Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Hur gick det för de fem åren innan?

Sämre, visste inte vad jag höll på med och hade helt annan förhållning till investeringar, men var så små summor pengar då att det inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Nej inte för alla enskilda fall, men, det har också varit misstag att sälja för tidigt ibland, sålde av någon korkad anledning Tesla, Nvidia och Apple för tidigt. Enda statistiken jag har är att jag slagit länsförsäkringar global index senaste 5 åren.

Det är aldrig fel att hämta vinst i ett papper som fundamentalt har blivit övervärderat, speciellt inte efter dem senaste veckorna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det är aldrig fel att hämta vinst i ett papper som fundamentalt har blivit övervärderat, speciellt inte efter dem senaste veckorna.

Ingen har blivit pank på att realisera en vinst!

Ser ut att bli ett mer svängigt 2022. Kommer nog vara rejält trötta på ordet "inflation" i december

Permalänk
Medlem

Under fredagen gick nästan alla mina fonder ner med 1-3 kronor
Hoppas det vänder uppåt nästa vecka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Under fredagen gick nästan alla mina fonder ner med 1-3 kronor
Hoppas det vänder uppåt nästa vecka

Du kan få 1-3 kronor av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Du kan få 1-3 kronor av mig.

Tack
Det var alltså menat per fond inte totalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Det är aldrig fel att hämta vinst i ett papper som fundamentalt har blivit övervärderat, speciellt inte efter dem senaste veckorna.

Jag underskattade tillväxten i Apple å Nvidia, kanske Tesla också, vi får se, verkar övervärderat, dvs om de inte växer med typ 45% varje år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Tack
Det var alltså menat per fond inte totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Bäst du är försiktig, har han ett par hundratusen fonder så kan det bli dyrt för dig ..

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matvraket:

Du kan få 1-3 kronor av mig.

FYI, det säger inget vad en fond gått ner i kronor. Det är endast procent som är relevant.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag ligger 70% likvid sen länge (jag är en idiot) och hade tänkt sätta över en rätt stor chunk av det i dagarna. Hur ska man tänka nu tro? Är det börsnedgång på G? Inte för att jag tror att någon vet hur det ska gå, men hur skulle ni gjort och vad tror ni?

Permalänk

Började med fonder och lite aktier i slutet på förra året. Många som snackat om att det är så effektivt runtom. Men man börjar ju verkligen bli orolig nu. Förlorat 10k sen jag började. Hur tror ni att 2022 kommer bli? Är det vanligt med såna svackor som är nu? Tänkte spara ungefär i 5 år till. Men nu går tankarna på att lägga ner det. Har ungefär 70% av pengarna i fonder och 30% i stabila aktier som Microsoft, Investor och hexatronic. Man kan liksom aldrig släppa det för man är orolig för ett eventuellt kommande ras

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danielwerner:

Hmm, jag ligger 70% likvid sen länge (jag är en idiot) och hade tänkt sätta över en rätt stor chunk av det i dagarna. Hur ska man tänka nu tro? Är det börsnedgång på G? Inte för att jag tror att någon vet hur det ska gå, men hur skulle ni gjort och vad tror ni?

Det svåraste med att investera är att faktiskt vara långsiktig, att faktiskt ha tålamod. Bara för att andra köper å säljer till vissa priser varje dag så måste du inte delta. Om du ägde en farm med massa djur så skulle du inte vara intresserad av att sälja den eller köpa grannens farm bara för att någon varje dag gav dig ett nytt bud.

Sedan för att kunna vara långsiktig måste man ju också ha en mängd pengar som gör att man känner sig trygg, den mängden är olika för olika människor, speciellt eftersom vi alla har olika liv med olika åtagande, barn, husdjur, hus, bil, hälsa, jobb-trygghet osv... Statistisk sätt är det bäst att köpa allt på en gång, men inte psykologiskt, om du känner dig orolig vid upp å nergångar så köp med en viss procent av dina pengar varje månad tills allt är investerat. Man måste inte heller vara helt investerad, om du tror det är 10% chans till nergång, behåll 10% i cash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

Började med fonder och lite aktier i slutet på förra året. Många som snackat om att det är så effektivt runtom. Men man börjar ju verkligen bli orolig nu. Förlorat 10k sen jag började. Hur tror ni att 2022 kommer bli? Är det vanligt med såna svackor som är nu? Tänkte spara ungefär i 5 år till. Men nu går tankarna på att lägga ner det. Har ungefär 70% av pengarna i fonder och 30% i stabila aktier som Microsoft, Investor och hexatronic. Man kan liksom aldrig släppa det för man är orolig för ett eventuellt kommande ras

