mot 1 000 kronor, inte så farligt, men jag tror(?) det är ganska mycket för en lägenhet?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync