Swish har tekniska problem för tillfället

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Swish har tekniska problem för tillfället

https://www.swish.nu/hjalp

Ingen tid angiven för när de tror problemet kan vara löst änu.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Sånt här får inte krångla.
Inkompetens!!!

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Men det är ju BankGirot som har problem "egentligen" så mest intressant blir att se hur det går för alla företag som betalr fakturor idag

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nbwu:

Men det är ju BankGirot som har problem "egentligen" så mest intressant blir att se hur det går för alla företag som betalr fakturor idag

Jo tänker dock att folk har mindre "realtidsanspråk" eller hur man nu ska uttrycka det på Bankgiro kontra Swish

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gick bra för mig att swish-betala nu på morgonen.
Dessa driftstörningar är väl rätt vanliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borix:

Gick bra för mig att swish-betala nu på morgonen.
Dessa driftstörningar är väl rätt vanliga?

Säker på att de kom fram?
Swisha en gång förut de gick iväg som inget hade hänt.. Men mottagaren fick aldrig pengarna, de var rätt intressant reda ut.. Tur i oturen att de var en bekant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Säker på att de kom fram?
Swisha en gång förut de gick iväg som inget hade hänt.. Men mottagaren fick aldrig pengarna, de var rätt intressant reda ut.. Tur i oturen att de var en bekant.

Var till SL och jag fick min biljett.
Antar att de inte hade givit biljetten ifall det misslyckas.
Inte så ledsen ifall det inte gick fram i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Säker på att de kom fram?
Swisha en gång förut de gick iväg som inget hade hänt.. Men mottagaren fick aldrig pengarna, de var rätt intressant reda ut.. Tur i oturen att de var en bekant.

Jag har varit med om det tidigare.
Skickar pengarna och får "Du har nu betalat!"
Skriver till personen att man har swishat. Får efter ett tag tillbaka att denne inte sett någon betalning.
Öppnar appen och får då ett felmeddelande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borix:

Var till SL och jag fick min biljett.
Antar att de inte hade givit biljetten ifall det misslyckas.
Inte så ledsen ifall det inte gick fram i alla fall

Ibland när jag har åkt buss så har dom haft problem med terminalen och då får man åka med även om det inte går att betala med kort. Det gäller dock Västtrafik men SJ kan väl inte vara så mycket jävligare.
Undrar hur en kontrollant skulle reagera i det läget?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ibland när jag har åkt buss så har dom haft problem med terminalen och då får man åka med även om det inte går att betala med kort. Det gäller dock Västtrafik men SJ kan väl inte vara så mycket jävligare.
Undrar hur en kontrollant skulle reagera i det läget?

SJ är inte samma sak som SL I SLs fall skulle det klassas som att man inte har en biljett. För 1. Du har flera alternativ att köpa din biljett, du kan välja mellan att betala med Swish ELLER kort i appen, men du kan också använda ditt kort och blippa det ombord på bussen. Det går även när kortsystemet hos din bank inte fungerar, då du debiteras dagen efter.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fick en swish nyss, verkar fungera som det ska nu

Permalänk
Medlem

Fick även jag swish via Tradera, så verkar funka som det ska igen. Driftstörning är vanligt för Swish, bara det att gemene man inte märker det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag har varit med om det tidigare.
Skickar pengarna och får "Du har nu betalat!"
Skriver till personen att man har swishat. Får efter ett tag tillbaka att denne inte sett någon betalning.
Öppnar appen och får då ett felmeddelande...

Jag fick inte ens ett felmeddelande.. den var till och med borta ur historien.
Roliga var att jag diskuterade mellan namnet med sambon så hon såg också att jag hade Swishat.
Förtroendet för Swish fick sig en törn efter de.

