Helgsnack: Det bästa från CES 2022?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Det bästa från CES 2022?

För andra året i rad blev det ett digitalt CES 2022 för SweClockers, men nyheter blev det ändå! Vad tar du med dig från årets upplaga?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stora lanseringar inom laptop-cpu, bättre oled, Samsung oled, dator-oled-gaming från asus och alienware, sa jag oled?, budget-gpuer, snabbvisning med amd stackad cache, ...

Blev ju en del trots allt

Permalänk

Gillar Nvidias satsning på geforce now. Visst är native rappare men likväl ett välkommet alternativ för en som hålls gisslan av två små barn.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Samsungs QD-oled verkar jäkligt spännande, ser fram emot tester!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

QD-Oled och 5800x3d ser jag gram emot!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

PSVR2, om inte annat för att det kan leda till att fullfjädrade VR-spel spiller över till PC.

Permalänk
Medlem

Alder Lake för bärbart låter intressant.
Verkar ändå vara ett stort steg från tidigare X86 bärbara.

Ryzen med 3D cache låter också intressant.
Ska bli kul med tester och hur de presterar.
Ryzen 7 5800X3D - Kanske blir att jag skaffar en sån i år.
Har redan ett AM4 moderkort som klarar Ryzen 5000 serien. Så behöver inte köpa allt nytt.

Permalänk
Medlem

PS VR2 var nog det mest spännande nyheten enligt mig.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Skärmar.
Ni börjar det komma fler skärmar i större format:
Asus 42" OLED, LG 42" OLED, Samsung Odyssey Ark, Samsung-TV:n med 144 Hz (43"??).

Permalänk
Medlem

A95K
(Iaf om jag slapp betala)

PSVR2 som god tvåa.

Att Vision 01 ev blir av får ta 3e plats.

Sony vann mao CES överlägset skulle man kunna säga.

Permalänk
Medlem

AMD's ZEN 4. Annars tyckte jag allt annat var sådär intressant.

CES är som en engineering sample mässa, där det visas upp tidiga prototyper på vad som komma skall under året.

Därför så brukar jag tycka mera om Computex för då har det hunnit hänt nånting.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Av de jag kollade på, AMD, Nvidia och Intel så var det inte jätte mycket intressant.
Ryzens 3D cache låter intressant och till viss del amds kommande chip till bärbara men har inget behov av att uppgradera riktigt, bärbar kanske då min "spel" dator är nu 5-6 år gammal.
Nvidia, allt han stod och pladdrade om var massa siffror, sämsta presentationen av de 3, absolut inget intressant alls. Klar förlorare.
Intel, meh, hade ju hoppats på mer om dedikerade Arc grafikkort. Mycket prat om bärbara här med så något intressant.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Det bästa med CES 2022 var att på CES 1982 (7-9:e Januari) introducerade Commodore VIC-64:an, så i förrgår firade den sitt 40-års jubiléeum.

GRATTIS C64! <3

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Jag saknar en riktigt bra lista på vad för godsaker som presenterades.
Men det jag minns var AMD, Nvidia och Intel.
*edit*
Nå några tvapparater hörde jag det pratas om på CES, jag är inte så förtjust att betala tokmycket extra för marginal förbättring och tvn redan nästa år mer är budget.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att det sker mer och mer grejer på OLED-tekniken.

Vill inte gå för off-topic men lite snabbt, någon som vet livslängd på OLED-paneler jämfört med vanlig LCD-teknik vid normal användning?

Antar att det är en "hur långt är ett snöre" situation men tänkte fråga ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Väldigt intressant att det sker mer och mer grejer på OLED-tekniken.

Vill inte gå för off-topic men lite snabbt, någon som vet livslängd på OLED-paneler jämfört med vanlig LCD-teknik vid normal användning?

Antar att det är en "hur långt är ett snöre" situation men tänkte fråga ändå

Ja det är nog hur långt ett snöre är. Oled har lättare för inbränning och det kan vara bra att veta.
Oled hade länge problem med livslängd på den blåa färgen men misstänker att det är så gott som fixat?
Alla mina blåa led hemma som lyst 24/7 i flera år är en skugga av sitt forna jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det är nog hur långt ett snöre är. Oled har lättare för inbränning och det kan vara bra att veta.
Oled hade länge problem med livslängd på den blåa färgen men misstänker att det är så gott som fixat?
Alla mina blåa led hemma som lyst 24/7 i flera år är en skugga av sitt forna jag.

Tack!
Ibland blir man lockad till att köpa en värsting-TV men sen inser jag att den bara skulle användas kanske max en gång i veckan xD
Då blev jag lite nojjig för att köpa något som innehåller ordet "organic" - Man vill ju att den ska kunna sitta i 15 år utan att "detoriera"

Från LGs sida är det ju
"LG states their OLED TVs have a lifespan of 30,000 hours, which is equal to watching TV 3 hours per day, for 27 years"

Men sånt där får man nog ta med flera ton salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det är nog hur långt ett snöre är. Oled har lättare för inbränning och det kan vara bra att veta.
Oled hade länge problem med livslängd på den blåa färgen men misstänker att det är så gott som fixat?
Alla mina blåa led hemma som lyst 24/7 i flera år är en skugga av sitt forna jag.

Var det inte någon tillverkare som körde med WOLED - White OLED.
Att de använder vita Oled med ett färgfilter framför just för att slippa problematiken med att olik färgade oleds åldras/slits i olika takt.
Däremot så stjäl ju ett färgfilter lite ljusstyrka så om man inte behöver använda det är det ännu bättre.

Eller har WOLED helt övergetts nu?
För om "det är så gott som fixat" så borde det finnas ingen eller liten anledning att använda WOLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack!
Ibland blir man lockad till att köpa en värsting-TV men sen inser jag att den bara skulle användas kanske max en gång i veckan xD
Då blev jag lite nojjig för att köpa något som innehåller ordet "organic" - Man vill ju att den ska kunna sitta i 15 år utan att "detoriera"

Från LGs sida är det ju
"LG states their OLED TVs have a lifespan of 30,000 hours, which is equal to watching TV 3 hours per day, for 27 years"

Men sånt där får man nog ta med flera ton salt.

Att ta det med en nypa salt är vettigt.
Men säg om du skulle få ~ halva det tillverkaren säger.
Säg att du kan ha din nya TV i 13 år.
Om du inte köper en TV för 50kkr eller mer så blir det inte så dyrt per år om du kan ha TV i 10+ år. Iaf om du har hyfsat bra ekonomi i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var det inte någon tillverkare som körde med WOLED - White OLED.
Att de använder vita Oled med ett färgfilter framför just för att slippa problematiken med att olik färgade oleds åldras/slits i olika takt.
Däremot så stjäl ju ett färgfilter lite ljusstyrka så om man inte behöver använda det är det ännu bättre.

Eller har WOLED helt övergetts nu?
För om "det är så gott som fixat" så borde det finnas ingen eller liten anledning att använda WOLED.

Inbränningen är fortfarande ett problem. WOLED har jag inte hört talas om, däremot microled verkar vara något som är på väg och finns redan idag på vissa större paneler. alla fördelar med oled men utan inbrännings risken.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Att ta det med en nypa salt är vettigt.
Men säg om du skulle få ~ halva det tillverkaren säger.
Säg att du kan ha din nya TV i 13 år.
Om du inte köper en TV för 50kkr eller mer så blir det inte så dyrt per år om du kan ha TV i 10+ år. Iaf om du har hyfsat bra ekonomi i övrigt.

Najs! Tack för alla fina svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var det inte någon tillverkare som körde med WOLED - White OLED.
Att de använder vita Oled med ett färgfilter framför just för att slippa problematiken med att olik färgade oleds åldras/slits i olika takt.
Däremot så stjäl ju ett färgfilter lite ljusstyrka så om man inte behöver använda det är det ännu bättre.

Eller har WOLED helt övergetts nu?
För om "det är så gott som fixat" så borde det finnas ingen eller liten anledning att använda WOLED.

Vita oled finns inte. De (dvs LG Display) använder blå och gula oleds som staplas på varandra, vilket ger vitt ljus ut från alla subpixlar(innan filtrering), därav WOLED. Antar att den gula är grön+röd oled btw...