Börsen går inte bara upp, även om man kan tro det om man tittar senaste 1,5 året. Dina värdepapper kan falla 50% till härifrån, men det finns ingen som kan förutspå hur det kommer gå.
Misstaget många oerfarna gör är köpa dyrt och sälja billigt när det rasat en stund, de försöker tajma börsen men lyckas med det motsatta. Logga in om 5 år och titta igen, du kommer troligen ha en fin vinst, speciellt om du börjar månadsspara nu.
Men återigen, det finns ingen garanti att det går upp.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freddie-97:

Började med fonder och lite aktier i slutet på förra året. Många som snackat om att det är så effektivt runtom. Men man börjar ju verkligen bli orolig nu. Förlorat 10k sen jag började. Hur tror ni att 2022 kommer bli? Är det vanligt med såna svackor som är nu? Tänkte spara ungefär i 5 år till. Men nu går tankarna på att lägga ner det. Har ungefär 70% av pengarna i fonder och 30% i stabila aktier som Microsoft, Investor och hexatronic. Man kan liksom aldrig släppa det för man är orolig för ett eventuellt kommande ras

Det är vanligt med såna här svackor... det har ju knappt gått ner något, några få procent bara? Vi är ju upp ca 30% på ett år. ca 80% på 3 år (Länsförsäkringar global index). Hög inflation & låg ränta gör att priser på tillgångar pressas uppåt det är relativt attraktivt jämfört med statsobligationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Freddie-97:

Började med fonder och lite aktier i slutet på förra året. Många som snackat om att det är så effektivt runtom. Men man börjar ju verkligen bli orolig nu. Förlorat 10k sen jag började. Hur tror ni att 2022 kommer bli? Är det vanligt med såna svackor som är nu? Tänkte spara ungefär i 5 år till. Men nu går tankarna på att lägga ner det. Har ungefär 70% av pengarna i fonder och 30% i stabila aktier som Microsoft, Investor och hexatronic. Man kan liksom aldrig släppa det för man är orolig för ett eventuellt kommande ras

Man var lagom glad när man hade satt in 20-30% av mitt kapital strax innan Corona-dippen, men wtf. Den är upp 30%, sen dess. Man vet inte. Så har du precis börjat ska du hoppas på ras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Hmm, jag ligger 70% likvid sen länge (jag är en idiot) och hade tänkt sätta över en rätt stor chunk av det i dagarna. Hur ska man tänka nu tro? Är det börsnedgång på G? Inte för att jag tror att någon vet hur det ska gå, men hur skulle ni gjort och vad tror ni?

Vad vi tror är rätt irrelevant egentligen, skapa en strategi som du följer om börsen går upp, och om börsen går ner.

Då vet du redan innan hur du ska göra, så slipper du agera på känslor.

Inflationen är just nu på 3.6%, så om du lyckas få 3.6% i avkastning så bevarar du åtminstone värdet på dina pengar. Sen får vi väl hålla tummarna att inflationen inte går upp allt för mycket mer ..

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Skrivet av yaxez:

Vad vi tror är rätt irrelevant egentligen, skapa en strategi som du följer om börsen går upp, och om börsen går ner.

Då vet du redan innan hur du ska göra, så slipper du agera på känslor.

Inflationen är just nu på 3.6%, så om du lyckas få 3.6% i avkastning så bevarar du åtminstone värdet på dina pengar. Sen får vi väl hålla tummarna att inflationen inte går upp allt för mycket mer ..

Det var ju rena rama kraschen i fredags. Var det därför amerikanska centralbanken sa att de skulle höja räntan? Varför gick svenska börsen ner också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Freddie-97:

Började med fonder och lite aktier i slutet på förra året. Många som snackat om att det är så effektivt runtom. Men man börjar ju verkligen bli orolig nu. Förlorat 10k sen jag började. Hur tror ni att 2022 kommer bli? Är det vanligt med såna svackor som är nu? Tänkte spara ungefär i 5 år till. Men nu går tankarna på att lägga ner det. Har ungefär 70% av pengarna i fonder och 30% i stabila aktier som Microsoft, Investor och hexatronic. Man kan liksom aldrig släppa det för man är orolig för ett eventuellt kommande ras

Nångång ska man ju börja och du vet aldrig i förväg hur börsen kommer att gå, men köper du kontunerligt i tex fonder är du med största sannolikhet en vinnare på lång sikt, och på lång sikt då pratar jag 10år+

<Och hur 2022 slutar, det vet ingen, jag har ingen aning och jag tror ingenting, men kör på som vanligt, köper kontunerligt i fonder och stabila bolag, och i tardingdepån är det för tillfället all in i Uran bolagen. Men i den depån är det snabba kast och många köp och sälj på ett år och den är sjukt volatil, har dagar då depån sjunker 10-15% och andra då den stiger 15-20%.

Inget jag rekomenderar till någon.

Men är du en sån som sitter och tittar dagligen på dina fonder och stabila aktier och får ont i magen då börsen går ner, kommer du med största sannolikhet att sälja av rubbet vid en ev kraftig börsnedgång och sitta kvar på perrongen då tåget går vidare igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon910:

Nångång ska man ju börja och du vet aldrig i förväg hur börsen kommer att gå, men köper du kontunerligt i tex fonder är du med största sannolikhet en vinnare på lång sikt, och på lång sikt då pratar jag 10år+

<Och hur 2022 slutar, det vet ingen, jag har ingen aning och jag tror ingenting, men kör på som vanligt, köper kontunerligt i fonder och stabila bolag, och i tardingdepån är det för tillfället all in i Uran bolagen. Men i den depån är det snabba kast och många köp och sälj på ett år och den är sjukt volatil, har dagar då depån sjunker 10-15% och andra då den stiger 15-20%.

Inget jag rekomenderar till någon.

Men är du en sån som sitter och tittar dagligen på dina fonder och stabila aktier och får ont i magen då börsen går ner, kommer du med största sannolikhet att sälja av rubbet vid en ev kraftig börsnedgång och sitta kvar på perrongen då tåget går vidare igen.

Jag var en sån, så köp och glöm. Det här jag sparar nu ska parera den dagen jag går i pension och inkomsten sjunker med 30-40%. Så jag ber ALLA här, börja investera för annars ångrar ni er när ni går i pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

Började med fonder och lite aktier i slutet på förra året. Många som snackat om att det är så effektivt runtom. Men man börjar ju verkligen bli orolig nu. Förlorat 10k sen jag började. Hur tror ni att 2022 kommer bli? Är det vanligt med såna svackor som är nu? Tänkte spara ungefär i 5 år till. Men nu går tankarna på att lägga ner det. Har ungefär 70% av pengarna i fonder och 30% i stabila aktier som Microsoft, Investor och hexatronic. Man kan liksom aldrig släppa det för man är orolig för ett eventuellt kommande ras

Ett slitet uttryck "man har inte förlorat något före man sålt".
Behåll och försök sitta lugnt i båten. Försök att se det som att det är "rea" på börsen vid nedgångar eftersom det du har, det har du.
Detta gäller såklart framförallt vid långsiktigt sparande.

Jo billigare fonder och aktier blir nu, desto större anledning till att köpa mer för att få med dem i framtida uppgångar. Nu snackar jag om stabila, kända foder och aktier såklart.

Men att se att värdeminskningen är mycket på så kort tid är jobbigt. Det tar ett tag att vänja sig vid sånt här, men det vänder upp igen, ofta högre än innan fallet. 2020 i mars/april var inget kul. Covid sänkte värdet enormt på min portfölj...för att vända under året till ganska mycket plus totalt.

Ta det lugnt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Vad har ni för planer för 2022 då?

Ämnar nog mata in kommande överskott från lön främst i investmentbolag, kanske balansera om ett par fonder också då jag inte riktigt känner mig motiverad till min stora post i t.ex. TIN Ny Teknik längre.

Skrivet av yaxez:

Bäst du är försiktig, har han ett par hundratusen fonder så kan det bli dyrt för dig ..

-Hur många fonder har du
-Alla! Jag gillar diversifiering!

Skrivet av Freddie-97:

Började med fonder och lite aktier i slutet på förra året. Många som snackat om att det är så effektivt runtom. Men man börjar ju verkligen bli orolig nu. Förlorat 10k sen jag började. Hur tror ni att 2022 kommer bli? Är det vanligt med såna svackor som är nu? Tänkte spara ungefär i 5 år till. Men nu går tankarna på att lägga ner det. Har ungefär 70% av pengarna i fonder och 30% i stabila aktier som Microsoft, Investor och hexatronic. Man kan liksom aldrig släppa det för man är orolig för ett eventuellt kommande ras

Det är väldigt vanligt med svackor, är rätt naturligt för något som går upp och ned hela tiden

Vill inte sia om hur 2022 blir, men kan åtminstone säga att det blir lättare att svälja svackorna när man bara tappar värde man redan "tjänat" på börsen. Bortsett precis när jag började investera, har jag bara legat på minus en gång, i djupaste botten coronadippen, men det varade nog bara någon vecka eller två innan jag var tillbaka på 100% av insatta pengarna igen (och rekylen drog mig bra mycket högre igen). Hösten har ju t.ex. också gått rätt kasst, men var fortfarande på + sedan årets början så då känns det liksom fortfarande okej.

Om du har gått minus för hela förra året så borde du kanske se över dina innehav dock, index var ju ~20% eller så plus under året.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Så hur går det för er alla? Ligger back nästan 11% i år. Året började dock hyfsat men alla teknikaktier verkar ta storstryk även fastän de har framtiden på sig. Förmodligen kommer det dyka mer i veckan. Kan detta bli värre än coronadippen?

Flesta svenska aktier lyser rött för min del nu, de utländska går betydligt bättre även om de också dyker tungt. Jag tänker sitta lugnt men inte kul med en aktie som man precis investerat precis i början av året dippat 25% hittills.

FED varnade att de kommer höja räntan fyra gånger i år. Kommer svenska centralbanken göra detsamma? Håller vi på att gå in i en recession? Någon som kanske är mer insatt än mig får gärna svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Flesta svenska aktier lyser rött för min del nu, de utländska går betydligt bättre även om de också dyker tungt. Jag tänker sitta lugnt men inte kul med en aktie som man precis investerat precis i början av året dippat 25% hittills.

"When in trouble, double"

Väntar lite till och köper mer. Var det en prisvärd aktie vid första köp så är den ju ännu mer köpvärd nu om det bara är den allmänna nergången och inget annat som gjort att det dippat.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Sjukt spännande marknad just nu. Det får gärna gå ner månaden ut så man hinner få in lite mer pengar på börsen innan det stiger igen. Gynnar ju dem som vill köpa utdelningsaktier då direktavkastningen går upp men svårt att tajma. Bättre att köpa lite då o då. Önskar att man plöjde in mer pengar tidigare istället för att köpa massa onödigt tjafs genom åren.

Är sugen att investera mer i Kina och Japan för att komma åt lite fina aktier på deras marknader men det är ju svindyrt med telefonordrar via Avanza. Är det någon som köpt via andra mäklare på dessa marknader eller har lite tips? Jag antar att man inte kan köpa flera olika aktier på samma gång och dela upp courtaget utan det blir per affär via telefon. 700+ kr per affär är lite saftigt om man inte handlar sexsiffriga belopp.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så hur går det för er alla? Ligger back nästan 11% i år. Året började dock hyfsat men alla teknikaktier verkar ta storstryk även fastän de har framtiden på sig. Förmodligen kommer det dyka mer i veckan. Kan detta bli värre än coronadippen?

Flesta svenska aktier lyser rött för min del nu, de utländska går betydligt bättre även om de också dyker tungt. Jag tänker sitta lugnt men inte kul med en aktie som man precis investerat precis i början av året dippat 25% hittills.

FED varnade att de kommer höja räntan fyra gånger i år. Kommer svenska centralbanken göra detsamma? Håller vi på att gå in i en recession? Någon som kanske är mer insatt än mig får gärna svara.

Är back 2,56 % i år men funderar på att inte kolla börsen alls på ett bra tag. Det känns inte sunt att kolla börsen varje dag vilket jag gjort i drygt ett års tid nu.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Min investering på Avanza Global med hela 500 kr har redan tappat 12 spänn! :'(

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju inte jättekul att logga in på bankerna nu men får fortsätta tänka långsiktigt och köpa mer när tillfälle ges förutom månadssparandet.

Tog ut pengar i slutet av förra året för årets planerade större utgifter så det är långt från panik även om det skulle gå ner med 20% till.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Är back 2,56 % i år men funderar på att inte kolla börsen alls på ett bra tag. Det känns inte sunt att kolla börsen varje dag vilket jag gjort i drygt ett års tid nu.

Hur kan du gått back endast 2,56%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan du gått back endast 2,56%?

Det är väl inte så underligt? Jag är back 2,04% hittills i år. Beror på vad man har för nåt i portföljen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB