Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

ETH har flest projekt som bygger på det, dex, metaverse spel samt defi. Folk överför mkt fram o tbx, nfts osv. Sen klarar inte ETH av så många tx per sekund.

Skrivet av DavidGustafssonnn:

Gas fees bygger ju på efterfrågan och tillgång, så kort sagt kan man väl säga att det är höga gas fees då nätverket används av "för många" jämfört med antalet transaktioner som kan genomföras

Aha, varför är det så? Jag trodde kapaciteten beroende på mängden miners.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Aha, varför är det så? Jag trodde kapaciteten beroende på mängden miners.

Största delen av "arbetet" miners gör är bortkastat, eth hade kunna ha samma säkerhet och användbarhet med en bråkdel av hashraten

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Aha, varför är det så? Jag trodde kapaciteten beroende på mängden miners.

Nej kapaciteten är inbyggd i koden, därför måste ETH 2.0 o sharding etc komma annars tror jag ETH kommer dö, då fler o fler projekt väljer andra snabbare/billigare layer 1s.

BTC tex som har överlägest mest hashpower klarar bara av 5 transactions per sec Oavsett om det är 100000000 asisc igång eller bara min laptop som minar 5 tx är max.

Permalänk
Skrivet av DavidGustafssonnn:

Största delen av "arbetet" miners gör är bortkastat, eth hade kunna ha samma säkerhet och användbarhet med en bråkdel av hashraten

Ju mer hashrate o utpritt så garderar man mot 51% attacker. Kräver inte mkt o verifiera några transaktioner men om tex det är bara jag o min rigg som minar ETH så kan jag rulla tbx/ double spend / blockera adresser osv.

Permalänk
Skrivet av Dorkchicken:

Ju mer hashrate o utpritt så garderar man mot 51% attacker. Kräver inte mkt o verifiera några transaktioner men om tex det är bara jag o min rigg som minar ETH så kan jag rulla tbx/ double spend / blockera adresser osv.

Det är sant, men det påverkar inte antalet möjliga transaktioner som du även nämnde.

Sen kan man ju diskutera allt ur ett miljöperspektiv också, när går extra säkerhet över till extra överflöd?

Permalänk
Skrivet av DavidGustafssonnn:

Det är sant, men det påverkar inte antalet möjliga transaktioner som du även nämnde.

Sen kan man ju diskutera allt ur ett miljöperspektiv också, när går extra säkerhet över till extra överflöd?

Det va Cenorida som trodde antal tx berodde på hashpower

Håller med dig, tycker det räcker med 1 pow coin dvs BTC. Resten kan använda annat som oxå kan vara säkert, Chia har proof of space, Solana proof of history etc.

Ultimat vore det fans en coin/chain som använder både miners och nåt annat, dubbla lager av säkerhet.

Permalänk
Medlem

Säkert många som redan har frågat, men vad skulle ni säga är maximal temperatur på minnet för 3000-serien? Eller specifikt 3080.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Säkert många som redan har frågat, men vad skulle ni säga är maximal temperatur på minnet för 3000-serien? Eller specifikt 3080.

Tror det var kring 110 det började throttla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Säkert många som redan har frågat, men vad skulle ni säga är maximal temperatur på minnet för 3000-serien? Eller specifikt 3080.

Skulle försöka hålla det under 95°c iaf på alla kort med GDDR6X, max drift temp ska tydligen vara 110-120°c men börjar trottla innan dess.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Skulle försöka hålla det under 95°c iaf på alla kort med GDDR6X, max drift temp ska tydligen vara 110-120°c men börjar trottla innan dess.

Jag har nu mellan 94 till 98c med fläktar på 70%. Är det värt att höja fläktvarvtalet? Temperaturen på kärnan är dock väldigt låg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag har nu mellan 94 till 98c med fläktar på 70%. Är det värt att höja fläktvarvtalet? Temperaturen på kärnan är dock väldigt låg.

75% körde jag med på mina luftkylda 3080 tidigare, dock hade jag bytt kylpasta och thermal pads till bättre sort. låg på 78-85°c.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

75% körde jag med på mina luftkylda 3080 tidigare, dock hade jag bytt kylpasta och thermal pads till bättre sort. låg på 78-85°c.

Hade du 78 till 85 efter eller före bytet? På minnet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hade du 78 till 85 efter eller före bytet? På minnet?

Efter, var dock i somras när det 25°c eller varmare i lägenheten...

Sålde bort dom 2 jag hade och köpte svalare kort med gddr6 minne istället, + att man gjorde en rätt så ordentlig förtjänst.

Har bara mitt vattenkylda 3090 och 3080 kvar nu, och dom är betydligt svalare.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Säkert många som redan har frågat, men vad skulle ni säga är maximal temperatur på minnet för 3000-serien? Eller specifikt 3080.

110 grader ska vara lugnt enligt Nvidia, sen börjar kortet throttla som andra har nämnt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

110 grader ska vara lugnt enligt Nvidia, sen börjar kortet throttla som andra har nämnt.

Om kortet ska gå 24/7 så är inte den temperaturen att rekommendera, försök ligga under 90 grader. Annars lär kortet inte bli långlivat.

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Om kortet ska gå 24/7 så är inte den temperaturen att rekommendera, försök ligga under 90 grader. Annars lär kortet inte bli långlivat.

Har du en källa på det eller är det bara ett antagande?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du en källa på det eller är det bara ett antagande?

I forumtrådar är det nog uteslutande antaganden och oavsett om nvidia hade gått ut med infon (vilket de inte har gjort då det skulle kunna backfira) så är ändå svaret.. Det beror på

Finns alltid så sjukt många variabler / scenarion att tänka utöver det mest basala. Kortet i persons X dator klarar av temp X men vad vi inte vet är resterande datordelar/temp och andra faktorer som påverkar. Så även om man kopierar kommer ju ändå resultaten variera

Svaret att våga testa bör nog vara mest applicerbart, och lär av misstag finns inga skrivna regler

Permalänk
Medlem

Personligen vill jag inte att mitt kort går över 100 grader.
Med det sagt tror jag att det är mer hälsosamt för kortet att gå på samma temperatur under längre perioder än att det varierar kraftigt och ofta under kortare perioder.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Här (https://www.micron.com/products/ultra-bandwidth-solutions/gdd...) skriver Micron att op. temperatur är 95C / 105C för GDDR6X. Att det ligger mellan 95 och 105C antar jag beror på det finns en viss variation mellan minnena. Ett chip kanske tappar prestanda redan vid 95C medan ett annat likadant chip presterar till 100% vid 105C.

Permalänk
Medlem

Gjorde lite saker för att få ner temperaturen. Dels så har jag att dragit ner på strömbudgeten från 214w till 209w, höjt fläktvarvtalet från 70% till 75% och införskaffat en "Electric Dust Blower" för att blåsa bort allt damm. Gick från i genomsnitt 96 till 88 grader på minnet vid en rumstemperatur på omkring 21 grader.

Verkar dock som att Trex enbart avrundar temperaturen till närmaste jämna heltal, vilket är lite synd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt låg profitability på nicehash nu?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag har väldigt låg profitability på nicehash nu?

Beror nog på att värdena på alla kryptovaluta sjunker för tillfället.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag har väldigt låg profitability på nicehash nu?

Lite lägre profit men man får mer Eth nu(fler som handlar), så lönar sig sen när kryptovalutorna börjar öka igen om man nu håller på dom.

Verkar få ca 0.002-0.003 mer eth per dag nu, inte speciellt mycket men många bäckar små.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Är det fortfarande lönsamt att leka med detta eller? Enligt https://whattomine.com skulle mitt 3060Ti generera 0.0009/dygn. I nuläget runt 25kr. Det kan väl inte stämma? Då räknade jag på $0.2/kWh och det skulle ge $2.23/dygn.
Låter högt för mig.

Vad säger ni som har mer erfarenhet? Vad missar jag? Förutom att kortets livslängd förkortas.
Tack på förhand. Kan tillägga att jag i princip aldrig minat, om man inte räknar lite monerotester, utan bara investerat i krypto lite allmänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Tjena!
Är det fortfarande lönsamt att leka med detta eller? Enligt https://whattomine.com skulle mitt 3060Ti generera 0.0009/dygn. I nuläget runt 25kr. Det kan väl inte stämma? Då räknade jag på $0.2/kWh och det skulle ge $2.23/dygn.
Låter högt för mig.

Vad säger ni som har mer erfarenhet? Vad missar jag? Förutom att kortets livslängd förkortas.
Tack på förhand. Kan tillägga att jag i princip aldrig minat, om man inte räknar lite monerotester, utan bara investerat i krypto lite allmänt.

Var några år sedan jag minade men vill minnas att whattomine ofta visade lite mera än vad det faktiskt blev. Man kan behöva optimera lite för att lyckas få den hashrate och strömförbrukning som de anger. Typ överklocka minnesfrekvensen, sänka GPU-frekvensen, undervolta, sätta fast fläkthastighet o.s.v. Sedan anger de enbart grafikkortets strömförbrukning. Datorn i övrigt drar ju lite också.

Har inte nvidia gjort något trick för att sabba mining med deras grafikkort? Går troligen att ta sig runt på något sätt, typ gamla drivrutiner eller något. Du kan få lite värme från miningriggen vilket kan ge minskning av husets övriga uppvärmningskostnader så här års så om inte annat kanske du kan få gratis uppvärmning. Tror inte det sliter mycket på grafikkortet förutom fläktarna. Se till att ha bra kylning och sänk strömbudgeten eller något sådant för att få den gå svalt. Gäller att få hög hashrate per watt så stabilt som möjligt till vettiga temperaturer, inte att klocka den till max.

Men i slutändan får man vara glad om kostnaden för hårdvaran tjänas in. Svårt att gå med vinst i långa loppet med mining med våra elpriser. Såvida man inte har bra elavtal eller har nyttan av värmen. Se det som en hobby, inte som något för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Tjena!
Är det fortfarande lönsamt att leka med detta eller? Enligt https://whattomine.com skulle mitt 3060Ti generera 0.0009/dygn. I nuläget runt 25kr. Det kan väl inte stämma? Då räknade jag på $0.2/kWh och det skulle ge $2.23/dygn.
Låter högt för mig.

Vad säger ni som har mer erfarenhet? Vad missar jag? Förutom att kortets livslängd förkortas.
Tack på förhand. Kan tillägga att jag i princip aldrig minat, om man inte räknar lite monerotester, utan bara investerat i krypto lite allmänt.

Det ju oftast inte speciellt värt att minea om man tittar på vad man tjänar in i dagsläget. Back in the day när man kunde få solodrops på 50 btc var det nog inte heller särskilt profitabelt just då. Men fråga dom som mineade då om dom ångrar sig

Permalänk
Skrivet av nortish:

Tjena!
Är det fortfarande lönsamt att leka med detta eller? Enligt https://whattomine.com skulle mitt 3060Ti generera 0.0009/dygn. I nuläget runt 25kr. Det kan väl inte stämma? Då räknade jag på $0.2/kWh och det skulle ge $2.23/dygn.
Låter högt för mig.

Vad säger ni som har mer erfarenhet? Vad missar jag? Förutom att kortets livslängd förkortas.
Tack på förhand. Kan tillägga att jag i princip aldrig minat, om man inte räknar lite monerotester, utan bara investerat i krypto lite allmänt.

Har du inte en bra deal på fastpris på el så är det inte mkt man tjänar i dagen läge. Men kan mina och hodla i hopp om priser på crypto går upp i framtiden, så länge du inte går back på elen då kan man lika gärna köpa crypto ist för mina den

Permalänk
Medlem

Har själv avvecklat lite nu.

Fortfarande kvar en rig med 10 gpus, men minar lite olika mynt bara för att få lite variation i portföljen.

Har dock gratis el(ingår i hyran) och riggen är redan intjänad, annars hade jag nog sålt den också.

Skulle dock läget ändra sig så lär det bli att utöka igen.

Har man redan kort så är det ju absolut värt det om det bara är för att hålla på det och hoppas på bättre tider.
Men att mina och sälja direkt just nu är inte speciellt lönsamt, blir bra många månader innan man når ROI på korten som det ser ut just nu, tror dock bara att det är tillfälligt. Kryptovalutorna hänger ju med vanliga aktiebörsen, går det åt skogen där så hänger kryptovalutorna med ner, och just nu är det lite Omikron panik som det verkar...

Sen det där med slitage, visst fläktarna slits ut lite snabbare men påverkar knappast själva kretsarna.
Dom flesta som minar är noga med underhåll, och allt går med jämn temperatur.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av baner85:

Har själv avvecklat lite nu.

Fortfarande kvar en rig med 10 gpus, men minar lite olika mynt bara för att få lite variation i portföljen.

Har dock gratis el(ingår i hyran) och riggen är redan intjänad, annars hade jag nog sålt den också.

Skulle dock läget ändra sig så lär det bli att utöka igen.

Har man redan kort så är det ju absolut värt det om det bara är för att hålla på det och hoppas på bättre tider.
Men att mina och sälja direkt just nu är inte speciellt lönsamt, blir bra många månader innan man når ROI på korten som det ser ut just nu, tror dock bara att det är tillfälligt. Kryptovalutorna hänger ju med vanliga aktiebörsen, går det åt skogen där så hänger kryptovalutorna med ner, och just nu är det lite Omikron panik som det verkar...

Sen det där med slitage, visst fläktarna slits ut lite snabbare men påverkar knappast själva kretsarna.
Dom flesta som minar är noga med underhåll, och allt går med jämn temperatur.

Pfff hade aldrig avvecklat om jag hade gratis el Rena drömmen ju.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Det ju oftast inte speciellt värt att minea om man tittar på vad man tjänar in i dagsläget. Back in the day när man kunde få solodrops på 50 btc var det nog inte heller särskilt profitabelt just då. Men fråga dom som mineade då om dom ångrar sig

Jag minade 2010-2012 och sålde allt helatiden för 3-30 dollar st.
Hade jag sparat dem till typ förra året så hade jag haft kanske en 60 mille. :/