Huvudpoängen med WOLED är att det tills dags dato varit enda principen som tillåtit masstillverkning av stora paneler/moderglas. Det finns nämligen en stor vinst i att alla subpixlar i grunden är identiska.

Åldring verkar förövrigt inte vara nått nämnvärt problem. Rtings test visar på tämligen obetydlig förändring i ljusstyrka och färg efter >10000 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inbränningen är fortfarande ett problem. WOLED har jag inte hört talas om, däremot microled verkar vara något som är på väg och finns redan idag på vissa större paneler. alla fördelar med oled men utan inbrännings risken.

MicroLED saknar fördelen att masstillverkning, på det sätt man tillverkar LCD och Oled, är görbart.

Möjligt att nån kommer på nått magiskt i framtiden men det kan likväl bli så att nån hittar på nått annat magiskt, med nån helt annan teknik, i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inbränningen är fortfarande ett problem. WOLED har jag inte hört talas om, däremot microled verkar vara något som är på väg och finns redan idag på vissa större paneler. alla fördelar med oled men utan inbrännings risken.

Woled är väl vad LG använt i princip från start.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Woled är väl vad LG använt i princip från start.

Hade jag ingen aning om, trodde det var riktig oled.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det var nog bekräftade specar på PS:VR2 som var min favorit den här gången!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hade jag ingen aning om, trodde det var riktig oled.

Det är väl riktigt OLED, men istället för att använda röd blå grön så har man kört bara vita OLED pixlar med färgfilter, såvida jag förstått det hela rätt. Det är ju lite det Samsung nu väljer att göra också, d.v.s köra bara blå OLED eftersom dom andra färgerna har olika lång livslängd. Någon skillnad är det ju dock då Samsungs istället för filter använder kvantprickar för att få RGB och skippar den extra vita pixeln LG's OLEDS använder för starkare ljus. Ta det här med en stor nypa, jag har inte läst på tillräckligt. Samsung skall i alla fall med sin teknik få både något vidare eller mer korrekt färgspektra, starkare ljus plus att panelerna behåller korrekta färger och ljus även från vidare betraktningsvinklar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är väl riktigt OLED, men istället för att använda röd blå grön så har man kört bara vita OLED pixlar med färgfilter, såvida jag förstått det hela rätt. Det är ju lite det Samsung nu väljer att göra också, d.v.s köra bara blå OLED eftersom dom andra färgerna har olika lång livslängd. Någon skillnad är det ju dock då Samsungs istället för filter använder kvantprickar för att få RGB och skippar den extra vita pixeln LG's OLEDS använder för starkare ljus. Ta det här med en stor nypa, jag har inte läst på tillräckligt. Samsung skall i alla fall med sin teknik få både något vidare eller mer korrekt färgspektra, starkare ljus plus att panelerna behåller korrekta färger och ljus även från vidare betraktningsvinklar.

Nja tänkte mig att riktig oled var just RGB pixlar och inget annat. Blå led har sämst livslängd om de inte fixat till detta och det var därför det var så svårt att fixa till oled. då har du "fuskat" lite.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är väl riktigt OLED, men istället för att använda röd blå grön så har man kört bara vita OLED pixlar med färgfilter, såvida jag förstått det hela rätt. Det är ju lite det Samsung nu väljer att göra också, d.v.s köra bara blå OLED eftersom dom andra färgerna har olika lång livslängd.

Nej syftet med woled eller boled har inget med livslängd att göra. Det görs av tillverkningstekniska skäl.

Och som sagt, vita oled emitters finns inte så LG använder lika mkt grönt+rött(gul) som de använder blått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nja tänkte mig att riktig oled var just RGB pixlar och inget annat. Blå led har sämst livslängd om de inte fixat till detta och det var därför det var så svårt att fixa till oled. då har du "fuskat" lite.

Nog enklast att bara skippa flummtermer som "riktig oled" odyl.

Och som sagt, livslängd är inte det som varit huvudsakliga problemet med oled. Faktum är att den sk stacking av olika oled emitters som LG använder sägs förkorta livslängden något.