Hjälp i Excel, formel för sammanställning, kostnadsersättning

Permalänk
Medlem

Hjälp i Excel, formel för sammanställning, kostnadsersättning

Hej,

Sitter och försöker "automatisera" lite administrativt arbete och kommer inte riktigt hela vägen p.g.a. kunskapsförbristning i Excel för egen del. Jag undrar om det är någon där ute som sitter på kunskapen och som kanske, snabbare än mig, kan identifiera vilken typ av formel det är jag skall använda mig av för att lista ut mitt problem?
Är väldigt tacksam över all hjälp jag kan få i ärendet.

Dokument: Excelhjälp, kostnadsersättningar

Dokumentet består av 2 delar fördelat i ett 1 blad (exempelblad).
Del 1 består av 7 veckodagar (mån-sön) och just nu 25st. "testpersoner".
Varje dag är indelad i 4 måltider: Frukost, lunch, middag och kvällsmål.

Varje person kan välja att ta del av en måltid. När personen väljer en måltid markeras detta med "siffran 1".
Väljer man att inte ta del av måltid lämnar man rutan tom (markeras med grön ruta).
Väljer man att inte ta del av en måltid skall istället en kostnadsersättning betalas ut till personen. Denna summering vill jag sammanställa per automatik så att jag slipper räkna och sammanställa fel när jag gör det manuellt.

Problemet är att om man väljer att inte ta del av någon måltid en dag så skall detta markeras som en "heldag". Väljer man att ta del av 1-3st. måltider skall dessa särredovisas.
Detta redovisas i del 2, den gula delen nedanför

Vad jag behöver hjälp med
Detta har jag markerat i gult och som står i det blå fältet.
Jag önskar någon slags formel som räknar ut antalet heldagar och respektive frukost, lunch, middag och kvällsmål.
4 st 0:or resulterar i en 1:a på heldag. Annars blir varje 0:a (eller utebliven ifyllnad) en 1:a i den gula delen.

(Det blir lite av en negation känner jag. En 0:a resulterar i en 1:a i dokumentet, men det finns väl någon slags logiskt invert-port att använda sig av i Excel? Anledningen till det är att det blir enklare för personen som skall fylla i och jag inbillar mig att detta på så sätt undviker eventuellt missförstånd.)

Oerhört tacksam över hjälpen.

Permalänk
Medlem

Nu är frågan om jag förstår vad du menar men jag såg problemet på detta sättet, kommer endast skriva för test 1

I D35 =(RUNDA.UPP((D4+E4+F4+G4)/4;1)+RUNDA.UPP((H4+I4+J4+K4)/4;1)+RUNDA.UPP((L4+M4+N4+O4)/4;1)+RUNDA.UPP((P4+Q4+R4+S4)/4;1)+RUNDA.UPP((T4+U4+V4+W4)/4;1)+RUNDA.UPP((X4+Y4+Z4+AA4)/4;1)+RUNDA.UPP((AB4+AC4+AD4+AE4)/4;1)-7)*(-1)

I E35 =D4+H4+L4+P4+T4+X4+AB4

I F35 =E4+I4+M4+Q4+U4+Y4+AC4

I G35 =F4+J4+N4+R4+V4+Z4+AD4

I H35 =G4+K4+O4+S4+W4+AA4+AE4

hoppas de hjälper, efter mitt tredje försök

Hittat annan lösning
Permalänk
Avstängd

Nu har jag inte Excel hemma, men jag kan ge några råd från mitt huvud. Använd formeln Summa.omF (SumIfS?). Den är ganska självförklarande. Använd F4 för att få korrekta dollartecken i formeln, så att du kan dra den ner och till höger.

Exempel på E35.

Det du vill jämföra är kolumn C mot cell C35 och samtidigt jämföra rad 3 med E34. Pseudokod, E35 = sum(If C35 in C4:C28 and E34 in D3:AE3). Typ.

Du vill ha samma rubriker på din summatabell (rad 34) som du har för de olika dagarna (rad 3), så att du kan matcha ihop det.

LibreOffice på min egna burk ger inte så enkla formler som Excel.

Skrev fel.
Permalänk
Medlem

Inte snyggaste lösningen men vad jag kan se så ger det rätt resultat.

Excelhjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av abn:

Inte snyggaste lösningen men vad jag kan se så ger det rätt resultat.

Excelhjälp

Alltså, detta är ju guld!
Fungerar perfekt. Snyggt eller ej spelar i detta sammanhang ingen roll. Det är bara för egen del.
Kan nu kopiera siffrorna rakt av till admin som i sin tur tar det till ekonomen.
Plötsligt blev livet lite lite lättare...

Skall under morgondagen granska formeln lite ytterligare för att också kanske själv lära mig.

Kommer då också titta på era andras förslag på lösningar: @nixxxx, @TANDEMCYKELN

Permalänk
Medlem

Åter igen tack för hjälpen.
Sitter nu med en sista fråga.
Jag har till dokumentet lagt till en "signaturruta".
Eftersom där kommer vara 25 personer inne och knappa i dokumentet vid olika tidpunkter tänker jag att det vore bra ifall man kunnat låsa cellerna.
Det i sig är ju inga problem. Man kan låsa sina egna celler efter att man varit inne och knappat, men den funktionen finns inte i "excel online".

Därför undrar jag:
- Finns det någon "om"-funktion eller liknande som omöjliggör justeringar i celler efter att en viss cell har ett värde i sig?

I mitt exempel: Om Test 1 skriver sin signatur (eller vad för någonting som helst) i "signaturrutan" så låses dennes rad så att ingen annan kan knappa på den. Om man skall justera måste man först ta bort signaturen, göra justeringar och därefter skriva någonting i rutan för signatur igen.

Jag hittar ingen logiskt funktion på att skydda celler ifall en ruta är ifylld eller ej.

Länk för nedladdning
Excelhjälp II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Därför undrar jag:
- Finns det någon "om"-funktion eller liknande som omöjliggör justeringar i celler efter att en viss cell har ett värde i sig?

Hmm, kan man möjligen få till en hantering av detta via Dataverifiering? (se filken "Data")

Den är till för att just begränsa vad man fyller i ett fält, men jag är osäker på om man kan få till den så den funkar till det här syftet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, kan man möjligen få till en hantering av detta via Dataverifiering? (se filken "Data")

Den är till för att just begränsa vad man fyller i ett fält, men jag är osäker på om man kan få till den så den funkar till det här syftet.

Med min begränsade kunskap i ämnet: Den funktionen ersätter lite av funktionen jag gjort med att rutan blir röd när en användare fyller i siffror utöver 1 och 0. Däremot kan man fortfarande skriva in 11.
Med dataverifiering får det omöjligt att fylla i någonting annat än just 1 och 0.
Så i sig blir det ju faktiskt lite bättre.

Sedan som du säger, det kanske går att utvidga ytterligare. Försöker googla lite.
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Använder man data validering och
=$AF4=""

och väljer din range så får du inte ändra något i rangen.
Dock kan ju folk alltid ta bort sign och ändra och sätta dit sign igen. så det är ju ingen säkerhet bakom detta.