Permalänk
Medlem

Hur fungerar nya Alder Lake på Linux

Jag försökt söka på detta utan resultat (är rätt dålig på få till sökresultaten också).

Men fungerar på hur den nya udda designen på cpu:n i Linux miljö (med stora och små kärnor)? eller ska man annars titta på den äldre generationen alternativt se på AMD (men just nu verkar man få betala mer för samma prestanda som Intel (lite ironisk vändning))?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har ingen personlig erfarenhet, men läser man på Phoronix så verkar situationen vara halvtragisk. Intel har själva sabbat prestandan i 5.16 och innan 5.16 verkar det inte finnas något stabilt stöd för grafiken. 5.16 (första kärnan på året) är väl LTS vill jag minnas, förhoppningsvis backportas prestandafixarna dit så att de kommer ut i distrubutionerna som använder LTS-kärnor.

Phoronix har i alla fall inga problem att köra prestandatest på 5.15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag har ingen personlig erfarenhet, men läser man på Phoronix så verkar situationen vara halvtragisk. Intel har själva sabbat prestandan i 5.16 och innan 5.16 verkar det inte finnas något stabilt stöd för grafiken. 5.16 (första kärnan på året) är väl LTS vill jag minnas, förhoppningsvis backportas prestandafixarna dit så att de kommer ut i distrubutionerna som använder LTS-kärnor.

Phoronix har i alla fall inga problem att köra prestandatest på 5.15.

okej tack, är program prestanda som är intressant inte spel just eller intresserad av inbyggda grafiken. Är singel core prestanda som mest är prio, mest jag undrar är fall Linux har rätt stöd för ge rätt kärna till rätt uppgift.

Men artikeln är intressant i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är singel core prestanda som mest är prio, mest jag undrar är fall Linux har rätt stöd för ge rätt kärna till rätt uppgift.

Nej, schemaläggaren är inte smart nog att välja rätt kärna än.

"On Alderlake, it is almost always beneficial to spread work by picking
first the Core CPUs, then the Atoms and at last the SMT siblings.

The current load balancer, however, does not behave as described when using
ASYM_PACKING. Instead, the load balancer will choose higher-priority CPUs
(an Intel Core) over medium-priority CPUs (an Intel Atom), and subsequently
overflow the load to a low priority SMT sibling CPU. This leaves medium-
priority CPUs idle while low-priority CPUs are busy."

https://lwn.net/ml/linux-kernel/20210911011819.12184-1-ricard...

Patcharna för att fixa problemet finns med i v5.16 men den är inte släppt än. Om du inte vill använda release candidate kernels måste du vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Nej, schemaläggaren är inte smart nog att välja rätt kärna än.

"On Alderlake, it is almost always beneficial to spread work by picking
first the Core CPUs, then the Atoms and at last the SMT siblings.

The current load balancer, however, does not behave as described when using
ASYM_PACKING. Instead, the load balancer will choose higher-priority CPUs
(an Intel Core) over medium-priority CPUs (an Intel Atom), and subsequently
overflow the load to a low priority SMT sibling CPU. This leaves medium-
priority CPUs idle while low-priority CPUs are busy."

https://lwn.net/ml/linux-kernel/20210911011819.12184-1-ricard...

Patcharna för att fixa problemet finns med i v5.16 men den är inte släppt än. Om du inte vill använda release candidate kernels måste du vänta.

okej tack för förklaringen, låter som samma problem bulldozer hade/har Kanske får titta på en annan cpu som har lite mer homogen uppsättning av kärnor (känns ju lite beta denna cpu och moderkorten verkar ju skifta kraftigt i kvalité).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar