Utbytbara batterier kan bli EU-krav

Permalänk
Skrivet av skanepiraten:

Eller en vild idee.. Bara lämna in den o få det utbytt ^^ folk är bara snåla eller inte villiga av att betala den lilla kostnaden, samma fenomen som fri frakt ^^

//skane

Eller en ännu vildare idé, utbytbara batterier så man kan ha ett extra batteri med sig eller hör och häpna möjligheten att faktiskt byta till större batteri om man inte bryr sig att telefonen ska vara extra slim?

whoah, crazy!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag vill då inte tillbaka till lucka på telefonen, tack så mycket.

Permalänk

Bra grej att kunna byta själv men ärligt talat vet jag inte hur stort problemet är på iPhone. Ett batteri håller lätt i 2-3 år och kostar 549 eller 769kr att byta hos Apple själva. Kanske är värre på laptop-sidan?

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Eller en ännu vildare idé, utbytbara batterier så man kan ha ett extra batteri med sig eller hör och häpna möjligheten att faktiskt byta till större batteri om man inte bryr sig att telefonen ska vara extra slim?

whoah, crazy!

Haha ja o nästa steg isåfall att släpa med en el generator så man verkligen har kapacitet isåfall ^^

Ahh nej känns som ett ilands problem i stort är min syn på detta o bara o lämna in ju för ett par hundra extra i kostnad i jobb för att få ett nytt batteri i.. Är det så "jobbigt/dyrt" ?

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Eller en vild idee.. Bara lämna in den o få det utbytt ^^ folk är bara snåla eller inte villiga av att betala den lilla kostnaden, samma fenomen som fri frakt ^^

//skane

Här är apples priser för batteribyte: https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/battery...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Sant. Men verkligen är fortfarande denna att ifall jag tappar min telefon i golvet och luckan lossnar och sedan vidare in i pool, toalett osv. Då blir det nog oerhört svårt att undvika att vatten tar sig in i telefonen…

Men det du beskriver så finns det säkert skrivelser att ifall någon mindre skavank finns på yttre höljet så kanske du blir nekad ersättning vid vatten skador. Men detta blir ju oerhört svårt för konsument att skydda sig mot om locket lossnar vid ett fall.

Vi lär ju då översköljas av trådar på forumet då om folk som anser sig ha rätt till reparation fastän locket lossnar osv osv.

Hur vanligt är det egentligen med att man dränker telefonen i vatten?
Har personligen inte haft någon telefon som jag har badat med, men har haft många icke vattentäta telefoner som inte har haft problem med vare sig regn eller svett.

Skrivet av fluxor:

Klocktillverkare har ganska hög vattenklassning, vissa upp till 200m med utbytbara batteri! (Giter inte kolla upp upp klassning men bör vara minst x7 iaf.)
Allt går, men det kostar. Är det värt med en dyrare telefon för att kunna ha den vattensäker)
Det får vi se när vi användare ska välja med plånboken.

Klockor provtrycks efter service eller batteribyte för att vara säker på att dom fortfarande är vattentäta.
Är det någon telefontillverkare som garanterar IP klassningen efter batteribyte?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Eller en vild idee.. Bara lämna in den o få det utbytt ^^ folk är bara snåla eller inte villiga av att betala den lilla kostnaden, samma fenomen som fri frakt ^^

//skane

"lilla" kostnaden som är typ tusen spänn istället för att öppna luren själv och kasta in ett batteri för 200:-?
Går du till mobilrepatören på hörnet så får du med säkerhet ett kinabatteri av modell sämre som kommer vara taskigt om 6 månader igen för 5x priset.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Hur vanligt är det egentligen med att man dränker telefonen i vatten?
Har personligen inte haft någon telefon som jag har badat med, men har haft många icke vattentäta telefoner som inte har haft problem med vare sig regn eller svett.

Klockor provtrycks efter service eller batteribyte för att vara säker på att dom fortfarande är vattentäta.
Är det någon telefontillverkare som garanterar IP klassningen efter batteribyte?

Apple. Ifall det görs av dom.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Viking
Skrivet av pt96hni:

What!? Är det så billigt?
Vad är det då folk klagar på? Hade förväntat mig att det kostade det dubbla hos Apple. Kan ju inte vara mycket billigare med tanke på att batteriet kostar en del också.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

själv saknar jag batteribytar-tiden. Man kunde ha ett snyggt smalbatteri o en heffaklump som man drog på när man skulle till landet.

Man kunde ha flera laddade batterier och sen bara byta när det var dags - dvs slippa sitta inkopplad i sladden för att få upp %

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Jodå har själv lämnat i min förra telefon för byte hos apple så vet vad det kostar och gick smidigt o snabbt så problemet är?
Och för att förtydliga det är jobb delen som jag inte tycker är dyrt o betala för nån gör jobbet, batteriet kostar pengar och det kan vi inte komma ifrån.

Skrivet av Lodisen:

"lilla" kostnaden som är typ tusen spänn istället för att öppna luren själv och kasta in ett batteri för 200:-?
Går du till mobilrepatören på hörnet så får du med säkerhet ett kinabatteri av modell sämre som kommer vara taskigt om 6 månader igen för 5x priset.

Tusen spänn vart fasiken har du lämnat in?

Jag har lämnat in hos apple o kostade runt 400 eller 500 hundra vill jag minnas o är original delar med garanti

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Hur vanligt är det egentligen med att man dränker telefonen i vatten?
Har personligen inte haft någon telefon som jag har badat med, men har haft många icke vattentäta telefoner som inte har haft problem med vare sig regn eller svett.

Klockor provtrycks efter service eller batteribyte för att vara säker på att dom fortfarande är vattentäta.
Är det någon telefontillverkare som garanterar IP klassningen efter batteribyte?

Det känns som en rimlig lösning för telefoner med?
Finns inga krav på ipklassning efter byte. Avgör själv hur du använder din telefon och riskbedömn.

Jag byter klockbatterier själv ibland. Jag känner till risken. Jag är glad att jag inte behöver köpa en ny klocka eller ladda den typ hela tiden*

Jag står fast vid att allt går, men det kostar där efter!

*en gång i veckan är hela tiden i jämförelse men min kronabys ish 18 månader.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

What!? Är det så billigt?
Vad är det då folk klagar på? Hade förväntat mig att det kostade det dubbla hos Apple. Kan ju inte vara mycket billigare med tanke på att batteriet kostar en del också.

Håller med! Galet billigt faktiskt att byta batteri direkt hos apple. En av anledningarna till att jag köpte min första iphone i höstas sedan iphone 3gs.

Apple om någon är väl för långsiktighet med längst support samt byta batteri, skärm med mera för väldigt rimliga priser?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Förstår att det såklart har med kostnaden att göra - en "gjuten" kapsling är såklart billigast, men så svårt är det inte att konstruera en öppningsbar låda som ändå håller högsta IP-klass.

Skrivet av BengaBang:

Har funnits många vattentäta telefoner med utbytbart batteri, bland annat Samsung S5 mini och Sony Ericsson Xperia Active.

Fast IP klassningen på t.ex en Samsung Xcover är ju bara för "show". En verkstad/tillverkare kan ju lätt neka kunden och bara säga att "Batteri luckan var inte på ordentligt" och tada, din IP klassning betyder inte ett skit

Personligen bryr jag mig inte om IP klassning för jag skulle aldrig bada/duscha eller liknande med telefonen även fast den är IP klassad.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Förstår inte det här med fler regleringar, om folk verkligen brydde sig så skulle det finnas efterfrågan efter mobiler med utbytbara batterier. Vet att Google hade idéer över en mobil där nästan allt kunde bytas ut, blev dock aldrig av.

Det är mer komplicerat än så. Mobiltelefoner är inte en marknad där det är lätt att etablera sig, det slår ut den potentiellt fria marknaden väldigt snabbt. För de flesta konsumenter är det inte så prioriterat med utbytbart batteri så det hade inte varit en konkurrens-fördel även om någon aktör ville gå den vägen. Jag tycker att lagstiftning är rätt väg att gå i det här fallet när det faktiskt får en positiv miljöpåverkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"lilla" kostnaden som är typ tusen spänn istället för att öppna luren själv och kasta in ett batteri för 200:-?
Går du till mobilrepatören på hörnet så får du med säkerhet ett kinabatteri av modell sämre som kommer vara taskigt om 6 månader igen för 5x priset.

Och vad köpte du batteriet för 200kr? Zhenzeng Lithium? Ska du byta själv får du köpa något importerat från Kina givetvis, då orginal delar inte säljs, eller alltid är "out of stock". Sen får du OEM batteriet och skräpar på ytan, Zhenzeng lithium stod det under...

1000kr är billigt, har du försökt köpa en vit privattjänst i det här landet?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Håller med! Galet billigt faktiskt att byta batteri direkt hos apple. En av anledningarna till att jag köpte min första iphone i höstas sedan iphone 3gs.

Apple om någon är väl för långsiktighet med längst support samt byta batteri, skärm med mera för väldigt rimliga priser?

Apple håller även bra kvalitet på batterierna så ett byte behövs normalt bara om man vill behålla en gammal telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Och vad köpte du batteriet för 200kr? Zhenzeng Lithium? Ska du byta själv får du köpa något importerat från Kina givetvis, då orginal delar inte säljs, eller alltid är "out of stock". Sen får du OEM batteriet och skräpar på ytan, Zhenzeng lithium stod det under...

1000kr är billigt, har du försökt köpa en vit privattjänst i det här landet?

Dumt av mig att tro att det är billigare att byta själv än att driva företag där man skall betala för hyra, personalkostnader, försäkringar, el etc etc.
Helt klart billigare att lämna in telefonen istället för att göra det själv.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Bra grej att kunna byta själv men ärligt talat vet jag inte hur stort problemet är på iPhone. Ett batteri håller lätt i 2-3 år och kostar 549 eller 769kr att byta hos Apple själva. Kanske är värre på laptop-sidan?

Eller andra mobiltillverkare än Apple. Jag skulle t.ex. vilja byta batteri på min Xiaomi telefon men inte hittat någon som gör det då 1. min telefon inte sålts i Sverige officiellt och 2. Jag importerade den.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Men hallå?? Går att göra saker vattentäta utan att kapsla in! Kan räkna upp många många devices!

Permalänk

Ip-klassningarna är ju lite löjliga och säger inte så mycket.

Men. R310, där kan man väl avsluta diskussionen om det går eller inte att göra bra när det kommer till den kära ip-klassningen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vintervilan:

Förstår att det såklart har med kostnaden att göra - en "gjuten" kapsling är såklart billigast, men så svårt är det inte att konstruera en öppningsbar låda som ändå håller högsta IP-klass.

Precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Är det därför det funnits IP-klassade telefoner som även har utbytbara batterier?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Samsung S5 var IP klassad och den hade både utbytbart batteri och 3.5mm jack så det går visst att göra med utbytbart batteri!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min Samsung Xcover 3 Jobbtelefon...har löstagbart batteri & är vattentät i en halvtimme i vatten...Hur djupt vet jag inte.
Men minneskapaciteten börjar tryta...så batteriet är nog inte problemet om man har ett bra batteri från början...
Min är fem år nu...jag laddar varannan dag...Två av mina Sony Z1 & XZ1 har dött batteri utanför garanti tiden efter ca 2år, fast jag bara haft dom som privat telefon...Måste lämnas in för hutlösa pengar för att byta batteri...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Right to repair rörelsen. Det är ju bara löjligt. Det skriker Idiocracy. Företagen styr allt och kunderna vet inte bättre.

Här är det ändå bra om EU kan sätta ned foten och ryta ifrån innan det går alldeles för långt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Dumt av mig att tro att det är billigare att byta själv än att driva företag där man skall betala för hyra, personalkostnader, försäkringar, el etc etc.
Helt klart billigare att lämna in telefonen istället för att göra det själv.

Men du får tänka lite längre, alla har inte intresset, kunskapen, tiden, orken, verktygen och allt det som krävs för att göra kirurgiska ingrepp på tekniska prylar.

Då är det ganska bra om man kan lämna in den. Sen att det kostar skjortan är något våra folkvalda står ansvariga för.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Right to repair rörelsen. Det är ju bara löjligt. Det skriker Idiocracy. Företagen styr allt och kunderna vet inte bättre.

Här är det ändå bra om EU kan sätta ned foten och ryta ifrån innan det går alldeles för långt.

fast med den inställningen så är det ju lika bra att vi alla slutar ha åsikter o bara väntar på att någon annan ska berätta vad vi borde tycka?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Men du får tänka lite längre, alla har inte intresset, kunskapen, tiden, orken, verktygen och allt det som krävs för att göra kirurgiska ingrepp på tekniska prylar.

Då är det ganska bra om man kan lämna in den. Sen att det kostar skjortan är något våra folkvalda står ansvariga för.

Det är inte någon nackdel.
Det är inte så att alla affärerna skulle försvinna för att man har möjligheten att göra det själv.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asla:

Men hallå?? Går att göra saker vattentäta utan att kapsla in! Kan räkna upp många många devices!

Omöjligt, är det inte inkapslat så är det inte tätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10