Dator behöver 2 försök för att boota varje gång

Permalänk

Dator behöver 2 försök för att boota varje gång

Hej,

Varje dag när jag startar datorn, kräver det 2 försök innan den kommer till windows. På första försöket så blir det en av 2 scenarion: Jag kommer till splashscreenen 'press F2 to enter BIOS' (vanlig BIOS boot), men den svarar inte på tangentbordet (provat alla USB portar). Eller så kommer jag till splashscreenen för när man har instabilt system (press F1 to enter BIOS). På andra försöket så går den rakt till windows utan problem, och allt funkar som det ska.

Jag har uppdaterat till senaste BIOS och drivers, och har inga stabilitets problem när jag kör andra försöket. Någon som har en ide om vad som kan vara felet? Inget stort problem just nu, men undrar om det kan vara ett symptom på att något håller på att dö.

Tack för tips!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Hej,

Varje dag när jag startar datorn, kräver det 2 försök innan den kommer till windows. På första försöket så blir det en av 2 scenarion: Jag kommer till splashscreenen 'press F2 to enter BIOS' (vanlig BIOS boot), men den svarar inte på tangentbordet (provat alla USB portar). Eller så kommer jag till splashscreenen för när man har instabilt system (press F1 to enter BIOS). På andra försöket så går den rakt till windows utan problem, och allt funkar som det ska.

Jag har uppdaterat till senaste BIOS och drivers, och har inga stabilitets problem när jag kör andra försöket. Någon som har en ide om vad som kan vara felet? Inget stort problem just nu, men undrar om det kan vara ett symptom på att något håller på att dö.

Tack för tips!

Kan vara RTC-batteriet som är slut, testa att byta det och gör sedan en load optimized defaults eller liknande i BIOS.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Kan vara RTC-batteriet som är slut, testa att byta det och gör sedan en load optimized defaults eller liknande i BIOS.

Tack för tipset, får springa och köpa ett nytt i helgen.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Hej,

Varje dag när jag startar datorn, kräver det 2 försök innan den kommer till windows. På första försöket så blir det en av 2 scenarion: Jag kommer till splashscreenen 'press F2 to enter BIOS' (vanlig BIOS boot), men den svarar inte på tangentbordet (provat alla USB portar). Eller så kommer jag till splashscreenen för när man har instabilt system (press F1 to enter BIOS). På andra försöket så går den rakt till windows utan problem, och allt funkar som det ska.

Jag har uppdaterat till senaste BIOS och drivers, och har inga stabilitets problem när jag kör andra försöket. Någon som har en ide om vad som kan vara felet? Inget stort problem just nu, men undrar om det kan vara ett symptom på att något håller på att dö.

Tack för tips!

Har du kollat hälsan på din disk? Jag hade liknande symptom med grabbens dator för några år sedan och det visade sig att det var disken som var dålig då.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Tog lite längre tid än planerat pga att jag glömde köpa batterier hela tiden, men kan rapportera att det nu är byt och har inte haft några problem sedan dess. Tack för hjälpen!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |