NVMe som 'typ' dyker upp i BIOS och inte alls i Windows

Permalänk

NVMe som 'typ' dyker upp i BIOS och inte alls i Windows

Tjenare!

Blev innan årsskiftet trött på Windows och bestämde mig för att prova på linux. Körde en helt clean install på min WD SN850 och allting gick frid o fröjd tills jag insåg att ProtonDB överdriver vilka spel som är funktionella i Linux. Körde då dualboot under en tid med linux på min NVMe och Windows på min sata-SSD, men då Linux stod orört i ett par veckor bestämde jag mig för att formatera NVMen och köra den som spelbibiliotek. Dessvärre måste jag gjort någonting fel då NVMe:n nu inte alls dyker upp i diskpart och device manager säger att min NVM Express controller inte går att starta. Den finns inte heller under M.2 Configuration i BIOS eller som en möjlighet i Boot Override.

Har provat alla möjliga inställningar i BIOS (Secure boot, Fast Boot, CSM support, TPM) och den enda gången min dator faktiskt erkänner att den finner en NVMe-drive är när jag aktiverar RAID, där den dock står som inaktiv samtidigt som Windows kraschar när jag bootar. Har även flashat BIOS till senaste versionen och bytt M.2 slot.

Någon här som har en aning om vad mer jag kan prova? Börjar kännas som att NVMen bara helt dött på mig. Moderkortet är Gigabyte B550 Aorus pro V2 med senaste BIOS F14e

Förtydlig kring moderkort
Permalänk
Medlem

Ja, windows diskhanterare är rätt kass på att detektera och formatera diskar som har haft Linux på sig.

Ladda ner Gparted Live USB och gör disken helt ren via det. Sen bör windows upptäcka den.

https://gparted.org/

Varför din windowsinstallation krashar vet jag inte, men tror inte att det är relaterat.

Permalänk
Medlem

Windows är betydligt kinkigare med BIOS-inställningar och ändrad hårdvara än Linux men disken borde ju ändå synas i BIOS. Har du någon annan inställning för hur mycket hårdvara den ska försöka dra igång under boot-processen? Du kan prova om den syns i Linux (bootat från USB).

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ja, windows diskhanterare är rätt kass på att detektera och formatera diskar som har haft Linux på sig.

Ladda ner Gparted Live USB och gör disken helt ren via det. Sen bör windows upptäcka den.

https://gparted.org/

Varför din windowsinstallation krashar vet jag inte, men tror inte att det är relaterat.

Provade precis med Gparted Live men den syns inte där heller. Har tidigare haft den i slot A (Gen4) men körde in den i B för att se ifall den syns där, BIOS ser nu att PCIe-slotten har någonting i sig men inte att det är en NVMe.

Skrivet av Jpau94:

Windows är betydligt kinkigare med BIOS-inställningar och ändrad hårdvara än Linux men disken borde ju ändå synas i BIOS. Har du någon annan inställning för hur mycket hårdvara den ska försöka dra igång under boot-processen? Du kan prova om den syns i Linux (bootat från USB).

Har provat Linux, fanns inte där heller som ett alternativ.

Saxad bild ifrån manualen, sida 34-36. NVMe support finns när Fast Boot är aktiverat vilket det är.

Permalänk
Medlem

Har du provat att stänga av fast boot?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Skrivet av Jpau94:

Har du provat att stänga av fast boot?

Yes, provat alla möjliga konfigurationer av fast, secure & csm...