Mest prisvärda telefonen för under 4000kr

Permalänk

Mest prisvärda telefonen för under 4000kr

Hej,
idag verkar det finnas massor med bra telefoner för under 4000kr. Bara fastnat i beslutsångest då det finns för mycket att välja på så tänkte att det vore fint att bolla lite så jag kan bestämma mig till slut.

Jag har idag en jobbtelefon (iphone SE) som jag använder även privat.
Men jag har blivit lite sugen på att testa vad Android har att erbjuda nu för tiden i form av lite häftigare funktioner som high refreshrate.
Är osäker på om jag kommer gå över till min nya lur helt eller bara ha den hemma för att kolla på youtube. Så kamera är kanske inte topp-prio och jag vill inte lägga för mycket deg på luren.

Det jag framförallt är ute efter är något som ger mig lite 'wowkänsla' jämfört med luren jag har idag - en stor skärm med hög refreshrate och en rapp känsla i animationer.

Det jag är mest intresserad av är
* Stor skärm, inga compactphones här inte.
* High refreshrate, minst 90hz (vad jag hört ser man knappt skillnad på 120 och 144 så det är inte så noga när man kommer upp i högre tal)
* Stereohögtalare med hyfsat ljud (kommer aldrig kolla långfilm men mycket Youtube)
* Hörlursutgång är ett plus men inget måste
* Ett plus vore om baksidan inte wobblar när luren ligger på ett bord pga utstickande camera module
* Lågt pris är att föredra eftersom jag kanske kommer använda den som extralur så är jag kanske inte villig att ge 2000kr extra bara för lite bonusfeatures.
* Bra batteritid
* Fast charger är ett plus
* Prestandamässigt kommer jag inte spela 3dspel så rå performance är oviktigt. Vass mjukvara desto viktigare, uppskattar smootha animationer.
* jag är lite orolig för störande hole punches. Så en minimal hole punch (bäst vore förstås camera-under-screen men det kan man kanske inte få till detta pris)

Ointresserad av: Vibrationsmotor, SD-cardslot, fet spelprestanda, 5g inte så viktigt, jag kräver inte premium-material - det är fine med plast.

De jag kikat på hittils är

Samsung:
* A52S5G 3490kr
* S20 FE SM-G780G - 3990kr

Överlag är en fördel med Samsung att de utlovar 4 år av software support

Motorola: tror inte de har vassast lurar men de har ett litet plus bara för att de inte är Kina-lurar
* Edge 20 verkar helt okej

Kinalurar
* Xiaomi Poco X3 pro - hyllas som många som en av de bästa budgetlurarna nånsin. Under 2000kr just nu. Liten nackdel är att POCO-brandingen på baksidan är ful och att skärmen är IPS men den har hög refreshrate och tycker 2000kr verkar va sjukt prisvärt.
* Xiaomi 11T Lite - 2990kr eller vanliga för 3990kr
* Xiaomi Redmi Note 10 pro - 3250kr
* Oneplus Nord CE 5G
* Oneplus 8
* Realme 8

Är lite tveksam till Xiaomi efter skandaler med läckt browserdata och reklam i telefonerna men samtidigt lockar prisvärdheten och de har ju speciellt ett extremt starkt ROM-community så kanske skulle köra en custom ROM och slippa det.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av flygande dadeln:

Hej,
idag verkar det finnas massor med bra telefoner för under 4000kr. Bara fastnat i beslutsångest då det finns för mycket att välja på så tänkte att det vore fint att bolla lite så jag kan bestämma mig till slut.

Jag har idag en jobbtelefon (iphone SE) som jag använder även privat.
Men jag har blivit lite sugen på att testa vad Android har att erbjuda nu för tiden i form av lite häftigare funktioner som high refreshrate.
Är osäker på om jag kommer gå över till min nya lur helt eller bara ha den hemma för att kolla på youtube.

Det jag är mest intresserad av är
* High refreshrate, minst 90hz (vad jag hört ser man knappt skillnad på 120 och 144 så det är inte så noga när man kommer upp i högre tal)
* Stereohögtalare med hyfsat ljud (kommer inte kolla långfilm men ändå)
* Hörlursutgång är ett plus men inget måste
* Ett plus vore om baksidan inte wobblar när luren ligger på ett bord pga utstickande camera module
* Lågt pris är bra eftersom jag inte kommer använda den ute så är jag kanske inte villig att ge 2000kr extra bara för lite bonusfeatures.
* Bra batteritid
* Fast charger är ett plus
* Nåt jag funderat på är om jag skulle föredra ett punchole centrerat eller i vänsterkant. Jag tror centrerat skulle kännas minst störigt - men hur känner ni?

Ointresserad av: Vibrationsmotor, SD-cardslot.

De jag kikat på hittils är

Samsung:
* A52S5G 3490kr
* S20 FE SM-G780G - 3990kr

Överlag är en fördel med Samsung att de utlovar 4 år av software support

Motorola: tror inte de har vassast lurar men de har ett litet plus bara för att de inte är Kina-lurar
* Edge 20 verkar helt okej

Kinalurar
* Xiaomi Poco X3 pro - hyllas som många som en av de bästa budgetlurarna nånsin. Under 2000kr just nu
* Xiaomi 11T Lite - 2990kr
* Xiaomi Redmi Note 10 pro - 3250kr
* Oneplus Nord CE 5G
* Oneplus Nord 8
* Realme 8

Är lite tveksam till Xiaomi efter skandaler med läckt browserdata och reklam i telefonerna men samtidigt har ju speciellt Poco ett extremt starkt ROM-community så kanske skulle köra en custom ROM och slippa det.

Om jag får lägga mitt tips (av Samsung telefonerna) så skulle jag satsa på S20 FE. Den kommer vara klart snabbare och bättre på alla punkter kontra A52S 5G. Om du har några funderingar kring telefonerna så är det bara tagga mig

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

S20 FE ska du undvika läs själv annars omdömena på prisjakt, hade kollat på Oneplus nord 2 kanske så får du ett snabbt UI med ett väldigt snabbt chip.

Permalänk
Medlem

Ja kör med Xiaomi 11 lite (tror ja den heter). Kör med nova launcher, så det blir ju ingen skillnad direkt mot min gamla Huawei p20pro. Men till priset jag betalde så är jag nöjd.
Snabbladdningen är galet bra dessutom.

Permalänk
Medlem

Snabb och med en bra skärm:
https://www.webhallen.com/se/product/335220-Xiaomi-Poco-F3-6G...

Ett test:
https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-poco-f3-inte-r...
Det som testaren tyckte var mindre bra var just kameran som du ändå inte prioriterar.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Motorola: tror inte de har vassast lurar men de har ett litet plus bara för att de inte är Kina-lurar
* Edge 20 verkar helt okej

Motorola ägs av Lenovo = Kina
Kan man överleva detta så är det bra mobiler.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag har en A52s, är otroligt nöjd.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Oneplus Nord CE 5G köpte farsan i somras, totalt värdelös, går inte att ringa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Om jag får lägga mitt tips (av Samsung telefonerna) så skulle jag satsa på S20 FE. Den kommer vara klart snabbare och bättre på alla punkter kontra A52S 5G. Om du har några funderingar kring telefonerna så är det bara tagga mig

//Daniel

@samsung-Daniel

Är det någon skillnad på s20 fe 4g vs 5g nu när båda har snappdragon processorn? Mer än 4g vs 5g såklart.

Permalänk

Jag har en Poco X3 Pro (8GB versionen), väldigt nöjd med den.

Installerade förvisso xiaomi.eu rom så fort som möjligt, men hann även med att köra helt "stock" eftersom det tar 30 dagar att låsa upp bootloader. Under den tiden så debloatade jag dock med https://github.com/Szaki/XiaomiADBFastbootTools som inte kräver root eller något sådant, så jag kunde deaktivera/avinstallera några av apparna som kom med.

Permalänk
Medlem

Tänkte rekommendera Motorola G100 men den har inte stereohögtalare. I övrigt grymt prisvärd och har en jäkla batteritid.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darshiva:

@samsung-Daniel

Är det någon skillnad på s20 fe 4g vs 5g nu när båda har snappdragon processorn? Mer än 4g vs 5g såklart.

Jämförelse: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5534775,5756308,553...
Samsungs egna jämförelse: https://www.samsung.com/se/smartphones/compare/?product1=sm-g...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Darshiva:

@samsung-Daniel

Är det någon skillnad på s20 fe 4g vs 5g nu när båda har snappdragon processorn? Mer än 4g vs 5g såklart.

Nä, det ska inte vara någon skillnad på telefonerna i övrigt

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Oneplus Nord CE 5G köpte farsan i somras, totalt värdelös, går inte att ringa med.

har han telenor? verkar som det strular om man har dom.. lol vilken konstig telefon xd

sen hur kan folk rekommendera motorola ? skräp märke som ägs av lenovo, räkna inte med att dom billigare telefonerna kommer uppdatera dom speciellt ofta, då är det bättre köra xiaomi.

Permalänk
Avstängd

Har A52 som jobbmobil. Köp inte den. T.ex. är fingeravtrycksläsaren bland det sämsta jag varit med om.

Har privat en Xiaomi Poco F3. Väldigt nöjd med den.

Permalänk

Någon modell ut Xiaomis utbud är givet.

Har en MI10T Lite och är otroligt nöjd. Innan denna hade jag en A2 tror jag den hette.

Ingen reklam i min lur.

Permalänk
Medlem

Skulle också satsat på en Galaxy S20 FE. Har använt den en del och kan säga att den känns som ett flaggskepp.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

Bara som uppföljning ifall nån söker fram tråden i framtiden och undrar samma sak kan jag säga att det blev Xiaomi Poco X3 och det va till stor del pga att att den fanns på rea för under 2000kr och jag just bara behövde en andra-telefon för att ha hemma. Skulle jag ha en ny huvudtelefon skulle jag kanske kollat på nåt dyrare.

Jag va lite Kina-rädd först men eftersom Xiaomi satsar globalt och har butiker i Sverige så ser jag det som ett litet plus på trovärdighetssidan då de lär försöka undvika att hamna i skandaler... åtminstone jämfört med mer okända leverantörer eller typ Huawei.

Att jag valde bort Samsunglurarna va mest pga en del recensioner och att efter jag testade i butik kände jag helt enkelt att för mig va magkänslan när jag höll lurarna i handen att nåt med Samsunglurarnas form kändes lite kantiga för min smak.

Jag är ganska nöjd med Poco X3. Prisvärd som fan va den.

120hz-skärmen har däremot inte imponerat ett dyft, inte märkt av den högre refreshraten ett dyft, funderade länge på om jag råkat disabla high refreshrate, men verkar inte så - kanske bara jag som inte är så känslig för sådant.
En annan märklighet är att jag på nåt vis fått ett litet "hål" i glaset på skärmen. Ingen spricka alltså utan ett hål - kan ha varit efter att jag målat och meckat och hållt på med lacknafta - att nåt stänk frätte hål... aldrig varit med om liknande förut och inget man väl kan klandra Xiaomi för. Ska ju va Gorilla Glass 5...

I övrigt har jag provat att gå runt med den i fickan att storleken kanske är lite väl stor för mina fickor, skulle jag köpa en ny primärlur skulle den va ett snäpp mindre.

En oväntad positiv grej har varit att jag varit nöjd med MiUI och inte känt behov att byta eller roota. Jag har till och med uppskatat MiUi-themes och haft kul med att byta tema.

Permalänk

Tycker senaste Oneplus ser spännande ut. Mycket mobil för pengarna. Håll också utkik efter Realme GT Neo 2 när den reas för omkring 3000 kr.

Gissar att Sony Xperia 10 III snart sänks i pris då uppföljaren är släppt. Kapabel liten sak, tyvärr med en skitkamera.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5