Utbytbara batterier kan bli EU-krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, det var inte alls deras försvar. Batterierna klarade inte av att leverera tillräcklig ström, vilket ledde till att telefonen kraschade. Apples reaktion var att begränsa maximal ström som SoCn kunde dra. Hade det varit en PC hade vi sagt att de sänkte power limit (PL4 eller PPT för Intel respektive AMD). Detta ledde naturligtvis till att max turbo begränsades, vilket allt liv handlade om. Apple införde därför en inställning där man kunde ta bort den funktionen. Den finns kvar, om du har en sån telefon. Det enda som händer är att telefonen kraschar, men vill du att den skall göra det så har du alternativet.

Nja, de gjorde det av PR-skäl innan de ens blev stämda - det var t.o.m gratis ett tag - men OK, om dummer att det var en konsekvens av hela affären så OK.

Nej, batteribytet var aldrig gratis (Källa mitt egna batteribyte i slutet av 2018 hos Apple Store i Täby Centrum kvitto: https://i.imgur.com/RFWZEr4.png ) utan kostade 295:- i Sverige och gällde under 2018. Källa: https://macworld.idg.se/2.1038/1.695464/efter-pr-mardrommen-a...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Fast... om nu tillräckligt många kunder tyckte som du skulle den mobilen finnas, det är så markandsekonomi funkar.
Enda sättet runt det är reglering i lagen, som diskuterats här, men då gör man alltså en reglering i lagen för att tillgodoså ett behov hos konsumenten som inte finns...
Ska intre regeringar agera i sin befolknings intressen istället?

Det förutsätter ju att förändringen grunfas på vad kunderna vill ha, och så är det inte alltid, utan just vad gäller mobiltelefoner så är det mer att andra företag apar efter Apple för att de är framgångsrika. Men jag har svårt att se att kunderna klagat på att det går byta batteri, att det finns ett vanligt hörlursuttag etc etc utan där handlar det mer om att alla tar efter Apple för att de tror att Apple är mallen för vad alla kunder efterfrågar, men vore det så skulle ju Apple ha 100% marknadsandel, och det har de inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Snarare att man gör en alltför stor sak av IP klassningen så att folk tror att de måste ha hög siffra på den. På så sätt så får man konsumenterna att byta oftare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig. Det borde ha varit standard med enkla - samt ej orimligt dyra - batteribyten för länge sedan. Jag tycker även det börjar bli läge att införa någon slags minimi-nivå för kvalitet/hållbarhet på elektronikprodukter allmänt. En skärpt CE-märkning eller liknande hade väl kunnat vara ett sätt, men det blir väldigt svårt att införa och se till att det följs i praktiken.

Det är tragiskt att se vad låg kvalitet det är på mycket av det som säljs nuförtiden, till stor del tillverkat i Kina, med enorma mängder elektronikskrot som konsekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Bättre sent än aldrig. Det borde ha varit standard med enkla - samt ej orimligt dyra - batteribyten för länge sedan. Jag tycker även det börjar bli läge att införa någon slags minimi-nivå för kvalitet/hållbarhet på elektronikprodukter allmänt. En skärpt CE-märkning eller liknande hade väl kunnat vara ett sätt, men det blir väldigt svårt att efterfölja i praktiken.

Det är tragiskt att se vad låg kvalitet det är på mycket av det som säljs nuförtiden, till stor del tillverkat i Kina, med enorma mängder elektronikskrot som konsekvens.

Enklaste hade väl enbart vara att ha en variabel företagsskatt beroende på produkten/ernas livslängd jämfört med vad som räknas som standard. Tillräckligt aggressiv så hade "dåliga" produkter kostat mer än "bra" och marknaden hade blivit självsanerad.

Att vitvaror numera designas för att gå sönder efter ~5 år är väl bara direktörer som tjänar på som exempel samtidigt som likvärdiga varor från 50-talet hade fortsatt fungera om de så blivit överkörda av en stridsvagn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Och vad händer när man sänker power limit?... Just det prestandan går ner.

Ja, jag skrev ju precis det. Skillnaden är att de inte gjorde det för att förbättra batteritiden, de gjorde det för att undvika att telefonen skulle krascha.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Min Galaxy S5 hade ip-67 klassning. "IP67
So when Samsung says the S5 has a rating of IP67, it means it is completely resistant to dust and has a level 7 rating for water, i.e. the phone can be immersed for up to 30 minutes to a depth of 1m.25 Feb 2014"

Vet ni vad den hade mer? Utbytbart batteri

De kan om de vill.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Men, felpost igen suck.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KingCobra:

1. Man kan byta batteri på ALLA mobiler idag vad jag vet.
2. De flesta, allra allra flesta byter inte mobil på grund av batteriet.
3. Om det är någon som har kvar en mobil längre än 3-4 år kommer de strax få veta att bankID och bankappar inte fungerar på äldre modeller.
Dessa appar är "ganska" kritiska så då byter man mobil.

Detta är som vanligt ett hjärnspöke ett gäng stofiler med knapptelefoner suttit och fantiserat ihop utan att ha ett spår av verklighetsförankring i ämnet.
Hoppas VERKLIGEN inte detta går igenom för det hade belastat miljön otroligt mycket mer. Istället för ett tillverkat batteri per mobil kommer många ha 2-3 bara för att slippa ladda så mycket som möjligt.

Jag har en Galaxy S5 och den har jag bytt batteri i och bankid funkar, nöär det inte funkar så komerm jag att installera Lineage os på den den och fortsätta använda den så länge det finn batterier till den och den inte går sönder mekaniskt. S5 kom 2014 och eftersom nya telefoner inte erbjuder nått som är både användbart och bättre så förstår jag inte varför jag skulle behöva byta telefon så länge den går att hålla vid liv med nya batterier och operativsystem, att Samsung överger sina modeller och försöker få folk att byta ut dem är det vi behöver lagar för att motverka.

Om det kommer nått som är påtagligt bättre kanske jag byter men de senaste 8 åren har de snarare bara höjt priset och tagit bort vettiga funktioner typ lätt att byta batteri.
En bra telefon för max 1000kr, väderskyddad, trådlös laddning, bra batteri som även är lättbytt, minneskortplats, gjord i plast eller komposit, då börjar det bli intressant att byta.
Det enda som förbättrat på dyrare telefoner är väl kamerorna, i övrigt har mycket bara blivit sämre samtidigt som priserna har blivit absurda.
Kanske kan vikbara/rullbara stora displayer vara moget om några år och om det inte är dyrt kan det motivera ett byte för 8-10" skärm hade varit lagom och värt att betala lite för.

Skrivet av Felixark:

Byta batteri på enbil är inte super komplecerat i allfall inte på teslorna dock så är det inget man kan göra hemma om inte har bil lyft och det verktygen som behövs. Batterina i teslorna är också uppbygda i flera olika moduler så oftast så behöver man bara byta ut några och och inte alla som folk tror.

Tesla tar ju otroliga överpriser för sina batterier likt flera andra USA styrda företag, det behövs verkligen reglering och standardisering av fordonsbatterier, Det är också alldeles för många hinder mot reparationer på de flesta elfordon så lagstiftning om standardisering, dokumentation och rätt att reparera behöver verkligen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asla:

Det var väl på tiden! Ska bli intressant att höra Apple oja sig!

Vad skulle de säga?
Du kan byta batteri på en iPhone.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är inte batteriet som är dåligt, utan hur det behandlas. Li-Ion gillar inte att vara varma, trots det används ibland packen som någon form av värmedump för processorn som ligger precis intill. Li-Ion gillar inte att bli fulladdade, trots det så finns det ingen inbyggd funktion i OSet att sätta en laddgräns eller hur fort telefonen ska ladda.

Batterierna är bättre än någonsin, men hur det behandlas är fortfarande kvar tjugo år i det förgångna.

Du har nog rätt i det du säger.

Tråkigt att tillverkarna inte också ger samma garanti för batterierna som för resten av enheten, oavsett om det är en telefon eller laptop.

Vanligtvis är det bara 1 år på batterier och 2-3 år på det övriga. Det betyder ju med andra ord också att de inte själva tycker att batterierna håller som de ska.

Permalänk
Medlem

Så jäkla rätt!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Du har nog rätt i det du säger.

Tråkigt att tillverkarna inte också ger samma garanti för batterierna som för resten av enheten, oavsett om det är en telefon eller laptop.

Vanligtvis är det bara 1 år på batterier och 2-3 år på det övriga. Det betyder ju med andra ord också att de inte själva tycker att batterierna håller som de ska.

Jag vet att iallafall Sony ger samma garantilängd på batteriet som telefonen om det är inbyggt batteri. Vad jag förstått så är det så hos de flesta tillverkare förutom Samsung. Samsung är den enda mobiltillverkare som specifikt ger 1 års garanti på batteriet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad kul det är att läsa alla som försvarar företagen och säger att det är omöjligt. Företagen vill inte vårat bästa. De vill tjäna pengar.

Ibland är det bra när företag inte får styra. Ett annat exempel jag kan komma på var när de tog bort roming innom eu. Många konsumenter blev glada. Men detta var inget som marknadsekonomin hade lyckats lösa på egen hand.

Jag tror det är bra! Detta höjer andrahandsvärdet av ens telefon och nu ska vi bara setill att ha mjukvarustöd också!

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Skrivmaskin

När jag läser i tråden ser jag att ganska många hoppas på att det blir enkelt att byta som privatperson, och det vore ju superbra. Något som kan tilläggas är dock att även reparationsfirmor absolut kan ha nytta av standardiserade eller enklare byten, eftersom det i dagsläget inte är en dans på rosor ens med erfarenhet och rätt verktyg. I många telefoner limmas batterierna på plats och kräver således lösningsmedel eller att de bänds bort, medan de tätningar som kommer med IP-klassning självklart försvårar ytterligare.

Permalänk
Inaktiv

sedan kan man ju undra hur många som beställde nytt batt till sin
3310 el Sonyericsson då det gick att köpa lösa batterier, batterier var nog ingen storsäljare,

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och höra om batterier som exploderar för att folk är dumsnåla och beställer på wish. Naturligtvis kommer man att gnälla på tillverkarna då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon910:

sedan kan man ju undra hur många som beställde nytt batt till sin
3310 el Sonyericsson då det gick att köpa lösa batterier, batterier var nog ingen storsäljare,

Jag har bytt batteri men man bör ju även tänka på att telefonisystemen utvecklades relativt fort på den tiden medans det numera inte händer särskilt mycket för man har nått en tekniknivå som ger användarna det de efterfrågar och man inte behöver byta av nån tekniska anledning. Sedan lanseringen av 4g så har det inte hänt mycket med vare sig telefonisystemen eller telefonerna, tekniken är mogen och man bör numera kunna förvänta sig att utrustningen ska fungera under lång tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur man kan argumentera imot hållbarhet och valmöjligheter övergår mitt förstånd.

Carry on.

Permalänk
Medlem

Äntligen, är inte en dag för tidigt!

Den som kläckte iden om inbyggt batteri borde fängslas, att det blivit en sådan urholkat sanslös trend för en eller två millimeter tunnare mobil. Å samtidigt skall mobilen helst ha en skärm stor som en TV, så snart får man jaga jeans med större fickor. Hu...

Är verkligen ett fyrkantigt tankesätt hos många, uppriktigt rätt tunt.

När man kunde byta batterier på mobilen så brukade jag köpa två batterier innan mobilen var slut, utsliten.
Lämnade in min Sony som var den först med inbyggt batteri för att få det bytt, det var inte precis lyckat då allt var limmat.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

sedan kan man ju undra hur många som beställde nytt batt till sin
3310 el Sonyericsson då det gick att köpa lösa batterier, batterier var nog ingen storsäljare,

Jag brukade köpa ett par batterier under mobilens livslängd, när det gav sig.

Dom som inte köpte batterier var nog redan då inne på köp o släng statustänket.

Skrivet av Ryssfemma:

Ska bli kul och höra om batterier som exploderar för att folk är dumsnåla och beställer på wish. Naturligtvis kommer man att gnälla på tillverkarna då.

Ahh.. Så det var därifrån som Samsung fick sina batterier

Men är det inte lite dumt att dumförklara folk?
Menar, vi har haft mobiler med utbytbart batteri tidigare, å då var det ingen som skyllde eller gnällde på tillverkaren om ett batteri gav sig. Förutom då original batterier.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Härligt. Men hoppas även tillverkarna blir tvungna att ge ut Android-uppdateringar så man slipper byta telefon varje år..

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Bra, nästa steg är en 5 års obligatorisk garanti så att "landfill" produkter i princip blir olagliga.

edit: samt 5 år av säkerhetsuppdateringar, kostnaderna får konsumenten stå för vid köp men det tjänar dem mest på.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Hur man kan argumentera imot hållbarhet och valmöjligheter övergår mitt förstånd.

Carry on.

Jag älskar valmöjligheter, som valet kunden hade att fortsätta köpa de mobilmodeller som hade lätt utbytbart batteri.
Samt valmöjligheten att produktutvecklarna på bolagen har att försöka skapa den mobil de tror kunderna kommer välja över konkurrenterna.
Blir det statligt reglerat så försvinner ju valmöjligheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag vet att iallafall Sony ger samma garantilängd på batteriet som telefonen om det är inbyggt batteri. Vad jag förstått så är det så hos de flesta tillverkare förutom Samsung. Samsung är den enda mobiltillverkare som specifikt ger 1 års garanti på batteriet.

Tycker mig tolka det som att Apple också endast ger 1 år på batterier, men 2 år på enheten.

Det säger en hel del.

"Your battery is designed to retain up to 80% of its original capacity at 500 complete charge cycles. The one-year warranty includes service coverage for a defective battery. If it is out of warranty, Apple offers a battery service. Prices and terms may vary."

500 complete cycles är ju i runda slängar lika många dagar, om man använder sin telefon mycket, så förstår varför de inte ger längre garanti än så(tyvärr!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Bra, nästa steg är en 5 års obligatorisk garanti så att "landfill" produkter i princip blir olagliga.

edit: samt 5 år av säkerhetsuppdateringar, kostnaderna får konsumenten stå för vid köp men det tjänar dem mest på.

Konsumenten får stå för kostnaden för 5 års obligatorisk garanti med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Jag hade en Sony Xperia ZR, med utbyttbart batteri och "The smartphone has Ingress Protection Ratings of IP55 and IP58, making it dust protected, low pressure water jet protected, and waterproof. Sony's internal test showed that there are no water intrusion after testing Xperia ZR in 1.5-metre of water for 30 minutes". Själv kört den under kranen någon gång.

Permalänk
Medlem

Personligen inte intresserad av utbytbara batterier om baksidan inte skruvas fast med skruv på något sätt så telefonen fortfarande känns som en stor klump. Värsta telefonerna jag har haft var med lätt utbytbara batterier, känns väldigt billiga, mycket flex, plast etc.

Kan dock hålla med om att limma fast batteriet inte borde va en grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det förutsätter ju att förändringen grunfas på vad kunderna vill ha, och så är det inte alltid, utan just vad gäller mobiltelefoner så är det mer att andra företag apar efter Apple för att de är framgångsrika. Men jag har svårt att se att kunderna klagat på att det går byta batteri, att det finns ett vanligt hörlursuttag etc etc utan där handlar det mer om att alla tar efter Apple för att de tror att Apple är mallen för vad alla kunder efterfrågar, men vore det så skulle ju Apple ha 100% marknadsandel, och det har de inte.

Så för att bena utt ditt inlägg, alla apar efter Apple för att de är framgångsrika. Ok ligger nog en del i det.
Jag tror de är framgångsrika för att de utvecklar produkter folk vill köpa.

Apple tar bort hörlursutgången, de menar att det är en gammal dålig standard som tar plats utan att ge något riktigt värde, ett hål som har ett enda syfte som bättre kan lösas trådlöst eller en mer mångsidig kontakt, USB-C, lightning etc.
Vad som hände sen var att företag och användare hånar apple och de flesta andra tillverkare har kvar hörlursuttaget.
Men sen röstar kunderna med plånboken och efter det blir det fler och fler tillverkare som skippar denna kontakt.

Nej apple har inte 100% marknadsandelar de har en hel hög egenskaper både som företag och i deras enskilda produkter som får många (de flesta faktiskt, iaf om man tittar globalt) att välja andra alternativ. Valmöjligheter, fri marknad.

Men du menar att du har bättre kännedom om marknaden än produktteamen på Sony, Xiaomi och de andra, att om de skapade en mobil som har hörlursuttag och löst batteri skulle de sno rediga bitar av kakan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Tycker mig tolka det som att Apple också endast ger 1 år på batterier, men 2 år på enheten.

Det säger en hel del.

"Your battery is designed to retain up to 80% of its original capacity at 500 complete charge cycles. The one-year warranty includes service coverage for a defective battery. If it is out of warranty, Apple offers a battery service. Prices and terms may vary."

500 complete cycles är ju i runda slängar lika många dagar, om man använder sin telefon mycket, så förstår varför de inte ger längre garanti än så(tyvärr!).

Apple har bara 1 års garanti på hela enheten. De har alltid bara haft 1 års garanti. Källa: https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service Under "Din produktgaranti" långt ner på sidan, samt https://www.apple.com/legal/warranty/products/sweden-universa... Så tekniskt sett ger Apple samma garantiperiod på batteriet, som övriga enheten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig