Permalänk
Medlem
Skrivet av Morannon:

Frukost: En knäckemacka med jordnötssmör och äpple.
Lunch: Havregrynsgröt (1,5 dl) med banan och blåbär.
Mellanmål: Två kokta ägg.
Middag: En stir fry med grönsaker och någon proteinkälla (oftast tofu eller räkor)
Kvällsmat: Ett stort äpple.

Typ 4 koppar kaffe på det.

Ätit det i lite mer än en månad måndag till torsdag. Hittills inte tröttnat men kommer att lägga till någon alternativ middag snart. Som sagt när jag är ledig har jag inga regler när det kommer till vanlig mat, men jag tendera att äta ganska nyttigt ändå. Kött och fisk står alltid på menyn på helgen.

Förutom att jag har uppnått den vikten jag vill ha, så är det skönt att inte behöva fundera på vad man ska äta mitt i veckan.

Ja jävlar, det där är inga skrovmål direkt. Låter som att du sparar in en hel del på matbudgeten också. Starkt jobbat.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Jag vägde in igår på 68.7 kilo, d.v.s. -1.3 för första veckan. Har återupptagit intaget av kreatin så tror faktiskt inte att det endast är vätska. Hoppas det går bra för er!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Har satt igång lite lätt, jag är rätt så lat i köket men jag är noga med en rejäl tallrik gröt på morgonen, sedan en lite lättare soppa på kvällen och några knäckebröd.

Landar på mellan 1600-2000 kcal om dagen ungefär utan att ha någon extrem hunger precis.

Sakta men säkert

Permalänk
Inaktiv

Jag fortsätter med följderna av mitt beslut! MInus 40 kg jämfört med för 18 månader sedan (och viktnedgången skedde de första 6 månaderna) sedan dess har jag _bibehållit_ viktnedgången! Hur? Kaloribalans!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Startade upp min viktnedgång idag och vägde in på 86,3kg, målet är 73kg och ser inte det som ett problem.
Räknar med en snabb nedgång i början då många av kilona kommit nu under jul och nyår då man ätit och druckit för mycket.

Vägning idag efter min första vecka av viktnedgång.
3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
10/1 - 81,2 kg (-5,1 kg)

Bra resultat för första veckan och har ändå inte varit så hård mot mig själv. Att tilläggas så åt jag och drack massor under hela julen så att fortsätta gå ner fem kilo i veckan kommer inte ske men skönt med en boost i början i alla fall.

Jag kör viktväktarna och samtidigt periodisk fasta, äter ingen frukost i veckorna. Är inte strikt så väger aldrig maten och byter ut freich eller mjölk i maten till cream freich och vispgrädde istället då jag fortfarande anser att jag ska äta gott. Kör nästan inga lättprodukter alls.
I fortsättningen så räknar jag med att gå ner ca ett kilo i veckan så nu är det slut på smekveckan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Blir alltid impad av att så många kan skippa frukosten, jag blir extremt illamående om jag inte får i mig något.
Nej, jag dricker inte kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Blir alltid impad av att så många kan skippa frukosten, jag blir extremt illamående om jag inte får i mig något.
Nej, jag dricker inte kaffe

Mm samma här, äter heldre mindre varje dag än fastar en dag. Den dagen skulle jag inte vara rolig att vara med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Blir alltid impad av att så många kan skippa frukosten, jag blir extremt illamående om jag inte får i mig något.
Nej, jag dricker inte kaffe

Jag äter varken frukost eller dricker kaffe och inte heller te. Det är inga problem att hoppa över frukosten för mig men alla är inte lika. Min sambo mår också illa on hon blir tom i magen.

Har även testat vattenfasta i fyra dagar och set funkade ok i 3 1/2 dag men sen blev jag grinig och tvär. Hade nog lite för mycket annat att göra under dessa dagar för att det skulle bli riktigt bra. Svårt att sköta ett jobb normalt när man bara dricker vatten.

https://ulrikadavidsson.se/mandagsfragan-oka-din-forbranning-...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag fortsätter med följderna av mitt beslut! MInus 40 kg jämfört med för 18 månader sedan (och viktnedgången skedde de första 6 månaderna) sedan dess har jag _bibehållit_ viktnedgången! Hur? Kaloribalans!

Jag har följt dig genom min resa, både här och i appen FS, tack för inspirationen

Själv har jag tappat ca 30 kg på 12 mån, eller det tog 8 månader att tappa 34 kg. Nu har jag slarvat och gått upp 4 kg. Det är tufft för mig att hitta det nya normala. Den där jävla skafferiråttan tar över på kvällarna efter 20.00. Men jag ska inte gå upp mer utan nu är det att börja logga igen och bara köra på. Jag använder mig av kaloribalansmetoden by the way.
En vanlig dag;
Frukost: 2 skivor gott&gräddat, lite lite smör samt 4 skivor Pärsons kokta gourmetskinka = 300 kalorier (måste få äta bröd...)
Lunch: Sallad med en enorm massa grönsaker, 0,5 dl kokt bulgur, några matskedar minikeso samt 70-100 gr protein =300-350 kalorier
Middag:Wokade grönsaker med t.e.x kyckling samt en smaksättare i form av t.e.x oyster sås eller terryiaki sås. Här brukar det bli många olika kålsorter, svamp, lök, paprika m.m. Typ alla möjliga "hårda" grönsaker som är goda att woka. = 400-500 kalorier
Till kvällen tar jag kvarg eller knäckemacka/finncrisp, ibland youghurt naturell.
För att tappa 1 kg i veckan (-7000 kalorier) så har dagsintaget snittat på ca 1500 kalorier.
Så har min resa sett ut

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Började min resa 2012 - när jag blev anställd som busschaufför. När jag provade kläder sa jag att det inte gjorde något om det satt lite tight, jag skulle ändå tappa några kg. Låg på 100kg då, 184cm. Ansvarig för klädutlämning flinade lite åt mig och sa att de flesta brukar öka i vikt när de börjar...

Ett år senare hade jag mycket riktigt ökat till 110kg. Det var dags att gå ner och jag ville springa bort det.

Det gick - men tog lång tid att få några större sträckor. Var mer eller mindre död efter 1500m första gången. Tog 4 månader för kroppen att hålla 5km - totalt otränad i 30+ år. Men jag gick ner till ~85kg genom att röra på mig.

Efter en skada 2019 så la jag på mig ca 10kg - men har inte lagt löpningen på hyllan. Bestämt mig för att gå ner de överflödiga kilona nu i januari. Invägning på 95,2 och låg på 93,7 (-2,5kg) efter en vecka. Målet är att ligga stabilt under 90 när man har återgått till normal kost, räknar med att gå upp ett par kilo då (vätska osv).

Ligger på ~1500kcal om dagen. Inte trött, inte hungrig. Äter vanlig mat bara färre/mindre portioner. Det irriterande är att det är sjukt jobbigt att ge sig ut och springa - kroppen orkar inte riktigt! Räknar med att det blir tvärtom när detta är klart. 5-10kg är jobbigt att springa runt några mil i veckan med.

Räknar med att vara klar när januari är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag äter varken frukost eller dricker kaffe och inte heller te. Det är inga problem att hoppa över frukosten för mig men alla är inte lika. Min sambo mår också illa on hon blir tom i magen.

Har även testat vattenfasta i fyra dagar och set funkade ok i 3 1/2 dag men sen blev jag grinig och tvär. Hade nog lite för mycket annat att göra under dessa dagar för att det skulle bli riktigt bra. Svårt att sköta ett jobb normalt när man bara dricker vatten.

https://ulrikadavidsson.se/mandagsfragan-oka-din-forbranning-...

Vattenfasta, eller bara vanlig fasta kan göra under för kroppen, speciellt hjärnan säger folk blir skarpare och man kommer ihåg saker bättre osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Vattenfasta, eller bara vanlig fasta kan göra under för kroppen, speciellt hjärnan säger folk blir skarpare och man kommer ihåg saker bättre osv.

Jo, kan säkert vara så men jag märkte ingen skillnad, lika pucko och pantad som innan men det kanske var den där halva dagen som jag hoppade över som gjorde skillnaden

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har på tre veckor lyckats gått ner från 97,2 till 92,8 🙃

Använde flitigt FatSecret de första två veckorna, var väldigt intressant att se vad man kunde stoppa i sig utan att kalorierna drar iväg.

Har sedan 23/12 inte druckit annat än vatten, fun light eller någon enstaka zero-dricka och jag har inte längre det där extrema sötsuget.
Visst blir man sugen när någon kollega tar upp en kexchoklad e.dyl. Men inte mer än så.

Ofta när man var och handlade så slank det med en Smash-bar (sombrero-chokladen) eller lite finsk lakrits. Har inte köpt en enda godisbit sedan 23/12 .

Det som är ”jobbigast” är att låta bli spritskåpet. Blev mycket gin- och romdrinkar innan. Men inväll ska jag lyxa till det med en Gin Basil Smash 😎

Är riktigt taggad, så tack för tips och diskussioner 👍🏻

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering här: -0.9 kg den senaste veckan, vilket blir totalt -2.2 kg, från 70 till 67.8 på 2 veckor. Allt går enligt plan.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Har slutat med godis som nyårslöfte, vågen visade 2.8kg ner i morse jämfört med 1/1.
190 cm lång, startvikten var 109,5 kg. Målet är 99,5 kg och drömmen att ha sexpack när jag spänner magen.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Grattis!

Jag har hållit mig borta från socker, alkohol och friterad mat (samt hämtmat generellt), sen årsskiftet samt kör periodisk fasta mellan ca 19:30-11:30.
Springer eller går 5km per dag (blir lite sämre veckorna jag har barnen), och försöker hålla mig till två mål om dagen.

0 skillnad i vikt sen årsskiftet, måste ha en ämnesomsättning från helvetet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Grattis!

Jag har hållit mig borta från socker, alkohol och friterad mat (samt hämtmat generellt), sen årsskiftet samt kör periodisk fasta mellan ca 19:30-11:30.
Springer eller går 5km per dag (blir lite sämre veckorna jag har barnen), och försöker hålla mig till två mål om dagen.

0 skillnad i vikt sen årsskiftet, måste ha en ämnesomsättning från helvetet

Vad äter du när du väl äter?
Låter konstigt om du nu inte trycker i dig massor av bröd eller annat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Veckorna med barnen är inte så optimala då de är rätt kräsna, så då blir det mkt pasta.

Annars så försöker jag byta pasta mot bön/linspasta.
Gillar dock att göra pizza, vilket inte är så bra såklart

Inte mkt bröd dock iom att jag inte äter frukost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Invägning på 95,2 och låg på 93,7 (-2,5kg) efter en vecka. Målet är att ligga stabilt under 90 när man har återgått till normal kost, räknar med att gå upp ett par kilo då (vätska osv).

Uppdatering för att peppa mig själv!
91,1 efter två veckor. -1,6kg på en vecka 4,1kg totalt. Närmar mig!

Blev en hel del "fuskande" fredag och lördag. Men det räknade jag med från början. Ska springa bort en del av det senare idag är tanken.

Felskrivning i citatet. Ska stå 92,7 såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Veckorna med barnen är inte så optimala då de är rätt kräsna, så då blir det mkt pasta.

Annars så försöker jag byta pasta mot bön/linspasta.
Gillar dock att göra pizza, vilket inte är så bra såklart

Inte mkt bröd dock iom att jag inte äter frukost.

Annars kan du prova slänga in lite frysta grönsaker i micron ett par min och skippa pastan. Jag kör frysta grönsaker till allt istället för pasta, ris och potatis. Det är iof inte lika gott men är för lat för att göra egen gourmet sallad varje dag hehe.

Permalänk
Medlem

Ja, det är rätt smart faktiskt. Kör en hel del broccoli men går nog utöka mer. Tror pasta är den stora boven, synd att det är så gott bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Veckorna med barnen är inte så optimala då de är rätt kräsna, så då blir det mkt pasta.

Annars så försöker jag byta pasta mot bön/linspasta.
Gillar dock att göra pizza, vilket inte är så bra såklart

Inte mkt bröd dock iom att jag inte äter frukost.

Du äter inge snacks, godis, kakor eller liknande? Hur ofta äter du pizza? Tror inte problemet är pastan direkt om du inte äter enorma mängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du äter inge snacks, godis, kakor eller liknande? Hur ofta äter du pizza? Tror inte problemet är pastan direkt om du inte äter enorma mängder.

Vi gör väl pizza en gång i veckan kanske.
Äter inga snacks, inga kakor eller dyl.
Light-läsk och popcorn är mina enda laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vi gör väl pizza en gång i veckan kanske.
Äter inga snacks, inga kakor eller dyl.
Light-läsk och popcorn är mina enda laster.

Har du någon sås gjord på någon fet grädde till pastan också? I princip kört då.

Du skulle verkligen gynnas av att börja räkna kalorier, då får du svart på vitt var det sticker iväg. Man behöver inte ens göra det hela tiden, utan gör det ett par dagar då du lever som vanligt. Sen drar du ned på den största kaloriboven.

Och bara för att barnen vill ha pasta så behöver ju inte du äta det. 😉

Motion + fasta + nyttig mat borde få vem som helst att rasa i vikt. Så något är det som inte stämmer, inte ens en stor portion pasta borde rå på dina metoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vi gör väl pizza en gång i veckan kanske.
Äter inga snacks, inga kakor eller dyl.
Light-läsk och popcorn är mina enda laster.

Ja pizza en gång i veckan är ju inte världens undergång även om det såklart drar upp intaget en del, i min värld är popcorn snacks också även om det är nyttigare än chips. Hur ofta blir det popcorn? En gång i veckan lär inte vara någon större fara där heller.

Men sedan är det ju så att om du skall se effekt utanför vanlig variation på 2 veckor så skall du nog ligga på 1000 kcal underskott per dag om det inte bara är vätska du tappar. Då börjar mängden mat man äter spela stor roll också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Har du någon sås gjord på någon fet grädde till pastan också? I princip kört då.

Jag tycker fet mat fungerar utmärkt för viktkontroll för min del iallafall. Jag dränker min sallad med olivolja, äter två matskedar kokosnötsolja varje dag, rätt mycket ost och mandlar och jag är klart närmare undervikt än övervikt. Detta även i perioder då jag inte tränat något alls.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja, det är rätt smart faktiskt. Kör en hel del broccoli men går nog utöka mer. Tror pasta är den stora boven, synd att det är så gott bara

Spelar ingen större roll om det är pasta eller annat du äter, du får i dig för mycket energi i förhållande till vad du gör av med.
Ät mindre så går du med, det är inget magiskt med just pasta/kolhydrater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Spelar ingen större roll om det är pasta eller annat du äter, du får i dig för mycket energi i förhållande till vad du gör av med.
Ät mindre så går du med, det är inget magiskt med just pasta/kolhydrater.

Tycker alltid jag går upp i vikt dom perioder jag käkat mycket pasta. Kanske högre energidensitet?
Dock kanske man inte äter lika mycket grönsaker som man gör pasta och därav lägre energi in.

*edit efter googling så verkar stämma att spagetti har mer energi / vikt. Väger inte maten bara lägger upp en vanlig potion så antar därför bli mindre kalorier med samma mängd grönsaker då grönsakerna är mycket lättare så blir det betydligt mindre sådana. Inte 100g skulle jag tro. Sen ta bort socker och mackor så ligger man nog ganska bra på -kcal.

100g Kokt spagetti = 131 kcal
100g "Grönsaker" = 65,2 kcal
100g Blomkål = 24,9 kcal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag tycker fet mat fungerar utmärkt för viktkontroll för min del iallafall. Jag dränker min sallad med olivolja, äter två matskedar kokosnötsolja varje dag, rätt mycket ost och mandlar och jag är klart närmare undervikt än övervikt. Detta även i perioder då jag inte tränat något alls.

Ja, det finns ju mängder av dieter som är utformade efter ett högt fettintag men det betyder inte att man kan äta det ohämmat. Har man bara koll på hur mycket man petar i sig så är det bra med fett men det är lätt att man överdoserar det feta och då sticker kalorierna snabbt iväg. Se bara på diverse färdiga såser som innehåller 700kcal per 100g. Inte svårt att trycka i sig en halv sån burk om man är vrålhungrig och vill dränka sina pommes i något gött. 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Vägning idag efter min första vecka av viktnedgång.
3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
10/1 - 81,2 kg (-5,1 kg)

Bra resultat för första veckan och har ändå inte varit så hård mot mig själv. Att tilläggas så åt jag och drack massor under hela julen så att fortsätta gå ner fem kilo i veckan kommer inte ske men skönt med en boost i början i alla fall.

Jag kör viktväktarna och samtidigt periodisk fasta, äter ingen frukost i veckorna. Är inte strikt så väger aldrig maten och byter ut freich eller mjölk i maten till cream freich och vispgrädde istället då jag fortfarande anser att jag ska äta gott. Kör nästan inga lättprodukter alls.
I fortsättningen så räknar jag med att gå ner ca ett kilo i veckan så nu är det slut på smekveckan

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
17/1 - 84,9 kg (-1,4 kg)

Har tydligen gått upp denna vecka men ändå har allt känts bra och tycker jag har skött mig helt ok förutom på lördagen då jag festade till det med en halv flaska vin, en whiskey och god mat.
Känns ändå som jag har gått ner men det är väl härifrån jag nu får jobba helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10