Permalänk
Medlem

Ja, nu står det att det bara är Skandiabanken som har problem med Swish

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, nu står det att det bara är Skandiabanken som har problem med Swish

Trist för dom 3 som har den banken.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Det intressanta är att alla slutkunder är ansvariga för Swish's problem, så den som inte får sin tåg eller bussbiljett åker fortfarande på en kontrollavgift och blir avslängd.
Det är bland annat därför jag inte använder Swish, jag vill inte vara ansvarig för något jag saknar kontroll över.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det intressanta är att alla slutkunder är ansvariga för Swish's problem, så den som inte får sin tåg eller bussbiljett åker fortfarande på en kontrollavgift och blir avslängd.
Det är bland annat därför jag inte använder Swish, jag vill inte vara ansvarig för något jag saknar kontroll över.

Vad använder du istället? Kontanter?

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det intressanta är att alla slutkunder är ansvariga för Swish's problem, så den som inte får sin tåg eller bussbiljett åker fortfarande på en kontrollavgift och blir avslängd.
Det är bland annat därför jag inte använder Swish, jag vill inte vara ansvarig för något jag saknar kontroll över.

Slutar du använda ditt bankkort då också om din bank får driftstörningar?

Alla kan få driftstörningar då o då. Det är sånt som händer. Normalt sett är de väldigt snabba att åtgärda sånna här grejor.

Swish är bland det bästa som hänt sedan smöret med uppfunnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Slutar du använda ditt bankkort då också om din bank får driftstörningar?

Alla kan få driftstörningar då o då. Det är sånt som händer. Normalt sett är de väldigt snabba att åtgärda sånna här grejor.

Swish är bland det bästa som hänt sedan smöret med uppfunnet.

Jag ansvarar inte för bankens driftstörningar, det är bankens ansvar. Väsentlig skillnad.
Klart jag slutar använda bankkortet när banken har störningar, kontanter är faktiskt att föredra för små transaktioner så som biljett.

Swish är en personuppgiftssamlande kontoknullande plåga likt Google & Meta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

På gränsen till skandalöst att tjänsten ligger nere så ofta IMO. Senast stod jag strandad med en Blocketköpare som hade åkt en bit för att hämta varan. Som så många andra idag hade han inga kontanter på sig.

Ska vi ha ett kontantfritt samhälle och en betaltjänst som mer eller mindre har monopol så behöver den ju vara pålitlig åtminstone. Låtsas inte som att jag förstår vidden av de tekniska utmaningarna (det är väl ett antal system som ska samverka dessutom), men det måste rimligen gå att bygga in tillräckligt med redundans för att ha högre upptid än idag? Känns ju som att det ligger nere var och varannan vecka.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Sånt här får inte krångla.
Inkompetens!!!

Tyvärr är haverier av olika slag oundvikligt till och från. Vad jag minns så var det väl också en rätt stor störning förra året...runt sommaren?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har fungerat precis som vanligt hela den här morgonen/förmiddagen för mig...

Skrivet av Fenrisulvfan:

Det intressanta är att alla slutkunder är ansvariga för Swish's problem, så den som inte får sin tåg eller bussbiljett åker fortfarande på en kontrollavgift och blir avslängd.
Det är bland annat därför jag inte använder Swish, jag vill inte vara ansvarig för något jag saknar kontroll över.

Tvivlar på det i kollektivtrafiken iallafall, såhär ser lagen ut:

"2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Om man nu orkar driva det vidare. Lär ju falla rätt hårt under "annan omständighet" ifall man inte har något annat sätt att betala för sig. Och man kommer ju se att man gjort ett försök att betala - så osannolikt att ens SL inte släpper det när man påpekar det.

Avslängd blir man i vilket fall som helst inte. Man har ju tills kontrollavgiften gått till inkasso på sig att betala/överklaga - innan dess har man tekniskt sett inte ens gjort något fel (man har bara "valt" att betala på det dyrare sättet, via tilläggsavgift). Och kontrollanterna har ingen rätt att göra annat än fråga om din biljett - du är inte skyldig att visa den.

Permalänk
Medlem

Handlade på Webhallen kl8 imorse och betalade med Swish, de gick bra.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag ansvarar inte för bankens driftstörningar, det är bankens ansvar. Väsentlig skillnad.
Klart jag slutar använda bankkortet när banken har störningar, kontanter är faktiskt att föredra för små transaktioner så som biljett.

Så om din bank har driftstörningar, och du slutar använda ditt bankkort...var ska du få ut dina kontanter ifrån då har du tänkt? ...och av vilken anledning är kontanter att föredra vid små transaktioner?

År 2020 stod kontantbetalning endast för 9% av alla sorters betalningar. Och siffran minskar dagligen...
Det är ingen som vill hålla i kontanter längre, det är typ helt meningslöst. Jag har inte haft kontanter i min plånbok på typ 10år, förutom när jag åkt utomlands för där är de fortfarande lite småkåta i kontanter.

Permalänk

95/100 ggr är det din bank som har problem, inte Swish el BG i sig (vet)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Så om din bank har driftstörningar, och du slutar använda ditt bankkort...var ska du få ut dina kontanter ifrån då har du tänkt? ...och av vilken anledning är kontanter att föredra vid små transaktioner?

År 2020 stod kontantbetalning endast för 9% av alla sorters betalningar. Och siffran minskar dagligen...
Det är ingen som vill hålla i kontanter längre, det är typ helt meningslöst. Jag har inte haft kontanter i min plånbok på typ 10år, förutom när jag åkt utomlands för där är de fortfarande lite småkåta i kontanter.

Kontanter har jag alltid ute en mindre mängd för det mest nödvändiga, annars ska man kunna få ut på banken, alternativt aldrig stoppa in dem i banken.
Kontanter kräver inte internet, telefon ström m.m vilket gör dem mycket smidigare, det enda som gör dem otympliga är deras vikt och risken att bli rånad om man dräller runt med för stora summor.

5 miljoner flugor kan inte ha fel, bajs är gott. - Det är flockmentalitetsargument, gå du i din fårskock om du vill, jag avstår.

Klart att det är bra om digital betalning fungerar 91% av tiden, det gör inte övriga 9% meningslös, utan det är nog snarare så att så länge man har alternativet att betala kontant, så måste man inte påtvinga det.

Att Swish ligger nere visar tydligt på att vi inte är ens i närheten av att vara reda för att förkasta kontanter, det krävs dessutom väsentliga skillnader i hur samhället är strukturerat för att kunna bannlysa kontanter. Vi pratar om att i princip förkasta verkligheten och leva enbart i en virtuell värld som gestaltas i den gamla klassikern "the Matrix".

En god vän fick för några månader sedan sitt bankkonto spärrat och han hade samma filosofi som dig, han blev helt handikappad då han t.o.m hade sitt bankkort digitalt. Som tur var för honom så hade jag lite kontanter att låna honom, för att ens kunna köpa mat.
Han kom inte åt sina digitala pengar på c.a 6 veckor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kontanter kräver inte internet, telefon ström m.m vilket gör dem mycket smidigare, det enda som gör dem otympliga är deras vikt och risken att bli rånad om man dräller runt med för stora summor.

Vem tar emot kontanter om det nu är strömavbrott/systemen ligger nere? Förutom privatpersoner?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kunde inte Ladda mitt sl kort med Swish I morse fick lägga in kortet och betala. Då vet man varför

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vem tar emot kontanter om det nu är strömavbrott/systemen ligger nere? Förutom privatpersoner?

Det beror väl på vad för system som är nere, coop hade ju det ganska jobbigt med att man lagt alla sina ägg i samma korg, så dem delade ut maten gratis. Torghandlare, pizzerior och arabaffärer tar gärna kontanter också. För att inte tala om tivolin, festivaler, sportföreningar m.m.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

95/100 ggr är det din bank som har problem, inte Swish el BG i sig (vet)

Hade problem med att betala med mitt kort igår (LF) både hos Coop och Jula, varken blipp eller med chip funkade. Det löste sig genom att betala via Samsung Pay i luren.. Hur det nu går ihop.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking